Prawo » Prawo nowych technologii
Regulacje dotyczące GMO w Unii Europejskiej Tłumaczenie: Zuzanna Niemier
Bruksela, 22 marca 2005
Czym jest GMO?
Modyfikacje genetyczne, określane również jako „inżynieria genetyczna" lub
"rekombinacja DNA", zostały pierwszy raz zastosowane w 1970r. Jest to jedna z najnowszych metod otrzymywania nowych odmian mikroorganizmów, roślin i zwierząt. W przeciwieństwie do innych metod doskonalenia genetycznego, zastosowanie tej
techniki jest regulowane rygorystycznym prawem. Genetycznie modyfikowany
organizm (GMO) lub produkty spożywcze otrzymane z GMO mogą być dopuszczone do
sprzedaży w UE dopiero po autoryzacji w oparciu o szczegółowe procedury.
Procedury opierają się na naukowej ocenie niebezpieczeństwa dla zdrowia lub
środowiska. Produkty GM nie mogą naruszać praw konsumenta.
GMO można określić jako organizmy,
których materiał genetyczny został zmieniony w sposób inny niż krzyżowanie czy
naturalna rekombinacja. Zastosowanie nowoczesnej biotechnologii pozwala
przenieść konkretny gen z jednego organizmu do drugiego, również pomiędzy
niespokrewnionymi gatunkami.
Większość GMO, które zostały
skomercjalizowane, to genetycznie modyfikowane rośliny uprawne, czyli odmiany
kukurydzy, soi, rzepaku czy bawełny. Naukowcy zmodyfikowali te gatunki głównie
po to, by uodpornić je na konkretne insekty i herbicydy.
Uprawa roślin odpornych na insekty (jak
np. bawełna Bt) redukuje zużycie groźnych insektycydów, koniecznych do ochrony
plonów przed szkodnikami. Użycie roślin, które tolerują nieselektywne herbicydy
pozwala na ich użycie bez ryzyka zniszczenia uprawy. Dzięki temu można wykonywać
mniej oprysków, niż w przypadku herbicydów niszczących tylko jeden lub kilka
gatunków chwastów.
Są również inne typy GMO, które mają
bezpośredni wpływ na właściwości samych produktów spożywczych. Naukowcy pracują
obecnie nad owocami z opóźnionym dojrzewaniem, poprzez wprowadzanie do rośliny
konkretnych genów. W nadchodzących latach te owoce będą miały lepsze właściwości
odżywcze. Zwierzęta takie jak ryby (np. łosoś) mogą być genetycznie modyfikowane w celu poprawy ich jakości oraz uwydatnienia pewnych cech (np. odporności na
zimno). Genetycznie modyfikowane organizmy można wykorzystać do produkcji wielu
witamin, przypraw i dodatków.
Przegląd regulacji unijnych dotyczących GMO
Regulacje europejskie dotyczące GMO
istnieją od wczesnych lat '90. Prawodawcy mają dwa główne cele:
-
ochrona zdrowia i środowiska,
-
zapewnienie wolnego obrotu
bezpiecznych i zdrowych produktów GM w Unii Europejskiej.
Do całego zbioru prawodawstwa wniesiono
ostatnio poprawki, prowadzące do powstania nowych ram prawnych. Główne
instrumenty prawne to:
Dyrektywa 2001/18/EC dotycząca
celowego uwolnienia GMO do środowiska ma zastosowanie w dwóch przypadkach:
- Eksperymentalnego uwolnienia GMO
do środowiska (jest regulowane Częścią B dyrektywy).
- Dopuszczenie GMO do sprzedaży (GMO
jest definiowane tutaj jako produkt zawierający GMO lub składający się z
GMO), np. kultywacja, import, obróbka (są regulowane głównie Częścią C
dyrektywy).
Dopuszczenie do sprzedaży produktów
spożywczych i pasz GMO, bądź produktów spożywczych i pasz zawierających bądź
składających się z GMO jest regulowane przez
Rozporządzenie nr 1829/2003
dotyczące genetycznie modyfikowanych produktów spożywczych i pasz.
Celowe i przypadkowe przemieszczanie
GMO pomiędzy krajami UE i krajami trzecimi jest regulowane przez
Rozporządzenie nr 1946/2003 dotyczące transgranicznego transportu genetycznie
modyfikowanych organizmów, z wyjątkiem celowego przemieszczania w obrębie
UE.
Dyrektywa 90/219/EEC, zmieniona
dyrektywą 98/81/EC, dotycząca zamkniętego użycia genetycznie modyfikowanych
mikroorganizmów. Ta dyrektywa reguluje sposób prowadzenia badań oraz
działalności przemysłowej z użyciem GMM (takich jak modyfikowane genetycznie
wirusy lub bakterie). Warunkiem jest zamknięte środowisko, dzięki któremu
wykluczony jest kontakt z populacją ludzką czy środowiskiem. Dotyczy to
również pracy w laboratoriach.
Wszystkie te dokumenty ustanawiają
warunki na których, na przykład, firma czy uniwersytet musi spełnić, zanim
dostanie zgodę na prowadzenie badań, wykorzystanie czy obrót organizmami GM bądź
produktami spożywczymi otrzymanymi z GMO.
GMO i produkty otrzymane z GMO, które
trafiają na półki sklepów, muszą również być odpowiednio oznakowane i zidentyfikowane. Te warunki ustanawia Rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 oraz
Rozporządzenie nr 1830/2003 dotyczące identyfikacji i oznaczania genetycznie modyfikowanych
organizmów. Naniesiono poprawki Dyrektywą 2001/18/EC.
Przyjęto różne inne dokumenty w związku z tymi regulacjami. Są to m.in.:
-
Rozporządzenie Komisji (EC) nr
641/2004 z dnia 6 kwietnia 2004 dotyczące szczegółowych zasad stosowania
Regulacji (EC) nr 1829/2003 ustanowionej przez Parlament Europejski i Radę w
odniesieniu do wniosków o autoryzację nowych genetycznie modyfikowanych
produktów spożywczych i pasz, powiadamiania o istniejących produktach oraz
przypadkowej bądź technicznie nieuniknionej obecności genetycznie
modyfikowanego materiału, który uzyskał pozytywną ocenę ryzyka.
-
Rozporządzenie Komisji (EC) nr
65/2004 z dnia 14 stycznia 2004, ustanawiające system rozwoju i cesji
oznakowania genetycznie modyfikowanych organizmów.
-
Zalecenie Komisji 2004/787/EC z dnia 4 października 2004 ustanawiające techniczne wytyczne
próbkowania i wykrywania genetycznie modyfikowanych organizmów oraz
produktów powstałych z genetycznie modyfikowanych organizmów, jak również
produktów w kontekście Rozporządzenie (EC) nr 1830/2003.
Uwolnienie do środowiska
Uwolnienie GMO do środowiska to
wprowadzenie GMO do środowiska bez podjęcia żadnych konkretnych prób
ograniczenia kontaktu ludności i środowiska z uprawą. Takie uwolnienie może być
przeprowadzone eksperymentalnie lub w związku z wprowadzeniem GMO do obrotu.
Eksperymentalne uwolnienie GMO do środowiska
jest przeprowadzane głównie w celu prowadzenia
badań, demonstracji czy rozwoju nowych odmian. Prowadzone są badania nad
zachowaniem GMO w otwartym środowisku i jego interakcje z innymi organizmami
oraz środowiskiem. Eksperymentalne uwolnienia do środowiska są tematem klauzuli
Części B Dyrektywy 2001/18/EC.
Jeśli wyniki eksperymentalnego uwolnienia są
pozytywne, firma może podjąć decyzję o wprowadzeniu danego organizmu
GM do obrotu, np. o udostępnieniu go
osobom trzecim za opłatą bądź za darmo. GMO może być dopuszczone do obrotu w celu uprawy, importu czy przetwarzania w inne produkty. Dopuszczenie do obrotu
jest regulowane klauzulą części C Dyrektywy 2001/18/EC.
Jakie
zasady przewiduje Dyrektywa 2001/18/EC?
Dyrektywa 2001/18/EC określa:
-
podstawy szacowania ryzyka dla
środowiska;
-
obowiązkowy monitoring po
wprowadzeniu do obrotu, w tym badanie długoterminowych skutków interakcji z
innymi GMO lub ze środowiskiem;
-
obowiązkową informację do publicznej
wiadomości;
-
wymagania dla krajów członkowskich,
dotyczące oznakowania i identyfikowalności na każdym etapie dopuszczania do
obrotu, system wspólnotowy dotyczący identyfikowalności
jest określony przez Rozporządzenie 1830/2003;
-
informacje w celu umożliwienia
identyfikacji i wykrywania GMO, co ułatwi inspekcje i kontrolę po
wprowadzeniu do obrotu;
-
pierwsze zezwolenia na uwolnienie
GMO do środowiska mają być ograniczone do najwyżej 10 lat;
-
obowiązkowa jest konsultacja z Komitetem Naukowym lub z EFSA;
-
zobowiązanie do poinformowania
Parlamentu Europejskiego o decyzji uwolnienia GMO do środowiska;
-
Rada Ministrów może zaakceptować lub
cofnąć zgodę Komisji na uwolnienie GMO do środowiska kwalifikowaną
większością.
Jakie
są procedury wydawania zgody na eksperymentalne uwolnienie GMO do środowiska?
Osoba lub firma, która życzy sobie
wprowadzić GMO do środowiska w celu przeprowadzenia eksperymentu musi najpierw
uzyskać pisemną zgodę od właściwego krajowego organu państwa członkowskiego, na
którego terenie ma być przeprowadzone eksperymentalne uwolnienie do środowiska.
Decyzja dotycząca eksperymentu jest
podejmowana na podstawie szacowanego ryzyka uwolnienia organizmu bądź organizmów
GM dla środowiska oraz ludzkiego zdrowia. Proces wydawania zgody jest procedurą
krajową. Zgoda obowiązuje tylko na terenie kraju, w którym tę zgodę wydano.
Niemniej jednak pozostałe kraje członkowskie oraz Komisja Europejska mogą
obserwować i sprawdzać właściwy organ krajowy.
Jaka
jest procedura wydawania zgody na dopuszczenie do obrotu organizmów GM oraz
produktów zawierających GMO?
Zgodnie z dyrektywą 2001/18/EC, firma zamierzająca handlować GMO musi w tym celu
uzyskać najpierw pisemną zgodę. GMO dopuszczone do obrotu jest zdefiniowane jako
"produkt składający się z GMO" lub jako "produkt zawierający GMO" (np. partia zawierająca mieszankę nasion).
W tym przypadku, procedura wydawania
zgody na dopuszczenie GMO do obrotu angażuje wszystkie kraje członkowskie. Jest
to uzasadnione faktem, że zgoda na dopuszczenie GMO do obrotu implikuje swobodne
przewożenie danego produktu na terytorium Unii Europejskiej. Sprawa zatem
dotyczy wszystkich krajów członkowskich.
Wniosek należy najpierw przedłożyć właściwemu organowi krajowemu. Wniosek musi
zawierać pełną ocenę ryzyka dla środowiska. Po otrzymaniu wniosku, właściwy
organ krajowy musi wydać opinię, która przyjmie formę „sprawozdania z oceny".
Sprawozdanie z oceny może być przychylne
lub nie. W przypadku nieprzychylnej oceny, firma może wysłać nowy wniosek
dotyczący tego samego GMO do właściwego organu innego kraju członkowskiego,
który może niezależnie wydać inną ocenę.
W przypadku pozytywnej opinii dotyczącej dopuszczenia danego GMO do obiegu, kraj
członkowski po otrzymaniu zawiadomienia i sporządzeniu sprawozdania z oceny,
informuje pozostałe kraje członkowskie za pośrednictwem Komisji Europejskiej.
Pozostałe kraje członkowskie i Komisja sprawdzają sprawozdanie z oceny, mogą
zgłosić uwagi lub zastrzeżenia.
Jeśli nie ma zastrzeżeń ze strony pozostałych krajów członkowskich i Komisji
Europejskiej, właściwy organ który wniósł sprawozdanie autoryzuje wprowadzenie
produktu do obiegu. Autoryzowany produkt może być dopuszczony na rynek w całej
Unii Europejskiej zgodnie ze wszystkimi warunkami postawionymi w autoryzacji.
Autoryzację przyznaje się na co najwyżej 10 lat. Później może być odnowiona, pod
warunkiem, że spełnione zostaną odpowiednie warunki.
Jeżeli pojawią się jakieś zastrzeżenia, procedura przewiduje fazę
koncyliacji
pomiędzy krajami członkowskimi, Komisją i zgłaszającym. Celem tej fazy jest
rozwiązanie kwestii problematycznych.
Jeżeli zastrzeżenia zostaną podtrzymane do końca fazy koncyliacji, decyzję
należy podjąć na poziomie europejskim. Komisja przede wszystkim prosi o opinię
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA),
który składa się z niezależnych naukowców, wysoce wykwalifikowanych w dziedzinach powiązanych m.in. z medycyną, żywieniem, toksykologią, biologią,
chemią.
Następnie Komisja przedstawia projekt decyzji Komitetowi Regulacyjnemu,
złożonemu z reprezentantów krajów członkowskich. Jeśli Komitet wyda pozytywną
opinię kwalifikowaną większością głosów, Komisja przyjmuje decyzję.
Jeżeli decyzja Komitetu jest nieprzychylna, projekt decyzji jest wysyłany do
Rady Ministrów, która może ją zaakceptować bądź odrzucić kwalifikowaną
większością głosów. Jeżeli Rada nie podejmie działań przez trzy miesiące,
Komisja przyjmie decyzję w jej obecnym kształcie. Podczas całego procesu opinia
publiczna jest informowana i ma dostęp do wszystkich jawnych danych w internecie.
Np. na stronie
http://gmoinfo.jrc.ec.europa.eu znajdują się podsumowania zgłoszeń,
sprawozdania z oceny kompetentnych organów, oraz opinie EFSA.
Czytaj więcej na stronie UE
« Prawo nowych technologii (Publikacja: 09-10-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6846 |