|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Biologia » Paleontologia
Dinozaury w technikolorze (ring wolny) Autor tekstu: Ed Yong
Tłumaczenie: Krzysztof Achinger
National Geographic powinno
wkrótce udostępnić animację 3-D
Rozpoczął się właśnie wyścig w poszukiwaniu właściwych kolorów dinozaurów.
Zaledwie tydzień temu pisałem o grupie
naukowców, którzy twierdzą, że prawidłowo zidentyfikowali
kolory niektórych upierzonych dinozaurów
dzięki analizie mikroskopowej trzech skamielin.
Według tychże badań Sinosauropteryx miał
ogon w rude paski. Teraz, inna grupa pokazała paletę barw
całego dinozaura
Anchiornis. Ten niewielki drapieżnik miał ciemnoszary tułów oraz na
kończynach miał długie białe pióra zakończone czarnymi cętkami. Jego głowa był szara ale
miała czerwono-pomarańczowe i czarne plamki oraz ekstrawagancką
czerwonawo-pomarańczową koronę.
Obie rekonstrukcje opierają się na
mikroskopowych strukturach zwanych melanosomami. Są one częściowo odpowiedzialne
za jaskrawe kolory współczesnych ptasich piór, są wypełnione pigmentami, a do
tego łatwo ulegają fosylizascji. Wyróżnia się dwa różne rodzaje melanosomów.
Sferyczne „feomelanosomy" zawierają czerwonawo-brązowe lub żółte pigmenty,
podczas gdy laseczkowate „eumelanosomy" mają czarno-szary odcień.
Technikę wnioskowania o kolorach ze skamieniałych melanosomów jako
pierwszy
opracował Jakob Vinther z Uniwersytetu Yale.
Użył jej do pokazania, że pióra ptaków pochodzące z okresu kredy mają
prawdopodobnie
czarne i białe paski, a następnie, że inne skamieniałe pióra mają
opalizujący,
szpakowaty połysk. Były to jednak przyczynkowe
publikacje, nawet ubiegłotygodniowa publikacja o kolorach Sinosauropteryxa oparta była na badaniu fragmentów jednego
osobnika.
Rywale nie imponują Vintherowi.
„Oni ciągle są w epoce kamienia łupanego jeżeli chodzi o rozumienie procesu
fosylizacji melanosomów oraz interpretowania pierwotnych kolorów" — mówi. Uważa,
że odgadywanie kolorów oparte na obecności jednego typu melanosomów jest po
prostu niewystarczające. Nawet odcień pojedynczego pióra zależy od mieszanki
dwóch typów melanosomów z różnymi koncentracjami pigmentu. Tak więc musimy znać
natężenie melanosomów w różnych partiach ciała, a nawet znając je musimy znaleźć
odpowiedź na pytanie jak się to przekłada na różne kolory.
I to jest właśnie to, czego dokonał.
Gdy rozmawiałem z Vintherem w zeszłym tygodniu, powiedział: „Ciągle daleko
jesteśmy od rozpoznania kolorów dinozaurów, [ale] przyszłość jest obiecująca.
Wreszcie będziemy mieli dinozaury w technikolorze. Zapewniam, że poważnie nad
tym teraz pracujemy." Nie żartował!
Pracował nad nowym gatunkiem
Anchiornis o chwytliwej nazwie BMNHC PH828. Brakuje ogona, ale reszta
szkieletu jest pięknie zachowana, włączając czaszkę oraz oba zestawy kończyn z ich eleganckimi pióropuszami. Zamiast badać poszczególne fragmenty, Vinther
pobrał 29 próbek odpowiadających każdemu rodzajowi piór pochodzących z całej
skamieliny. W każdym z nich wszechstronnie przeanalizował rozmiar, kształt,
gęstość oraz rozłożenie melanosomów.
Żeby zinterpretować tę kopalnię danych, pracował
ze swoim kolegą, Mattem Szawkeyem, nad skatalogowaniem melanosomów pochodzących od
różnych żyjących ptaków, poczynając od kruków, poprzez łuszczaki, a na
krzyżówkach kończąc. Ten zestaw danych współczesnych
ptaków był jak skrzyżowanie katalogu farb i Rosetta Stone. Podpowiedział on
Vintherowi, w jaki sposób różne kombinacje melanosomów wywołują różne kolory, co
pozwoliło mu na poprawne pomalowanie Anchiornisa.
Zwierzę było niewielkim drapieżnikiem o długości zaledwie 33 cm długości.
Całkiem trafnie jego nazwa oznacza „prawie ptak". Był głównie czarny i szary,
mikroskop elektronowy ukazał melanosomy we wszystkich 29 próbkach z całego
tułowia.
Podobnie jak spokrewniony
Microraptor, Anchiomis miał cztery skrzydła z długimi lotkami po obu
stronach ramion i nóg. Pióra mają bardzo mało melanosomów u podstawy, co
sugeruje, że były białe lub bardzo słabo zabarwione. Czerwonawo-brązowe feomelanosomy pokazały się jedynie w opierzonej koronie dinozaura oraz w łatkach po bokach czaszki oprószonej eumelanosomami.
Anchiornis wyglądałby jakby nosił pomarańczową czapkę w rude ciapki.
Wiele z tych kolorów znanych jest
współczesnym miłośnikom ptaków. Pomarańczowy grzebień przypomina pióropusz
przepiórki i kusacza, podczas gdy przyozdobione skrzydła są podobne do tych,
które mają domowe kury. Współczesne ptaki
używają tych skomplikowanych kolorów do komunikowania się ze swoimi
towarzyszami, prezentując je partnerkom lub strosząc je na widok drapieżników.
Dla Vinthera oznacza to, że wczesna ewolucja piór kształtowana była zarówno
przez potrzebę komunikowania się z innymi, jak i przez chęć latania.
Nawet ta analiza może nie dać
jeszcze całkowicie poprawnych kolorów Anchiornisowi. Jak przyznaje Vinther,
niektóre pigmenty, jak pomarańczowo-żółte karotenoidy lub zielonawo-fioletowe
porfiryny wpływają na kolory ptaka, ale nie były brane pod uwagę. Niemniej
pigmenty te są rzadkie, nawet u współczesnych ptaków. "Myślę, że jest
mało prawdopodobne, ale oczywiście możliwe, że Anchiornis posiadał niektóre z tych pigmentów" — mówi Vinther. „W rzeczywistości karotenoidy fosylizują się,
możemy je rozpoznać, jako chemiczne ślady, ale skupiliśmy się na kształcie
melanosomów, a nie na chemii".
Chwilowo Vinther planuje stworzyć
schemat kolorów dla innych dinozaurów, choć współzawodnictwo utrudnia sprawę.
„Mieliśmy pewne kłopoty z otrzymaniem dostępu do materiałów z Chin z powodu
konkurencyjnej grupy" — mówi, „ale [nasi współpracownicy] Li Quanguo i Gao
Ke-Qin posiadają więcej okazów w Pekińskim Muzeum Historii Naturalnej, które
będziemy badać".
Źródło: Li
et al. 2010. Plumage Color
Patterns of an Extinct Dinosaur. Science
Tekst oryginału
Not Exactly
Rocket
Science, 4 lutego 2010r.
« Paleontologia (Publikacja: 15-02-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7146 |
|