|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Biologia » Antropologia » Nauki o zachowaniu i mózgu » Psychologia i życie
Podrobione i sfałszowane dobra promują nieetyczne zachowanie Autor tekstu: Ed Yong
Tłumaczenie: Krzysztof Achinger
Lubisz oglądać się w roli posiadacza podrobionych towarów, niech to będzie replika torebki Gucciego lub
kopia okularów przeciwsłonecznych Armaniego.
Czyli chcesz się czuć lub być uważanym za bogatszego niż w rzeczywistości jesteś.
Sygnalizuje to aspiracje do bogatszego stylu życia. Oczywiście takie produkty
nie mogą zmienić faktycznego statusu danej osoby, ale nowe badanie sugeruje, że
mogą zmieniać ludzkie zachowanie, na gorsze.
Francesca Gino z Uniwersytetu Północnej
Karoliny udowodniła, że podrabiane produkty faktycznie powodują, iż ludzie
zachowują się mniej uczciwie.
Częściej
oszukują podczas testów i z większym zapamiętaniem oceniają innych jako mniej
etycznych. A co gorsza, są całkowicie nieświadomi tego wpływu. Efekt ten jest
bardzo ironiczny. Ludzie często kupują podrabiane dobra, by wyglądać lepiej w oczach innych. Ale badania Gino pokazują, że produkty te mogą wpływać właśnie na
nasze moralne decyzję dlatego, że czynią nas gorszymi w naszych własnych
oczach. Gino pisze: „Czucie się jak oszust czyni ludzi bardziej skłonnymi do
popełniania oszustwa".
W pierwszym eksperymencie Gino powiedziała
ochotnikom, że będą zakładać parę albo oryginalnych, albo podrobionych modnych
okularów przeciwsłonecznych i wykonywać określone zadania.
Ich zadaniem
było testowanie okularów. W rzeczywistości wszystkie okulary były prawdziwe i każda para kosztowała $300. Mimo, że wszystkie pary miały te same szkła,
ochotnicy, którzy myśleli, że założyli podróbki, znacznie częściej oszukiwali w testach. Najpierw otrzymali zadanie do rozwiązania, w którym płacono im za każdą poprawną odpowiedź.
Karty z odpowiedziami były anonimowo wrzucane do skrzynki, a ochotnicy mieli napisać ile
pytań udało im się rozwiązać. Myśleli, że mogą podnieść wynik, jak tylko im się
podobało, ale Gino zakodowała karty odpowiedzi tak, by móc rozszyfrować ich
tożsamości. Odkryła, że 71% ochotników, którzy sądzili, że założyli podrobione okulary
oszukała w teście wyolbrzymiając swój wynik. W przeciwieństwie do zaledwie 30%
przyozdobionych w autentyczne szkła, którzy uciekli się do kłamstwa. Żadna z grup faktycznie nie uzyskała lepszego wyniku niż inna.
W drugim
teście
zaprezentowano im kwadrat podzielony na pół przekątną i mieli powiedzieć, w której połowie znajduje się więcej kropek.
Gdy wskazywali
na lewą stronę, otrzymywali pół centa, gdy wskazywali na prawą stronę,
otrzymywali pięćdziesiąt centów. Prezentuje to oczywisty konflikt pomiędzy
odpowiadaniem zgodnym z prawdą a zarabianiem większej ilości pieniędzy. Wraz z upływem czasu, ochotnicy, którzy nosili fałszywe okulary (ale nie prawdziwe)
coraz częściej byli skłonni wybierać prawą stronę, nawet, jeżeli w oczywisty
sposób więcej kropek było po lewej.
W następnym
eksperymencie Gino wykazała, że podrobione dobra mogą zmieniać sposób, w jaki
ludzie postrzegają działania innych. I ponownie 79
studentów otrzymało okulary przeciwsłoneczne, które rzekomo były prawdziwe lub
podrobione.
Tym razem, po
domniemanym teście sprawdzającym okulary, musieli wypełnić kwestionariusz
dotyczący moralnego zachowania.
W porównaniu do tych noszących
prawdziwe okulary, ochotnicy, którzy założyli podróbki mówili, że ludzie,
których znają byli bardziej skłonni do nieszczerego zachowania, poczynając od
materiałów piśmienniczych aż do zawyżania poniesionych kosztów.
Kiedy zaś
otrzymali fikcyjne scenariusze dotyczące wyborów moralnych, noszący fałszywki
byli bardziej skłonni, niż pozostali do myślenia, że inni ludzie zachowaliby się
nieetycznie.
Wygląda na to,
że ludzie, którzy noszą fałszywe okulary interpretują działania innych poprzez
soczewki nieuczciwości.
Co stoi za taką
zmianą podejścia?
By się
dowiedzieć, Gino powtórzyła badanie z 100 nowych ochotników i kilkoma ważnymi
zmianami. Tym razem niektórym ochotnikom nie powiedziano niczego o okularach i ich autentyczności. Mieli także wypełnić formularz, który analizował, jakie mają
zdanie o sobie na podstawie odpowiedzi na pytanie, jak daleko zgadzają się ze
stwierdzeniem: „Obecnie, czuję się jakbym nie znał się zbyt dobrze" lub „Obecnie
czuję się poza zasięgiem własnego ja".
Wszyscy ochotnicy wykonali ten sam test, co w pierwszym eksperymencie i zachowali się
podobnie jak pierwsza grupa.
Pośród tych,
którzy myśleli, że noszą podróbki 74% oszukiwało, a pośród tych, którzy myśleli,
że noszą oryginały, oszukiwało 30%. Wśród tych, którym nic nie powiedziano, 42%
oszukiwało. Kwestionariusz ujawnił, że różnice te były napędzane uczuciami
ochotników do samych siebie. Ci, którzy nosili domniemanie fałszywe okulary,
czuli się osobiście mniej uczciwi niż ich towarzysze. Ponieważ czuli się
oszuści, byli bardziej skłonni do nieetycznego zachowania.
Dopełnieniem
tego eksperymentu jest fakt, że ludzie nie mają pojęcia o tym efekcie.
Gdy Gino
zapytała 86 przypadkowych studentów o wpływ fałszywych dóbr, nie zakładali oni
żadnych konsekwencji związanych z etycznym zachowaniem. Nawet, gdy zapytano o same eksperymenty, nie uważali, że natura okularów przeciwsłonecznych może
wpłynąć na skłonności do oszukiwania w testach.
Gino w pełni
przyznaje, że prawdziwy świat bardzo różni się od laboratorium, niemniej jednak
jest przekonana o psychologicznym wpływie podrobionych dóbr na poziomie
społecznym.
Jak powiada:
„Jednostki, które kupują podrobione towary dla siebie lub dla innych mogą
wierzyć, że po prostu otrzymują podobne produkty w niższej cenie, ale w rzeczywistości mogą płacić długofalową cenę w postaci utraty moralności".
Źródła: Psychological
Science
Tekst oryginału
Discover, 9 kwietnia 2010r.
« Psychologia i życie (Publikacja: 19-04-2010 Ostatnia zmiana: 20-04-2010)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7259 |
|