|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Kultura Denis Dutton (1944-2010) Autor tekstu: Jerzy Luty
W Christchurch w Nowej Zelandii, w wieku 66 lat, zmarł
Denis Dutton.
Denis Dutton był profesorem
filozofii sztuki, krytykiem i publicystą, związanym z Uniwersytetem Canterbury w Nowej Zelandii, gdzie w latach 2008-2010 pełnił funkcję dyrektora Instytutu
Filozofii. Był też redaktorem naczelnym założonego w 1976 r. pisma Philosophy
and Literature (od 1983 The Johns Hopkins University Press).
Dutton był z pochodzenia Kalifornijczykiem. Studiował filozofię na
University of California w Santa Barbara. Po studiach przebywał z Korpusem
Pokoju w Indiach, gdzie nauczył się grać na sitarze. Doktoryzował się w roku
1975 na podstawie dysertacji: Art and Anthropology: Aspects of Criticism and
the Social Studies. Wykładał następnie na kilku amerykańskich
uniwersytetach, aby w 1984 r. przenieść się z rodziną do Nowej Zelandii, gdzie
znalazł zatrudnienie na Uniwersytecie Canterbury w Christchurch.
W 1998 roku za sumę 300 $
założył portal Arts and Letters Daily (A&L Daily),
Zgodnie z mottem Veritas Odit Moras (prawda nie lubi czekać),
które umieścił w nagłówku portalu, grupował w nim
najlepsze ukazujące się danego dnia w sieci teksty z szeroko pojętej humanistyki. Portal szybko stał się lekturą obowiązkową dużych
rzesz anglojęzycznej (czytaj: światowej) inteligencji i w trzy miesiące po jego
otwarciu został uznany przez 'Guardiana' za „najlepszą stronę internetową na
świecie" i wykupiony przez Lingua Franca za sumę 250000$. W 2002 strona
ponownie zmieniła właściciela — stał się nim The Chronicle of Higher
Education.
Przez cały czas istnienia
portalu Dutton, zgodnie z sugestią właścicieli, pozostawał jego głównym
wydawcą. Po 13 latach A&LDaily notuje ok. 3,7 miliona odwiedzin miesięcznie.
W październiku 2005 roku magazyn „Time" nazwał Duttona jedną z „najbardziej wpływowych osobowości mediów na świecie".
W maju 2000 r. Dutton został
odznaczony przez Gubernatora Generalnego Nowej Zelandii medalem Royal Society
Medal for Services to Science and Technology. Z wyjątkiem Karla Poppera (jego
poprzednika na stanowisku dyrektora Instytutu Filozofii Uniwersytetu Cantenbury)
jest to jak dotąd jedyny medal Royal Society of New Zealand przyznany
filozofowi.
Dutton,
oprócz tego, że był wielkim wizjonerem Internetu, był również, a może przede
wszystkim, filozofem i estetykiem. Jego
wydana w 2009 roku, w 200-lecie urodzin Darwina i 150-lecie wydania On the
Origin of Species, książka The Art Instinct. Beauty, Pleasure and Human
Evolution (Bloomsbury Press, New York, Berlin,
London 2009, ss. 278) — filozoficzna rozprawa o ewolucyjnych źródłach
sztuki — stała się bestsellerem i znalazła się na liście 25 najlepszych książek
roku w USA.
Tłumy
podczas tournee po elitarnych uniwersytetach amerykańskich (z tzw. Ivy League),
czas antenowy w znanych rozgłośniach, a także głośny wywiad z Duttonem w programie satyrycznym The Colbert Raport sprawiły, że Instynkt Sztuki
stał się nieoczekiwanie produktem masowym (co nieczęsto zdarza się książkom z gatunku filozofii). Przez długie miesiące okupował najwyższe miejsca na liście
bestsellerów księgarni Amazon, doczekał się także przeważnie pochwalnych
recenzji we wszystkich najważniejszych czasopismach amerykańskiej inteligencji
(m.in. w takich jak: Newsweek, The New York Times, The Guardian, The New Yorker,
Atlantic Monthly, TLS, The Washington Post, The Boston Globe, The Philadelphia
Inquirer, New Scientist, The American Scholar, The Wilson Quarterly i innych.
Wszystkie je można znaleźć pod adresem: http://theartinstinct.com.)
Przed pojawieniem się
Instynktu sztuki, na filozoficznym rynku idei Dutton był znany przede
wszystkim z oryginalnych analiz problemu fałszerstw w sztuce, intencjonalizmu w praktyce artystycznej oraz jako krytyk postmodernizmu i adwokat sztuki
plemiennej (spierał się m.in. z A. Danto, N. Goodmanem, a także antropologami R.
Bunzel, M. Torgovnick). Był też redaktorem i współautorem pierwszego
estetyczno-filozoficznego zbioru poświęconego teorii fałszerstw The
Forger's Art: Forgery and the Philosophy of Art (Berkeley 1983).
W serii artykułów z lat
2002-2009 Dutton przedstawił opis związków nauk ewolucyjnych o ludzkiej psychice z filozofią sztuki, rozwinięty i usystematyzowany następnie w The Art
Instinct. Jako pierwszy w dziejach filozof sztuki, połączył dwie,
wydawałoby się, odległe dyscypliny — sztukę i nauki ewolucyjne. Starając się
dowieść, że ludzkie preferencje estetyczne, nie są (jak twierdzą estetycy
moderny) „konstrukcjami społecznymi", lecz uniwersalnymi, międzykulturowymi
cechami ewolucyjnymi, ukształtowanymi przez dobór naturalny i płciowy, nadal
odwoływał się do klasycznych sporów obecnych w teorii estetycznej. Większość
podejmowanych przez niego wcześniej w oryginalny sposób kwestii
filozoficzno-estetycznych (takich jak:
postmodernizm vs. intencjonalizm w praktyce i krytyce artystycznej; uniwersalizm
estetyczny vs. formalizm estetyczny; autentyczność sztuki vs. fałszerstwo i plagiatorstwo jako problemy filozoficzne; oraz „skupiskowa" definicja sztuki (cluster
definition of art)) znalazło zastosowanie w jego Darwinowskiej analizie
sztuki. Jak zauważył J. Carroll, Dutton — w przeciwieństwie do E. Dissanayake,
uważanej za prekursorkę ewolucjonistycznego myślenia o sztuce — koncentrował się
przede wszystkim na sztuce wysokiej rozwiniętych cywilizacji — tym, co Clive
Bell określał mianem „chłodnych szczytów sztuki" — i rzucał nowe ewolucyjne
światło na kwestie, które wcześniej były podejmowane przez estetyków
modernistycznych. Tym, co wyróżniało stanowisko estetyczne Duttona to swoisty
mariaż teoretycznego naturalizmu i empiryzmu (w późnych latach 80-tych
przeprowadził przełomowe badania terenowe dotyczące norm estetycznych
rzeźbiarstwa ludu z Sepik River w Nowej Gwinei), a także uniwersalistyczne
przekonanie, że „wielu sposobów, w jakie sztuka jest dyskutowana i doświadczana
łatwo przekracza granice kulturowe i radzi sobie z globalną akceptacją bez
pomocy akademików i teoretyków".
Teksty Duttona zostały przetłumaczone na hiszpański,
mandaryński, wietnamski, fiński, polski, niemiecki, duński, francuski,
koreański, włoski, holenderski i rosyjski.
Dutton zasiadał w radach programowych
takich czasopism, jak: The Journal of Value Inquiry, Evolutionary
Psychology, Journal of Comparative Literature and Aesthetics,
Contemporary Aesthetics.
Od dwóch lat był chory na raka
prostaty, co skrzętnie ukrywał przed światem.
Dwa tygodnie przed śmiercią
został uhonorowany University of Cantunbury's Research Medal za wkład w rozwój swej dyscypliny. Opiniujący jego nominację do
medalu Steven Pinker powiedział o nim: „prawdziwy intelektualny lider,
zdumiewająco produktywny i odważny naukowiec i jeden z najbardziej wpływowych
nauczycieli akademickich na świecie"
Był też człowiekiem niezwykle
ciepłym i otwartym — i takim pozostanie w pamięci bliskich — który inspirował
wielu, i któremu wielu jeszcze długo będzie wiele zawdzięczać.
Wspomnienia o Denisie Duttonie dostępne w sieci:
The New Yorker
Los Angeles Times
Reason
Edge
3 Quarks Daily
D.G.Myers
National Review
Washington Post
The Sydney Morning Herald
The Australian
ABC News
The City Journal
Slate
« Kultura (Publikacja: 30-12-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 786 |
|