|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Filmy i filmoznawstwo
Black Power i amerykańskie kino. Narodziny i znaczenie blaxploitation [3] Autor tekstu: Julian Jeliński
Czy podoba nam się ten
termin, czy nie — narodziny blaxploitation
zmieniły nie tylko amerykańskie kino, ale miały również wielki wpływ na
afroamerykańską kulturę. Te filmy wyważyły drzwi, które hollywoodzcy twórcy
zamknęli
wcześniej przed nimi. Propagowały nowe style estetyczne i muzyczne. Era
blaxploitation umożliwiła
tysiącom Afroamerykanów pracę w przemyśle filmowym nie tylko w charakterze
portierów.
Co więcej -czarni bohaterowie i ich style życia zostały wchłonięte do
filmów głównego nurtu w amerykańskim kinie. Nie było już więc potrzeby
dla filmów wyłącznie dla czarnoskórej widowni. Bohaterowie ci
stali się integralną częścią hollywoodzkich filmów. Blaxploitation
przeciwstawił
się rasistowskim stereotypom Hollywood i miał bezpośredni wpływ na zniknięcie
niejednego z tych stereotypów z ekranu. Nurt ten nie zlikwidował rasizmu w amerykańskim kinie, ale to na pewno doprowadził do wygrania bitwy, by w filmach zaistnieli pełnowymiarowi, afroamerykańscy bohaterowie, by ich
seksualność przestała stanowić temat tabu oraz by filmy popularne zaczęły
prawdziwie odzwierciedlać rzeczywistość gett. Dlatego też znaczenie
blaxploitation dla rozwoju amerykańskiego kina i jego wpływ na amerykańską
kulturę nie powinien być nie zauważany. Wstępna,
polecana filmografia:
A
Patch of Blue, reż.
Guy Green, 1965
Baadasssss
Cinema, reż. Isaac
Julien, 2002
Classified
X,
reż. Melvin Van Peebles, 1998
Foxy
Brown, reż. Jack Hill, 1974
Guess
Who's Coming to Dinner reż. Stanley Kramer,
1967,
In
the Heat of the Night,
reż. Norman Jewison, 1967
Shaft,
reż. Gordon Parks, 1971
Shaft's
Big Score, reż.
Gordon Parks, 1972
Shaft
in Africa, reż.
John Guillerim, 1973
Superfly, reż. Gordon Parks, 1972
Sweet Sweetback's Badaaass Song,
reż. Melvin Van Peebles, 1971
Watermelon
Man, reż. Melvin
Van Peebles, 1970
Bibliografia:
T.
Cripps, Making Movies Black. The Hollywood
Message Movie from World War II to the Civil Rights Era, New York 1993
J.
Howard, Blaxploitation Cinema: The
Essential Reference Guide, Godalming 2008
M. L. King, Dlaczego
nie możemy czekać, przekł. Daniel Passent, Warszawa 1967
M. J.
Koven, Blaxploitation Cinema, Harpenden 2001
R. R. Ludwikowski , Murzyński
radykalizm w USA, Warszawa 1976
W. Osiatyński, Korzenie
„Korzeni", Warszawa 1981
1 2 3
« Filmy i filmoznawstwo (Publikacja: 06-04-2012 )
Julian Jeliński Absolwent filozofii i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracuje m.in. z Instytutem Studiów Nad Islamem we Wrocławiu. Interesuje się zagadnieniami filozofii społeczno-politycznej, tożsamości Afroamerykanów, wielokulturowości w amerykańskiej filozofii politycznej, filozofii Cornela Westa oraz kwestią społecznego wymiaru religii na świecie. Tłumacz artykułów Sama Harrisa. Liczba tekstów na portalu: 18 Pokaż inne teksty autora Liczba tłumaczeń: 32 Pokaż tłumaczenia autora Najnowszy tekst autora: O przygodach Jezusa i Mo | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7926 |
|