Nauka » Socjologia nauki
L’Oréal z UNESCO na rzecz kobiet w nauce polskiej [1]
12. stypendia L'Oréal Polska dla Kobiet i Nauki
przy wsparciu Polskiego Komitetu ds.
UNESCO
przyznane 5 wyjątkowym kobietom
Jury pod przewodnictwem prof. Ewy Łojkowskiej wyłoniło, spośród kilkudziesięciu
kandydatur nadesłanych z wielu ośrodków Polski, 5 laureatek.
Uroczystość wręczenia stypendiów odbyła się 16 listopada, w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przemówienia wygłosili: z ramienia Polskiego Komitetu ds. UNESCO,
profesor Michał Klejber — Prezes Polskiej Akademii Nauk, profesor Marek
Ratajczak, Wice Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz przewodnicząca jury-
prof. Ewa Łojkowska. Każdego roku 5 wybitnych polskich badaczek otrzymuje stypendium
naukowe L'Oréal Polska. Od 2010 roku stypendium wynosi: na poziomie doktoratu -
25.000 zł, habilitacji — 30.000 zł.
Od lewej dr Marta Szajnik-Szczepański (stypendium habilitacyjne — Poznań),
Joanna Malinowska (stypendium doktoranckie — Łódź), Magdalena Bartnik
(stypendium doktoranckie — Warszawa), Angelika Muchowicz (stypendium
doktoranckie — Warszawa), dr Katarzyna Starowicz-Bubak (stypendium habilitacyjne — Kraków).
Profile laureatek
Stypendia doktoranckie
Magdalena Bartnik z Warszawy
Dziedzina: biologia medyczna.
Temat: "Znaczenie submikroskopowych niezrównoważeń genomu w etiopatogenezie
zaburzeń neurorozwojowych u dzieci. Badania metodą aCGH".
Miejsce: Zakład Genetyki Medycznej, Pracownie Cytogenetyki w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie.
Tematyka badań naukowych:
Zaburzenia neurorozwojowe u dzieci obejmują szereg nieprawidłowości związanych z ich rozwojem intelektualnym, ruchowym oraz społecznym. Jednymi z najczęściej
diagnozowanych zaburzeń są niepełnosprawność intelektualna oraz padaczka.
Niepełnosprawność intelektualna dotyczy 2-3% ogólnej populacji, a przyczynę
zaburzeń udaje się obecnie zidentyfikować jedynie w około 50% przypadków.
Padaczki natomiast, stanowiące heterogenną grupę schorzeń układu nerwowego
dotyczą ~ 1% populacji. Poszukiwanie i wyjaśnienie przyczyn tych zaburzeń jest
jednym z trudniejszych problemów diagnostycznych spotykanych w codziennej
praktyce lekarskiej.
Doniesienia ostatnich lat wykazują, że wiele z zaburzeń neurorozwojowych to
choroby uwarunkowane genetyczne, a przyczyną znacznej części tych zaburzeń są
aberracje chromosomowe. Stosowane dotychczas w diagnostyce klinicznej klasyczne
metody oceny kariotypu nie są wystarczające do pełnej identyfikacji i charakterystyki aberracji chromosomowych. Jednak rozwój technik badawczych
cytogenetyki i biologii molekularnej umożliwił dokonywanie molekularnej
analizy kariotypu z wykorzystaniem metody porównawczej hybrydyzacji genomowej do
mikromacierzy (ang. array comparative genomic hybridization — aCGH).
Tematyka mojej pracy badawczej dotyczy przede wszystkim poznania molekularnego
podłoża chorób uwarunkowanych submikroskopowym niezrównoważeniem genomu.
Badania przy zastosowaniu metody porównawczej hybrydyzacji genomowej do
mikromacierzy, które prowadzę w Pracowni Cytogenetyki Molekularnej, mają na
celu identyfikację i charakterystykę submikroskopowych niezrównoważeń genomu
oraz określenie ich znaczenia w etiopatogenezie niepełnosprawności
intelektualnej i padaczek. Oczekiwanym efektem praktycznym badań będzie ocena
częstości występowania patogennych niezrównoważeń genomu
w badanych grupach pacjentów. Można przypuszczać, że w części przypadków
klinicznych uzyskane wyniki umożliwią wyjaśnienie przyczyny choroby o nieustalonej dotychczas etiologii. Ponadto wyniki badań umożliwią opracowanie
algorytmu diagnostycznego w przypadkach takich zaburzeń neurorozwojowych jak
niepełnosprawność intelektualna i padaczka.
Wysoka skuteczność diagnostyczna niepełnosprawności intelektualnej i padaczki
uzyskana w prezentowanym projekcie, dzięki zastosowaniu metody aCGH, a także
potencjał poznawczy techniki przyczyniły się do wprowadzenia tej metody analizy
genomu do rutynowej diagnostyki klinicznej. Od lutego bieżącego roku w Zakładzie Genetyki Medycznej Instytutu Matki i Dziecka, metoda aCGH została
wprowadzona jako badanie diagnostyczne i jest stosowana w diagnostyce
niepełnosprawności intelektualnej ze współistnieniem cech dysmorfii i/lub wad
neurorozwojowych. Doświadczenia zdobyte podczas realizacji projektu badawczego
stosuję obecnie w interpretacji wyników badań pacjentów diagnostycznych.
Droga zawodowa:
Studia magisterskie na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej w Lublinie ukończyłam w 2008 roku uzyskując tytuł magistra
biologii w zakresie biochemii. Członkostwo w Studenckim Kole Naukowym
Biochemików UMCS umożliwiło mi udział w realizacji projektu: „Badanie grzybów
entomopatogennych i ich metabolizmu". Ponadto w trakcie studiów byłam jednym z wykonawców grantu finansowanego w ramach 6‑go Programu Ramowego UE (projekt
SOPHIED „Sustainable Bioprocesses for the European Colour Industries").
Wynikiem decyzji o kontynuacji pracy naukowej było zatrudnienie w Zakładzie
Genetyki Medycznej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Od lutego 2009 roku
jestem młodszym asystentem w zespole badawczym Pracowni Cytogenetycznych
kierowanych przez profesor Ewę Bocian. Od maja 2009 roku jestem również jednym z głównych wykonawców projektu badawczo-rozwojowego NCBiR nr R13-0005-04/2008 pt.:
„Wprowadzenie najnowszej technologii mikrochipowej (array CGH) do badań
etiopatogenezy i diagnostyki klinicznej wybranych chorób o poważnych skutkach
medycznych i społecznych".
Zainteresowania pozanaukowe:
Biologia, a właściwie genetyka człowieka jest moją największą pasją i to pracy
naukowej poświęcam najwięcej czasu. Każdą chwilę wolną od pracy wykorzystuję na
realizację pozanaukowych zamiłowań. Moim najbardziej fascynującym
zainteresowaniem jest projektowanie i wykonywanie biżuterii „artystycznej" z wykorzystaniem filcu, tkanin, rzemieni, drewna i innych elementów ozdobnych.
Przygodę z biżuterią realizuję wspólnie z moją mamą. Ponadto uwielbiam dobrą
kuchnię; moje zainteresowania kulinarne rozpoczynają się od wyszukiwania nowych
przepisów, oglądania programów kulinarnych, a kończą na eksperymentowaniu przy
blacie kuchennym i włączaniu nowości do menu.
Joanna Malinowska z Łodzi
Dziedzina: biochemia.
Temat: „Zaburzenia hemostazy w hiperhomocysteinemii".
Miejsce: Katedra Biochemii Ogólnej Uniwersytetu Łódzkiego.
Tematyka badań naukowych:
Homocysteina (Hcy) jest aminokwasem zawierającym siarkę. Powstaje we wszystkich
rodzajach komórek człowieka i zwierząt jako produkt uboczny wskutek przemian
metioniny do cysteiny. W odróżnieniu od innych aminokwasów, homocysteina nie
jest wbudowywana do białek, ponieważ brak jest dla niej odpowiedniego kodonu,
natomiastmoże się z nimi łączyć,
powodując ich homocysteinylację. Proces ten uważa się za najbardziej
prawdopodobną przyczynę toksyczności homocysteiny. Najbardziej reaktywną formą
homocysteiny jest jej pochodna — tiolakton homocysteiny.
Jeśli homocysteina jest metabolizowana prawidłowo, wówczas jest stężenie w osoczu utrzymuje się na stałym poziomie i nie przekracza stężenia 15 µmol/l.
Podwyższony poziom homocysteiny we krwi nazywamy hiperhomocysteinemią — HHcy.
Wyróżniamy HHcy wrodzoną i nabytą. Wrodzona powodowana jest głównie przez
defekty enzymów biorących udział w jej metabolizmie, natomiast nabyta może
wystąpić jako skutek działania licznych czynników związanych ze sposobem
odżywiania i trybem życia. Do podwyższenia stężenia Hcy w osoczu przyczynia się
nieprawidłowa dieta, brak aktywności fizycznej, palenie papierosów, nadmierne
spożywanie kawy, czy nadużywanie alkoholu. Negatywny wpływ na prawidłowy
metabolizm Hcy mają także błędy żywieniowe, powodujące niedobór witamin z grupy
B (głównie B6, B12 i B11). Zwiększone stężenie Hcy we krwi jest uznanym
czynnikiem rozwoju miażdżycy, niezależnym od palenia papierosów, nadciśnienia
tętniczego czy
hipercholesterolemii.
Celem prowadzonych przez mnie badań jest ocena wpływu homocysteiny i jej
pochodnej — tiolaktonu homocysteiny na funkcje hemostatyczne zarówno płytek
krwi, jak i białek osocza, w tym fibrynogenu oraz powiązanie ewentualnych zmian
biochemicznych w płytkach krwi z potencjalnymi zaburzeniami ich funkcji
hemostatycznych in vitro, które w warunkach in vivo mogą przekładać się na
nasilenie procesu tworzenia blaszki miażdżycowej. Dodatkowym celem moich badań
jest określenie udziału stresu oksydacyjnego w zachodzących zmianach oraz roli
związków polifenolowych, m.in. resweratrolu i wyciągu z owoców aronii.
Mechanizm toksycznego działania homocysteiny na układ krążenia jest
skomplikowany i do końca nie wyjaśniony, dlatego prowadzone przeze mnie badania
pozwolą na szersze poznanie mechanizmów rozwoju miażdżycy i innych chorób układu
krążenia. Ponieważ płytki krwi są nie tylko zaangażowane w proces krzepnięcia i utrzymywanie płynności krwi, ale jako komórki wielofunkcyjne regulują również
reakcję zapalną, metastazę nowotworów, regenerację uszkodzonych tkanek, a pod
pewnymi względami przypominają neurony, można przypuszczać, że uzyskane wyniki
rzucą nowe światło na inne choroby związane z hiperhomocysteinemią. Natomiast
wyniki badań dotyczące stosowanych przez mnie antyoksydantów mogą
zrewolucjonizować profilaktykę i leczenie różnych zaburzeń procesu hemostazy
indukowanych hiperhomocysteinemią.
Droga zawodowa:
Biologia była moim ulubionym przedmiotem w liceum, dlatego wybrałam ten
przedmiot na maturze. W 2004 roku rozpoczęłam studia magisterskie na Wydziale
Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku biologia, a pracę magisterską wykonywałam w Katedrze Biochemii Ogólnej pod kierunkiem dr
hab. Beaty Olas. W tej samej Katedrze zaraz po ukończeniu studiów magisterskich
rozpoczęłam studia doktoranckie na Stacjonarnym Studium Doktoranckim
Biochemiczno-Biofizycznym. Promotorem mojej pracy doktorskiej jest również dr
hab. Beata Olas.
Zainteresowania pozazawodowe:
Kocham śpiewać, a muzyka jest mi niezbędna do życia. Od drugiej klasy liceum, w każdy weekend od kwietnia do końca października wraz z kolegami z zespołu, gramy
na różnych imprezach okolicznościowych. Nie mogę żyć bez muzyki, na scenie czuję
się wolnym człowiekiem i w 100% sobą. Najbardziej lubię utwory z tak zwanym
„pazurem", ale tak naprawdę nie ma znaczenia, jaką piosenkę śpiewam, po prostu
kocham to robić! Gdyby moje losy potoczyły się inaczej, na pewno robiłabym coś w tym kierunku.
1 2 3 Dalej..
« Socjologia nauki (Publikacja: 23-11-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8523 |