Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.446.815 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
Wszyscy jesteśmy skłonni do ulegania napływom irracjonalnych emocji (..) i należy się ich strzec.
Komentarze do strony Kanon biblijny

Dodaj swój komentarz…
Teofil Świątnicki - natchnienie księgi Judyty
Witajcie, byłem na Waszej stronie Racjonalista.

Gratuluję pięknej ideii popularyzowania ksiąg biblijnych. Mam pytanie, jakie jest Wasze stanowisko odnosnie wiarygodnosci ksiegi Judyty?

Oto moja refleksja na ten temat:

Jesli mam wybierac miedzy autentycznoscia relacji ksiegi Genesis a ksiegi Judyty, to zawsze wybiore Genesis i wierze, ze uczyni to wiekszosc chrzescijan niezaleznie od przynaleznosci czy nie przynaleznosci do okreslonej denominacji.

Oto, co np. znajduje u Mojzesza w sprawie mordu, jakiego dokonal Symeon w Sychem za uwiedzenie jego siostry Diny.

1 Moj. 34:30-31
30. Wtedy Jakub rzekł do Symeona i do Lewiego: Sprowadziliście na mnie nieszczęście i hańbę w oczach mieszkańców tej ziemi, Kananejczyków i Peryzyjczyków, a przecież ja mam mało ludzi, i gdy oni zbiorą się przeciwko mnie, pobiją mnie i zginę ja i dom mój.
31. A oni odpowiedzieli: Czy Jemu wolno było obejść się z siostrą naszą jak z nierządnicą?
(BW).
1 Moj. 34:30-31
30. Wtedy Jakub rzekł do Symeona i do Lewiego: Sprowadziliście na mnie nieszczęście i hańbę w oczach mieszkańców tej ziemi, Kananejczyków i Peryzyjczyków, a przecież ja mam mało ludzi, i gdy oni zbiorą się przeciwko mnie, pobiją mnie i zginę ja i dom mój.
31. A oni odpowiedzieli: Czy Jemu wolno było obejść się z siostrą naszą jak z nierządnicą?
(BW)

1 Moj. 49:5-7
5. Symeon i Lewi - to bracia; miecze ich są narzędziami gwałtu.
6. Nie bierz udziału, duszo moja w radzie ich, Nie przyłączaj się do ich wspólnoty, serce moje, Bo w gniewie zabili mężów, A w swawoli okaleczyli woły.
7. Przeklęty ich gniew, bo jest gwałtowny, I zapalczywość ich, bo jest sroga, Rozdzielę ich w Jakubie i rozproszę ich w Izraelu.
(BW)

Za swoj gwalt i zbrodnie Symeon zostal ukarany tym, ze nie mial dziedzictwa w Kanaanie. W ten sposob Bog przez patriarche Izraela potepil jego haniebny czyn w oczach Boga i ludzi.
Uwazam, ze Bog byl z Izraelem i Jego osad moralny w tej sprawie byl sprawiedliwy. Tak rowniez musieli uwazac Zydzi, ktorzy za czasow Jozuego nie dali Symeonowi odrebnego dziedzictwa w ziemi Kanaan.

Joz. 19:1-9
1. A drugi los padł dla Symeona, dla plemienia synów Symeona według ich rodów; dziedzictwo ich było wśród dziedzictwa synów Judy.
2. Do dziedzictwa ich należały: Beer-Szeba, Szeba, Molada,
3. Chasar-Szual, Bala, Esem,
4. Eltolad, Betul, Chorma,
5. Siklag, Bet-Markabot, Chasar-Susa,
6. Bet-Lebaot, Szaruchen; miast trzynaście z ich osiedlami.
7. Ain, Rimmon, Eter, Aszan; cztery miasta z ich osiedlami.
8. Nadto wszystkie osiedla, które są wokoło tych miast aż do Baalat-Beer, Ramy Negebu. To było dziedzictwo plemienia synów Symeona według ich rodów.
9. Dziedzictwo synów Symeona stanowi część posiadłości synów Judy; ponieważ posiadłość synów Judy była dla nich za duża, przeto synom Symeona zostało nadane ich dziedzictwo wśród dziedzictwa synów Judy.
(BW)

Pomimo tego wszystkiego autor ksiegi Judyty uwaza inaczej.

Jdt 9:2-4
2. Panie, Boże mego praojca Symeona, Ty mu dałeś w rękę miecz, aby wywarł pomstę na cudzoziemcach, którzy odkryli łono dziewicy dla splugawienia i obnażyli jej biodra dla hańby, i zbezcześcili jej łono dla zniewagi. Ty powiedziałeś: Tak być nie może, a oni tak uczynili.
3. Dlatego wydałeś ich starszyznę na zabicie, a ich łoże, które splugawili przez swoje oszustwo, także na skutek oszustwa napełniłeś krwią. Zgładziłeś ich niewolników razem z książętami, a książąt razem z ich tronami.
4. Żony ich wydałeś na łup i córki ich do niewoli, a cały ich dobytek do podziału między umiłowanych przez Ciebie synów, którzy odznaczyli się gorliwością dla Ciebie, i mając w nienawiści splugawienie krwi swojej, Ciebie wzywali na pomoc. Boże, Boże mój - wysłuchaj mnie, wdowy!
(BT)

Czy uwazacie, ze Jezus byl za tym, aby plemie Symeona mialo swoje miejsce w Kanaanie nie posrod Judy, ale tak jak inne plemiona (oprocz Lewiego, ktory byl z Symeonem ukarany)? Jak myslicie czy Jezus mial inne zdanie o tym mordzie dokonanym na mezczyznach calego miasta i zwierzetach niz patryarcha Izrael i Jozue oraz sami Symeonici, ktorzy nie kwestionowali Bozej decyzji w tej sprawie?

Pozdrawiam Teofil Świątnicki
templum.own.pl
Autor: Teofil Świątnicki Dodano: 17-02-2005
Reklama
Henryk G. - Nieścisłości
Informacje w tekscie są w zasadzie prawdziwe, ale nie do końca.
W II wieku w kanonie znalazły się najważniejsze księgi Nowego Testamentu, tj. 4 ewangelie i listy św. Pawła.
Nie jest prawdą, że przed 150 rokiem cytowano wyłącznie Stary Testament. We wczesnych pismach chrześcijańskich cytowane są listy św. Pawła i słowa Jezusa, choć bez powoływania się na ewangelie.
Pan Agnosiewicz ma skłonność do przyjmowania poglądów skrajnych, co zapewne wynika z jego młodego wieku.
Autor: Henryk G. Dodano: 23-03-2006
Budy - ???
Teofil. Ale kogo to obchodzi co napisał jakiś tam żydek 2500 tys lat temu. Trafiłeś na zły serwis. Tu się nie dyskutuje która wersja Biblii jest poprawna ale czy wogóle jakakolwiek wersja tejże jest prawdziwa. Rozbieżności pomiędzy tłumaczeniami, wersjami mają podkreślać niemożliwość ukazania którejkolwiek za prawdziwą a nie dowodzić wyższości jednej nad drugą.
Autor: Budy Dodano: 19-11-2007

Pokazuj komentarze od najnowszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365