Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.447.069 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
problem ocieplania klimatu
dziwne
Podręcznik do filozofii współczes..
Czy człowiek może posiadać osobli..
Dlaczego woda i powietrze są wspó..
Wielkie twierdzenie Fermata? ŻAL
Katastroficzny dramat...
Drżyjcie nożownicy
zachód nas zdradzi
Ogłoszenia
:
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Mariusz Agnosiewicz -
Heretyckie dziedzictwo Europy
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
Najpiękniejszym skarbem jest rozum oprawiony w pokorę.
Apolinary Despinox
Komentarze do strony
Nietzsche: śmierć Boga
Dodaj swój komentarz…
chcacy prawdy - ten artykul JEST MARTWY
Drogi Autorze i drodzy Wspolpracownicy tego portalu.
chyba ten portal nie powinien nazywac sie "racjonalista", tylko "antyklerykal" :).
juz mowie, dlaczego.
Po pierwsze, juz na pierwszej stronie tekstu zbacza Autor z tematu. Dodaje Autor ni stad, ni zowad cytat jakiegos innego czlowieka, by uspic czujnosc i nagle przejsc do spoleczenstwa industrializacyjnego. Potem tlumaczy Autor poszczegolne religie itd. nie nie nie. Przy interpretacji Nietzschego powolujmy sie na slowa Nietzschego, a nie zajmujmy sie zbytnio slowem Bog... Autor interpretuje tylko te fragmenty, gdzie pojawia sie cos z religia.. az przykro..
ale Nietzsche nic nie pisze o fabrykach.. nic o silnikach, dymiacych kominach, spoleczenstwa kierujacego sie religia. Autor tutaj wynaturzyl slowa Nietzschego, co sie zreszta nie zdarza po raz pierwszy w historii.
"Wszyscy jesteśmy jego mordercami! Ale jak tego dokonaliśmy? Czyż mogliśmy wypić morze? Kto dał nam gąbkę, aby zetrzeć cały horyzont? Co zrobimy, skoro oderwiemy tę Ziemię z łańcucha jej słońca? Dokąd biegnie teraz? Dokąd biegniemy my? Precz od wszystkich słońc? Czy nie spadalibyśmy ciągle? I w tył, w bok, w przód, na wszystkie strony? Jest jeszcze jakaś góra i dół? Czy
Autor:
chcacy prawdy
Dodano:
21-10-2007
Reklama
chcacy prawdy2 - ten artykul JEST MARTWY 2
jeszcze jakaś góra i dół? Czy nie błądzimy jak przez jakąś nieskończoną nicość?.. "
nie mam zamiaru tlumaczyc nihilizmu Nietzschego, postaram sie wytlumaczyc bardzo pokrotce, by udowodnic nierzeczowosc artykulu Autora:
tu chodzi nie o fabryki, tylko metafizyke, czyli o zbior wszystkiego, co istnieje. :)
ze czlowiek stracil poczucie granicy i poszedl za daleko:
w czym za daleko?
skierowal i oddal sie "wyzszemu porzadkowi wszystkich rzeczy" (tak Platon). czyli inaczej to, co bylo NAJobiektywniejsze zaczal subiektywizowac (zatarl horyzont i ucieklo mu slonce; dokad biegniemy teraz)
dlaczego czlowiek to zrobil?
bo taka jego natura.
to czyn najwiekszy ze wszystkich, najwieksza zbrodnia ze wszystkich, ktora nas przerasta.
ale: nie jest tak pesymistycznie. jest wyjscie, optymizm.
jest wyjscie: stac sie Übermenschem (nadczlowiekiem)
i to dla Nietzschego nic wiecej jak zwrocenie sie ku samemu sobie i szukanie odpowiedzi tam...
Autor:
chcacy prawdy2
Dodano:
21-10-2007
chcacy prawda - ten artykul JEST MARTWY 3
Sam Autor widzi, ze te krotkie wytlumaczenie (powoluje sie tutaj na Heideggera i inne zrodla, juz nie pamietam, bo duzo o panu Friedrichu czytalem) spala ateistyczne podejscie do tego fragmentu.
przykro mi, ze te portal nosi tak chlubne miano z rozumem na fladze. duzo tu manipulacji.. albo po prostu bledow.
pozdrawiam serdecznie,
Pawel Aftanski
Autor:
chcacy prawda
Dodano:
21-10-2007
jimmy - Tragiczny artykuł
Ten artykuł to tragedia. Jest w wielu miejscach sprzeczny z filozofią Nietzschego i faktem nieistnienia boga w świadomości ludzi. Martwy bóg nie przyczynia się do nihilizmu, ponieważ martwy bóg to znamię epoki pochrześcijańskiej, a nie element przejściowy. Ponadto nihilizm to domena prometafizyków.
Autor:
jimmy
Dodano:
30-03-2009
fegerer - znowu dezinterpretacja...
-2 na 2
Zgadzam się z
chcącym prawdy
i
jimmym
. Ten artykuł to napaść przesąknięta antyklerykalizmem i nienawiścią do chrześcijaństwa. Nietzsche
NIGDZIE
nie twierdzi, że Boga nie ma. Bóg tylko w epoce pochrześcijańskiej nie istnieje w świadomości ludzi i dlatego upadły wartości. Gdy nadejdzie nadczłowiek, to będzie wolny od nihilizmu i pogodzi człowieka z Bogiem. A takie pisanie, jak w tym artykule, to tak interpretowali Nietzschego nasiści (autor mógłby coś wiedzieć, co oni wypisywali). Bez Boga nie da się wyjść z nihilizmu. Nietzsche przed śmiercią też pogodził się z Bogiem i napisał o sobie "ukrzyżowany", ale autor ten fakt tendencyjnie wykoślawił.
Autor:
fegerer
Dodano:
30-03-2009
jimmy - Dezinterpretator Fegerer
1 na 1
Nie o to mi chodziło, Fegererze. To może ja już lepiej ten artykuł pozostawię w spokoju, bo mnie tylko dalej będziesz zniekształcać. Nihilizm jest produkowany przez chrześcijaństwo jako hamulec dla pięknego świata poreligijnego, który nadchodzi. O to mi chodziło. Boga nie ma i im więcej ludzi to wie - tym świat jest lepszy. Diametralnie się różnimy, a więc nie powołuj się na mnie.
Autor:
jimmy
Dodano:
03-04-2009
fegerer - Kolejny Nietzscheanista...
-3 na 3
Pewnie, że niepotrzebnie się na ciebie powołuję. Bo nie ma na kogo. Ja Nietzschego studiuję pięć lat i mam go w małym palcu. O takim pięknym świecie pozareligijnym i bez Boga, który stworzą nadludzie, to pisał Hitler w "Main Kampf", a nie Nietzsche. Jesteś gożej tragicznyjak Żelazny i nie pisz jak nie wiesz, bo możesz zrobić krzywdę nie zorientowanym.
Autor:
fegerer
Dodano:
04-04-2009
noemat - kompetencje
1 na 1
hehe Żelazny to jeden z większych znawców Nietzschego i filozofii niemieckiej w kraju i poza nim. Wydał zresztą o N. cenioną książkę, polecam. Nie kompromitujcie się wynurzeniami typu "studiuję Nietzschego 5 lat i znam go bardzo dore", radzę Panie Fegerer postudiować ortografię;) pozdrawiam p.s. Nietzsche pogodził się z Bogiem podpisując "ukrzyżowany"? A może pogodził się również z Schopenhauerem podpisując "Dionizos"?
Autor:
noemat
Dodano:
11-04-2009
dymiący komin... - Aftański chce prawdy
1 na 1
Ale trzy oryginały! Cały nasz Instytut się z Was śmieje. Fajny ten Fegerer, ale ten Paweł Aftański jeszcze lepszy. Ma rację. Prof. Żelazny pisze w tym tekście o fabrykach, o silnikach i dymiących kominach, i jeszcze o białych myszkach maszerujących czwórkami. Aftański dużo czytał o Panu Fryderyku (nie jest z nim jeszcze na "Ty"), ale zapomniał już, co czytał. Lecz nie czytał On, ani dwaj pozostali krytycy internetowi pierwszej stronywydanej dwa lata temu książki prof. Żelaznego o Nietzschem, gdzie autor pisze: "Znam też anagdotę krążącą wśród kolegów z Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków jest dziś pełen młodych, wybitnych znawców Nietzschego, z których każdy ropzacza, bo filozofią tę zrozumiał tylko on, a oprócz niego piszą o niej różni dyletanci". Profesor zawsze mówił, że by zrozumieć Nietzschego trzeba spelnić jeden warunek: skończyć 50 lat.
Autor:
dymiący komin...
Dodano:
18-04-2009
Pięknie - No właśnie
1 na 1
"Ja Nietzschego studiuję pięć lat i mam go w małym palcu" - coś wspaniałego. Dawno nie słyszałem lepszego tekstu.
Zrozumcie, chłopaki, że - i tu zacytuję klasyka - wokół Nietzshego nie można skakać jak gimnazjaliści wokół peepshowu.
Co racja - to racja.
Autor:
Pięknie
Dodano:
21-04-2009
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365