Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.486.750 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Psychologia wskazuje wzór człowie..
Akt patriotyzmu w obliczu wojny
problem ocieplania klimatu
dziwne
Podręcznik do filozofii współczes..
Czy człowiek może posiadać osobli..
Dlaczego woda i powietrze są wspó..
Wielkie twierdzenie Fermata? ŻAL
Katastroficzny dramat...
Ogłoszenia
:
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 705 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Stanisław Lem -
Solaris
Stanisław Kukurowski -
Racjonalna, radykalna, antyklerykalna. Literatura oświecenia w publikacjach lat 1944-1956
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
Porządnymi ludźmi nazywa się zazwyczaj tych ludzi, którzy postępują tak jak wszyscy inni.
Anatol France
Komentarze do strony
Mircea Eliade – wierzę w Boga, ale nie w Boga jednej religii
Dodaj swój komentarz…
Niezgoda
1 na 1
Bardzo dobry tekst. To przykre, że autor ten po fali krytyki, jaka się przelała, zaczął być automatycznie, bezrefleksyjnie odrzucany przez badaczy oraz, co gorsza, przez młodych religioznawców o niewyrobionym i bazującym na zdaniu autorytetów światopoglądzie. Eliade bije na głowę aktualnych zachodnich krzykaczy ateizmu (tak przecież podobnego w swej strukturze psychologicznej do fundamentalizmu religijnego), zarówno warsztatem, wiedzą, jak i dojrzałym naukowo stosunkiem do przedmiotu badań. No cóż, zadanie miał ułatwione: "zupełne wycofanie się z religijności jest więc równoznaczne ze zmianą statusu ontologicznego, konsekwentnie jest równoznaczne z przestaniem bycia człowiekiem". Często zapominamy, że metoda przede wszystkim jest dobra wtedy, kiedy jest skuteczna, a skuteczność tekstów Eliadego jest niezaprzeczalna.
Autor:
Niezgoda
Dodano:
01-03-2013
Reklama
Beatus - niezgoda?
Witam, przepraszam, ale najzwyczajniej w świecie nie zrozumiałam. Niezgoda na co tak konkretnie? Jakoś nie mogę złapać związku między specyfiką rumuńskiej religijności, a religioznawczymi koncepcjami czy przemyśleniami jednego z Rumunów, filozofa z wykształcenia (to zawsze wszystko komplikuje).
Eliade sformułował niewiele tez, zadał za to wiele pytań. Stąd mnogość interpretacji jego dorobku i wiele miejsca na dyskusję. Nie spotkałam się jednak z szerszym materiałem dotyczącym jego prywatnego, osobistego stosunku do prawosławia.
Autor:
Beatus
Dodano:
07-05-2007
Maciej Łakomiec - drobna niezgoda
>
I tu drobna niezgoda. Chociaż w kontekście stawianej tezy wcale nie taka drobna chyba. Otóż: "W szczególności mamy podstawy mniemać, że prawosławie Mircei Eliadego miało strukturę bardzo zbliżoną do wiary rumuńskich chłopów. Ich christianizm (karmiony raczej apokryfami niż Ewangeliami kanonicznymi) cechuje niewielkie znaczenie przypisywane dogmatyce, silny chrystocentryzm(...)"itd. I. Kania, Mircea Eliade jako homo religiosus, "Znak" 1988/400, s. 28
Autor:
Maciej Łakomiec
Dodano:
05-05-2007
Beatus - odpowiedz
1 na 1
Nie zrozumiałeś. FENOMENOLOGIA JEST METODĄ. Nieredukowalne podejście do badanego zjawiska jest w niej punktem wyjścia. Eliade akurat badał sobie nią sacrum. W punkcie dojścia, można robić co dusza zapragnie. Dla uściślenia metoda ta: nie ma charakteru oceniającego, nie stwierdza prawdziwości ani fałszywości badanego zjawiska. W punkcie wyjścia, tj. rozpoczynając tę metodę nie bierze się pod uwagę ani opinii światopoglądowych, ani naukowych domniemań. Robi się to dopiero później.
Krytyka przedmiotu badań nie jest krytyką metody.
Krytyka metody nie jest krytyką przedmiotu badań.
Pozdrawiam
Autor:
Beatus
Dodano:
08-11-2006
scorp - Nieredukowalne
"Przedmiotem historii religii są wielorakie manifestacje sacrum w dziejach oraz sposoby, przy pomocy których człowiek się z nimi styka. Przedmiot ten jest fenomenem religii, zjawiskiem autonomicznym i nieredukowalnym."
'Przedmiot ten" jest tak nieredukowalny jak onegdaj niepodzielny był atom i jak nie tak dawno niezbadana była tajemnica życia.
Biorąc pod uwagę przyspieszenie nauki, Eliade żył już dawno temu...
scorp
Autor:
scorp
Dodano:
30-10-2006
Pokazuj komentarze
od pierwszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365