Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.488.607 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 705 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Rozum w pełni rozkwita pod strażą wolności, wolność rozkwita w pełni pod strażą rozumu."

Dodaj swój komentarz…
scorp - Nieredukowalne
"Przedmiotem historii religii są wielorakie manifestacje sacrum w dziejach oraz sposoby, przy pomocy których człowiek się z nimi styka. Przedmiot ten jest fenomenem religii, zjawiskiem autonomicznym i nieredukowalnym."

'Przedmiot ten" jest tak nieredukowalny jak onegdaj niepodzielny był atom i jak nie tak dawno niezbadana była tajemnica życia.
Biorąc pod uwagę przyspieszenie nauki, Eliade żył już dawno temu...
scorp
Autor: scorp Dodano: 30-10-2006
Reklama
Beatus - odpowiedz   1 na 1
Nie zrozumiałeś. FENOMENOLOGIA JEST METODĄ. Nieredukowalne podejście do badanego zjawiska jest w niej punktem wyjścia. Eliade akurat badał sobie nią sacrum. W punkcie dojścia, można robić co dusza zapragnie. Dla uściślenia metoda ta: nie ma charakteru oceniającego, nie stwierdza prawdziwości ani fałszywości badanego zjawiska. W punkcie wyjścia, tj. rozpoczynając tę metodę nie bierze się pod uwagę ani opinii światopoglądowych, ani naukowych domniemań. Robi się to dopiero później.
Krytyka przedmiotu badań nie jest krytyką metody.
Krytyka metody nie jest krytyką przedmiotu badań.
Pozdrawiam
Autor: Beatus Dodano: 08-11-2006
Maciej Łakomiec - drobna niezgoda
>
I tu drobna niezgoda. Chociaż w kontekście stawianej tezy wcale nie taka drobna chyba. Otóż: "W szczególności mamy podstawy mniemać, że prawosławie Mircei Eliadego miało strukturę bardzo zbliżoną do wiary rumuńskich chłopów. Ich christianizm (karmiony raczej apokryfami niż Ewangeliami kanonicznymi) cechuje niewielkie znaczenie przypisywane dogmatyce, silny chrystocentryzm(...)"itd. I. Kania, Mircea Eliade jako homo religiosus, "Znak" 1988/400, s. 28
Autor: Maciej Łakomiec Dodano: 05-05-2007
Beatus - niezgoda?
Witam, przepraszam, ale najzwyczajniej w świecie nie zrozumiałam. Niezgoda na co tak konkretnie? Jakoś nie mogę złapać związku między specyfiką rumuńskiej religijności, a religioznawczymi koncepcjami czy przemyśleniami jednego z Rumunów, filozofa z wykształcenia (to zawsze wszystko komplikuje).
Eliade sformułował niewiele tez, zadał za to wiele pytań. Stąd mnogość interpretacji jego dorobku i wiele miejsca na dyskusję. Nie spotkałam się jednak z szerszym materiałem dotyczącym jego prywatnego, osobistego stosunku do prawosławia.
Autor: Beatus Dodano: 07-05-2007
Niezgoda   1 na 1
Bardzo dobry tekst. To przykre, że autor ten po fali krytyki, jaka się przelała, zaczął być automatycznie, bezrefleksyjnie odrzucany przez badaczy oraz, co gorsza, przez młodych religioznawców o niewyrobionym i bazującym na zdaniu autorytetów światopoglądzie. Eliade bije na głowę aktualnych zachodnich krzykaczy ateizmu (tak przecież podobnego w swej strukturze psychologicznej do fundamentalizmu religijnego), zarówno warsztatem, wiedzą, jak i dojrzałym naukowo stosunkiem do przedmiotu badań. No cóż, zadanie miał ułatwione: "zupełne wycofanie się z religijności jest więc równoznaczne ze zmianą statusu ontologicznego, konsekwentnie jest równoznaczne z przestaniem bycia człowiekiem". Często zapominamy, że metoda przede wszystkim jest dobra wtedy, kiedy jest skuteczna, a skuteczność tekstów Eliadego jest niezaprzeczalna.
Autor: Niezgoda  Dodano: 01-03-2013

Pokazuj komentarze od najnowszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365