Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.080.084 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało
dla nas 7362 tekstów.
Zajęłyby one 29015 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Jak ukrywać dane i spać spokojnie..
platformę internetową do nauki
Awaria serwera - aktualizacja
Stare czasy
Czy można pokonać chat gpt w rozm..
Rośliny z nasieniem i bez nasieni..
Lustrzana bakteria za 10-30 lat, ..
Totalna akceptacja zwierząt.
(EU) 2023/988 wynaturzone zło - b..
Ogłoszenia
:
dobre szkolenia lub materiały dotyczące Arc..
the topic of customer communications manage..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 35 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Dante -
Biesiada
Karl Heinz Bohrer -
Absolutna teraźniejszość
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
Propaganda jest matką wydarzeń.
Albert Schweitzer
Komentarze do strony
Rewolucja kulturowa doby Oświecenia
Dodaj swój komentarz…
Piotr Napierała - anglia w 1707 roku
2 na 2
staje się Wielką Brytanią, a nie Zjednocz Królestwem, na UK trzeba poczekać do przylaczenia Irlandii jako pelnoprawnego krolestwa - 1800
Autor:
Piotr Napierała
Dodano:
03-03-2014
Reklama
mieduwalszczyk - Kucharczyk
Proszę mnie oświecić, co jest kiczowatego np. w "Kandydzie" - ja nic nie zauważyłem. Filozofia to nie moja specjalność, więc może nie znam tak dokładnie pojęcia kiczu. Pan co innego; jestem tylko ciekaw, czy to są pańskie oryginalne spostrzeżenia, czy zaczerpnięte z jakiegoś źródła, jeżeli tak to poproszę o przypis. Wolter = kicz ?, co w takim razie kiczem nie jest ? Stawiam jednak, że te pana rewelacje są domorosłego chowu. Tak trzymać, grunt to dobre samopoczucie.
Autor:
mieduwalszczyk
Dodano:
01-03-2014
ratus - @Kucharczyk
0 na 2
To, co Pan woli, do czego jest Pan uprzedzony, czym jest dla Pana Wolter (racjonalistyczny kicz?) proszę zachować dla siebie, panie filozofie z wykształcenia. Chyba, że zostanie Pan poproszony o wywiad, (sądząc z linii programowej portalu, może to być wielce prawdopodobne) co pozwoli Panu na dalsze wynurzenia. O ile się Pan przyłoży i będzie miał odpowiedni nastrój.
Autor:
ratus
Dodano:
28-02-2014
Kucharczyk
1 na 1
mieduwalszczyk
Styl u mnie czasem szwankuje, to prawda, poza tym nie przykładałem się do tych notek specjalnie, nastrój też miałem może niezbyt odpowiedni ;-) ... Co do Woltera, może jestem uprzedzony, jestem filozofem z wykształcenia, to Woltera w lekturach pomijałem, wolałem Leibniza, nawet Rousseau lepiej znam albo Hume'a. A Wolter to był dla mnie zawsze racjonalistyczny kicz. Już chyba nawet wolę ateistów jak Holbach, wyrazisty i jednoznaczny osobisty wróg Pana Boga bez udawania tolerancji.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
28-02-2014
mieduwalszczyk - Kucharczyk
1 na 1
Radzę udoskonalić styl, bez niepotrzebnych wtrętów. Może jakaś lektura będzie pomocna w dopracowaniu wypowiedzi. O ! Proponuję coś z Voltaire'a na początek.
Autor:
mieduwalszczyk
Dodano:
27-02-2014
Kucharczyk - @ mieduwalszczyk
1 na 1
To było tylko dopełnienie do poprzedniego komentarza, żebym był dobrze zrozumiany i niekrytykowany za to, co napisałem, nie informacja sama w sobie. Nieraz bywałem tu krytykowany za swoje intencje rzeczywiste lub domniemane.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
27-02-2014
mieduwalszczyk - Kucharczyk
1 na 1
Dlaczego pan sądzi, że czytelników tego portalu interesuje co pan "lubi", ewentualnie do czego czuje "niekłamany sentyment"?
Autor:
mieduwalszczyk
Dodano:
27-02-2014
Kucharczyk
2 na 2
Żeby było jasne ja będąc protestantem lubię epokę oświecenia wraz z jej myślą, nauką, zmianami społecznymi i sztuką także religią i duchowością. Niestety rzadko jest ona oceniana sprawiedliwie, albo widzi się w niej źródło wszelkiego zła (i to tak postmodernistyczna lewica jak i ultraprawicowi tradycjonaliści) albo odrodzenie nauki rozumu i filozofii po wiekach ciemnoty (racjonaliści). Jeden i drugi obraz jest nieprawdziwy. To była epoka bardzo bogata i pełna sprzeczności, ja czuję do niej niekłamany sentyment. By ją ocenić sprawiedliwie trzeba pamiętać o jej ideowym, naukowy i artystycznym bogactwie i wielonurtowości jak i doceniając jej niewątpliwy pozytywny wkład w dziej ludzkości pamiętać o jej naiwności. Ale jako epoka, w której zgasły stosy a pojawiły się dzieła Mozarta czy Goyi zasługuje na szacunek. I o tym nigdy nie należy zapominać, tak jak i o tym że zakońćzyła się rzezią rewolucji francuskiej rozpoczynając tak zwrot w stronę kontrrewolucji.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
27-02-2014
Kucharczyk
2 na 2
Ok, ale to również rozwój pietyzmu w Niemczech a na jego gruncie ewangelikalizmu braci morawskich, a następnie przebudzeń ewangelikalnych w Stanach i Anglii, to okres rozwoju sentymentalizmu, wielkiego wkładu do nauki jezuity Boscovicha, prekursora teorii względności i fizycznej teorii wszystkiego oraz początek estetyki ewangelika Baumgartena czy badań nad umysłem js. Condillaca. Warto też wspomnieć, że patron tej strony Wolter szydził z wszystkiego co się dało od ateistów po żydów, tolerował tylko swoje własne poglądy. Żaden tam z niego nauczyciel, filozof-dyletant i grafoman, którego książek nikt już nie czyta. A Erazm i Leibniz według terminologii tej strony to byli tępi religianci zwalczający materializm i racjonalizm w znaczeniu tu stosowanym.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
27-02-2014
Arminius - Beccaria i ludność wojskowa
2 na 2
Zabrakło w tym ujęciu Włoch, czy też państw włoskich, z których później w wyniku risorgimento powstały zjednoczone Włochy
W Lombardii (Mediolan) działał jeden z największych "oświeceniowców" jezeli chodzi o dzoiedzinę praw akarnego, tj. Cesare Beccaria, autor przełomowego "Traktatu o przestępstwach i karach", w którym - między innymi - postulował zniesienie kary śmierci.
"...
Wojna o sukcesję hiszpańską — 750 000 ofiar w ludności wojskowej"
Jak rozumieć pojęcie "ludność wojskowa"? Czy, a jeżeli tak, to czym się to pojęcie różni od "żołnierzy". Jeszcze podcza swojny krymskiej (1853-1856) z żołnierzami brytyjskiego korpusu ekspedycyjnego lorda Cardigana wyjechało sporo żon i sióstr, jeszcze dawniej były tzw. "markietanki" i usługujący żołnierzom, zwłaszcza oficerom. Czy pisząc o "ludności wojskowej" miał Pan właśnie takie kategorie na myśli?
Autor:
Arminius
Dodano:
26-02-2014
Arminius - józefinizm contra jezuityzm
"Zamiast sekularyzować dobra w państwie o wielkiej przeszłości i tradycji katolickiej, wypełnionego niezliczoną ilością kościołów; cesarz postanowił użyć kościoła do własnych celów, poprzez zastosowanie tzw.
jezuityzmu,
oraz na swój sposób go sobie podporządkować bez rezygnacji z powiązań z Watykanem..."
Jednakze skutkiem polityki
józefinizmu
szerego kościołów i klasztorów - np. w Galicji zostało przejętych przez państwo. Przy tej "sekularyzacji" kierowano się właśnie kryterium utylitaryzmu, w związku z czym znacznie bardziej oberwało się klasztorom kontemplacyjnym, niż tym, które świadczyły usługi na rzecz ludności.
."..
a także będąca rodzajem europejskiego odpowiednika na ustawę zasadniczą Stanów Zjednoczonych z 1787 roku, jakim jest Konstytucja 3 Maja".
Jednakże nie dokonywała ona przełomu ustrojowego, tak jak konstytucja amerykańska, czy też francuska z września 1791 r. Jej znaczenie polega głównie na nowoczesnej konstrukcji (zwięzła spisana forma) oraz wyraźnym antyrosyjskim duchu. Przełomowe - zmieniające ustrój, czy też raczej inicjujące ten proces - były konstytucje poźniejsze, tj. Księstwa Warszawskiego a zwłaszcza oktrojowana przez cara konstytucja Królestwa Polskiego.
Autor:
Arminius
Dodano:
26-02-2014
Arminius - Waytt?
2 na 2
"...oraz jej udoskonalona wersja z 1769 roku produkcji James'a Waytta"
Czy to nazwisko twórcy maszyny parowej, to jego oryginalna historyczna wersja, czy też jest to "literówka"?
"Także sprawa zrównania w prawach Ameringów z obszaru Brazylii z ludnością pochodzenia portugalskiego, jest związana z duchem epoki."
Czy aby nie przypadkiem "Amerindów"? Przy oakzji na czym owo zrównanie w prawach ludności autochtonicznej miałoby polegać? Sprawa wydaje się być ciekawa w kontekscie jezuickich redukcji paragwajskich, właśnie zlikwidowanych w tym samym okresie, w związku z likwidacją zakonu jezuickiego.
"Zaczynając od Portugalii..." -
Przy okazji Portugalii warto byłobo napomknąć przynajmniej ździebeczko, o wydarzeniach roku 1755, markizie Pombalu (postać ze wszech miar oświeceniowa, jego reformach, oraz - przede wszystkim o znaczeniu owego trzęsienia ziemi dla oświeceniowych rozważań natury filozoficzno - teologiczno - moralnych.
Autor:
Arminius
Dodano:
26-02-2014
rysiek
1 na 1
Fajny tekst. Ale drobna poprawka, Edward Gibbon to chyba jednak historyk angielski, nie szwajcarski.
Autor:
rysiek
Dodano:
26-02-2014
Pokazuj komentarze
od pierwszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365