Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.275.712 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Bitcoin znowu zaskakuje? Serio? T..
Sprzężone wahadła jako analog cyk..
Polityka w Polsce - kto kim bardz..
Baza i nadbudowa - czy Marks miał..
stanie na nodze
Na narty
Włosi to rasiści czy po prostu bo..
będę miał setki milionów, ale ...
Trump i Bitcoin: Opór Socjalizmow..
Ogłoszenia
:
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 683 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Friedrich Nietzsche -
Antychryst
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Tylko ludzie intelektualnie rozwinięci są wolni."
Epiktet
Komentarze do strony
Rewolucja kulturowa doby Oświecenia
Dodaj swój komentarz…
rysiek
1 na 1
Fajny tekst. Ale drobna poprawka, Edward Gibbon to chyba jednak historyk angielski, nie szwajcarski.
Autor:
rysiek
Dodano:
26-02-2014
Reklama
Arminius - Waytt?
2 na 2
"...oraz jej udoskonalona wersja z 1769 roku produkcji James'a Waytta"
Czy to nazwisko twórcy maszyny parowej, to jego oryginalna historyczna wersja, czy też jest to "literówka"?
"Także sprawa zrównania w prawach Ameringów z obszaru Brazylii z ludnością pochodzenia portugalskiego, jest związana z duchem epoki."
Czy aby nie przypadkiem "Amerindów"? Przy oakzji na czym owo zrównanie w prawach ludności autochtonicznej miałoby polegać? Sprawa wydaje się być ciekawa w kontekscie jezuickich redukcji paragwajskich, właśnie zlikwidowanych w tym samym okresie, w związku z likwidacją zakonu jezuickiego.
"Zaczynając od Portugalii..." -
Przy okazji Portugalii warto byłobo napomknąć przynajmniej ździebeczko, o wydarzeniach roku 1755, markizie Pombalu (postać ze wszech miar oświeceniowa, jego reformach, oraz - przede wszystkim o znaczeniu owego trzęsienia ziemi dla oświeceniowych rozważań natury filozoficzno - teologiczno - moralnych.
Autor:
Arminius
Dodano:
26-02-2014
Arminius - józefinizm contra jezuityzm
"Zamiast sekularyzować dobra w państwie o wielkiej przeszłości i tradycji katolickiej, wypełnionego niezliczoną ilością kościołów; cesarz postanowił użyć kościoła do własnych celów, poprzez zastosowanie tzw.
jezuityzmu,
oraz na swój sposób go sobie podporządkować bez rezygnacji z powiązań z Watykanem..."
Jednakze skutkiem polityki
józefinizmu
szerego kościołów i klasztorów - np. w Galicji zostało przejętych przez państwo. Przy tej "sekularyzacji" kierowano się właśnie kryterium utylitaryzmu, w związku z czym znacznie bardziej oberwało się klasztorom kontemplacyjnym, niż tym, które świadczyły usługi na rzecz ludności.
."..
a także będąca rodzajem europejskiego odpowiednika na ustawę zasadniczą Stanów Zjednoczonych z 1787 roku, jakim jest Konstytucja 3 Maja".
Jednakże nie dokonywała ona przełomu ustrojowego, tak jak konstytucja amerykańska, czy też francuska z września 1791 r. Jej znaczenie polega głównie na nowoczesnej konstrukcji (zwięzła spisana forma) oraz wyraźnym antyrosyjskim duchu. Przełomowe - zmieniające ustrój, czy też raczej inicjujące ten proces - były konstytucje poźniejsze, tj. Księstwa Warszawskiego a zwłaszcza oktrojowana przez cara konstytucja Królestwa Polskiego.
Autor:
Arminius
Dodano:
26-02-2014
Arminius - Beccaria i ludność wojskowa
2 na 2
Zabrakło w tym ujęciu Włoch, czy też państw włoskich, z których później w wyniku risorgimento powstały zjednoczone Włochy
W Lombardii (Mediolan) działał jeden z największych "oświeceniowców" jezeli chodzi o dzoiedzinę praw akarnego, tj. Cesare Beccaria, autor przełomowego "Traktatu o przestępstwach i karach", w którym - między innymi - postulował zniesienie kary śmierci.
"...
Wojna o sukcesję hiszpańską — 750 000 ofiar w ludności wojskowej"
Jak rozumieć pojęcie "ludność wojskowa"? Czy, a jeżeli tak, to czym się to pojęcie różni od "żołnierzy". Jeszcze podcza swojny krymskiej (1853-1856) z żołnierzami brytyjskiego korpusu ekspedycyjnego lorda Cardigana wyjechało sporo żon i sióstr, jeszcze dawniej były tzw. "markietanki" i usługujący żołnierzom, zwłaszcza oficerom. Czy pisząc o "ludności wojskowej" miał Pan właśnie takie kategorie na myśli?
Autor:
Arminius
Dodano:
26-02-2014
Kucharczyk
2 na 2
Ok, ale to również rozwój pietyzmu w Niemczech a na jego gruncie ewangelikalizmu braci morawskich, a następnie przebudzeń ewangelikalnych w Stanach i Anglii, to okres rozwoju sentymentalizmu, wielkiego wkładu do nauki jezuity Boscovicha, prekursora teorii względności i fizycznej teorii wszystkiego oraz początek estetyki ewangelika Baumgartena czy badań nad umysłem js. Condillaca. Warto też wspomnieć, że patron tej strony Wolter szydził z wszystkiego co się dało od ateistów po żydów, tolerował tylko swoje własne poglądy. Żaden tam z niego nauczyciel, filozof-dyletant i grafoman, którego książek nikt już nie czyta. A Erazm i Leibniz według terminologii tej strony to byli tępi religianci zwalczający materializm i racjonalizm w znaczeniu tu stosowanym.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
27-02-2014
Kucharczyk
2 na 2
Żeby było jasne ja będąc protestantem lubię epokę oświecenia wraz z jej myślą, nauką, zmianami społecznymi i sztuką także religią i duchowością. Niestety rzadko jest ona oceniana sprawiedliwie, albo widzi się w niej źródło wszelkiego zła (i to tak postmodernistyczna lewica jak i ultraprawicowi tradycjonaliści) albo odrodzenie nauki rozumu i filozofii po wiekach ciemnoty (racjonaliści). Jeden i drugi obraz jest nieprawdziwy. To była epoka bardzo bogata i pełna sprzeczności, ja czuję do niej niekłamany sentyment. By ją ocenić sprawiedliwie trzeba pamiętać o jej ideowym, naukowy i artystycznym bogactwie i wielonurtowości jak i doceniając jej niewątpliwy pozytywny wkład w dziej ludzkości pamiętać o jej naiwności. Ale jako epoka, w której zgasły stosy a pojawiły się dzieła Mozarta czy Goyi zasługuje na szacunek. I o tym nigdy nie należy zapominać, tak jak i o tym że zakońćzyła się rzezią rewolucji francuskiej rozpoczynając tak zwrot w stronę kontrrewolucji.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
27-02-2014
mieduwalszczyk - Kucharczyk
1 na 1
Dlaczego pan sądzi, że czytelników tego portalu interesuje co pan "lubi", ewentualnie do czego czuje "niekłamany sentyment"?
Autor:
mieduwalszczyk
Dodano:
27-02-2014
Kucharczyk - @ mieduwalszczyk
1 na 1
To było tylko dopełnienie do poprzedniego komentarza, żebym był dobrze zrozumiany i niekrytykowany za to, co napisałem, nie informacja sama w sobie. Nieraz bywałem tu krytykowany za swoje intencje rzeczywiste lub domniemane.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
27-02-2014
mieduwalszczyk - Kucharczyk
1 na 1
Radzę udoskonalić styl, bez niepotrzebnych wtrętów. Może jakaś lektura będzie pomocna w dopracowaniu wypowiedzi. O ! Proponuję coś z Voltaire'a na początek.
Autor:
mieduwalszczyk
Dodano:
27-02-2014
Kucharczyk
1 na 1
mieduwalszczyk
Styl u mnie czasem szwankuje, to prawda, poza tym nie przykładałem się do tych notek specjalnie, nastrój też miałem może niezbyt odpowiedni ;-) ... Co do Woltera, może jestem uprzedzony, jestem filozofem z wykształcenia, to Woltera w lekturach pomijałem, wolałem Leibniza, nawet Rousseau lepiej znam albo Hume'a. A Wolter to był dla mnie zawsze racjonalistyczny kicz. Już chyba nawet wolę ateistów jak Holbach, wyrazisty i jednoznaczny osobisty wróg Pana Boga bez udawania tolerancji.
Autor:
Kucharczyk
Dodano:
28-02-2014
ratus - @Kucharczyk
0 na 2
To, co Pan woli, do czego jest Pan uprzedzony, czym jest dla Pana Wolter (racjonalistyczny kicz?) proszę zachować dla siebie, panie filozofie z wykształcenia. Chyba, że zostanie Pan poproszony o wywiad, (sądząc z linii programowej portalu, może to być wielce prawdopodobne) co pozwoli Panu na dalsze wynurzenia. O ile się Pan przyłoży i będzie miał odpowiedni nastrój.
Autor:
ratus
Dodano:
28-02-2014
mieduwalszczyk - Kucharczyk
Proszę mnie oświecić, co jest kiczowatego np. w "Kandydzie" - ja nic nie zauważyłem. Filozofia to nie moja specjalność, więc może nie znam tak dokładnie pojęcia kiczu. Pan co innego; jestem tylko ciekaw, czy to są pańskie oryginalne spostrzeżenia, czy zaczerpnięte z jakiegoś źródła, jeżeli tak to poproszę o przypis. Wolter = kicz ?, co w takim razie kiczem nie jest ? Stawiam jednak, że te pana rewelacje są domorosłego chowu. Tak trzymać, grunt to dobre samopoczucie.
Autor:
mieduwalszczyk
Dodano:
01-03-2014
Piotr Napierała - anglia w 1707 roku
2 na 2
staje się Wielką Brytanią, a nie Zjednocz Królestwem, na UK trzeba poczekać do przylaczenia Irlandii jako pelnoprawnego krolestwa - 1800
Autor:
Piotr Napierała
Dodano:
03-03-2014
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365