Naukowcom, których prace są finansowane ze środków unijnych, udało się zaprezentować technologię pociągu drogowego, która mogłaby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i komfort kierowcy, redukując jednocześnie korki i emisje dwutlenku węgla. Za pomocą tego systemu kierowca pojazdu prowadzącego konwój kieruje także innymi pojazdami, umożliwiając pozostałym kierowcom bezpieczne oddanie się innym zajęciom.
Technologia stanowi dorobek projektu SARTRE (Bezpieczne pociągi drogowe na rzecz ochrony środowiska), który jest finansowany na kwotę 3,8 mln EUR z tematu "Transport" Siódmego Programu Ramowego (7PR). Trzyletni projekt rozpoczął się w 2009 r., gromadząc siedmiu partnerów z Hiszpanii, Niemiec, Szwecji i Wlk. Brytanii.
Koncepcja tworzenia plutonów łączy pojazdy poruszające się po autostradzie w konwoje. Pojazd prowadzący, którym może być taksówka, autobus czy samochód ciężarowy, jest kierowany przez doświadczonego kierowcę, dobrze zaznajomionego z trasą. Dzięki bezprzewodowej technologii kieruje on pojazdami znajdującymi się z tyłu, kontrolując także ich przyspieszenie i hamowanie. Oprócz podążania za wirtualnymi "okruszkami" pozostawianymi przez pojazd prowadzący, każdy samochód z konwoju korzysta również z czujników do śledzenia pojazdu znajdującego się bezpośrednio przez nim, dostosowując odpowiednio odległość, prędkość i kierunek jazdy.
Kiedy pojazd chce dołączyć do konwoju, kierowca wysyła po prostu żądanie do dowódcy konwoju. Po zaakceptowaniu żądania, dowódca konwoju przejmuje kontrolę nad pojazdem, a kierowca może rozsiąść się wygodnie, aby się zrelaksować, poczytać książkę, zjeść coś, czy też skorzystać z komputera albo telefonu. Kiedy kierowca chce opuścić konwój, wysyła sygnał do dowódcy, aby odzyskać ręczną kontrolę nad pojazdem i odłączyć się od grupy. System automatycznie zamyka powstałą w ten sposób lukę.
W czasie demonstracji, która odbyła się niedawno na torze testowym Volvo w pobliżu Gothenburga w Szwecji, zespół SARTRE przeprowadził testy dwupojazdowego konwoju, w którym samochód podążał za ciężarówką. Samochód z powodzeniem "doczepił się" do ciężarówki i płynnie podążał jej torem, a kierowca w tym czasie relaksował się przy gazecie i filiżance kawy. Na zakończenie testu kierowca samochodu odzyskał kontrolę nad swoim pojazdem i opuścił konwój.
"Cieszymy się, że różne systemy tak dobrze ze sobą współdziałają już za pierwszym razem" - zauważa Eric Coelingh, inżynier z Volvo Cars. "Jak by nie było systemy pochodzą od siedmiu przedsiębiorstw z czterech krajów - uczestników projektu SARTRE. Zimowa aura zapewniła dodatkowe przeszkody testowe dla kamer i wyposażenia komunikacyjnego."
Docelowo zespół SARTRE chciałby zaprezentować technologię na przykładzie konwoju z pięciu pojazdów, w którego skład wejdą dwie ciężarówki i trzy samochody. Tymczasem koordynator projektu, Tom Robinson z Ricardo UK, jest ogromnie zadowolony z wyników początkowej demonstracji.
"To kamień milowy w tym ważnym, europejskim projekcie badawczym" - zauważa. "Dzięki połączonej wiedzy uczestniczących przedsiębiorstw, projekt SARTRE osiąga namacalny postęp w opracowywaniu bezpiecznej i skutecznej technologii pociągu drogowego."
Technologia SARTRE stawia czoło czterem głównym zagadnieniom sektora transportu drogowego, którymi są: bezpieczeństwo drogowe, zużycie paliwa, emisja dwutlenku węgla oraz korki i komfort kierowcy.
System zwiększa bezpieczeństwo drogowe, ponieważ w znacznym stopniu eliminuje czynnik ludzki. Zespół podkreśla, że przyczyną 80% wypadków jest błąd człowieka. Z uwagi na fakt, że pojazdy w konwoju poruszają się dosyć blisko siebie są w stanie wykorzystać wynikający z tego niższy opór powietrza, co miałoby zredukować zużycie paliwa (i emisje dwutlenku węgla) o 20%. Zwarty charakter konwojów pomoże również zmniejszyć tłok na drodze. Wreszcie kierowcy w konwoju mają możliwość zrelaksowania się lub wykonywania innych czynności.
Technologia wykorzystana w systemie SARTRE jest już na zaawansowanym etapie i partnerzy projektu przewidują, że system może być gotowy do wykorzystania na drodze w ciągu kilku lat. Jednakże prawdziwym wyzwaniem będzie zyskanie akceptacji opinii publicznej dla tej koncepcji i przekonanie rządów w Europie do przyjęcia odpowiednich regulacji prawnych zezwalających na konwoje.
© Unia Europejska 2005-2011
Źródło: CORDIS |