Uczenie się oparte na dociekaniu to metoda edukacyjna ukierunkowana na analizowanie zagadnień, scenariuszy i problemów. Jest postrzegana przez wielu jako pozytywna alternatywa dla tradycyjnych form nauczania, które polegają na zapamiętywaniu informacji przez uczniów.
Celem finansowanego ze środków unijnych projektu FIBONACCI (Propagowanie na dużą skalę opartego na dociekaniu nauczania matematyki i innych przedmiotów ścisłych) było wsparcie upowszechniania tej metody nauczania w całej Unii Europejskiej w sposób odpowiadający krajowym i lokalnym warunkom.
W ramach przedsięwzięcia FIBONACCI każdej z 12 doświadczonych, kontynuujących rozwój zawodowy instytucji zajmujących się nauczaniem matematyki i przedmiotów ścisłych, w których z powodzeniem wdrożone zostało nauczanie oparte na dociekaniu, przydzielono zadanie polegające na opiece nad dwiema dodatkowymi organizacjami rozwoju zawodowego nauczycieli.
Projekt, realizowany pod kierunkiem fundacji La main à la pâte (Francuska Akademia Nauk przy École normale supérieure w Paryżu), objął zarówno poziom szkoły podstawowej, jak i średniej. Na podstawie wstępnych sondaży ustalono, że 42% nauczycieli w tych szkołach to nowicjusze pod względem opartego na dociekaniu nauczania matematyki i przedmiotów ścisłych.
Partnerzy projektu opracowali po czym przetestowali wspólne i holistyczne podejście do wparcia nauczycieli w nauczaniu oraz uczeniu się przedmiotów ścisłych opartym na dociekaniu, a proces upowszechniania oparty na strategii partnerstwa instytucji szkolnictwa wyższego uwzględnił kontekst lokalny, aby zapewnić zrównoważenie dzięki lokalnym podmiotom i interesariuszom.
Instytucje zapewniły nauczycielom niezbędne usługi i zasoby umożliwiające im pogłębianie wiedzy z matematyki i przedmiotów ścisłych oraz umiejętności w zakresie metod opartych na dociekaniu, aby przezwyciężyć ich obawy i zbudować pewność siebie. Prace objęły sesje rozwoju zawodowego, dostosowane materiały szkoleniowe, wsparcie innych nauczycieli oraz inne zajęcia oparte na współpracy, które wpisują się w różne kultury i konteksty szkolne w całej UE.
Ponadto przeprowadzone zostały szeroko zakrojone działania komunikacyjne na szczeblu europejskim, krajowym i lokalnym, w tym opracowanie witryny internetowej projektu FIBONACCI i zorganizowanie dwóch europejskich konferencji.
W końcowej fazie projektu, między czerwcem 2012 r. a lutym 2013 r., model Fibonacci rzeczywiście osiągnął pełen rozmach, a trzecia generacja placówek poszerzająca sieć do ponad 60 centrów wsparcia nauczycieli, zademonstrowała w ten sposób zwielokrotniającą moc procesu zawiązywania partnerstw oraz budującego i stymulującego efektu systemowego podejścia rozwijanego w ramach projektu.
W sumie w sieć Fibonacci zaangażowało się 500 ekspertów szkolących nauczycieli, 5.900 nauczycieli i 300.000 uczniów, wspomaganych przez 63 ośrodki w 31 krajach.
Partnerzy projektu FIBONACCI są przekonani, że przyjęcie się opartego na dociekaniu nauczania matematyki i przedmiotów ścisłych w większej liczbie szkół będzie z korzyścią dla nauczycieli, uczniów i społeczeństwa europejskiego, a ostatecznie dla konkurencyjności europejskiej w globalnej gospodarce opartej na wiedzy.
Projekt służy teraz za model transferu efektywniejszych metodologii nauczania. Partnerzy projektu przygotowali także nowe wytyczne dotyczące zagadnień związanych z opartym na dociekaniu nauczaniu matematyki i przedmiotów ścisłych oraz poczynili konkretne kroki w kierunku wdrożenia na szczeblu lokalnym.
Źródło: CORDIS, UE |