|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Politologia
Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice [1] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
1. Wielka odmienność w kulturowo jednej Europie.
Studium porównawcze samorządów dwóch państw położonych w Europie ale zupełnie
odległych geograficznie, pomimo pewnych relacji kulturowych, musi przedstawiać
się diametralnie odmiennie.
Oprócz geografii zasadnicze
różnice pochodzą z procesu historycznego w długim okresie trwania. Oto fragment
opracowania Dereka Sayer'a zatytułowanego
Ta królewska wyspa czyli jeszcze raz o "osobliwościach Anglików":
„W ścisłym związku z dawnością metryki procesu
formowania się państwa angielskiego pozostaje zdumiewająca trwałość jego form.
Upatrywałbym w tym kluczowy element wyróżniający angielską państwowość i jej
kulturę polityczną. Wspominałem już o rozwoju form dokumentacji urzędowej,
chciałbym jednak uzupełnić to paroma dalszymi przykładami. Granice hrabstw były
(poza pięcioma wyjątkami, w większości z terenów pogranicznych) utrwalone w Anglii jeszcze przed podbojem normańskim i nie zmieniły się aż do 1974 roku.
Granice parafii również nie uległy w większości zmianom od XII do XIX wieku.
Hrabstwa i parafie to nie tylko nazwy na mapie — były one zarówno rzeczywistymi
wspólnotami, jak i jednostkami administracji i władzy. To wokół parafii, na
szczeblu najniższym, i hrabstwa na wyższym poziomie materializowała się władza.
Przekrojowo obie te instytucje przedstawiają typowo "feudalny" porządek.
Elżbietańskie Prawo o ubogich było wprowadzone w życie poprzez parafie,
podobnie jak Act of Settlement z 1662 r. Działalność sędziów pokoju,
sędziów ławniczych i parlamentu organizowano natomiast opierając się na
hrabstwach. Aż do XIX w. ludzie zwyczajowo mówili o hrabstwie jako o „moim
kraju". Historycy od dawna już, i słusznie, docenili kulturowe i polityczne
znaczenie hrabstw [...]"[1].
Ziemie polskie
tylko w okresie ostatnich trzystu lat przezywały przerwania naturalnych procesów
historycznych. Były to: trzeci rozbiór Polski 1795, upadek napoleońskiej Europy i kongres wiedeński 1813 — 1815, lata 1939 — 1945 kilkukrotna zmiana granic i przesuwania ludności narodowości polskiej mniej więcej od kilkuset do dwóch
tysięcy kilometrów. W wyniku II wojny światowej i znalezieniu się całej
środkowoeuropejskiej ludności Polski w radzieckiej strefie wpływów otrzymaliśmy
państwo jednolite etniczne i jednocześnie nacechowane ogromnym ładunkiem
antagonizmów społecznych, które musiały ulec spetryfikowaniu i skostnieniu w eksperymentalnym gorsecie autorytarnego ustroju realnego socjalizmu[2].
Od zakończenia drugiej wojny światowej Polska miała wykreowane trzy podziały
terytorialne i charakterystyczne dla nich odmienne wizje samorządu
terytorialnego. Pierwszy kształtowany w latach 1945 — 1952[3],
drugi z roku 1975 i trzeci z 1998. Podział pierwszy zakładał trzy szczeble
administracji terytorialnej. Drugi wprowadził dwa szczeble administracji i znacząco ograniczał rolę samorządu. Trzeci zaś wprowadzony w dziewięć lat po
powrocie do ustroju kapitalistycznego, przywracał trzy szczeble administracji
lokalnej i sankcjonował na każdym z nich określone położenie i kompetencje
samorządu lokalnego. Każdą z reform administracji lokalnej można określić jako
woluntarystyczną i podyktowaną czynnikami w pierwszym rzędzie politycznymi.
Nawet reforma z 1998 roku, powracając do trzech szczebli administracji,
kierowała się w pierwszym rzędzie koniecznością wymiany elit po PRL i chroniczną
słabością społeczności lokalnych. Jej propagatorzy i twórcy pozostali głusi na
zarzuty przerostu biurokracji, kłopoty ekonomiczne wielu zdegradowanych miast
czy regionów oraz zalecenia płynące od ekspertów zagranicznych[4].
Zgodnie np. z zaleceniami i dyrektywami Unii Europejskiej, która propagowała
spłaszczanie administracji samorządowej i przekształcanie jej w ten sposób, by
struktury unijne stopniowo uznawać za szczebel najwyższy, jednoczącego się
kontynentu.
2. Anglia, Szkocja i praktyka
dewolucji. Teoria i praktyka reform samorządowych w Wielkiej Brytanii była dość szczególna. Do
pewnych korekt podziału terytorialnego a później także samorządowych i wewnątrzpaństwowych zaczęło dochodzić w latach siedemdziesiątych XX wieku. Od
roku 1974 Wielka Brytania wraz z sąsiednią Republiką Irlandii i skandynawską
Danią stały się członkami Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej. Warto zaznaczyć,
iż większość zmian w zakresie podziału terytorialnego miało charakter
fragmentaryczny (dotyczył tylko pojedynczych rejonów czy hrabstw), a ponadto
podyktowany był koniecznością realizacji celów ekonomicznych, a więc wypływał z polityki lokalnego planowania oraz zadań gospodarczo-infrastrukturalnych. Każdej
zmianie struktury towarzyszyła debata społeczna, dyskusja w mediach a czasem i referendum. Proces ten uległ przyśpieszeniu po przekształceniu EWG w Unię
Europejską w roku 1991[5].
To przekształcenie spowodowało możliwość tworzenia regionów autonomicznych -
zwłaszcza jeżeli miały już spłaszczoną strukturę podziału terytorialnego i spełniały szereg innych cech[6].
Na drodze referendum (w 1997 z ważną ponad 50 % frekwencją) został zaakceptowany
Scotland Act z 1998, który ustanowił w Edynburgu jednoizbowy parlament dla autonomicznej Szkocji. Zgodnie z tym aktem
pierwsze wybory do regionalnego parlamentu odbyły się 01.05.1999.
Szkocja pozostaje z Anglią od
roku 1603[7] w unii personalnej a od lat 1706-1708 w zjednoczonym państwie pod wspólną dla
obu wysp nazwą — Wielkiej Brytanii. Od roku 1885 w rządzie Zjednoczonego
Królestwa W. Brytanii istniało ministerstwo do spraw Szkocji, które w roku 1999
przekształcono w regionalny organ wykonawczy
Scotisch Executiv, a następnie od
2007 w rząd autonomicznej prowincji
[8].
Powołanie szkockiej autonomii z odrębnym parlamentem budziło wątpliwości, niemniej dobrze układającą się
współpracę utorowało wiele czynników. O płaskiej strukturze administracyjnej
wspomniałem wcześniej (przypis 4). Niemniej koniecznym jest na wskazanie wielu
innych czynników, takich jak istotna przychylność dla autonomii Szkotów premiera
Wlk. Brytanii T. Blaire’a oraz elastyczne prawo wynegocjowane i przyjęte w westminsterskim parlamencie. Jak zauważa S. Kubas:
"[...] dokonany w
Scotland Act podział kompetencji
między ministrów Korony i ministrów szkockich nie ma charakteru zamkniętego.
Rozporządzenie królewskie może przekazać dodatkowe kompetencje ministrów Korony
ministrom szkockim, przekazać ministrom szkockim prawo wykonywania kompetencji
wspólnie z ministrami Korony, lub też zastrzec obowiązek dokonywania przez
ministrów Korony konsultacji lub uzgodnienia określonych spraw z ministrami
szkockimi"[9].
Zwracać może uwagę pozytywny
sposób stworzonych norm dotyczących zarządzania publicznego i przyjęcie zasady -
podmiot mniejszy — więcej uprawnień proceduralnych. Tego rodzaju praktyka
została w literaturze przedmiotu określona mianem dewolucji. Na ogół przez
dewolucję rozumie się przeniesienie na organ niższego rzędu wielu uprawnień
organu wyższego. Niemniej nie jest to do końca precyzyjne. Chodzi o takie
zrównanie kompetencji dwóch organów by ten słabszy miał więcej gwarancji a silniejszy nie wykorzystywał swojej przewagi, ze szkodą dla interesu
publicznego. Dewolucja jest procesem, według niektórych autorów niosącym
zagrożenie -separatyzm. Polemiści broniący dewolucji z kolei twierdzą, że
wprowadzanie zmian, które zrównują podmiot zwierzchni z podległym rodzi związki
oparte o wzajemne zobowiązanie i wyznacza limity tych zobowiązań[10].
3. Asymetria Wielkiej
Brytanii. Kolejnym
pojęciem politologicznym i prawnym wiążącym się ściśle z dewolucją a odnoszącym
się do brytyjskiego systemu samorządowego jest pojęcie asymetrii w trzech
wymiarach.
1/ Asymetria występuje miedzy
obszarami posiadającymi lokalne parlamenty, cieszące się zdefiniowaną
suwerennością a obszarami bez takich parlamentów. Chodzi o Szkocję (największa
autonomia) a poza tym Irlandię Północną i Walię.
2/ Asymetria występuje w kompetencjach przyznanych poszczególnym parlamentom obszarów autonomicznych. Np. w Irlandii Północnej z jurysdykcji lokalnego parlamentu wyjęto transport
(szczególnie drogowy), a ponadto służbę zdrowia i edukację. Na terenie wyspy
Irlandia Wielka Brytania i Republika Irlandii mają wspólną granicę lądową.
Budowa dróg powinna być koordynowana dla całej wyspy jednolicie. Podział
polityczny nastręczał konieczność przeniesienie tego problemu na szczebel
międzypaństwowy — uzgodnienia zatem są podejmowane w rozmowach planistów Londynu i Dublina. Zdaniem Brytyjczyków edukacja i służba zdrowia to dwa obszary, z których powinno wyeliminować się osoby w jakikolwiek sposób stwarzające
przypuszczenie, że hołdują postawom religijnego fundamentalizmu. Dlatego w odniesieniu do prowincji w większości zamieszkałej przez protestantów,
kompetencje w tych społecznie wrażliwych dziedzinach, przekazano w myśl
politycznie pokojowego pragmatyzmu, na szczebel centralny — do Londynu.
3/ Asymetria występuje
ponadto w ilości szczebli podziału administracyjnego i wygląda inaczej na
terenach angielskich a inaczej w obszarach z przyznaną szerszą lub węższą
autonomią.
Dla terenów
angielskich[11]
są to 3 stopnie administracji samorządowej:
·
[szczebel najwyższy] 46
jednostek unitarnych i 34 hrabstwa metropolitalne;
·
[szczebel pośredni] dzielnice
Londynu — 32[12],
dystrykty metropolitalne (mniejsze miasta) — 36 i dystrykty niemetropolitalne -
238;
·
[szczebel najniższy,
podstawowy] świeckie parafie z radami lub zgromadzeniami mieszkańców — ponad
8000.
Dla
Szkocji — 2 stopnie administracji
lokalnej:
·
[szczebel najwyższy]
jednostki unitarne w miejsce dawnych hrabstw — 32 w tym 3 terytoria wyspiarskie
(rezerwaty przyrody, ochrona krajobrazu)
1 2 3 4 5 Dalej..
« Politologia (Publikacja: 12-04-2020 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Huig de Groot - świeckie polis i krawędzie czasu | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10282 |
|