|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Idee i ideologie
Huig de Groot - świeckie polis i krawędzie czasu [1] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Twórczość Grotiusa i początek sporów XVII-ego stulecia
Filozofowie XVII-wieczni chcieli służyć
rozumowi traktowanemu jako źródło prawomocnej wiedzy oraz szansy rozwoju
nauki i w ten sposób rozszerzać dobro na rzecz innych ludzi. Jednocześnie
uważali za słuszne nie wnikać zanadto w spory teologiczne i różnice
pomiędzy wyznaniami. Pierwszym myślicielem tego dokonującego się przełomu w
siedemnastym stuleciu był holenderski prawnik, dyplomata i filozof
Huig de Groot, Grotius (1583 — 1645). Hugo Grotius przyszedł na świat pięć lat
przed wielką bitwą morską czasów nowożytnych — pokonaniem przez Anglików i
Holendrów niezwyciężonej Armady, co w dużym stopniu przesądziło o losach
wieloletniej wojny prowadzonej przez Zjednoczone Prowincje przeciw
okupującym ich Hiszpanom. Urodził się w bogatej kalwińskiej rodzinie
holenderskiej, od pokoleń zamieszkującej w Delft. Grotius bardzo szybko
zgłębił ogół wiedzy, którą jego rówieśnicy studiowali latami. W wieku
piętnastu lat otrzymał tytuł doktora obojga praw na Uniwersytecie w
Orleanie. Całe dzieciństwo i młodość filozofa upływała w okresie krwawego
konfliktu. Grotius zajmował wysokie stanowiska w nowoodrodzonym państwie
holenderskim. W związku z osobistym zatargiem z porywczym władcą Maurycym
Orańskim. został skazany na karę dożywotniego więzienia. Z pomocą rodziny
małżonki zbiegł do Paryża, gdzie przyjął obowiązki ambasadora Szwecji we
Francji. Mimo podjętych usiłowań do kraju rodzinnego nie udało mu się
powrócić.
Północne prowincje Niderlandów uzyskały
niepodległość dopiero w roku 1609. Kilkudziesięcioletnia wojna spowodowała
wielkie szkody, uczyniła ze społeczeństwa Holendrów naród obarczony
traumatycznymi przeżyciami. Była to bardzo krwawa wojna, w której miały
miejsce zarówno regularne bitwy jak i trwające ponad dwadzieścia kilka lat
działania podjazdowe i partyzanckie. Jeńców wziętych do niewoli
likwidowano, a hiszpański namiestnik Alba przetrwał w pamięci pokoleń, jako
niezwykle okrutny przedstawiciel okupanta[2].
Ten stan rzeczy w połączeniu ze światopoglądem kalwińskim, którego istotę
stanowi idea predestynacji, odebrały na wiele lat radość z odniesionego
zwycięstwa. Wnikając w psychikę społeczności składającej się z wieloletnich
bojowników, można zrozumieć następujące w nim przewartościowania.
Analizowaną na tym tle twórczość Grotiusa można podzielić na dwie gałęzie
aktywności pisarskiej: prawno-filozoficzną i teologiczną.
| 1. Hugo Grocjusz, Hugo Grotius, Huig de Groot (1583 w Delft, zm. 28 sierpnia 1645 w Rostocku) — holenderski prawnik, filozof i dyplomata, zwany „ojcem" prawa międzynarodowego. Foto: © Rémi Jouan, CC-BY-SA, GNU Free Documentation License, Wikimedia Commons |
Współcześni znają przede wszystkim dziedzinę
filozofii prawa. Składają się na nią dzieła: De
iure praedae commentarius, napisane w latach
1604-1607, Wolność mórz wydane w 1609, napisany w ojczystym języku
podręcznik prawa rzymsko-holenderskiego
Inleidinghe tot de Hollandsche Rechts — gheleerdtheydt 1619-1620 oraz De iure belli ac
pacis, (Trzy księgi o prawie wojny i pokoju)
opublikowane w Paryżu w roku 1625.
Dziedzina pism teologicznych jest głównie
badana przez teologów protestanckich oraz historyków Reformacji. Należą do
niej traktaty: Ordinum pietas
1613 r., cztery lata później napisał Defensio fidei catholicae de satisfactione Christi adversus
Faustum Socinum Senesem 1617 r. W swych pracach
teologicznych holenderski myśliciel bronił autorytetu Biblii,
chrześcijaństwa w swym najogólniejszym znaczeniu i zwalczał skrajności.
Skrajnością dla niego była na przykład kalwińska nauka o predestynacji
wiążąca powodzenie jednostki na ziemi z większymi szansami na zbawienie,
była nią także herezja apokatastazy — głosząca powszechne zbawienie
wszystkich na końcu świata. W każdej z kontrowersji reologicznych
rozsadzających ówczesne życie intelektualne Grotius przychylał się do
stanowiska umiarkowanych.
Niedługo po uzyskaniu samodzielności w
holenderskim społeczeństwie rozgorzał dyskurs „przebrany" w szaty
teologiczne pomiędzy obozem umiarkowanym a ortodoksją kalwińską. Wraz z
uzyskaniem najwyższej władzy duchownej na północy Kościół kalwiński wniósł
swoje własne, szczególne pojęcie zagrożenia religijnego. Doktryna
predestynacji bardzo szybko nabrała znamion ortodoksji i jak to jest z
każdą wiarą, na której ufundowany zostaje system polityczno-społeczny miała
być chroniona przed atakami niewierzących. Następcy Arminiusa, profesora
teologii w Lejdzie, odmówili przyjęcia tych tez doktryny kalwińskiej, które
zdawały się być policzkiem dla rozumu, a w roku 1610 wydali
Remonstrancję, w której
przedstawiali swe rozłamowe opinie i zwracali się do Stanów Generalnych z
prośbą o utrzymanie wolności wyznania i przekonań, zagwarantowanych przez
unię utrechcką. Jednak namiestnik, książę Maurycy Orański, opowiedział się
przeciwko Remonstrantom. Odtąd ci, którzy głosili swobody religijne,
zaczęli odczuwać coraz silniejszy ucisk władzy. W 1619 r. synod w Dort
określił Kościół Holenderski, jako „społeczność wybraną", czyniąc tym samym
ortodoksyjny kalwinizm oficjalnym wyznaniem republiki i przeprowadzając
czystki na uniwersytetach i w innych wpływowych
środowiskach[3].
Rozpoczęty w tym okresie spór pomiędzy
ortodoksją kalwińską a protestantami umiarkowanymi trwał kilkadziesiąt lat
i przejawiał się w wielu kontrowersjach[4]. Na
tym tle rozpatrywać można koleje losu Grotiusa, który zostanie narażony na
niesłuszne oskarżenia, więzienie i emigrację[5].
Powojennym następstwem zamykającym w
północnych Niderlandach szerokie spektrum tolerancji była postawa, w wyniku
której radykalni reformatorzy uczynili z walki z herezją rację stanu.
Holenderscy reformatorzy, uważali że nikogo nie powinno się zmuszać do
niczego, a pod tym względem zgadzali się ze sobą w całej rozciągłości, to
jednak nie wolno nadużywać dobroci Boga nie przeciwstawiając się szerzeniu
herezji. Grotius wiele uwagi poświęcał holenderskiej polityce wyznaniowej.
Filozof ten całkowicie podważył koncepcję, według której sumienie jednostki
jest sprawą państwa. Jego zdaniem za świadomość i postawę religijną
współwyznawców bierze odpowiedzialność "kościół
powszechny"[6].
Prawo międzynarodowe powinno się jego zdaniem opierać na zasadach racjonalizmu i humanizmu. Uważał, że prawo naturalne obowiązuje nawet wtedy, gdy Boga by nie było lub gdyby nie interesował się sprawami ziemskimi. Prawo natury wiąże niezależnie od ludzi i jest dziedzictwem całej natury. Nawet Bóg nie może go zmienić „tak jak nie może sprawić by dwa dodać dwa nie równało się cztery". Dokonać mógłby tego jedynie poprzez zmianę natury ludzkiej. Musiałby więc sprawić by ludzie przestali być ludźmi. Ówczesne poglądy Grocjusza kształtowane były przez zreformowany kalwinizm: arminianizm.
Prawo natury jako fundament zasad ładu społecznego
Czasy nowożytne dziedziczyły opisany
przez stoików rozdział pomiędzy prawem natury a prawem pozytywnym w czasach
rzymskich kiedy jedno państwo zaczęło obejmować nieomal całość cywilizacji
śródziemnomorskiej. Żyjący w ostatnich latach republiki Marek Tullius
Cicero głosił, iż prawo pozytywne winno wywodzić się z naturalnego, które
utożsamił z prawem wiecznym lex
aeterna[7].
| 2. Hugo Grocjusz był cudownym dzieckiem. Nauczył się czytać w wieku dwóch lat, mając 11 lat wstąpił na uniwersytet w Lejdzie, zaś doktorat z prawa uzyskał w 1598, gdy miał lat piętnaście. |
Grotius jak i wielu przed nim
myślicieli renesansu zajmujących się kwestiami państwa i prawa studiował
pisma Cycerona. Jednak holenderski prawnik uważał zwyczaj, praktykę
polityczną oraz umowy za porównywalne ze sobą źródła prawa a wszystkie one
pomimo swej różnorodności mają swój początek w idei prawa natury. Grotius
uznawał prawo naturalne za fundament władzy zwierzchniej i ostatecznego
arbitra wszelkich ludzkich sporów. Prawo to wszczepione jest nam przez
rozum, podlega mu nawet sam Bóg. Ludzie nie zawsze przestrzegają prawa
naturalnego, wtedy gdy rozum nie w pełni zawiaduje ich zachowaniem. Celem
systemu prawnego jest skutecznie zastępować rozum gdy ludźmi kierują
nierozumne motywy. Prawo naturalne jest nakazem prawego rozumu, który
wskazuje w każdej czynności, zależnie od jej zgodności lub niezgodności z
rozumną naturą człowieka, na moralne obrzydzenie lub moralną konieczność. W
konsekwencji Bóg, który jest Twórcą natury, czynności takiej zabrania lub
ją nakazuje[8].
Grotius był prawdziwym inicjatorem
koncepcji uprawnień wypływających z praw naturalnych. W pracy poświęconej
prawom, w jego własnym kraju napisanej w ojczystym języku
Inleidinghe tot de Hollandsche Rechts -
gheleerdtheydt 1619-1620, zaproponował pierwszą
rekonstrukcję rzeczywistego systemu prawa w terminologii uprawnień i w
konsekwencji był faktycznie prekursorem nowoczesnych kodeksów, których
ważną konstrukcją są różnego rodzaju uprawnienia[9]. W dziedzinie prawa
prywatnego głosił zasadę indywidualizmu w zakresie szerszym, niż
dotychczasowi autorzy. Indywidualistyczne i prywatno-prawne w swej istocie
są zasady leżące u podstaw jego koncepcji prawa natury. Ponadto
kilkakrotnie podkreślał koniczność szacunku dla pojedynczej
osoby.
1 2 3 4 5 Dalej..
« Idee i ideologie (Publikacja: 23-01-2014 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9552 |
|