|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Kościół i kobieta
Kobiety w sutannach
"A polecam
Wam Febę, siostrę naszą, która jest diakonisą
zboru w Kenchreach,
Abyście ją przyjęli w Panu, jak przystoi
świętym, i wspierali ją w każdej
sprawie
jeśliby od was tego
potrzebowała, bo i ona była wielu pomocna, również mnie
samemu"
Rzym 16, 1n [ 1 ]
W dawnych czasach kobiety zajmowały
stanowiska kapłańskie w Kościele katolickich (nawet do czasów średniowiecza),
obecnie kierownictwo Kościoła wyrugowało płeć piękną ze swych szeregów. Zachowały
się jednak malowidła zadające kłam męskiej koncepcji Kościoła. Oto niektóre z nich.
Fragment artykułu Kobiety w sutannach,
Wiedza i Życie nr 5/1993
|
"Malowidło z rzymskich Katakumb Pryscylli, którego wiek datuje się na czasy przedkonstantyńskie
(III w. — pocz. IV w.), które przedstawia grupę siedmiu osób w czasie posiłku.
Spoczywają one na rzymski sposób w pozycji półleżącej na sofach. Przed nimi
znajduje się niski stół z dwiema tacami i naczyniem na płyn. Istnieje wiele
interpretacji tego typu scen, ale przeważa ta, która widzi w nich misterium
eucharystyczne, czyli komunię. Naczynia na stole zawierałyby więc elementy eucharystii — chleb i wino. Kosze z chlebem, będące we wczesnym chrześcijaństwie symbolem
eucharystii, stoją po bokach stołu. zazwyczaj uważa się, że ta scena przedstawia
sześciu mężczyzn i kobietę (trzecia od prawej, w welonie). Tak też oddaje to
współczesna replika w pobliskiej kaplicy (dolne malowidło). Przypatrzmy się
jednak oryginałowi (górne malowidło — kliknij aby zobaczyć powiększenie). Według
Joan Morris, autorki książki „The Lady Was a Bishop" (Kobieta była
biskupem) wszystkie postaci to kobiety. Mają o tym świadczyć kształty twarzy,
uczesanie, wąskie, zaokrąglone ramiona oraz, pomimo zanieczyszczenia fresku,
widoczne ślady kolczyków. Podobne sceny eucharystyczne przedstawiające mężczyzn
znane są z tych i innych katakumb i datowane są mniej więcej na ten sam okres.
Koncelebracyjne gesty uczestników uczty, a zwłaszcza osoby siedzącej jako pierwsza
po lewej, świadczą, że mamy do czynienia z udzielaniem komunii, co Kościół zawsze
wiązał z osobami do tego specjalnie wybranymi — z duchownymi (bądź
szafarzami — świeckimi po odpowiednim kursie eucharystycznym — przyp. Mariusz Agnosiewicz.)
Na cmentarzyskach
rzymskich z pierwszych wieków chrześcijaństwa znaleźć można kilka grobów kobiet,
które nosiły tytuł duchownej, „księdza", po grecku presbytera,
na przykład: "Grób Weroniki, presbytery i córki Josetisa" oraz
"Grób Faustyny, presbytery".
Inne interesujące
nas malowidło z katakumb, pochodzące z IV wieku, ukazuje scenę wyświęcenia
kobiety. Postać siedząca na krześle to biskup, któremu towarzyszy mężczyzna.
Wyświęcana kobieta w szatach liturgicznych stoi pośrodku sceny.
Z okresu od V do
IX wieku (dokładna data nie jest znana) pochodzi mozaika z kościoła św. św.
Pudentiany i Praksedis w Rzymie. Mozaika przedstawia cztery kobiety. Po
prawej znajduje się Matka Boska w otoczeniu świętych patronek i fundatorek kościoła.
Postać po lewej, z kwadratową aureolą, jest zidentyfikowana dzięki napisowi
wokół głowy. Napis po lewej stronie głowy brzmi "Theodora"
(dwie ostatnie litery nie zachowały się ), a nad głową - "episkopa",
co jest żeńską formą od słowa episkopos, czyli biskup. Kobieta o tym
tytule uhonorowana została kwadratową aureolą, co znaczy, że w czasie wykonywania
mozaiki jeszcze żyła. Rodzaj napisu i towarzystwo dwóch fundatorek świadczą,
że biskup Teodora przyczyniła się do remontu albo rozbudowy kościoła.
(...) Nie jest to
jedyna znana nam episkopa. Istnieje wiele takich napisów, między innymi
na jednym z grobów, brzmiący "honorabilis femina episkopa",
czyli "czcigodna kobieta-biskup". Aż nadto wyraźnie napis ten
mówi o płci pochowanego biskupa.
Kronika Widukinda,
niemieckiego historyka z X wieku, opisuje pewną gwałtowną burzę, w której tragiczną
śmierć ponieśli "utriusque sexus sacerdotes" ("kapłani
obojga płci"). Jak podaje Joan Morris, w średniowieczu tytuł sacerdos
(„kapłan") stosowany był do kobiet niejednokrotnie.
Istnieją
pewne przedstawienia świadczące, że w średniowieczu kobiety pełniły funkcję
duchownych-kanoników. Należy do nich tryptyk z XV wieku, znajdujący się
obecnie w małym niemieckim muzeum, a wcześniej w klasztorze cystersów w Bebenhausen.
Ukazują trzy kobiety trzymające od prawej: śpiewnik krzyż misyjny oraz kielich z elementami eucharystii. Powyższe atrybuty oznaczają oficjalne sprawowanie
liturgii i posługi kapłańskiej, a nie przejaw prywatnej pobożności.
Dużą rolę w chrześcijaństwie
średniowiecza odgrywały przełożone klasztorów (ksieni). Miały władzę kapłańską i sądowniczą. Do ich insygniów należał pastorał, mitra, pierścień i krzyż pektoralny.
Wszystkie te oznaki są typowe dla urzędu biskupa. Przełożone klasztoru sprawowały
zatem episkopalną jurysdykcję nad swoimi terytoriami.
Jednym z większych problemów średniowiecznego Kościoła był konflikt między biskupami
podlegającymi Rzymowi, sprawującymi jurysdykcję nad diecezjami a dużymi i wolnymi
zakonami, których opaci i ksieni również wykonywali episkopalną jurysdykcję
nad swoimi równie rozległymi terytoriami. Szala zwycięstwa przechylała się na
stronę scentralizowanej administracji rzymskiej. Po pewnym czasie osiągnięto
kompromis: kilka męskich zakonów pozostało niezależnych, aż do dzisiejszych
czasów. Jednakże większość żeńskich zakonów podporządkowano odpowiadającym im
zakonom męskim. Wtedy też przestały powstawać malowidła przedstawiające przełożone
klasztorów w mitrze. Na kapitelu kolumny w kościele w Le-Puy-en-Velay we Francji
znajduje się wymowny relief ilustrujący ówczesną sytuację: mężczyzna-duchowny
wyrywa z rąk przerażonej ksieni pastorał — symbol władzy biskupiej."
Przypisy: [ 1 ] Ojcowie Tłumacze Biblii Tysiąclecia mimo tak jednoznacznych słów przypuszczają, że owa diakonisa mogła być zwykła służką kościelną « Kościół i kobieta (Publikacja: 18-07-2002 Ostatnia zmiana: 04-09-2002)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1251 |
|