|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
W kręgu myśli Rose Wilder Lane, Isabel Paterson i Ayn Rand [1] Autor tekstu: Patrycja Walter
W 1943 roku na amerykańskim
rynku wydawniczym pojawiły się prace będące apoteozą indywidualizmu [ 1 ]: „Discovery of Freedom" pióra Rose Wilder Lane [ 2 ], „The God of the Machine" Isabel Paterson [ 3 ] i „The Fountainhead" Ayn Rand [ 4 ]. Główną ich tezą była krytyka cieszącego się popularnością
programu reform ekonomiczno — społecznych określanych mianem „Nowego Ładu"
[ 5 ] oraz rozwijających się w różnych formach reżimów
totalitarnych, które osłabiały autonomię jednostki i jej prawa.
Niniejszy
tekst prezentuje sylwetki autorek, główne
tezy i problemy, jakie pojawiają się w ich pracach; pyta o kontynuację myśli i aktualność ich przesłania, a także rozważa rolę wątku feministycznego w ich pisarstwie [ 6 ].
Postacie
Pisarki, dziennikarki i libertarianki Rose Wilder Lane (Baby Rose) i Isabel Bowler Paterson (Mrs.
Paterson/Pat) przyszły na świat w ubogich farmerskich rodzinach w 1886 roku.
Wilder Lane pochodziła z Południowej Dakoty, podczas gdy Paterson dorastała w Kanadzie. Alissa Zinowiewna Rosenbaum (Ayn Rand) urodziła się w 1905 w Sankt Petesburgu. Jej ojciec był właścicielem apteki, która po rewolucji
bolszewickiej została znacjonalizowana. Spośród tej trójki tylko Rand
zdobywa pełne formalne wykształcenie i ukończyła studia na Uniwersytecie w Piotrogradzie. Wilder Lane i Paterson były zaś uosobieniem idei samokształcenia — owego amerykańskiego ideału self — made men,
czy raczej self -
made women; obie zakończyły edukację
na szkole podstawowej. Swój rozwój intelektualny zawdzięczały wyłącznie własnej
ambicji i pracy [ 7 ]. Stephen Cox we „Wstępie" do The God of the Machine
pisał, że Paterson od wczesnej młodości żarłocznie czytała wszystko, co
wpadło w jej ręce: Biblię, gazety, powieści i poezję
[ 8 ].
Rand uformowały lektura: Fiodora Dostojewskiego [ 9 ],Victora Hugo
[ 10 ], Jeana — Baptiste’y Saya czy Ludwiga von Misesa. René Descartesa
(Kartezjusza), Immanuela Kanta i Georga Wilhelma Friedricha Hegla czytała i krytykowała za rozdzielanie przez nich świata na dwie części: racjonalną i irracjonalną [ 11 ]. Po przybyciu do Ameryki Rand
zaczęła pisać scenariusze filmowe („Red Pawn"), sztuki teatralne ("The
Night of January 16th") oraz powieści i eseje: We the Living
(1936) [ 12 ], Atlas Shrugged (1957), The Virtue of
Selfishness wraz z Nathanielem Brandenem [ 13 ](1964), wreszcie Capitalism: The Unknown
Ideal (1966) — zbiór esejów napisany m. in. z Alanem Greenspanem [ 14 ].
Wilder
Lane rozpoczęła swoją karierę jako dziennikarka w „The San Francisco
Bulletin", „Harper's Magazine" [ 15 ] i „The
Saturday Evening Post". Pod koniec
lat dwudziestych XX wieku uznawana była za najlepiej opłacaną kobietą -
pisarkę [ 16 ] i dziennikarkę w Stanach
Zjednoczonych. Była biografką wybitnych postaci: prezydenta Herberta Hoovera
(z którym się przyjaźniła), przedsiębiorcy Henry’ego Forda, pisarza Jacka
Londona i aktora Charliego Chaplina. W 1926 roku wraz z Helen Dore Boylston
[ 17 ]
przebyła drogę z Francji do Albanii
[ 18 ] po zniszczonej wojną Europie [ 19 ].
Owocem eskapady stała się seria reportaży: Travels with Zenobia: Paris to
Albania by Model T Ford [ 20 ]. W autobiografii przyznała, że była zafascynowana bolszewizmem do chwili, gdy
przebywając w Związku Sowieckim została aresztowana przez funkcjonariuszy
CzK-a [ 21 ]. Temu
zawodowi dała wyraz w pamflecie Give Me Liberty.
Swoją życiową postawę i filozofię definiowała jako wolnościową,
skierowaną przeciwko wszelkim paternalistycznym zakusom państwa [ 22 ].
Isabel Paterson debiutowała
jako dziennikarka w redakcji kanadyjskiej gazety „Inland Herald", na początku w dziale biznesowym, następnie w edytorskim. Po pierwszej wojnie światowej
przeniosła się do Nowego Jorku. Wkrótce zaczęła pisać dla: „World" i „American". W 1921 roku została asystentką Burtona Rascoe, wydawcy „New
York Tribune", gazety przemianowanej potem na „New York Herald Tribune".
Tu autorka miała kolumnę „Turns With a Bookworm", którą sygnowała
inicjałami „I. M. P." (Isabel Mary Paterson). Na jej łamach przez 25 lat
recenzowała ciętym językiem ukazujące się na rynku
księgarskim nowości. Była autorką opiniotwórczą. Ceniła twórczość
Virginii Woolf, Thorntona Wildera i Sinclaira
Lewisa
[ 23 ]. Czytali
ją wszyscy znaczący ludzie pióra, obawiając się miażdżącej krytyki, marząc o jej przychylności. Przedstawiała w kolumnie opinie na tematy, które jej
doskwierały i drażniły [ 24 ].
Zapłaciła wysoką cenę za swoją nieprzejednaną postawę wobec polityki
„Nowego Ładu" oraz bezkompromisową krytykę kolektywizmu, od prób cenzury
[ 25 ]
po ostateczne usunięcie jej z redakcji „Herald Tribune"; oficjalnie
utrzymywano jednak, iż Paterson przeszła na zasłużoną emeryturę [ 26 ].
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Anarchoindywidualistyczny
pisarz,
Albert J. Nock, uznał prace Isabel Paterson i Rose Wilder Lane za jedyne prace
indywidualistyczne, jakie powstały w XX wieku. Nock był amerykańskim
pisarzem, publicystą, kojarzonym ideologicznie z ruchem Old Right. Sam
uważał siebie za indywidualistycznego anarchistę. Jest autorem prac: „The
Theory of Education in the United States" (1932), „Our Enemy, the State"
(1935), „Memoirs of a Superfluous Man" (1943). Por. J. R. Stromberg:
„Albert Jay Nock and Alternative History", The Freeman: Ideas on Liberty,
November 2008, Volume 58. Źródło: http://www.thefreemanonline.org,
2009-10-17. Por. S. Cox: „Introduction to the Transaction Edition" w: I.
Paterson (red.): „The God of the Machine with a New Introduction by Stephen
Cox", Transaction Publishers Rutgers, New Jersey 1993, s. il. [ 2 ] Więcej o Rose Wilder
Lane na witrynie Mises.org — Ludwig von
Mises Institute Advancing the Scholarship of Liberty in the Tradition of
Austrian School. J. Riggenbach: „Roger MacBride and Rose Wilder Lane: A Libertarian Legacy", Źródło:
A Libertarian
Legacy,
2011-06-13. [ 5 ] Więcej o polityce Nowego Ładu w następujących
pracach: R. Edsforth: „The New Deal: America's Response to the Great
Depression", Wiley — Blackwell, Masschusetts, Oxford 2000. J. S. Smith: „Building
New Deal Liberalism. The Political Economy of Public Works, 1933- 1956",
Cambridge University Press, New York 2006. B. Cushman:„Rethinking the New Deal
Court. The Structure of a Constitutional Revolution", Oxford University Press,
Oxford, New York 1998. [ 6 ] Por. S. Cox w pracy „Isabel Paterson and the Idea of America" nazwał Isabel Paterson,
Rose Wilder Lane i Ayn Rand „Libertariankami '43". W literaturze spotykamy
się także z określeniem „matki założycielki" (ang. founding mothers). [ 7 ] Od wczesnej młodości Paterson i Wilder Lane
musiały pracować, aby zapewnić sobie utrzymanie. W swoim wczesnym,
samodzielnym życiu Paterson wykonywała wiele różnych profesji, a jedną z pierwszych była praca kelnerki w małym luksusowym hotelu. Pracowała również
jako stenotypistka, a także jako asystentka późniejszego premiera Kanady
Richarda B. Bennetta. Por. S. Cox: „The Women and the Dynamo: Isabel Paterson
and the Idea of America", Transaction Publishers Rutgers, New Jersey, 2004, s.
23. [ 8 ] Por. S. Cox: „Introduction to the Transaction
Edition" w: I. Paterson (red.): „The God of the Machine. with a New
Introduction by Stephen Cox", Transaction Publishers Rutgers, New Jersey 1993,
s. x — xi. [ 9 ] Por. Ch. M. Sciabarra:
„Ayn Rand: the Russian Radical", Pennsylvania State University Press,
Pennsylvania 1995, s. 35. Sciabarra powołując się na biografię Rand pióra Barbary Branden, zauważył, iż Rand przyznawała się do podziwu dla techniki pisarskiej
Dostojewskiego, studiując jego sposób przenoszenia pomysłu na fabułę. (Por. s. 82). [ 11 ] Kant
miał otworzyć drzwi dla subiektywizmu, czyli w istocie, jak oceniała
Rand, stworzyć
Robespierre’a, Lenina, Stalina i Hitlera. Pisała, iż
nie przez przypadek Eichman uznawał się za kantystę… Por.
A. Rand: „What Is Capitalism?" w: „Capitalism: The Unknown Ideal, with
Additional Articles by Nathaniel Branden, Alan Greenspan and Robert Hessen", A Signet Book New American Library, The Objectivist Newsletter, Inc., New York
1967, s. 15. [ 12 ] W debiutanckiej
powieści „We the Living" odkryć można fascynację Rand filozofią
niemiecką, w tym Fryderykiem Nietzschem (w szczególności
jego dziełem:
„Tako rzecze
Zaratustra"). W późniejszych
wznowieniach autorka
usunęła jednak
ślady tej, jak
zdawała
się oceniać, wstydliwej inspiracji [ 13 ] Nathaniel Branden (właściwie Nathan Blumenthal),
wieloletni współpracownik i partner Rand, pisarz, doktor psychologii, zajmujący
się i propagujący obiektywizm. [ 14 ] Alan Greenspan współpracował z administracją
kolejnych prezydentów USA: Nixona, Forda i Reagana. Ten ostatni powierzył mu w 1987 roku stanowisko przewodniczącego Federal Reserve Board (Biura Rezerw
Federalnych — Bank Centralny USA), które piastował aż do 2006 roku.
Pierwsze spotkanie Greenspana z Ayn Rand miało miejsce w latach 50 — tych.
Poznali się, gdyż Greenspan poślubił przyjaciółkę z dzieciństwa Barbary
Branden, żony najbliższego współpracownika Rand, Nathaniela Brandena. Początkowo
sceptycznie nastawiony do idei Rand, wkrótce stał się uczestnikiem seminariów w Instytucie Nathaniela Brandena i współautorem artykułów w The Objectivist
Newsletter. W swojej autobiografi z 2007 roku Greenspan podziękował Ayn Rand za wpływ jaki na niego wywarła. Por. A. Greenspan: „The Age of Turbulence.
Adventures in a New World", The Penguin Press, New York 2007, s. 52 — 53. [ 15 ] Magazyn
stworzony w 1728 roku przez Benjamina
Franklina. Wilder Lane pisywała również do „Good
Housekeeping" i „Ladies' Home Journale". [ 16 ] Wraz ze swoją matką Laure Ingalls Wilder wydały książkę
wspomnienia z dzieciństwa: Domek na prerii.
Więcej o współpracy Rose
Wilder Lane z matką znajdziemy w pracy J. E. Miller: „Laura Ingalls Wilder
and Rose Wilder Lane: 'Authorship, Place, Time and Culture'", University
of Missouri Press, Columbia 2008 oraz w B. Sicherman, E. T. James, C. H. Green
(red.): "Notable American Women. The Modern Period: a Biographical Dictionary",
Harvard University Press, 1980. [ 17 ] Helen Dore Boylston jest autorką
popularnej, ekranizowanej serii książeczek „Sue Barton" [ 18 ] Por. Y. Arieli: "Individualism
and National" w: R. O. Curry i L. B. Godheart (red.): „American Chameleon:
Individualism in Transnational Context", Kent State University Press, Kent,
OH. Publication, 1991, s. 164. [ 19 ] Por. Y. Arieli: „Individualism
and National" w: R. O. Curry i L. B. Godheart (red.): „American Chameleon:
Individualism in Transnational Context", Kent State University Press, Kent,
OH. Publication, 1991, s. 164. [ 20 ] Por. R. Wilder Lane,
H. Dore Boylston, W. V. Holtz (red.): „Travels with Zenobia. Paris to Albania
by Model T Ford: A Journal", University of Missouri Press, Columbia 1983 [ 21 ] Por. J. Powell: „Rose
Wilder Lane, Isabel Paterson, and Ayn Rand: Three Women who Inspired the Modern
Libertarian Movement", The Freeman: Ideas on Liberty, May 1996, volume 46. Źródło: www.thefreemanonline.org,
2011-06-13. [ 22 ] Por. Cato Institute:
„Rose Wilder Lane (1886-1968)". Źródło: www.cato.org,
2009-10-17. [ 23 ] Por. S. Cox: „Introduction…",
op. cit., s. xviii — xix. [ 25 ] Por. D. T. Beito, L. Royster Beito: „Isabel Paterson,
Rose Wilder Lane, and Zora Neale Hurston on War, Race, the State, and
Liberty", The Independent Review, v. XII, n. 4, Spring 2008, s. 567 — 568. [ 26 ] Cox: „The Woman…",
op. cit., s. 321 — 322. « Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 20-06-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1924 |
|