Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.009.598 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 14 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"W dziejach cywilizacji naszej planety, jedynym stwórcą i twórcą był człowiek. Nie było żadnych cudów ani działań ponadludzkich i nikt spoza ziemi do interesów naszej rodziny się nie wtrącał"
 Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne

W kręgu myśli Rose Wilder Lane, Isabel Paterson i Ayn Rand [3]
Autor tekstu:

Jednostka — społeczeństwo

Teza o nadrzędność jednostki wobec społeczeństwa stanowi centrum rozważań prac libertarianek. Obrazowo nadrzędność tę pokazała Wilder Lane, pisząc, iż społeczeństwie to nie rój, a jeśli ktoś tak myśli, to ulega złudzeniu i żyje w świecie fantazji [ 77 ]. Wolne społeczeństwa opierają się na zasadach indywidualizmu, wolności i poszanowaniu własności prywatnej [ 78 ]. Paterson nazywała takie wspólnoty społeczeństwami umowy (ang. society of contract); tu nadrzędna wobec całości jest jednostka [ 79 ]. Przeciwieństwem są społeczeństwa stanowe (ang. society of status), czyli te, w których nadrzędna rola przypada całości, czy też jak to ma miejsce w społeczeństwach feudalnych, jednostka, pozostając częścią określonego stanu, nie osiąga swojej indywidualnej podmiotowości. Społeczeństwa stanowe, zniewalając myśl indywiduum, dławią jej wolność i grabią z własności [ 80 ]. Fundamentem społeczeństwa kapitalistycznego [ 81 ], respektującego prawa jednostki, jest w przekonaniu pisarek moralność indywidualna, zaś altruizm to skamielina moralności plemiennej [ 82 ]. Owa etyka plemienna, jak podkreślała Paterson, koncentruje się na „dobru wspólnym", którym to pojęciem posługuje się władza [ 83 ], aby usprawiedliwić istnienie rządów totalnych [ 84 ]. Inaczej jest w przypadku społeczeństw kontraktu. Te zachowują prawa człowieka, ograniczane jedynie prawami innych jednostek. W społeczeństwach stanowych królują grupy, klasy, narody, stany, rodzina — nigdy zaś indywiduum. Co charakterystyczne jednak, jak zauważały autorki, kolektywiści wiele miejsca poświęcają tymże prawom jednostek [ 85 ]. Aby osądzić czy dany ustrój jest wolnościowy, czy zniewalający, Rand pytała: 1) czy jego system społeczny rozpoznaje prawa indywidualne? i 2) czy zakazuje użycia siły w związkach międzyludzkich? [ 86 ]. Dodawała, iż to w imię idei humanizmu tolerowane jest w krajach socjalistycznych zawieszanie wolności i praw, egzekucje bez procesów, tortury przeciwników, obozy pracy itp. Nic dziwnego, że ludzie próbują z nich uciec, konkludowała [ 87 ]. Poświęca się tam interes jednostki na rzecz interesu iluzorycznego kolektywu [ 88 ], toteż wolni ludzie „głosują nogami", wybierając życie w wolnym społeczeństwie [ 89 ].

Scheda i inspiracje

Prace Wilder Lane, w tym główne dzieło The Discovery of Freedom, wywarły wpływ na wielu w tym na Leonarda Readsa [ 90 ], Floyd Arthur Harpera [ 91 ] czy Roberta M. LeFevre'sa [ 92 ]. Autorka pod koniec swojego życia została duchem opiekuńczym ruchu libertariańskiego, a przede wszystkim Rogera MacBride’a [ 93 ], kandydata na prezydenta Partii Libertariańskiej. Sama postać Paterson i jej dorobek stały się inspiracją dla postawy wolnościowej między innymi Williama F. Buckleya Jr. [ 94 ], założyciela magazynu „National Review". Ikona konserwatystów amerykańskich Russell Kirk [ 95 ] przyznawał się do wpływu The God of the Machine, jak i korespondencji, jaką z Paterson prowadził od początku II wojny światowej. Rand stworzyła w swoim mieszkaniu w Nowym Jorku salon wymiany myśli, nazywany żartobliwie przez jego uczestników, „Kołem Kolektywistów" [ 96 ], co stanowiło rzecz jasna opozycję dla ich indywidualistycznych poglądów. Przez wiele lat najbliższymi współpracownikami Rand byli Barbara i Nathaniel Branden [ 97 ], Leonard Peikoff [ 98 ], a także Alan Greenspan. Wokół Rand zaistniał ośrodek dydaktyczny, wydający pismo „The Objectivist". Po jej śmierci Peikoff ufundował „The Ayn Rand Institute: The Center for the Advancement of Objectivism". Prace Rand czytali wybitni przedstawiciele myśli libertariańskiej: Murray N. Rothbard czy Robert Nozick [ 99 ]. Na marginesie należy dodać, że w latach 50-tych XX wieku Rothbard przez jakiś czas sympatyzował z filozofią Ayn Rand, lecz w kilkanaście lat później napisał sztukę parodiującą filozofkę pt. „Mozart Was a Red" — Rand miała nie znosić komunizmu równie gorąco, jak nie znosiła Mozarta. Nozick, który przeszedł metamorfozę intelektualną właśnie pod wpływem lektur Rand, w eseju „On the Randian Argument" ze zbioru Socratic Puzzles pomimo szczerej sympatii dla indywidualistycznych poglądów filozofki, wytykał jej jednak nielogiczność argumentów i brak spójności [ 100 ].

Jednostka bez płci

Rand, Paterson i Wilder Lane były intelektualistkami, które odegrały znaczącą rolę w przestrzeni publicznej władanej przez mężczyzn. Problematyka feministyczna nie interesowała jednak żadnej z nich [ 101 ]. W prawdzie w twórczości Rand wątki feministyczne pojawiają się, nie znajdują one jednak jednoznacznej artykulacji. Stały się one przedmiotem rozważań w analizie pt.: Feminist Interpretation of Ayn Rand Mimi Reisel Gladstein i Chrisa Matthew Sciabarra’y. Pracę tę otwiera tekst Barbary Branden, która nazwała Rand „niechętną feministkę" (ang. reluctant feminist), nie stawiającą sobie pytania które w 1706 roku zadała Mary Astell w Reflections on Marriage: „Dlaczego skoro wszyscy ludzie rodzą się wolni, wszystkie kobiety rodzą się zniewolone?" [ 102 ].

Mimo to Branden podkreślała, że powinniśmy pisarstwo Rand postrzegać jako feministyczne [ 103 ], a na poparcie tej tezy przytoczyła obraz bohaterek jej powieści, silnych, niezależnych i racjonalnych kobiet: Dominique Francon z The Fountainhead i Dagny Taggart z Atlas Shrugged. Swój esej rozpoczęła Branden zdaniem: „Życie i dzieło Ayn Rand są — w zdecydowanej większości — manifestem feministycznym" [ 104 ]. Camille Paglia [ 105 ] dodawała w Reflections on Ayn Rand, że bohaterki powieści Rand charakteryzowały niezmiennie samodzielność oraz wyemancypowanie od tradycyjnych, skostniałych ról i oczekiwań społecznych [ 106 ]. Niemniej nie są one jednak kreatorkami, zauważała — i podążają za mężczyzną — wizjonerem. Powieści Rand, oceniła Susan Love Brown w analizie Ayn Rand: The Woman Who Would Not Be President, pokazują intelektualne i strukturalne podporządkowanie kobiety mężczyźnie. Mężczyzna jest nauczycielem kobiety i prowadzi ją za swoimi ideami. Innymi słowy, kobiety opisywane są właśnie poprzez swoje relacje z mężczyznami [ 107 ]. Susan Brownmiller [ 108 ] w: Ayn Rand: A Traitor to Her Own Sex, dodawała, iż opisując scenę gwałtu, Rand nie potępiła jej, lecz wręcz przeciwnie, nie dostrzegała w niej przemocy i zła. Tym samym zdradziła swoją płeć, oceniła Brownmiller [ 109 ].


1 2 3 4 Dalej..

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Janczarzy Watykanu
Propaganda antynikotynowa i jej główny artykuł wiary

 Zobacz komentarze (4)..   


 Przypisy:
[ 77 ] Por. R. Wilder Lane: „Give me liberty", op. cit., s. 8 — 9 i 13 — 14. Także w: I. Paterson: op. cit., s. 237 — 238, A. Rand: „The Virtue of selfishness…", op. cit., s. 86. oraz R. Wilder Lane: „Discovery of Freedom…", op. cit., s. 9 — 11.
[ 78 ] A. Rand: „The Fountainhead…", op. cit., s. 715.
[ 79 ] Por. I. Paterson: op. cit., s. 41 — 42.
[ 80 ] A. Rand: „The Fountainhead…", op. cit., s. 715 — 716.
[ 81 ] Por. A. Rand: „What Is Capitalism?", op. cit., s. 19.
[ 82 ] Por. A. Rand: „Selfishness without a self 1974" w: „The Philosophy who needs it. with Introduction Leonard Peikoff", New American Library, New York 1982, s. 50.
[ 83 ] Por. I. Paterson: op. cit., s. 42 — 43.
[ 84 ] Por. A. Rand: „What Is Capitalism?…", op. cit., s. 21.
[ 85 ] Por. I. Paterson: op. cit., s. 184.
[ 86 ] Por. A. Rand: „What Is Captalism?…", op. cit., s. 18.
[ 87 ] Por. A. Rand: „The Virtue of selfishness…", op. cit., s. 87. „Socjalizm nie jest ruchem ludowym. Jest ruchem intelektualistów, stworzonym, prowadzonym i kontrolowanym przez intelektualistów, którzy przenieśli go z wieży z kości słoniowej w krwawą rzeczywistość, układając się ze swoimi wrogami (...)" (tłum. własne). Ibidem: s. 88.
[ 88 ] Por. A. Rand: "The Virtue of selfishness…", op. cit., s. 88.
[ 89 ] Por. I. Paterson: op. cit., s. 201.
[ 90 ] Leonard E. Read był fundatorem Fundation for Economic Education — pierwszym think — tankiem w Ameryce (we współczesnym rozumieniu).
[ 91 ] F. A. Harper, profesor w Cornell University, libertarianin, fundator The Institute for Humane Studies.
[ 92 ] Robert LeFevre, przedsiębiorca, osobowość radiowa, twórca Freedom School w Colorado, zwolennik ruchu libertariańskiego
[ 93 ] Roger Lea MacBride był prawnikiem, politykiem, producentem telewizyjnym, nominowanym przez Partię Libertariańską w 1976 na kandydata na prezydenta USA.
[ 94 ] William Frank Buckley Jr. był znanym amerykańskim konserwatystą, pisarzem, komentatorem, założycielem magazynu National Review.
[ 95 ] Russell Kirk był amerykańskim teoretykiem politycznym, krytykiem społecznym, krytykiem literackim, autorem znanym ze swojego wpływu na dwudziestowieczny konserwatyzm amerykański.
[ 96 ] Greenspan opisał te spotkania w swojej autobiografii. A. Greenspan: op. cit., s. 40.
[ 97 ] Barbara Branden, wieloletnia współpracowniczka Ayn Rand. Napisała opublikowaną w 1986 roku biografię pisarki pt.: „The Passion of Ayn Rand".
[ 98 ] Leonard S. Peikoff jest amerykańskim filozofem obiektywistycznym, współpracownikiem Rand i bezpośrednim kontynuatorem jej filozofii.
[ 99 ] Por. Ch. M. Sciabarra: „Total Freedom: Toward a Dialectical Libertarianism", Penn State Press, Pennsylvania 2000, s. 200 — 201.
[ 100 ] Por. R. Nozick: „Socratic Puzzles", Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London England 1997, s. 249 — 264. Sciabarra pisał: „(...)Rand wpłynęła na amerykańską myśl polityczną; do jej wpływu przyznają się przedstawiciel administracji Reagana Martin Anderson, a także Hillary Rodham Clinton, Alan Greenspan, filozofowie John Hospers, Robert Nozick, sedzia sądu Najwyższego Clarence Thomas" (tłum. własne). Ch. M. Sciabarra: „Ayn Rand: the Russian Radical", op. cit., s. 1 — 2.
[ 101 ] Współczesna myśl feministyczna analizuje problem „zapomnienia" o kobiecie przez liberalnych i libertariańskich myślicieli. Wspomnieć możemy choćby C. Pateman: „The Disorder of Women: Democracy, Feminism, and Political Theory" (1989), „The Sexual Contract" (1988), czy S. Okin: „Women in Western Political Thought" (1979).
[ 102 ] M. Astell: „Reflections on Marriage" cytat za C. Pateman: „The Disorder of Women. Democracy, Feminism and Political Theory", Stanford University Press, Stanford 1989, s. 124.
[ 103 ] Por. M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra: „Introduction" w: M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra (red.): „Feminist Interpretations of Ayn Rand", Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999, s. 10.
[ 104 ] Por. B. Branden: „Ayn Rand: The Reluctant Feminist" w: M. R. Gladstein i Ch. M. Sciabarra (red.): „Feminist Interpretations of Ayn Rand", Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999, s. 25
[ 105 ] Camille Anna Paglia jest amerykańską autorką, krytyczką społeczną, feministką i profesorką. Jej najbardziej znana praca "Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson" (1990) stała się bestsellerem. Inne prace Paglii to: „Sex, Art, and American Culture: Essays" (1992), i „Break, Blow, Burn: Camille Paglia Reads Forty — three of the World's Best Poems" (2005).
[ 106 ] Por. S. McLemee: „The Heirs of Ayn Rand", Źródło: www.mclemee.com, 2011-06-13 oraz C. A. Paglia: „Reflections on Ayn Rand" w: M. R. Gladstein i Ch. M. Sciabarra (red.): „Feminist Interpretations of Ayn Rand", Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999, s. 77.
[ 107 ] Por. S. Love Brown: „Ayn Rand: The Woman Who Would Not Be President" w: M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra (red.): „Feminist Interpretations of Ayn Rand", Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999, s 287.
[ 108 ] Susan Brownmiller jest amerykańską feministką, dziennikarką, autorką i aktywistką, znaną z pracy „Against Our Will: Men, Women, and Rape", uznanej przez „The New York Public Library" za jedną z najważniejszych prac XX wieku. Od 2005 roku wykłada Women's Gender Studies w Pace University w Nowym Jorku.
[ 109 ] Por. S. Brownmiller: „Ayn Rand. A Trailor to Her Own Sex" w: M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra (red.): „Feminist Interpretations of Ayn Rand", Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999, s. 65.

« Doktryny polityczne i prawne   (Publikacja: 20-06-2011 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Patrycja Walter
Absolwentka filozofii i nauk politycznych UAM. Współpracuje z Aletta Institute for Women's History w Amsterdamie.
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 13  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Harriet Taylor Mill – Nie tylko żona i matka
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 1924 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365