|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1925
Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne [2] Autor tekstu: Jerzy Wisłocki
Przedmiotem moich badań stał się konkordat jako umowa międzynarodowa, która
doprowadziła do utworzenia zespołu norm prawa wewnątrzpaństwowego,
zakreślającego granice przywilejów Kościoła i duchowieństwa. W następstwie
wprowadzania przepisów wykonawczych do konkordatu stworzono podstawy prawne do
działalności duchowieństwa, niejednokrotnie znacznie rozszerzające jego
przywileje w stosunku do tego, co zawarto w tekście konkordatu.
2. STAN BADAŃ
Zestawienie publikacji omawiających konkordaty wymagałoby osobnej książki. Jest
to jednak literatura wyraźnie jednostronna, obejmująca przede wszystkim
rozważania kanonistów nad istotą i treścią konkordatów i na ogół nie wychodzi
poza badania porównawcze norm prawnych zawartych w różnych konkordatach.
Kanoniści, stojąc na stanowisku supremacji Kościoła nad państwem, za swój cel
poznawczy uznawali badanie zakresu ustępstw, do jakich Kościół był zmuszany przy
zawieraniu konkordatów. Przywiązując zbyt dużą wagę do egzegezy norm, nie
analizowali układu stosunków politycznych w państwach, a przede wszystkim nie
badali przebiegu realizacji konkordatów ze strony Kościoła. Niektóre prace tego
typu przedstawiają dużą wartość poznawczą. Niewątpliwie do najważniejszych
należy zaliczyć opracowania kardynała A. Ottavianiego, współtwórcy kodeksu prawa
kanonicznego. Zwartością treści i wyważonymi poglądami wyróżniają się publikacje
profesorów prawa kanonicznego: Yves de la Brière i Henri Wagnon. Największa
liczbowo literatura dotycząca konkordatów pochodzi z niemieckiego obszaru
językowego, a w szczególności z Niemiec.
[ 10 ] W okresie międzywojennym ukazało się tam wiele prac badających konkordaty z punktu widzenia interesów państwa lub uzasadniających politykę Hitlera wobec
Kościoła, ale w zakresie analizy tekstów konkordatów również nie wchodzono poza
rozważania dogmatyczne.
Dopiero po II wojnie światowej w Republice Federalnej Niemiec podjęto badania
zmierzające do ustalenia faktycznej realizacji konkordatu w praktyce politycznej
Stolicy Apostolskiej i III Rzeszy oraz w działalności niemieckiego episkopatu. W dużej mierze jest to literatura "obrachunkowa:, która miała zrzucić z papieża
Piusa XII odpowiedzialność za jego milczenie w czasie trwania wojny i wskazać na
lojalność niemieckiego episkopatu wobec narodu, jego opozycję wobec nazizmu,
przy braku możliwości przeciwdziałania terrorowi. Równocześnie w literaturze tej
przejawia się motyw konieczności tworzenia bloku antykomunistycznego, w którym
najwierniejszym sojusznikiem jest Kościół katolicki. Dopiero po pontyfikacie
Piusa XII zaczęły ukazywać się publikacje, które odpowiadały przedsoborowemu
aggiornamento i realnej ocenie
przemian politycznych w Europie po II wojnie światowej. Konkordat z III Rzeszą
był w tych pracach oceniany jako manewr polityczny Hitlera oraz — zgodnie z jego
realizacją — próba wzmacniania bloku antykomunistycznego przez Stolicę
Apostolską.
Ciekawymi opracowaniami stosunków politycznych i wyznaniowych w III Rzeszy na
tle konkordatu są prace amerykańskich uczonych: A. Manhattana, a przede
wszystkim monografia G. Lewy’ego oparta na szerokiej bazie źródłowej,
proweniencji państwowej i kościelnej. Szczególnie G. Lewy nie szczędził krytyki
polityce Watykanu, wskazując na jej szkodliwe skutki w dobie II wojny światowej.
Literatura dotycząca konkordatów krajów niemieckich jest dogmatyczną oceną ich
treści z elementami porównawczymi, natomiast z reguły została pozbawiona badań
ich praktycznej realizacji. To samo można powiedzieć o monografii dotyczącej
konkordatu z Austrią w 1933 r. [ 11 ] i o wielu innych opracowaniach konkordatów zawartych z różnymi państwami
europejskimi.
Konkordat z Polską z 1925 r. wzbudził zainteresowanie przede wszystkim wśród
kanonistów. Opracowania powstawały wkrótce po ratyfikacji konkordatu i oceniano
go w porównaniu do konkordatów innych państw europejskich czy nawet
pozaeuropejskich. Do najciekawszych opracowań należy zaliczyć artykuły
profesorów prawa kanonicznego: Władysława Abrahama, współtwórcy konkordatu i Bolesława Wilanowskiego. Autorzy ci nie kwestionowali celowości zawarcia
konkordatu, ale jednocześnie nie szczędzili słów krytyki w stosunku do
poszczególnych jego postanowień; uznali, że polscy negocjatorzy poczynili zbyt
wiele ustępstw wobec kurii rzymskiej. Autorzy z kręgów kościelnych dawali wyraz
swojemu zadowoleniu z tekstu konkordatu (J. Wiślicki), krytykując jednak brak
precyzji sformułowań i słusznie, jak wykazała późniejsza praktyka, wskazując na
trudności, jakie nasunie interpretacja poszczególnych artykułów (A. Gerstmann).
Oczywiście konkordat spotkał się też z zasadniczą krytyką, która odsłaniała
kulisy polskiej polityki wewnętrznej. Wykazywała ona, że konkordat został
zawarty w interesie polskich klas posiadających i winien jak najszybciej ulec
zmianie.
[ 12 ] Wszystkie te publikacje powstawały wkrótce po podpisaniu i ratyfikacji
konkordatu, w obliczu ostrej walki politycznej o zasady realizowanej w Polsce
polityki wyznaniowej. Oceniając obecnie, z perspektywy 50 lat, konsekwencje
konkordatu należy przyznać, że autorzy jego krytyki dobrze umieli ocenić zarówno
doraźne walory konkordatowych sformułowań dla Kościoła, jak i szkodliwy ich
wpływ na wewnętrzne stosunki w kraju.
Wszystkie publikacje z okresu międzywojennego łączyły wspólne cechy: brak
dystansu do opisywanych wydarzeń i brak dostępu do akt Ministerstwa Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego. Były to podstawowe przyczyny, które
uniemożliwiały przeprowadzenie pełniejszej analizy konkordatu w literaturze
naukowej.
W czasie II wojny światowej konkordat stał się przedmiotem kilkakrotnych
interwencji dyplomatycznych rządu polskiego na emigracji, na skutek naruszenia
jego postanowień przez Stolicę Apostolską. W 1945 r. Rada Ministrów Tymczasowego
Rządu Jedności Narodowej uznała konkordat za zerwany przez Stolicę Apostolską i ten fakt stał się podstawą artykułów, które oświadczenie Rady Ministrów uznawały
za słuszne lub kwestionowały jego zasadność.
[ 13 ] Dopiero w 1964 r. ukazała się praca W. Mysłka
[ 14 ],
która była pierwszą monografią opartą na aktach Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Celem poznawczym dla autora było ujawnienie struktury
organizacyjnej Kościoła katolickiego, jego wpływów i roli, jaką odegrał w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym. Konkordat był dla autora jedynie przykładem
uzasadniającym rozmiary wpływów politycznych polskiego episkopatu, natomiast nie
stanowił przedmiotu specjalnych badań. Zaletą pracy W. Mysłka było ustalenie
pewnych prawidłowości w funkcjonowaniu Kościoła katolickiego, ujawnienie jego
powiązań i celów politycznych. Dzięki wykorzystanej bazie źródłowej i marksistowskiej postawie metodologicznej wnioski autora weszły na trwałe do
literatury historycznej.
Podobną gruntownością badawczą wyróżnia się obszerna praca J. Osuchowskiego.
[ 15 ] Jest ona dotychczas jedyną polską publikacją historycznoprawną, w której
konkordat zajmuje poczesne miejsce. Autor badał rozwój prawa wyznaniowego w Polsce w latach 1918-1939; podjął się trudnego zadania konfrontacji norm prawa
stanowionego z jego realizacją, opierając rozważania na starannie zebranym
materiale źródłowym i polskiej literaturze. Poświęcił wiele uwagi konkordatowi,
oczywiście o tyle, o ile miał on wpływ na kształtowanie polityki wyznaniowej i prawa wyznaniowego. Wyważone oceny zarówno polityki wyznaniowej, jak i sformułowań konkordatu posiadają wszystkie cechy rzetelnej pracy naukowej.
Przy ocenie polskiego konkordatu należy zwrócić uwagę na monografię A.
Klafkowskiego.
[ 16 ] Autor objął swoimi rozważaniami problematykę konkordatu pruskiego z 1929 r. i III Rzeszy z 1933 r., w związku z kwestią stabilizacji granic Polski po II
wojnie światowej. Jest to jedyna polska monografia, która podsumowuje konkordaty
jako zespół norm prawa międzynarodowego, badając ich naturę, zasięg i skuteczność.
Do opracowań poświęconych szczegółowym aspektom konkordatu należy praca ks. H.
Bednorza, wydana przed II wojną światową, w której autor zajął się węzłowym
problemem — obsadą urzędów w Kościele. Autor przeprowadził wnikliwe studia
prawnoporównawcze, które nadal zachowały znaczną wartość.
Należy ponadto wskazać na nie opublikowany maszynopis pracy doktorskiej J.
Gołębiowskiego, który zbadał stosunek polskiego episkopatu do reformy rolnej z lat 1920 i 1925 w związku z konkordatem i ustalił rozmiary wielkiej własności
ziemskiej Kościoła. Praca oparta na aktach Ministerstwa WR i OP poszerza i uściśla wyniki uzyskane przez W. Mysłka w odniesieniu do obszaru ziemi
znajdującej się w rękach Kościoła.
Problematyką nauczania religii w szkołach w Polsce zajmował się B. Reiner. Jego
studia, oparte na obszernej kwerendzie źródłowej, m.in. w aktach Ministerstwa WR i OP, uwzględniają również rolę i znaczenie konkordatu dla rozwoju nauczania
religii.
Oceniając wpływy polityczne kleru w Polsce należało zwrócić uwagę przede
wszystkim na opracowania K. Grzybowskiego i J. Jurkiewicza, które przy
zastosowaniu metodologii marksistowskiej ukazują cele polityki Watykanu w dwudziestoleciu międzywojennym i jej konsekwencje dla Polski.
Duże znaczenie dla badania treści konkordatów, a w tym i polskiego, mają prace
na temat doktryny Kościoła katolickiego. W naszej literaturze najpełniejsze
opracowania tej doktryny zawdzięczamy K. Grzybowskiemu i B. Sobolewskiej. Ich
prace są nieodzownym komponentem wszelkich studiów nad Kościołem katolickim w Polsce.
Jedyną polską publikacją poświęconą wyłącznie konkordatom, a ogłoszoną po II
wojnie światowej, jest praca T. Włodarczyka. Zasługiwałaby ona na szczególną
uwagę, gdyby przyjęta przez autora konwencja pisarska umożliwiała umieszczenie
jej w szeregu monografii. Nie jest ona również wydawnictwem źródeł; celem autora
było zapoznanie szerszego kręgu czytelników z tekstami wszystkich konkordatów
przez systematyczne i gruntowne omówienie ich treści. W tekście znajdują się
interesujące uwagi porównawcze. Szczególnie przy omawianiu polskiego konkordatu
autor dokonuje zestawienia tekstów różnych konkordatów, zaopatrując je w trafne
komentarze, świadczące o jego dużej erudycji.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 10 ] Bibliografię tych publikacji
zestawia L. Schöppe w wydawnictwie
Konkordate seit 1800. [ 11 ] E. Weinzierl-Fischer, Die
österreichischen Konkordate von 1855 und 1933. [ 12 ] Są to wystąpienia na forum
sejmowym K. Czapińskiego i J. Putka opublikowane później jako
osobne
broszury. Z ostrą krytyką konkordatu jako formy regulacji stosunków
między państwem a Kościołem wystąpił E. Bursche, superintendent Kościoła
ewangelicko-augsburskiego w Polsce. [ 13 ] Zob. S. Piotrowski,
Konkordat zawarty ze Stolicą
Apostolską w 1925 r. przestał obowiązywać; K. Szwarcenberg-Czerny,
Problem polskiego konkordatu. [ 14 ] Kościół katolicki w Polsce
1918-1939. [ 15 ] Prawo wyznaniowe Rzeczypospolitej Polskiej 1918-1939. [ 16 ] Granica polsko-niemiecka a konkordaty z lat 1929 i 1933. « Konkordat z 1925 (Publikacja: 07-07-2011 )
Jerzy WisłockiUr. 1928, zm. 2008. W latach 1944-1945 działał w Armii Krajowej. W czerwcu 1956 aresztowany i przetrzymywany w Urzędzie Bezpieczeństwa. W 1948 ukończył szkołę średnią w Przemyślu. W 1952 ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. W 1963 - doktorat nauk prawnych na podstawie rozprawy o rzemieślniczych cechach poznańskich w okresie przed wojnami szwedzkimi. Od 1978 jest doktorem habilitowanym, od 1983 profesorem nauk humanistycznych, a od 1995 - profesorem zwyczajnym. Od 1953 pracował w Archiwum Państwowym w Poznaniu na stanowisku kierownika pracowni mikrofilmowej. Później - od roku 1956 aż do 1988 - był pracownikiem naukowym Wydziału Prawa Uniwersytetu Poznańskiego, gdzie wypromował 250 magistrów i 12 doktorów. W 1982 został dyrektorem Biblioteki Kórnickiej PAN. Od 1987 kierował Zakładem Badań Narodowościowych PAN, w którym utworzył czasopismo "Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa". W latach 1955-1992 był członkiem władz poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, a od 1972 do 1985 - głównym redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Liczba tekstów na portalu: 10 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Dotacje państwowe dla Kościoła i skutki finansowe konkordatu z 1925 r. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1991 |
|