|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1925
Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne [3] Autor tekstu: Jerzy Wisłocki
Stosunkowo dobrze dzisiaj znanym obszarem wiedzy historycznej są stosunki
polityczne między państwem a Kościołem w Polsce w świetle działalności partii
politycznych. Prace B. Krzywobłockiej, A. Micewskiego, B. Sobolewskiej i J.
Tereja zawierają zbieżne wyniki badań, które można łączyć przy ocenie przyczyn
zawarcia konkordatu i jego realizacji.
Ten krótki przegląd literatury naukowej prowadzi do wniosku, że dotychczasowy
stan wiedzy o polskim konkordacie nie jest zadowalający. Przyczyny tego stanu
rzeczy można dopatrywać się przede wszystkim w tym, że konkordat został
zaliczony przez polityków i prawników do już nieaktualnych polskich układów
międzynarodowych, historycy natomiast większą wagę przywiązywali do badania
zasadniczych trendów polityki Watykanu i polskiego episkopatu niż do analizy
treści konkordatu w związku z jego realizacją. Temat nie był atrakcyjny i z tego
powodu, że dopiero na II Soborze Watykańskim została poddana krytyce polityka
kurii rzymskiej wobec państw współczesnych, szczególnie wobec państw
socjalistycznych i dopiero wówczas ożyła w dyplomacji watykańskiej idea
nawiązywania stosunków dyplomatycznych z tym kręgiem państw. Gotowość podjęcia
rokowań na temat regulacji stosunków z Kościołem katolickim była dla państw
socjalistycznych oczywistym elementem realizowania polityki pokojowego
współistnienia państw, z której nie był wyłączony Watykan, ale negocjacje stały
się możliwe dopiero wówczas, gdy Kościół w zasadniczy sposób zmienił swoje
stanowisko wobec komunizmu.
Te aktualne tendencje w polityce międzynarodowej tkwią u podłoża zwiększonego
zainteresowania problematyką konkordatów. Konkordat Polski ze Stolicą Apostolską z 1925 r. winien być przedmiotem tym baczniejszej uwagi, że spośród wszystkich
dotychczas ratyfikowanych zawierał największą liczbę przywilejów dla Kościoła i kleru. Te szczególne przywileje i polityczne położenie Kościoła w międzywojennej
Polsce wywarły silny wpływ na mentalność duchowieństwa, a w związku z tym i na
jego postawę wobec państwa polskiego po II wojnie światowej, w obliczu
radykalnej zmiany ustroju społecznego i politycznego.
Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jakie były faktyczne skutki zawarcia
konkordatu przez Polskę może mieć duże znaczenie nie tylko dla historyka. Wiemy,
że obecnie Stolica Apostolska ujemnie ocenia większość zawartych konkordatów
uznając, iż udział Kościoła w życiu politycznym różnych państw przyniósł mu
więcej strat niż zysków. Dlatego badania taktyki Stolicy Apostolskiej przy
realizacji zawartych układów, szczegółowe poszukiwania rozbieżności między
treścią konkordatu a jego realizacją mogą dać interesujące obserwacje i ujawnić
lojalność partnerów tego typu umowy międzynarodowej. Takie badania podjąłem,
świadom tego, jakie trudności nastręczają.
3. CHRONOLOGIA
Zasadnicze ramy chronologiczne pracy są ograniczone datą podpisania konkordatu
10 II 1925 r. i wybuchem II wojny światowej. Przy ocenie ewolucji doktryny
politycznej Kościoła należało się jednak cofnąć aż do schyłku XVIII w., bo tylko w ten sposób można doszukać się genezy zmian w polityce Kościoła od pontyfikatu
Leona XIII. Badaniami zostały również objęte początki dyskusji w Polsce nad
sprawą regulacji stosunków wyznaniowych w 1919 r., która następnie znalazła swój
wyraz w artykułach „wyznaniowych" konstytucji z 1921 r. Konstytucja zobowiązała
rząd do zawarcia konkordatu, do którego opracowania przystąpiono w tym samym
roku. Ta wstępna faza przygotowania projektu i sam projekt stały się przedmiotem
szczególnego zainteresowania autora.
W latach 1925-1939 konkordat był wprowadzany w życie i ten okres zawiera
odpowiedź na pytanie, jaki był udział konkordatu w kształtowaniu podstaw
prawnych działalności Kościoła katolickiego w Polsce oraz jakie wywarł skutki w polityce wewnętrznej państwa.
4. PODSTAWY ŹRÓDŁOWE
Praca została oparta na dwóch zasadniczych rodzajach źródeł: aktach normatywnych i aktach kancelaryjnych. To wyraźne rozgraniczenie wynika z przyjętej w pracy
dyrektywy metodologicznej badania wzajemnych zależności teorii i praktyki
konkordatowej.
Akty normatywne to przede wszystkim teksty konkordatów ogłaszane w
Acta Apostolicae Sedis i przedrukowane w wydawnictwach źródłowych: A. Mercati, A. Perugini, a ostatnio
zbiór taki opublikował L. Schöppe.
[ 17 ] Konkordat polski został ogłoszony w Dzienniku Ustaw RP w języku francuskim, a następnie przedrukowany w licznych opracowaniach.
[ 18 ] Tekst francuski posiadał moc obowiązującą, natomiast ogłoszone tłumaczenie
polskie miało znaczenie posiłkowe. Posiadało ono wiele usterek, które
wykorzystał polski episkopat publikując własne tłumaczenie konkordatu,
przedstawione następnie w pracy bpa S. Łukomskiego. Jest to niezmiernie
interesujący przykład celowego zniekształcania tekstu dla własnych potrzeb.
Stanowi on też przyczynek do poglądów episkopatu na tekst konkordatu.
Przedmiotem badań były akty normatywne ogłaszane w polskich i papieskich
organach promulgacyjnych w związku z wykonywaniem konkordatu. Do źródeł tego
typu należy zaliczyć ponadto kodeks prawa kanonicznego. Uchwały i dekrety
pochodzące z II Soboru Watykańskiego służyły autorowi jedynie do ustalenia
kierunków zmian w polityce Stolicy Apostolskiej. Do zbliżonych celów mogły być
wykorzystane stenogramy z posiedzeń polskiego sejmu, które dobrze orientują w poglądach partii politycznych na kwestie wyznaniowe.
Najcenniejszą dla nas bazą źródłową stanowią akta kancelaryjne Ministerstwa
Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Wszystkie zasadnicze dokumenty
związane z realizacją konkordatu znajdują się w aktach departamentu wyznań w referacie wyznań katolickich w poszytach numerowanych od 365 do 921, a w tym
sprawy konkordatu obejmują teczki od 365 do 723. Do najciekawszych dokumentów
należą protokoły z posiedzeń przedstawicieli rządu z Komisją Papieską. W protokołach zostały ujawnione poglądy jej członków, dyskusje i oceny stanu
realizacji konkordatu. Sprawozdania z wykonania poszczególnych artykułów
konkordatu są ponadto rozrzucone w wielu innych aktach referatu wyznań
katolickich, a ponadto w innych aktach departamentu wyznań, jak w aktach
budżetowych, statystykach wyznaniowych, aktach osobowych księży itp. We
wszystkich teczkach znajdują się akta proweniencji kościelnej. Kościół reagował
energicznie na każdy przejaw opóźnienia w realizacji konkordatu, obserwował
każdy krok władz państwowych również w sprawach nie związanych bezpośrednio z konkordatem (jak w sprawie projektu prawa małżeńskiego), przesyłał sprawozdania,
statystyki itp. Studiowanie tych dokumentów ma duży walor poznawczy: precyzyjnie
formułowane pisma z interwencjami, doskonałe wywody jurydyczne oraz niepełne
statystyki (np. w sprawie obszaru posiadanej ziemi, patronatów), fragmentaryczne
zestawienia liczby parafii, księży, brak budżetów diecezjalnych, do których
składania zobowiązywał ordynariuszy konkordat itp. — sąsiadują ze sobą.
Akta kancelaryjne departamentu wyznań były prowadzone i przygotowywane bardzo
starannie i dobrze świadczą o fachowych kwalifikacjach urzędników. Również
kolejni dyrektorzy departamentu wyznań byli dobrymi fachowcami i mimo osobistych
przekonań religijnych starali się przede wszystkim zabezpieczać interesy
państwa. Wśród nich największą rolę w przygotowaniu projektu konkordatu odegrał
Stanisław Piekarski, a w jego wykonaniu hr. Franciszek Potocki, który na tym stanowisku pracował do
1938 r. Ostatni dyrektor departamentu Henryk Dunin-Borkowski objął to stanowisko
po uprzednim stażu na stanowisku radcy ambasad przy Stolicy Apostolskiej i kierownika referatu wyznań w departamencie politycznym przy Prezydium Rady
Ministrów. Doskonale były przygotowywane materiały przez radców dra Jakuba
Sawickiego [ 19 ] i Tadeusza Orsini-Rosenberga. Trudniej natomiast jest ocenić pracę kolejnych
ministrów wyznań religijnych i oświecenia publicznego. W toku przygotowań
projektu konkordatu Antoni Ponikowski (19 IX 1921 — 6 VI 1922) — przedstawiciel
chadecji i prof. dr Kazimierz W. Kumaniecki (22 VIII — 14 XII 1922) wywarli na
treść projektu ujemny wpływ, nie doceniając znaczenia ograniczenia stanowiska
prawnego Kościoła w państwie. Podobną politykę realizowali następni ministrowie, z obozu narodowej demokracji, Stanisław Głąbiński (28 V — 27 X 1923) i Stanisław
Grabski (25 III 1925 — 15 V 1926). Stanisław Grabski , negocjator konkordatu,
szedł przy jego realizacji na daleko idące ustępstwa wobec episkopatu. Z okresu
jego rządów pochodzą dokumenty znacznie poszerzające przywileje Kościoła.
Próbę zahamowania nadmiernych żądań episkopatu podjęli kolejni ministrowie: dr
Gustaw Dobrucki (10 I 1927 — 27 VI 1928) [ 20 ],
Kazimierz Świtalski (27 VI 1928 — 13 IV 1929) i Sławomir Czerwiński (14 IV 1929 — 4 VIII 1931). Szczególnie G. Dobrucki przedstawił premierowi kilka trafnych
analiz stanu realizacji konkordatu. Wywiązała się w tym okresie ostra polemika
między G. Dobruckim a Aleksandrem Meysztowiczem, ministrem sprawiedliwości, w której A. Meysztowicz zaprezentował swoje ultramontańskie poglądy. Oczywiście
stanowisko tych trzech ministrów nie było zdeterminowane tym, że byli
protestantami, ale wiązało się — przynajmniej częściowo — z taktyką pomajowych
rządów w stosunku do Kościoła.
Polityka Janusza i Wacława Jędrzejewiczów (12 VIII 1931 — 12 X 1935) wobec
episkopatu i problemów konkordatu upodobniła się do wahań sanacji w polityce
wewnętrznej. Podejmowano więc próby nacisku na episkopat, aby zaangażował się w poparcie polityki rządu: wymagano pełnej realizacji przez episkopat postanowień
konkordatu, a jednocześnie nie reagowano na opór episkopatu w zakresie
wykonywania obowiązków konkordatowych.
Konflikt między rządem a episkopatem po śmierci Józefa Piłsudskiego łagodził
wraz z nuncjuszem ostatni minister WR i OP Wojciech Świętosławski (13 X 1935 -
30 IX 1939), który musiał realizować politykę Obozu Zjednoczenia Narodowego
idącą na zbliżenie z Kościołem, kosztem ustępstw na jego rzecz.
Te wszystkie zmiany w polityce kolejnych gabinetów i ministrów mają istotne
znaczenie przy analizie akt i pozwalają zrozumieć wiele niekonsekwencji w czasie
wykonywania konkordatu.
5. PROGRAM BADAŃ
Podejmując studia nad polskim konkordatem autor był zmuszony do ograniczenia
kręgu zainteresowań badawczych, aby monografia konkordatu nie przekształciła się w dzieje stosunków między państwem a Kościołem katolickim. Okazało się jednak,
że mimo przestrzegania dyscypliny badań, nie udało się zamknąć rozważań nad
konkordatem i jego skutkami w jednej monografii. Stan badań nie pozwala jeszcze
na dokonywanie uogólnień i dlatego należało określić kolejne etapy pracy.
Przedstawiana obecnie monografia została ograniczona do sfery zagadnień
prawno-politycznych konkordatu, to znaczy do ustalenia podstaw prawnych
działalności Kościoła. Następna monografia jest poświęcona podstawom materialnym
funkcjonowania Kościoła katolickiego, określonymi przepisami konkordatu [ 21 ].
Kolejnymi badaniami zostały objęte zagadnienia kształtowania poglądów
społecznych i politycznych polskiego społeczeństwa przez Kościół w międzywojennym dwudziestoleciu. Konkordat stworzył podstawy prawne do swobodnego
porozumiewania się biskupów z wiernymi oraz biskupów i wiernych z kurią rzymską.
Papieskie doktryny polityczne i społeczne stanowiły tworzywo dla listów
pasterskich, które nadawały ton prasie katolickiej, a przede wszystkim były
podstawą kazań wygłaszanych na ambonach wszystkich kościołów w Polsce. W tej
ostatniej monografii zostaną ujawnione poglądy polityczne polskiego episkopatu i ich oddziaływanie na społeczeństwo, szczególnie w okresach kampanii wyborczych
do sejmu i senatu. Konkordat doprowadził do rozszerzenia konstytucyjnych zasad
wychowania religijnego młodzieży w szkołach, a tym samym w rękach duchowieństwa
znalazła się możliwość nieskrępowanego kształtowania poglądów młodego pokolenia.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 17 ] Zob. w bibliografii:
Konkordate seit 1800. [ 18 ] Tekst w całości przytaczają
m.in.: A. Gerstmann, K. Błaszczyński, S. Łukomski, ostatnio T.
Włodarczyk. [ 19 ] Zob. w bibliografii. J. Sawicki
jest obecnie emerytowanym profesorem historii państwa i prawa
Uniwersytetu Warszawskiego. [ 20 ] G. Dobrucki w 1923 r. przeszedł z
PSL Piast do PSL Wyzwolenie. [ 21 ] Majątek Kościoła katolickiego w
Polsce w świetle konkordatu z 1925 r., złożona do druku w
Wydawnictwie Naukowym UAM. « Konkordat z 1925 (Publikacja: 07-07-2011 )
Jerzy WisłockiUr. 1928, zm. 2008. W latach 1944-1945 działał w Armii Krajowej. W czerwcu 1956 aresztowany i przetrzymywany w Urzędzie Bezpieczeństwa. W 1948 ukończył szkołę średnią w Przemyślu. W 1952 ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. W 1963 - doktorat nauk prawnych na podstawie rozprawy o rzemieślniczych cechach poznańskich w okresie przed wojnami szwedzkimi. Od 1978 jest doktorem habilitowanym, od 1983 profesorem nauk humanistycznych, a od 1995 - profesorem zwyczajnym. Od 1953 pracował w Archiwum Państwowym w Poznaniu na stanowisku kierownika pracowni mikrofilmowej. Później - od roku 1956 aż do 1988 - był pracownikiem naukowym Wydziału Prawa Uniwersytetu Poznańskiego, gdzie wypromował 250 magistrów i 12 doktorów. W 1982 został dyrektorem Biblioteki Kórnickiej PAN. Od 1987 kierował Zakładem Badań Narodowościowych PAN, w którym utworzył czasopismo "Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa". W latach 1955-1992 był członkiem władz poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, a od 1972 do 1985 - głównym redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Liczba tekstów na portalu: 10 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Dotacje państwowe dla Kościoła i skutki finansowe konkordatu z 1925 r. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1991 |
|