Biblia » Stary Testament » Analizy egzegetyczne ST
Tajemnica Jahwisty - suplement Autor tekstu: Piotr Drobner
W eseju Tajemnica Jahwisty (str. 2408) przedstawiłem inną — niż powszechnie przyjęta — interpretację treści
podania o „upadku człowieka". Zgodnie z nią elementy fabuły tego
podania nabierają charakteru rzeczywistych zdarzeń, realnych faktów, wolnych
od symbolizmu i metafizyki. Stają się możliwe do przyjęcia — niekoniecznie
do zaakceptowania — nawet dla materialisty, racjonalisty, sceptyka i ateisty.
Chcę przedstawić tutaj
konkretne poszlaki: wybrane wersety, pewne hipotetyczne domysły i ustalenia,
którymi nie chciałem obciążać głównego wywodu, a które udokumentować
mogą tok rozumowania i szczegółowiej uargumentować moją tezę. Uprzedzam,
że te szczegóły niekoniecznie są ciekawe, że ich lektura niekoniecznie jest
pasjonująca.
1. Uwagi ogólne
a) „Scenografię" dla
swej opowieści Jahwista zaczerpnął z rytuałów kultu Asztarte — ogród,
zielone drzewa, nagość, owoce, wąż. Moim zdaniem wykorzystał również
nieznaną nam już kultową kosmologię religii Asztarte, w której zapewne
bogini ta tworzy przyrodę i rodzi pierwszych ludzi (porównaj z mitami
sumeryjskimi lub wersją Elohisty). Rodzi ich dziewiczo lub z udziałem „męża":
samego Jahwe lub Baala.
Patriarchalna mentalność
Jahwisty każe mu zepsuć oczywistą i naturalną logikę takiej wersji i niedorzecznie
zmienić kolejność powstawania: Jahwe jest sam, tworzy mężczyznę do
samotnego życia, potem tworzy zwierzęta, dopiero
na samym końcu kobietę i to koniecznie z ciała mężczyzny, żeby
przypadkiem nie była mu równa pochodzeniem (porównaj z żydowską legendą o Lilith). W celu dodatkowego
upokorzenia kobiet, właśnie kobietę Jahwista obciąży główną winą i karą
za „grzech pierworodny".
Na wykorzystanie tekstu obcego
kultowi Jahwe wskazuje także fakt, że tak ważki i doniosły symbol jak
„drzewo życia" występuje w Starym Testamencie poza Księgą Rodzaju
tylko jeden raz i to w Księdze Przysłów (Ks. Przysłów 11).
Potem już tylko w Apokalipsie.
„Drzewo
poznania dobra i zła" — kluczowe w tej opowieści — nie pojawia się w ST
poza Księgą Rodzaju wcale! Nigdy więcej się o tych drzewach nie mówi!
Bo
też religia Jahwe (jak się później dobitnie okaże) nie jest religią życia
ani wiedzy ani moralności. To religia wojen, wojowników, zemsty, śmierci,
tępego, bezrefleksyjnego poddaństwa, intelektualnej niewoli, oszustw, kłamstw,
demagogii i fałszerstw (patrz Biblia).
b)
uczeni bibliści twierdząc, że jedną z cech Jahwisty jest stosowanie przez
niego antropomorfizmów wobec Jahwe, sami siebie i wszystkich innych na długie
lata wprowadzili w beznadziejny błąd. Ja twierdzę, że to nie są antropomorfizacje! W mojej interpretacji prawda wyziera jasno ze słów
przekazu: jest dokładnie odwrotnie! — są to bezczelne i cyniczne
deifikacje, tym bardziej gorszące i oburzające, że Jahwista zastosował
je właśnie do siebie samego.
2. Eden
Określenie „ogród Eden", prócz początkowego znaczenia, służyło
do określania ziemi żyznej, urodzajnej, ale również kraju Izraelitów jako
całości. W ostatnim cytacie Ezechiel używa go jako synonimu królestwa i samej każdej władzy królewskiej w ogóle:
Ks.
Mądrości 12: [dawnych mieszkańców Twojej
świętej ziemi] Chciałeś ich wytracić ręką naszych przodków, by
godnych otrzymała osadników — dzieci Boże — ta ziemia, u Ciebie nad
wszystkie cenniejsza.
Ks.
Rodzaju 13: Wtedy
Lot [...] spostrzegł, że cała okolica wokół doliny Jordanu aż do Soaru
jest bardzo urodzajna, była ona bowiem jak ogród
Pana
Ks.
Izajasza 51: Zaiste,
zlituje się Pan nad Syjonem, zlituje się nad wszelką jego ruiną. Na
Eden zamieni jego pustynię, a jego stepy na ogród Pana. Zapanują w nim
radość i wesele
Ks.
Ezechiela 36: Ten
spustoszony kraj stał się jak ogród Eden, a miasta, które były
opustoszałe, zniszczone i zburzone, zostały umocnione i ludne.
Ezechiela
28: Synu człowieczy, podnieś lament nad królem Tyru i powiedz mu: Tak mówi
Pan Bóg: Byłeś odbiciem doskonałości, pełen mądrości i niezrównanie piękny.
(13)
Mieszkałeś w Edenie, ogrodzie Bożym; okrywały cię wszelkiego rodzaju
szlachetne kamienie.
3. Proch
a) Zwrotu „być z prochu", „być prochem" używano również na określenie
niskiego statusu społecznego, pochodzenia z prostego ludu lub niewielkiego
znaczenia osoby. O ile Saul
pochodzi z rodziny znacznej, „rycerskiej", to ród Dawida jest rodziną,
która nie wyróżniała się niczym. Samego Dawida poznajemy jako pasterza
owiec. Zatem Jahwista przypomina Salomonowi proste pochodzenie jego rodu.
Zapewne chodzi o to, że Salomon nie jest z rodu Lewitów — kapłanów.
Ks.
Rodzaju 18:
Rzekł
znowu Abraham: Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć
jestem pyłem i prochem.
1
Ks. Królewska 16:
Pan skierował następujące słowo przeciw Baszy do Jehu, syna Chananiego: Za
to, że podniosłem cię z prochu i uczyniłem cię wodzem mego ludu izraelskiego, ty poszedłeś drogą
Jeroboama
Ks.
Psalmów 113: Podnosi nędzarza z prochu, a dźwiga z gnoju ubogiego, by go posadzić wśród książąt, wśród książąt
swojego ludu
1 Ks. Samuela 9:
Był pewien dzielny wojownik z rodu Beniamina — a na imię mu było
Kisz, syn Abiela, syna Serora, syna Bekorata, syna Afijacha, syna Beniamina. Miał
on syna imieniem Saul, wysokiego i dorodnego, a nie było od niego piękniejszego
człowieka wśród synów izraelskich.
1
Ks. Samuela 17: Dawid był synem Efratejczyka, tego, który pochodził z Betlejem judzkiego, a nazywał się Jesse i miał ośmiu synów. W czasach Saula
był on stary i podeszły [w latach] .
b) wątek o stworzeniu człowieka
poprzez ulepienie „z prochu", „z gliny" to
najprawdopodobniej zdawkowa odpowiedź rodziców dręczonych pytaniami dzieci.
Przywodzi ona nieodparcie na myśl nasze wyjaśnienia typu „dzieci przynosi
bocian", „dzieci rosną w kapuście" i jest im równoważna pod
względem „naukowym". Nie jest istotne czy powstała u Sumerów czy u
Żydów. Ważne jest kto, gdzie i jak ją zastosował.
4. Drzewo
Cytaty wskazują, że symbol drzewa nie jest symbolem
jahwistycznym:
2
Ks. Królewska 17: Ustawili sobie stele i aszery na każdym wyniosłym pagórku
i pod każdym drzewem zielonym.
Ks.
Jeremiasza 2: [Jerozolimo] … powiedziałaś sobie: Nie będę służyć! Na
każdym więc wysokim pagórku i pod każdym zielonym drzewem pokładałaś
się jako nierządnica. [...] Jak złodziej pełen jest wstydu, gdy zostanie
schwytany, tak okrył się wstydem dom Izraela: oni, ich królowie i przywódcy,
ich kapłani i prorocy. Ci, którzy mówią do drzewa: Ty jesteś moim ojcem, a do kamienia: Ty mnie zrodziłeś, do Mnie zaś obracają się plecami a nie
twarzą
Ks.
Jeremiasza 3: co zrobił Izrael-Odstępca? Chodził na każdą wysoką górę
i pod każde zielone drzewo i uprawiał tam nierząd. [...]
[Juda] poszła także i ona cudzołożyć. Przez lekkomyślność swoją
stała się cudzołożnicą i zbezcześciła ziemię, dopuszczając się
nierządu z kamieniem i drzewem.
Ks.
Jeremiasza 7: Czy nie widzisz, co czynią w miastach Judy i na ulicach
Jerozolimy? (18)
Synowie zbierają drewno, ojcowie rozpalają ogień, a kobiety ugniatają
ciasto, by robić pieczywo ofiarne dla królowej
nieba, a nadto wylewają ofiary z płynów dla obcych bogów,
by Mnie obrażać.
5. Wąż
a) Wizerunki przedstawiają Asztarte trzymającą w podniesionych w górę
rękach dwa węże.
Ks.
Rodzaju 3: na brzuchu będziesz się czołgał i proch będziesz jadł
po wszystkie dni twego istnienia. Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie a niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej: ono zmiażdży ci
głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę.
Tu nie mówi się o tym, że wąż
utraci nogi.
Tu przepowiada się, że od tej pory wąż nie będzie wzniesiony, wywyższony,
utraci swą boską cześć, zostanie zrównany a nawet poniżony (na brzuchu, u pięt, w prochu) wśród innych zwierząt.
b) Imię męskie Nachasz (po
hebrajsku wąż) jest dość popularne w tamtych czasach.
1
Ks. Samuela 11: Nadciągnął
Nachasz Ammonita i oblegał miasto
1
Ks. Kronik 4: Eszton
był ojcem Bet-Rafa, Paseacha i Techinny, ojca Ir-Nachasz
2
Ks. Samuela 17: Zbliżył
się on do Abigail, córki Nachasza,
siostry Serui, matki Joaba
Imię to mogło być też kultową
nazwą funkcji kapłana Asztarte lub jego imieniem własnym.
c) Uwaga!
Nieoczekiwany oczywisty związek pierwszej kobiety z kultem Asztarte:
WIEM Onet : Ewa — hebrajskie Hawwah „budząca
życie", z aramejskiego Hewja
„wąż".
d) Gdyby wąż miał być
szatanem, diabłem, zbuntowanym aniołem — nie mógłby mieć żadnego
potomstwa. Tym niematerialnym z definicji, bezcielesnym i bezpłciowym
tworom nie dano takiej możliwości. Z kim zatem nieprzyjaźnić miałoby się
potomstwo kobiety?
6. Tak jak Bóg będziecie
Niejeden władca, król, królik,
wódz wzorem faraonów uzurpował sobie pochodzenie boskie, prawa boskie, wymagał
czci boskiej od poddanych.
Ezechiela
28: Synu człowieczy, powiedz władcy Tyru: Tak mówi Pan Bóg: Ponieważ
serce twoje stało się wyniosłe, powiedziałeś: Ja
jestem Bogiem, ja zasiadam na Boskiej stolicy, w sercu mórz — a przecież
ty jesteś tylko człowiekiem a nie Bogiem, i rozum swój chciałeś mieć równy
rozumowi Bożemu.
7. Poznanie dobra i zła
Oto passus bezpośrednio łączący
Salomona z ważnym elementem opowieści Jahwisty. Nie ma więcej takich sformułowań
użytych w związku z jakąkolwiek inną osobą:
1
Ks. Królewska 3: Racz więc dać Twemu słudze serce pełne rozsądku do sądzenia
Twego ludu i rozróżniania dobra od zła,
bo któż zdoła sądzić ten lud Twój tak liczny? Spodobało się Panu, że właśnie
o to Salomon poprosił.
8. Grzech
Ks.
Nechemiasza 13: zaklinałem ich na Boga: Nie wydawajcie córek swoich za
ich synów! Nie bierzcie córek ich dla synów swoich ani dla siebie za żony!
Czyż nie przez to zgrzeszył Salomon, król izraelski? A przecież między
wielu narodami nie było króla jak on. Był on miły Bogu swemu, i ustanowił
go Bóg królem nad całym Izraelem: nawet jego skusiły do grzechu
cudzoziemskie kobiety.
9. Kara: wygnanie
W tym temacie cytatów w Biblii jest dowolnie dużo.
2
Ks. Kronik 7:
Ale jeżeli odwrócicie się ode Mnie i porzucicie moje prawa i nakazy, które wam dałem, oraz zechcecie pójść i służyć obcym bogom i oddawać im pokłon — to wykorzenię was z mojej ziemi
Mądrość
Syracha 48: Mimo to jednak lud się nie nawrócił i nie odstąpił od
swoich grzechów. Został przeto uprowadzony daleko od swej ziemi i rozproszony po całym świecie.
1 Ks. Królewska
9: Ale jeżeli zupełnie odwrócicie się ode Mnie wy i wasi synowie i nie będziecie przestrzegali moich poleceń i praw, które wam dałem, oraz
zechcecie pójść i służyć obcym bogom i będziecie im oddawać pokłon, to
wytępię Izraela z powierzchni ziemi, którą im dałem
Ks.
Izajasza 2: Zaiste, odrzuciłeś Twój lud, dom Jakuba, bo pełen jest
wróżbitów i wieszczków jak Filistyni; [...] Kraj jego pełen jest bożyszczy...
10. Impuls do powstania opowieści
Stary Testament sam mówi o tej opowieści, sam podpowiada Jahwiście,
co zrobić :
1
Ks. Królewska 9: Ale
jeżeli zupełnie odwrócicie się ode Mnie wy i wasi synowie i nie będziecie
przestrzegali moich poleceń i praw [...] oraz zechcecie pójść i służyć
obcym bogom i będziecie im oddawać pokłon, to wytępię Izraela z powierzchni
ziemi, którą im dałem, [...] Izrael
zaś będzie przedmiotem przypowieści i pośmiewiska u wszystkich narodów,
[...] Dlatego że opuścili Jahwe,
[...] a upodobali sobie innych bogów oraz im oddawali pokłon i służyli.
11. Prawdopodobny czas powstania
opowieści Jahwisty
Większość tych cytatów
wskazuje zarówno rodzaj grzechu, przyczynę, przebieg i jego skutki.
Wszystkie świadczą, że są pisane ex post. Lokalizują początek grzechu u Salomona i potwierdzają jego trwanie również później. Wystąpienie Jahwisty
ze swoją wersją „kosmologii grzechu" można zatem umieścić właśnie w czasie końca rządów Salomona, lub za czasów któregoś z niezbyt odległych
od niego królów Izraela lub Judy.
Bowiem za czasów Ezechiasza
przypowieść musiała już być rozpowszechniona i znana. Tylko tym faktem, nową
Jahwistyczną percepcją symbolu węża, wytłumaczyć można możliwość
zniszczenia przez Ezechiasza „świętej relikwii" pochodzącej jeszcze z czasów Eksodusu, którą był „Nechusztan", mojżeszowy przecież,
miedziany wąż. [ 1 ]
*
Na koniec dwie perełki:
O tym, że wczesna kosmologia
samego jahwizmu była początkowo inna świadczą dwa niezwykłe i niepokojące w tej sytuacji cytaty :
Ks. Mądrości 10: [Mądrość]
To ona ustrzegła Prarodzica świata — pierwsze, samotne stworzenie;
wyprowadziła go z jego upadku i
dała mu moc panowania nad wszystkim. A gdy od niej odpadł Niegodziwiec w swym
gniewie, w bratobójczym szale zgubił sam siebie.
A więc powtórka z początków świata ale
jeszcze bez udziału Ewy!
Mądrość Syracha 17: [Ludziom Pan] Dał
im wolną wolę, język i oczy, uszy i serce zdolne do myślenia.
Napełnił ich wiedzą i rozumem, o złu i dobru ich pouczył.
Zatem zbędne były próby
poznania tychże w drodze „gastronomicznej". Syrach musiał więc znać
inną Torę! My już nie znamy tego „Najstarszego Testamentu".
Z otwartymi bardzo szeroko
oczami należy więc czytać ten Stary Testament, który mamy. Wtedy widać na
nim blizny po brutalnych okaleczeniach, jakie zadał mu Jahwista i jego „wężowe"
potomstwo...
Przypisy: [ 1 ] Na temat kultu Mojżeszowego węża zob. Wj 7,9-12
(„laski wężowe"); 21,9 (Nachusztan); 16,5-7; por. to z Wj 20,4-5;
przypuszcza się, że wąż był totemem rodu Dawida, był przez długi okres czczony w świątyni jerozolimskiej. Kult ten zlikwidował dopiero król Judy Ezechiasz (728-699), który „potłukł węża miedzianego, którego sporządził Mojżesz, ponieważ aż do tego czasu Izraelici składali mu ofiary kadzielne" (BT, 2 Krl 18,
4) — przyp. M.A. « Analizy egzegetyczne ST (Publikacja: 30-04-2003 Ostatnia zmiana: 09-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2419 |