Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Małżeństwa wyznaniowe, nauka religii i Konstytucja [1]
Wyrok z dnia 5 maja 1998 r., Sygn.
K. 35/97
Trybunał
Konstytucyjny w pełnym składzie:
Marek
Safjan — przewodniczący
Zdzisław
Czeszejko-Sochacki
Teresa
Dębowska-Romanowska
Lech
Garlicki
Stefan
J. Jaworski
Wiesław
Johann
Krzysztof
Kolasiński — sprawozdawca
Biruta
Lewaszkiewicz-Petrykowska
Andrzej
Mączyński
Ferdynand
Rymarz
Jadwiga
Skórzewska-Łosiak
Wojciech
Sokolewicz
Janusz
Trzciński
Błażej
Wierzbowski
Marian
Zdyb Joanna
Szymczak — protokolant
po
rozpoznaniu 5 maja 1998 r. na rozprawie sprawy z wniosku Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej z udziałem umocowanych przedstawicieli uczestników
postępowania: wnioskodawcy, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Prokuratora
Generalnego o stwierdzenie zgodności:
1) art. 3
pkt 1, art. 4 pkt 1, art. 5 pkt 1, art. 6 pkt 2, art. 7 pkt 3, art. 8 pkt 1,
art. 9 pkt 1, art. 10 pkt 1, art. 12 pkt 1 i art. 13 pkt 1,
2)
art. 6 pkt 3, art. 7 pkt 4, art. 8 pkt 2, art. 9 pkt 2, art. 10 pkt 2, art. 11,
art. 12 pkt 2 i art. 13 pkt 2
ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz o zmianie niektórych
ustaw z art. 67 ust. 2 przepisów konstytucyjnych utrzymanych w mocy przez art.
77 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach
między władzą ustawodawczą a wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 84, poz. 426; zm.: z 1995 r. Nr 38, poz.
184 i Nr 150, poz. 729 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 488)
o
r z e k a:
Przepisy: art. 6 pkt 3, art. 7 pkt 4, art. 8 pkt 2, art. 9 pkt
2, art. 10 pkt 2, art. 11, art. 12 pkt 2 i art. 13 pkt 2 ustawy z 26 czerwca
1997 r. o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz o zmianie niektórych ustaw, są zgodne z art. 25 ust. 1 i art. 32 ust. 1
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
p o s t a n a w i a:
na
podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997
r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643)
umorzyć postępowanie w części dotyczącej pkt. 1 wniosku, wobec jego cofnięcia.
[Tekst sentencji
został opublikowany w Dz. U. Nr 59, poz. 381]
Uzasadnienie:
I
1.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wnioskiem z 1 października 1997 r. wystąpił
do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli uprzedniej — przed podpisaniem
ustawy — o ocenę konstytucyjności wymienionych w sentencji orzeczenia przepisów
ustawy z 26 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz o zmianie niektórych ustaw, zwaną dalej „ustawą zmieniającą",
zarzucając tym przepisom naruszenie zasady równości — zdaniem wnioskodawcy -
najszerzej ujętej w art. 67 ust. 2 przepisów konstytucyjnych utrzymanych w mocy przez art. 77 Ustawy Konstytucyjnej z 17 października 1992 roku.
Zaskarżone
przepisy, wymienione w pkt. 1 wniosku, w sposób pozytywny regulują skutki
cywilnoprawne ślubów wyznaniowych zawieranych w kościołach i związkach
wyznaniowych, jeżeli odpowiadają wymaganiom określonym w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym. Regulacja ta nie obejmuje jednak wszystkich kościołów i związków
wyznaniowych, które mają uregulowany ustawami stosunek prawny do państwa.
Uprawnień takich — poza Kościołem Katolickim Mariawitów, którego uprawnione
organy nie wyraziły zainteresowania nadaniem skutków cywilnych małżeństwom
zawieranym w tym Kościele — nie uzyskał Kościół Katolicki, którego sytuację
prawną reguluje ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.).
Wnioskodawca
uważa, że zróżnicowana została sytuacja prawna obywateli Rzeczypospolitej
Polskiej ze względu na ich wyznanie przez to, że zaskarżone przepisy przyznają
osobom określonych wyznań prawa, których nie będą miały osoby innych wyznań.
Zaskarżone
przepisy, wskazane w pkt. 2 wniosku, pozbawiają niektóre kościoły i związek
wyznaniowy prawa do wystawiania ocen z religii na świadectwach szkolnych
poprzez skreślenie, w ustawach regulujących stosunek Państwa do danego kościoła i związku wyznaniowego, przepisów przyznających prawo do umieszczania ocen z religii na świadectwach szkolnych wydawanych przez szkoły publiczne.
Wnioskodawca
uważa, że kościoły działające na podstawie innych ustaw, regulujących ich
sytuację prawną, będą miały możliwość umieszczania oceny z religii na świadectwach
szkolnych na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 67, poz. 329 ze zm.), a w szczególności
dotyczy to Kościoła Katolickiego, Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,
Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.
Zdaniem
wnioskodawcy przyjęcie przez ustawodawcę rozwiązania, w ramach którego część
działających na podstawie ustaw kościołów i związek wyznaniowy będą
pozbawione prawa do umieszczania na świadectwach szkolnych ocen z religii,
prowadzi do nie znajdującego uzasadnienia zróżnicowania sytuacji prawnej
obywateli, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia konstytucyjnej zasady równości.
2.
Do wniosku ustosunkował się Prokurator Generalny, który — w piśmie z 15
listopada 1997 r. — uznał, że zaskarżone przepisy ustawy zmieniającej są
niezgodne z art. 32 ust. 1 i art. 25 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej.
Prokurator
Generalny podniósł, że w dacie skierowania wniosku do Trybunału
Konstytucyjnego obowiązywał wskazany przez wnioskodawcę przepis art. 67 ust.
2 przepisów konstytucyjnych, jednak po wejściu w życie 17 października 1997
r. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. przepis ten utracił
moc prawną, a jego odpowiednikiem jest art. 32 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, a w odniesieniu do przedmiotowej problematyki także
art. 25 ust. 1 konstytucji.
Odnosząc
się do problematyki prawnej wniosku Prokurator Generalny podzielił pogląd
wnioskodawcy, że jedną z fundamentalnych zasad demokratycznego państwa jest
zasada równości. Zarazem stwierdził, że zasada ta, wynikająca z nieobowiązującego
już art. 67 ust. 2 przepisów konstytucyjnych, a obecnie z art. 32 ust. 1
Konstytucji RP odnosi się do osób fizycznych, nie zaś do innych podmiotów -
osób prawnych. Osoby prawne konstytucyjnej zasady równości mogą poszukiwać w prawie poprzez nieobowiązujący już art. 1 przepisów konstytucyjnych, a obecnie poprzez art. 2 Konstytucji RP.
Jednak — zdaniem Prokuratora Generalnego — w niniejszej sprawie uprawniona jest
kontrola wszystkich zaskarżonych przepisów, zarówno w świetle art. 25 ust. 1
jak i art. 32 ust. 1 oraz art. 2 Konstytucji RP, bowiem Kościoły i związek
wyznaniowy mimo że są osobami prawnymi, to jednak ze swej istoty wyrażają
interesy wiernych, a więc osób fizycznych.
Na
tle przepisów ustawy zmieniającej wymienionych w pkt. 1 wniosku Prokurator
Generalny podnosi wątpliwość, czy zarzut niekonstytucyjności dotyczy zaskarżonych
przepisów, czy też braku przepisów podobnych do zaskarżonych w innych
ustawach regulujących sytuację prawną kościołów i stwierdza, że analiza
wniosku przemawia za dopatrzeniem się przez wnioskodawcę nierówności polegającej
na braku takiej samej regulacji w stosunku do Kościoła Katolickiego, co wynika z nieratyfikowania Konkordatu zawartego między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską.
Prokurator
Generalny stwierdza, że choć zaskarżone przepisy, nawet po podpisaniu ustawy
przez Prezydenta RP, nie mogłyby być stosowane wobec braku odpowiedniej zmiany
kodeksu rodzinnego i opiekuńczego w tym przedmiocie, to okoliczność ta
stwarza potencjalny stan nierówności między kościołami. Ustawodawca
podejmował prace nad zmianą kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz ratyfikacją
Konkordatu, jednak nie zostały one pozytywnie zakończone i podpisanie przez
Prezydenta RP ustawy zmieniającej w obecnym stanie prawnym stworzyłoby stan
sprzeczny z art. 32 ust. 1 i art. 25 ust. 1 Konstytucji RP, a zwłaszcza z tym
ostatnim przepisem statuującym równouprawnienie kościołów i związków
wyznaniowych.
W
zakresie zaskarżonych przepisów regulujących problem wystawiania ocen z nauki
religii w szkołach publicznych — zdaniem Prokuratora Generalnego — występuje
zróżnicowany stan prawny. Zaskarżone przepisy przewidują skreślenie przepisów
ustawowych zawierających te uprawnienia dla siedmiu kościołów i gminy
wyznaniowej.
Prawo
do wystawiania ocen z nauki religii w szkołach publicznych mają Kościoły i związki wyznaniowe, w tym także Kościół Katolicki, na podstawie § 9
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U.
Nr 36, poz. 155), wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego wynikającego z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst
jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 67, poz. 329 ze zm.).
W
związku z tym — stwierdza Prokurator Generalny — choć skreślenie przepisów
przez ustawę zmieniającą nie pozbawia prawa tych kościołów i związku
wyznaniowego do wystawiania ocen z nauki religii, na podstawie powołanego
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, to jednak ranga rozporządzenia
jest niższa niż ustaw, na podstawie których Kościoły te i związek
wyznaniowy nabyły powyższe uprawnienia.
Zdaniem
Prokuratora Generalnego w sprawie nie występują takie przesłanki, które
uzasadniałyby cofnięcie uprawnień ustawowych tym kościołom i związkowi
wyznaniowemu, gdyż problematyka objęta tymi przepisami wiąże się ściśle z prawami i wolnościami obywatelskimi regulowanymi przez Konstytucję RP jak i ratyfikowanymi przez Polskę międzynarodowymi paktami i konwencjami.
Powołując
się na art. 31 ust. 3 Konstytucji RP — w myśl którego ograniczenie w zakresie
korzystania z wolności i praw może nastąpić w drodze ustawy — Prokurator
Generalny wyraził pogląd, że nie tyle zaskarżone przepisy są
niekonstytucyjne, co brak odpowiedniego przepisu w ustawie o systemie oświaty,
regulującego wprost i całościowo omówioną problematykę, pozostaje w kolizji z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Akt prawny rangi rozporządzenia
ministra nie stanowi zadość tym wymogom.
W
podsumowaniu stanowiska Prokurator Generalny stwierdził, że obecny stan prawny — przed zaskarżoną nowelizacją — wynikający z ustaw regulujących stosunki
między Państwem a Kościołami i związkiem wyznaniowym, w zakresie będącym
przedmiotem wniosku, należy ocenić jako konstytucyjny. Są to bowiem prawa słusznie
nabyte przez te Kościoły i związek wyznaniowy i bez wyraźnych, ważnych
przyczyn, nie powinny być cofnięte.
1 2 3 Dalej..
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 09-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2593 |