Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Małżeństwa wyznaniowe, nauka religii i Konstytucja [2]
5
maja 1998 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej pismem z 4 maja 1998 r. wycofał
wniosek z 1 października 1997 r. o stwierdzenie zgodności z konstytucją
ustawy z 26 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz o zmianie niektórych ustaw w części dotyczącej punktu 1. II
Na
rozprawie 5 maja 1998 r. wnioskodawca i uczestnik postępowania — Prokurator
Generalny podtrzymali stanowiska złożone na piśmie. Przedstawiciel Sejmu wystąpił o uznanie zaskarżonych przepisów za zgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej
Polskiej.
III
Postępowanie w sprawie wniosku Prezydenta RP o zbadanie w trybie kontroli prewencyjnej
przepisów ustawy z 26 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania oraz o zmianie niektórych ustaw, wymienionych w pkt 1 zostało
umorzone na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale
Konstytucyjnym wobec cofnięcia wniosku Prezydenta w tej części.
Wskazane w pkt. 2 wniosku Prezydenta przepisy
zaskarżonej ustawy skreśliły z ustaw: z 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa
do Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej, z 30
czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej, z 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej, z 30 czerwca 1995 r .o
stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, z 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej, z 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej — jednobrzmiące przepisy, przyznające tym kościołom i związkowi wyznaniowemu prawo do umieszczania ocen z religii wystawianych w punktach katechetycznych na świadectwach szkolnych wydawanych przez szkoły
publiczne.
Skreślenie
przepisów przyznających kościołom i związkowi wyznaniowemu prawa do
umieszczania ocen z religii na świadectwach szkolnych wydawanych przez szkoły
publiczne uzasadniano celowością wprowadzenia jednolitej regulacji w tej
dziedzinie. Zagadnienie to ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 67, poz. 329 ze zm.) reguluje w art. 12 ust.
1 następująco: uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci
zobowiązuje szkoły publiczne podstawowe do organizowania nauki religii na życzenie
rodziców, a szkoły ponadpodstawowe na życzenie bądź rodziców, bądź
samych uczniów, zastrzegając, iż po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie. Ustawa
upoważniła zarazem Ministra Edukacji Narodowej do określenia w drodze
rozporządzenia, w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych kościołów i związków
wyznaniowych warunków i sposobów wykonywania przez szkoły tych zadań związanych z organizacją nauczania religii. Nie ma zatem podstaw by sądzić, że skreślenie
wskazanych przepisów z ustaw regulujących stosunek państwa do poszczególnych
kościołów miało na celu wyeliminowanie możliwości wystawiania na świadectwie
szkolnym ocen z religii nauczanej w punktach katechetycznych.
Skreślenie
wspomnianych przepisów sprawia, że wystawianie ocen z religii na świadectwach
szkolnych szkół publicznych nie będzie uregulowane w ustawach dotyczących
stosunku państwa do poszczególnych kościołów i związków wyznaniowych, ani w Konkordacie.
Z
normy art. 12 ust. 1 ustawy o systemie oświaty wynika, że kwestia wystawiania
ocen z religii na świadectwach szkolnych szkół publicznych nie jest
traktowana przez ustawodawcę samoistnie,
lecz stanowić ma element obowiązku
szkół organizowania religii na życzenie rodziców bądź rodziców i dzieci.
Jedynie
określenie sposobu i warunków realizacji tego zadania szkół publicznych
powierza ustawa Ministrowi Edukacji Narodowej, upoważniając go do wydania
stosownego rozporządzenia w porozumieniu z władzami kościołów i związków
wyznaniowych, których stosunki z państwem regulują ustawy.
Do
zakresu ustawowego pojęcia warunków realizacji przez szkoły publiczne
organizowania nauki religii na życzenie rodziców lub rodziców i dzieci należy
także kwestia wystawiania ocen z religii na świadectwie szkolnym.
Stopień
szczegółowości ustawowej regulacji związanych z organizowaniem obowiązku
szkół publicznych nauki religii nie jest konstytucyjnie wyznaczony.
Konstytucja nie precyzuje jakie
zagadnienia z tego zakresu wymagają regulacji ustawowej.
Artykuł
53 ust. 1 konstytucji zapewnia każdemu wolność sumienia i religii, a ust. 3
tegoż artykułu gwarantuje rodzicom prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Podobnie art. 48 ust. 1
konstytucji zapewnia rodzicom prawo do wychowania dzieci zgodnie w własnymi
przekonaniami. Stanowi też, że wychowanie to powinno uwzględniać stopień
dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego
przekonania.
Zadość
tym wymogom konstytucyjnym czyni omawiana regulacja art. 12 ust. 1 ustawy z 7
września 1991 r. o systemie oświaty. Bardziej szczegółowych regulacji w tym
przedmiocie nie zawiera też Konkordat zawarty między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską, który w art. 12 ust. 1 stwierdza, że rodzice
mają prawo do religijnego wychowania dzieci oraz, że szkoły publiczne
podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy
administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą
zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych. Skreślenie z ustaw, regulujących stosunki państwa z poszczególnymi
kościołami, przepisów dotyczących wystawiania ocen z religii na świadectwie
szkolnym nie powoduje przeniesienia na poziom aktu wykonawczego materii
konstytucyjnie zastrzeżonej do regulacji w drodze ustawowej, ani też nie
narusza zasady równouprawnienia kościołów. Wskazana regulacja prawna -
ustawy o systemie oświaty — dotyczy bowiem wszystkich kościołów i związków
wyznaniowych, których stosunki z państwem uregulowane są w drodze ustawowej.
Za celowy uznać wszakże należy postulat pełniejszej regulacji w ramach prac
nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty warunków nauczania religii.
Projekt
zaskarżonej ustawy został poddany konsultacji z kościołami i związkami
wyznaniowymi. Spełnione więc zostały wymogi trybu legislacyjnego wprowadzania
zmian w ustawach regulujących stosunki państwa z poszczególnymi kościołami i związkami wyznaniowymi, obowiązujące w dacie uchwalenia tej ustawy, a więc
przed wejściem w życie Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. Choć większość kościołów
wyraziła stanowisko krytyczne wobec projektu wykreślenia z poszczególnych
ustaw, regulujących stosunki państwa z tymi kościołami, przepisów dotyczących
wystawiania na świadectwie szkolnym ocen z religii, prowadzonej w punktach
katechetycznych, to nie było ono wiążące dla ustawodawcy.
Po
wejściu w życie zaskarżonej ustawy kościoły i związki wyznaniowe nie
utraciły prawa umieszczania ocen z religii, prowadzonej w punktach
katechetycznych na świadectwach szkolnych. Spełniać jednak muszą warunki
skonkretyzowane w sposób jednolity dla wszystkich kościołów i związków
wyznaniowych w akcie wykonawczym do ustawy o systemie oświaty.
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 36, poz.
155, ze zm.) wydane na podstawie delegacji z art. 12 ust. 1 ustawy o systemie oświaty
stanowi w § 9 ust. 4, iż uczniowie korzystający z nauki religii lub etyki
organizowanej przez organy prowadzące szkoły według zasad określonych w § 2
ust. 2 — 4 otrzymują ocenę z religii lub etyki na świadectwie wydanym przez
szkołę do której uczęszczają, na podstawie zaświadczenia katechety lub
nauczyciela etyki.
W
§ 2 tego rozporządzenia szkoły zostały zobowiązane do organizowania lekcji
religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy, a dla
mniejszej liczby uczniów w grupie międzyklasowej. W przypadkach, gdy na lekcje
religii danego wyznania zgłosi się w szkole mniej niż siedmiu uczniów, organ
prowadzący szkołę — w porozumieniu z rodzicami oraz właściwym kościołem
lub związkiem wyznaniowym — organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej
lub w pozaszkolnym punkcie katechetycznym. Liczba uczniów w grupie lub w punkcie katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzech. Nawet i w takim
przypadku przewiduje się możliwość zorganizowania lekcji religii, jeżeli ze
stosownym wnioskiem do organu prowadzącego szkoły wystąpi kościół lub związek
wyznaniowy — i tym samym wpisywania ocen z religii na świadectwie wydawanym
przez szkołę (§ 9 ust. 4 w zw. z § 2 cyt. rozporządzenia).
Regulacja
ta wychodzi w szerokim zakresie na przeciw potrzebom zapewnienia nauczania
religii w ramach systemu oświaty przez mniejsze kościoły i związki
wyznaniowe. Zapewnia im prawo umieszczania ocen z religii prowadzonej w punkcie
katechetycznym na świadectwie szkolnym wystawianym przez szkołę publiczną,
jeżeli nauczana jest ona w ramach systemu oświaty, a więc w porozumieniu ze
szkołą do której uczęszcza uczeń. Wymóg organizowania lekcji religii w punktach katechetycznych dla co najmniej trzech uczniów nie jest wymogiem
nadmiernie rygorystycznym, zważywszy w szczególności, że nie muszą to być
uczniowie jednej klasy czy jednej szkoły.
Z
punktu widzenia konstytucyjnej zasady równouprawnienia kościołów i związków
wyznaniowych jest istotne, aby sfera uprawnień przysługujących poszczególnym
kościołom i związkom wyznaniowym była poddana jednolitej regulacji.
Sfera
uprawnień poszczególnych kościołów i związków wyznaniowych nie jest
wyczerpująco uregulowana ustawami o stosunku państwa do poszczególnych kościołów i związków wyznaniowych. Uzupełniają je akty prawne regulujące różne
przejawy życia społecznego, związane z działalnością kościołów i związków
wyznaniowych.
Takie
rozumienie zasady równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych
przemawia dodatkowo za stanowiskiem, iż samo skreślenie z ustaw o stosunku państwa z poszczególnymi kościołami i związkami wyznaniowymi przepisów, dotyczących
umieszczania na świadectwach szkół publicznych ocen z religii prowadzonej w punktach katechetycznych, nie narusza zasady równouprawnienia kościołów wyrażonej w art. 25 konstytucji, ani sformułowanej w art. 32 konstytucji zasady równego
traktowania obywateli.
Z
tych względów Trybunał Konstytucyjny orzekł jak w sentencji.
1 2 3 Dalej..
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 09-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2593 |