Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Wprowadzenie religii do szkół: OTK 20IV93 [1]
Orzeczenie TK z dnia 20 kwietnia 1993 r. (Sygn. akt U. 12/92)
Trybunał
Konstytucyjny w składzie:
Przewodniczący:
Prezes TK Mieczysław Tyczka
Sędziowie TK:
Czesław Bakalarski
Tomasz
Dybowski
Kazimierz
Działocha
Henryk
Groszyk
Maria
Łabor-Soroka
Wojciech
Łączkowski — sprawozdawca
Leonard
Łukaszuk
Remigiusz
Orzechowski
Janina
Zakrzewska
Andrzej
Zoll
Protokolant:
Karol Radziwiłł
po
rozpoznaniu w dniu 30 marca 1993 r. i 7 kwietnia 1993 r. na rozprawie sprawy z wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich z udziałem umocowanych przedstawicieli
uczestników postępowania: Ministra Edukacji Narodowej i Prokuratora
Generalnego o stwierdzenie, że:
I.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych
pozostaje w sprzeczności z obowiązującym ustawodawstwem przez to, że:
1.
przepis § l ust. 1 wymienionego rozporządzenia wykracza poza delegację
ustawową z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. Nr 95, poz. 425; ze zm.) przez wprowadzenie dodatkowego przedmiotu -
etyki, jako alternatywnego wobec nauki religii;
2.
przepis § 3 ust. 3 rozporządzenia koliduje z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 17
maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155
ze zm.), przez naruszający prawo do milczenia wymóg negatywnego oświadczenia
woli (o pobieraniu nauki religii poza systemem oświaty lub świadomej z niej
rezygnacji);
3.
przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia przewidujący zatrudnianie nauczycieli
religii przez szkoły, a więc ponoszenie wydatków z funduszy publicznych na
cele pozostające wewnętrzną sprawą Kościołów i związków wyznaniowych,
wydany został bez umocowania w wymienionym art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty a ponadto pozostaje w sprzeczności z art. 10 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, ogólnymi zasadami gospodarowania
finansami publicznymi, a także narusza art. 81 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej uprzywilejowując pewne grupy obywateli z uwagi na ich
wyznanie;
4.
przepis § 5 ust. 2 rozporządzenia narusza przepisy art. 33 § 1 i art. 42
Kodeksu pracy oraz art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19 ze zm.);
5.
przepis § 7 ust. 1 i 4 rozporządzenia pozostaje w sprzeczności z art. 18 ust.
3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (Dz. U.
Nr 29, poz. 154, ze zm.) oraz z art. 20 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy z dnia
17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania w ten sposób, że
wewnętrzną sprawę Kościołów czyni bez ustawowego upoważnienia sprawą
wewnętrzną szkoły wprowadzając jednocześnie nauczycieli religii bez
ustawowej podstawy do rad pedagogicznych i nakładając na nich, bez takowego
upoważnienia obowiązek wypełniania dziennika szkolnego;
6.
przepis § 9 rozporządzenia bez umocowania w ustawie będącej jego podstawą
oraz bez umocowania w jakimkolwiek innym akcie ustawowym oraz z naruszeniem art.
10 ust. 1 wymienionej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania i naruszeniem art. 82 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza ocenę z religii na świadectwo szkolne;
7.
przepis § 12 rozporządzenia w sposób ekscesywny dopuszcza umieszczanie
symbolu kultu i odmawianie modlitwy poza miejscami i czasem udostępnionym na
cele nauki religii przez co pozostaje w sprzeczności z art. 5 ust. 2
wymienionej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz z art. 82
ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
8.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych narusza
art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w związku
z § 54 pkt 2 uchwały Nr 147 Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1991 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (M.P. Nr 44, poz. 310) przez niedochowanie
warunku działania w porozumieniu z władzami zainteresowanych Kościołów;
oraz,
że:
II.
wymienione rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej naruszyło tym samym art.
1 i art. 3 oraz art. 67 ust. 2 i art. 82 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej.
orzeka:
1. Tryb wydania rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14
kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 36, poz. 155) był zgodny z art. 12 ust. 2
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425;
zm.: 1992 Nr 26, poz. 113, Nr 54, poz. 254).
2. Przepis § 1 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. rozumiany w ten sposób, że każdy z uczniów
ma prawo pobierania zarówno nauki religii, jak i etyki, jest zgodny z art. 12
ust. 2 powołanej ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
3. Przepis § 3 ust. 3 cytowanego rozporządzenia jest niezgodny z art.
12 ust. 2 przytoczonej ustawy o systemie oświaty i tym samym z art. 56 ust. 3
Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r.
4. Przepis § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia jest zgodny z art. 12
ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z art. 10 ust. 2
ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U.
Nr 29, poz. 155 ze zm.), a także z art. 81 ust. 1 przepisów Konstytucji
pozostawionych w mocy przez Ustawę Konstytucyjną z dnia 17 października 1992
r.
5. Norma zawarta w trzecim zdaniu § 5 ust. 2 cytowanego rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej stanowiąca, iż „cofnięcie skierowania oznacza równocześnie
wypowiedzenie (zmiany) stosunku pracy w zakresie nauczania religii" jest
niezgodna z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U.
Nr 3, poz. 19 ze zm.), z art. 32 § 1 i art. 42 Kodeksu pracy oraz z art. 39
ust. 3 pkt 1 powołanej ustawy o systemie oświaty i tym samym z art. 56, ust. 3
Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r.
6. Przepis § 7 ust. 1 i ust. 4 powołanego rozporządzenia jest zgodny z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) oraz z art. 20 ust. 2 wymienionej wyżej
ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.
7. Przepisy § 9 ust. 1, 2 i 3 cytowanego rozporządzenia rozumianego w ten sposób, że uczeń w przypadku gdy uczęszcza zarówno na lekcje religii
jak i etyki może otrzymać wspólną ocenę na świadectwie szkolnym — są
zgodne z art. 10 ust. 1 wymienionej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz z art. 82 ust. 2 przepisów Konstytucji pozostawionych w mocy
przez Ustawę Konstytucyjną z dnia 17 października 1992 r.
Przepis § 9 ust. 4 powołanego rozporządzenia w zakresie, w jakim
dotyczy nauczania religii lub etyki poza szkołami publicznymi jest niezgodny z art. 12 ust. 2 cytowanej ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
8. Przepis § 12 powołanego rozporządzenia jest zgodny wprost z art.
82 ust. 1 przepisów Konstytucji pozostawionych w mocy przez Ustawę
Konstytucyjną z dnia 17 października 1992 r., z art. 6 ust. 2 powołanej
ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania i nie znajdując wprawdzie
oparcia w art. 12 ust. 2 cytowanej ustawy o systemie oświaty, ma swoją podstawę w art. 13 ust. 1 i 3 tej ustawy.
Przepisy § 3 ust. 3, § 5 ust. 2 i § 9 ust. 4 wymienionego rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej w zakresie uznanym za sprzeczne z Konstytucją lub
ustawami podlegają zmianie lub uchyleniu zgodnie z treścią orzeczenia nie później
niż w terminie trzech miesięcy od przedłożenia orzeczenia Ministrowi
Edukacji Narodowej. W przeciwnym razie przepisy te w zakresie objętym
orzeczeniem tracą moc z upływem trzymiesięcznego terminu.
Uzasadnienie:
I
Rzecznik
Praw Obywatelskich wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem z dnia
19 sierpnia 1992 r. o stwierdzenie, że:
I.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U.
Nr 36, poz. 155) pozostaje w sprzeczności z obowiązującym ustawodawstwem
przez to, że:
1.
§ 1 ust. 1 wymienionego rozporządzenia wykracza poza delegację ustawową z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr
95, poz. 425) przez wprowadzenie dodatkowego przedmiotu — etyki, jako
alternatywnego wobec nauki religii,
2.
§ 3 ust. 3 rozporządzenia koliduje z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989
r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155) przez
naruszający prawo do milczenia wymóg negatywnego oświadczenia woli (o
pobieraniu nauki religii poza systemem oświaty lub świadomej z niej
rezygnacji),
3.
§ 5 ust. 1 rozporządzenia przewidujący zatrudnienie nauczycieli religii przez
szkoły, a więc ponoszenie wydatków z funduszy publicznych na cele pozostające
wewnętrzną sprawą Kościołów i związków wyznaniowych, wydany został bez
umocowania w wymienionym art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, a ponadto
pozostaje w sprzeczności z art. 10 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, ogólnymi zasadami gospodarowania
finansami publicznymi, a także narusza art. 81 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej uprzywilejowując pewne grupy obywateli z uwagi na ich
wyznanie,
4.
§ 5 ust. 2 rozporządzenia bez umocowania ustawowego wprowadza kolidująca z obowiązującymi unormowaniami kodeksu pracy oraz Karty Nauczyciela w sprawie
wypowiadania stosunku pracy zasadę, iż cofnięcie skierowania do nauczania
religii oznacza równocześnie wypowiedzenie (zmianę) stosunku pracy,
5.
§ 7 ust. 1 i 4 pozostaje w sprzeczności z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja
1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (Dz. U. Nr 29, poz. 154)
oraz z art. 20 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania w ten sposób, że wewnętrzną sprawę
Kościołów czyni bez ustawowego upoważnienia sprawą wewnętrzną szkoły,
wprowadzając jednocześnie nauczycieli religii bez ustawowej podstawy do rad
pedagogicznych i nakładając na nich, bez takowego upoważnienia, obowiązek
wypełniania dziennika szkolnego,
6.
§ 9 rozporządzenia bez umocowania w ustawie będącej jego podstawą oraz bez
umocowania w jakimkolwiek innym akcie ustawowym oraz z naruszeniem art. 10 ust.
1 wymienionej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania i naruszeniem
art. 82 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza ocenę z religii
na świadectwo szkolne,
7.
§ 12 rozporządzenia w sposób ekscesywny dopuszcza umieszczanie symbolu kultu i odmawianie modlitwy poza miejscami i czasem udostępnionym na cele nauki
religii, przez co pozostaje w sprzeczności z art. 6 ust. 2 wymienionej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz z art. 82 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej.
II.
Wymienione rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej naruszyło tym samym art.
1 i art. 3 oraz art. 67 ust. 2 i art. 82 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej. W piśmie z dnia 17 marca 1993 r. Rzecznik Praw Obywatelskich uzupełnił
wniosek przez dodanie pkt I.8 o następującej treści:
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych naruszyło nadto
art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września o systemie oświaty w związku z § 54
pkt 2 uchwały Nr 147 Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1991 r. w sprawie zasad
techniki prawodawczej (M.P. Nr 44, poz. 310) przez niedochowanie warunku działania w porozumieniu z władzami zainteresowanych Kościołów.
W
pierwszym punkcie wniosku Rzecznik Praw Obywatelskich zarzuca, iż art. 12 ust.
2 ustawy o systemie oświaty, będący podstawą kwestionowanego rozporządzenia,
nie uprawnia do wprowadzenia do planu zajęć szkolnych nowego przedmiotu -
etyki, jako alternatywnego wobec nauki religii. Wnioskodawca zauważył, iż
ustawodawca nadał art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa
do Kościoła Katolickiego oraz art. 20 ust. 3 ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania identyczne brzmienie: „Nauczanie religii uczniów szkół
publicznych może się odbywać również w szkole na zasadach określonych w odrębnej ustawie". Jednocześnie nie :mieniono ust. 3 art. 18 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego („Nauczanie religii jako wewnętrzna
sprawa Kościoła jest organizowane przez parafie i domy zakonne pod
zwierzchnictwem biskupa diecezjalnego") oraz ust. 2 art. 20 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania („Nauczanie religii dzieci i młodzieży
jest wewnętrzną sprawą Kościołów i związków wyznaniowych"), z czego
wynika, iż ustawodawca świadomie utrzymał usytuowanie kwestii nauczania
religii jako wewnętrznej sprawy Kościołów i związków wyznaniowych.
Istota
problemu — zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich — sprowadza się do pytania czy
obecność religii na terenie szkoły w postaci przyjętej w zaskarżonym
rozporządzeniu nie koliduje z ustawami oraz Konstytucją Rzeczypospolitej
Polskiej.
Rzecznik
Praw Obywatelskich podnosi, iż przy dokonywaniu wykładni art. 12 ustawy o systemie oświaty należy zwrócić uwagę, że zwrot „organizuje" oznacza
bardziej intensywną formę „umożliwiania", ale nie powodującą, iż
nauczanie religii staje się wewnętrzną sprawą szkoły, lub też że
naruszona zostanie konstytucyjna zasada rozdziału Kościoła od państwa.
Poparciem powyższego ma być niezmieniona treść art. 19 ust. 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego („Nauczanie religii odbywa się...
także w innych pomieszczeniach udostępnionych na ten cel przez osobę
uprawnioną"), wobec czego brzmienie przepisu art. 19 ust. 2 tejże ustawy
oznacza tylko, iż inna ustawa może wprowadzić obowiązek udostępniania
pomieszczeń dla celów nauki religii.
Zarzucając
niezgodność § 3 ust. 3 rozporządzenia z art. 2 pkt 5 ustawy o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania mówiącym o prawie do zachowania milczenia w sprawie swej religii lub przekonań, Rzecznik Praw Obywatelskich — zgadza się
ze stanowiskiem Trybunału Konstytucyjnego (sprawa K. 11/90), iż prawa do
milczenia nie można utożsamiać z zakazem uzewnętrzniania publicznie
osobistych przekonań z własnej inicjatywy. Jednakże — jego zdaniem — żaden
organ państwowy ani instytucja państwa neutralnego światopoglądowo nie może
żądać od obywateli takowych oświadczeń i jedynie racje dyskryminacyjne
uzasadniają domaganie się lub zbieranie przez szkołę informacji negatywnych o świadomej rezygnacji z nauczania religii, lub pobieraniu nauki poza systemem
oświaty.
W
kolejnym zarzucie wnioskodawca podnosi niezgodność § 5 ust. 1 rozporządzenia,
przewidującego zatrudnianie nauczycieli religii przez szkoły, a więc
ponoszenia wydatków z funduszy publicznych, z zasadą prawa budżetowego, że
wszystkie wydatki ze środków państwowych muszą mieć wyraźne upoważnienie
ustawowe. Rzecznik Praw Obywatelskich twierdzi również, iż kwestionowany
przepis niezgodny jest także z art. 10 ust. 2 ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania stanowiącym, iż „Państwo i państwowe jednostki
organizacyjne nie dotują i nie subwencjonują Kościołów i innych związków
wyznaniowych. Wyjątki od tej zasady regulują ustawy lub przepisy wydane na ich
podstawie". Wydaje się, iż Kościoły czy związki wyznaniowe mogą otrzymać
dotacje tylko wtedy, gdy podejmują określone zadania społeczne poza ich sferą
działalności wewnętrznej, jak np. edukacja czy prowadzenie zakładów opiekuńczo-wychowawczych — wywodzi wnioskodawca. Przepisowi § 5 ust. 1 rozporządzenia Rzecznika Praw
Obywatelskich zarzuca także brak umocowania w art. 12 ust. 1 ustawy o systemie
oświaty.
Podniesiony w sentencji wniosku zarzut niezgodności § 5 ust. 1 rozporządzenia z art. 81
ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej poprzez uprzywilejowanie pewnej
grupy obywateli z uwagi na ich wyznanie, nie został przez Rzecznika Praw
Obywatelskich omówiony w uzasadnieniu wniosku, choć wspomniano o nim w końcowej
części uzasadnienia, jednak bez konkretnych argumentów na jego poparcie.
Wprowadzona
§ 5 ust. 2 rozporządzenia zasada, iż cofnięcie skierowania do nauczania
religii oznacza równocześnie wypowiedzenie (zmianę) stosunku pracy, wydana
została bez umocowania ustawowego oraz koliduje z obowiązującymi
unormowaniami kodeksu pracy oraz Karty Nauczyciela w sprawie wypowiadania
stosunku pracy — twierdzi wnioskodawca. Rzecznik Praw Obywatelskich podnosi, że
rozporządzenie nie może samodzielnie tworzyć nowych instytucji prawa pracy,
sprowadzając podmiot stosunku pracy — szkolę do roli płatnika wynagrodzenia i praktycznie pozbawiając go atrybutów pracodawcy.
Przedstawiając
argumenty na poparcie zarzutu zawartego w pkt I. 5 wniosku Rzecznik Praw
Obywatelskich podnosi, że skoro nauczanie religii jest sprawą wewnętrzną Kościołów i związków wyznaniowych i nie ma podstaw, by nauczyciele religii byli
zatrudnieni przez szkoły, co przewiduje § 5 rozporządzenia, to brak jest także
podstaw, by wchodzili oni w skład rady pedagogicznej, nie przyjmując jedynie
obowiązków wychowawcy klasy, a także by ciążył na nich obowiązek wypełniania
dziennika szkolnego (§ 7 ust. 1 i ust. 4 rozporządzenia).
Uzasadniając
kolejny zarzut wnioskodawca wywodzi, iż przewidziane w § 9 rozporządzenia
umieszczanie ocen z religii lub etyki na świadectwie szkolnym jest niemożliwe
do zaakceptowania, gdyż do dokumentu urzędowego wystawionego przez szkołę
publiczną nie można wprowadzać elementów oceny nie należącej do sfery
edukacji, a pozostającej wewnętrzną sprawą Kościoła. Ponadto przepis ten -
zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich — stwarza niebezpieczeństwo nietolerancji.
Uzasadniając
niezgodność § 12 rozporządzenia z art. 6 ust. 2 ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania oraz z art. 82 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
Rzecznik Praw Obywatelskich podnosi, iż umieszczanie symboli religijnych poza
salami udostępnionymi na naukę religii oraz odmawianie przed i po tej nauce
modlitwy w postaci przyjętej w rozporządzeniu nie jest możliwe do akceptacji.
Umieszczanie w szkole symboli kultu oraz odmawianie modlitwy to niewątpliwie
publiczne sprawowanie kultu — twierdzi wnioskodawca — a obecność symboli kultu i modlitwy poza miejscami przeznaczonymi na naukę religii pozostaje w kolizji z art. 6 ust. 2 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania („Nie wolno
zmuszać obywateli do nie brania udziału w czynnościach lub obrzędach
religijnych ani do udziału w nich"). W przypadku modlitwy przed i po zajęciach
szkolnych nie ma mowy o przymusie fizycznym, ale uczniowie są w ten sposób
zmuszani do ujawnienia swych przekonań, przez co ich ustawowe prawo do
milczenia staje się fikcją — podnosi wnioskodawca. W uzasadnieniu wniosku
Rzecznik nie podnosi, jak to czyni w sentencji, niezgodności § 12 rozporządzenia z art. 82 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W
końcowej części uzasadnienia wniosku Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdza, iż
wskazane w uzasadnieniu naruszenia obowiązującego ustawodawstwa wskazują na
to, że kwestionowane rozporządzenie pozostaje tym samym w kolizji z art. 1 i 3
oraz art. 67 ust. 2 i 82 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W
sprawie stanowiska zajęli Minister Edukacji Narodowej i Prokurator Generalny.
Minister
Edukacji Narodowej stanął na stanowisku, że zarzuty Rzecznika Praw
Obywatelskich są całkowicie chybione zarówno z przyczyn merytorycznych, jak i formalnych. Następnie podkreślił, że problematyka religii na terenie szkoły
była już przedmiotem rozważań Trybunału Konstytucyjnego (orzeczenie z 30
stycznia 1991 r. sygn. akt K. 11/90), co w konsekwencji oznacza, że niemal w całości
argumentacja za lub przeciw organizacji religii na terenie szkoły musi się
powtarzać.
Minister
Edukacji Narodowej podniósł m.in., że wprowadzenie przedmiotu „etyka" mieści
się całkowicie w jego kompetencji. Stosownie do przepisu art. 22 ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Minister Edukacji Narodowej ustala
m.in. ramowy plan nauczania i minima programowe przedmiotów obowiązkowych.
Minister Edukacji Narodowej mógłby więc wprowadzić etykę jako przedmiot
obowiązkowy, tym bardziej może to uczynić wprowadzając go jako przedmiot
fakultatywny.
Ustosunkowując
się do kolejnego zarzutu wnioskodawcy Minister Edukacji Narodowej wywodzi, iż
§ 3 ust. 3 rozporządzenia nie stwarza wymogu oświadczeń negatywnych głównie
dlatego, że przepis nie mówi o oświadczeniach rodziców lub uczniów o nie
korzystaniu z nauki religii lub etyki, ale o oświadczeniach o pobieraniu nauki
religii poza systemem oświaty. Na „pozytywny" charakter oświadczenia
wskazują wprost wyrazy „§ 1 ust. 1" znajdujące się w nawiasie następującym
po wyrazach: „Nie są objęci nauką religii lub etyki uczniowie, którzy
wedle oświadczenia rodziców lub ich samych…" Jest to wyraźne odesłanie
do treści § 1 ust. 1, czyli do wyrażania życzenia przez rodziców lub uczniów.
Druga część przepisu § 3 ust. 3 mówiąc o tym, że nie są objęci nauką
religii lub etyki uczniowie, którzy świadomie z niej zrezygnują, nie wymaga
składania żadnych oświadczeń. Uczniowie tacy nie zgłaszają się po prostu
ani na lekcje religii, ani na lekcje etyki, ale w tym czasie trzeba im zapewnić
opiekę lub zajęcia wychowawcze. Nie chodzi tu zatem o deklarację co do
wyznawania lub nie wyznawania religii, lecz o porządkowo-organizacyjną decyzję
co do wyboru jednej z alternatyw.
W
dalszej części stanowiska Ministra Edukacji Narodowej czytamy, iż skoro szkoła
ma organizować nauczanie religii i jest to jej zadanie (art. 12 ust. 1 i 2
ustawy o systemie oświaty) to musi zapewnić także warunki kadrowe umożliwiające
realizację tego zadania. Wskazuje na to art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty.
Chodzi tu o zapewnienie warunków lokalowych i materialnych do realizacji celów
szkoły (art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy).
Natomiast — jak podnosi Minister Edukacji Narodowej — problem zasiadania nauczycieli
religii w radach pedagogicznych został rozstrzygnięty przez ustawę o systemie
oświaty. Art. 40 ust. 3 tej ustawy stanowi, że w skład rady pedagogicznej
wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz pracownicy innych zakładów
pracy pełniący funkcje instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący
pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami (...).
Jak
wyjaśnia dalej Minister Edukacji Narodowej, z chwilą cofnięcia przez Kościół
lub związek wyznaniowy skierowania do nauczania danej religii nauczyciel musi
utracić prawo nauczania religii zgodnie z zasadą, że nauczanie religii jest
wewnętrzną sprawą Kościoła lub związku wyznaniowego. Jeżeli nie nauczał
przedmiotów poza religią, należy nauczyciela takiego zwolnić, a jeżeli uczył
innych przedmiotów — zmienić zakres jego obowiązków. Kwestionowany § 5 ust.
2 rozporządzenia, wskazuje stronom stosunku pracy konsekwencje utraty
kwalifikacji do nauczania religii i stanowi podstawę do podjęcia czynności
technicznych, np. w postaci doręczenia wypowiedzenia. Umieszczenie tego
przepisu rozporządzenia miało na celu właściwe ukształtowanie polityki
kadrowej w tym zakresie, nie kolidując z uprawnieniami dyrektora szkoły, jako
kierownika zakładu pracy do decydowania w sprawach zatrudniania i zwalniania
nauczycieli i innych pracowników (art. 39 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).
Minister
Edukacji Narodowej podnosi, iż ustawa o systemie oświaty stanowi, że szkoły
publiczne organizują naukę religii. Brzmienie przepisu jest kategoryczne i nie
wskazuje na możność organizowania ale obowiązek organizowania, z którego
szkoła nie może się uwolnié. Wobec powyższego realizacja tego zadania musi
być dokumentowana. Stąd w rozporządzeniu znalazł się obowiązek wypełniania
dziennika. Ponadto skoro świadectwo szkolne obejmuje wszystkie zajęcia — obowiązkowe i ponadobowiązkowe — to brak jest jakichkolwiek przesłanek do nie umieszczania
na świadectwach szkolnych ocen z religii. Minister Edukacji Narodowej zauważa
także, iż z treści świadectwa nie wynika, jakiej religii nauczano danego
ucznia, czy też, że zamiast religii nauczano etyki uniwersalnej.
Odnosząc
się do zarzutu niezgodności § 12 rozporządzenia z art. 6 ust. 2 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz z art. 82 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, Minister Edukacji Narodowej podnosi, iż z kwestionowanego przepisu wynika przede wszystkim możliwość a nie obowiązek
zawieszania krzyża i odmawiania modlitwy.
W
konsekwencji Minister Edukacji Narodowej wniósł o ustalenie, że zaskarżone
rozporządzenie z dnia 14 kwietnia 1992 r. nie narusza ani Konstytucji, ani też
innych ustaw.
Prokurator
Generalny przedstawił stanowisko, w myśl którego przepisy § 1 ust. 1, § 3
ust. 3, § 5 ust. 1 i 2, § 7 ust. 1 i 3, § 9 ust. 1 oraz § 12 rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych nie pozostają w sprzeczności z przepisami ustaw wskazanych we wniosku oraz przepisami
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W
uzasadnieniu swego stanowiska Prokurator Generalny podnosi m.in., iż
pozostawienie bez zmian przepisów przewidujących, iż nauczanie religii jest
wewnętrzną sprawą Kościołów i związków wyznaniowych, nie może być
odczytywane, iż także organizacja nauczania religii jest domeną Kościołów i związków wyznaniowych.
Ustosunkowując
się do zarzutów zawartych we wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich, Prokurator
Generalny stanął na stanowisku, iż wprowadzając jako przedmiot fakultatywny
etykę, Minister Edukacji Narodowej działał w ramach przyznanej mu ustawą
kompetencji. Zdaniem Prokuratora Generalnego, przepis § 3 ust. 3 rozporządzenia
eliminuje możliwość stworzenia domniemania wyrażenia milczącej zgody na
pobieranie nauki religii lub etyki. Prokurator Generalny podnosi również, iż
termin „organizowanie" oznacza podjęcie aktywnych działań
organizacyjnych, co potwierdza porównanie art. 13 ust. 1 z art. 12 ust. 1
ustawy o systemie oświaty, a także wynika z leksykalnego znaczenia słowa
„organizować". Konsekwencją nałożenia na szkolę publiczną obowiązku
organizowania nauki religii jest zatrudnianie przez szkolę nauczycieli religii, a co się z tym wiąże wypłacania im wynagrodzenia, czego nie można traktować
jako dotacji lub subwencji na rzecz Kościołów i związków wyznaniowych. Następnie
Prokurator Generalny podkreśla, że osoba nauczająca religii korzysta z wszystkich praw przysługujących nauczycielowi, nie wyłączając wchodzenia w skład rady pedagogicznej. Gdy chodzi o umieszczanie ocen z religii lub etyki na
świadectwie szkolnym, Prokurator Generalny podnosi, że skoro jest to jeden z przedmiotów nauczania w szkole, to brak jest podstaw do nie umieszczania z niego ocen na świadectwie szkolnym. W dalszej części uzasadnienia Prokurator
Generalny wywodzi, iż § 12 rozporządzenia opuszcza możliwość umieszczania
krzyży w pomieszczeniach szkolnych, co nie jest jednak przejawem zmuszania
obywateli do brania udziału w czynnościach lub obrzędach religijnych. Za
przejaw zmuszania do powyższych czynności nie można także uznać samego
dopuszczenia możliwości odmawiania modlitwy.
Trybunał
Konstytucyjny zwrócił się do Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Konferencji Episkopatu Polski z prośbą o interpretację przez Komisję przepisów
ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, w zakresie objętym
wnioskiem Rzecznika Praw Obywatelskich. Na podstawie art. 4 ust. 1 powołanej
ustawy Komisja Wspólna stwierdziła w swojej odpowiedzi, że § 7 ust. 1 i 3
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej nie pozostaje w sprzeczności z art.
18 ust. 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego. Zdaniem Komisji
Wspólnej ten ostatni przepis należy rozpatrywać biorąc pod uwagę art. 19
ust. 1 i 2 cyt. ustawy (po nowelizacji wprowadzonej ustawą o systemie oświaty),
który m.in. stanowi, iż nauczanie religii uczniów szkół publicznych może
odbywać się również na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Komisja
Wspólna uważa. że ową „odrębną ustawą" — jest ustawa o systemie
oświaty, przewidująca udział w radach pedagogicznych wszystkich nauczycieli
zatrudnionych w szkole (art. 40 ust. 3 ustawy) oraz konieczność dokumentowania
zajęć przez osoby prowadzące lekcje, jako konsekwencje nałożenia na szkoły
obowiązku organizowania nauki religii (art. 12 ust. 1 i 2 wymienionej ustawy).
Pismem z dnia 17 marca 1993 r. Rzecznik Praw Obywatelskich uzupełnił swój pierwotny
wniosek. Kwestionując tryb wydania rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
podniósł, iż naruszyło ono nadto art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września o systemie oświaty w związku z § 54 pkt 2 uchwały Nr 147 Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1991 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (M.P. Nr 44, poz.
310) przez nie dochowanie warunku działania w porozumieniu z władzami
zainteresowanych Kościołów.
W
powyższym piśmie Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł także o powołanie biegłego
prof. dr. hab. Michała Pietrzaka, a także o przyjęcie jako materiału
dowodowego w sprawie opinii prof. Pietrzaka dotyczącej stanowiska Ministra
Edukacji Narodowej wobec wniosku Rzecznika.
W
uzupełnieniu wniosku Rzecznik Praw Obywatelskich podniósł, iż mimo
ustawowego wymogu (art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty), kwestionowane
rozporządzenie zostało wydane bez porozumienia z podmiotami wymienionymi w ustawie. Na poparcie powyższego zarzutu Rzecznik Praw Obywatelskich dołączył
stanowiska wyrażone przez Synod Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Kościoła Chrześcijan Baptystów, Naczelną
Radę Kościoła Zborów Chrystusowych oraz Polską Radę Ekumeniczną.
Zdaniem
Rzecznika Praw Obywatelskich prezentowany w uzupełnieniu wniosku zarzut stawia
pod znakiem zapytania samo dojście do skutku kwestionowanego rozporządzenia.
W
związku z nadesłaniem przez Rzecznika Praw Obywatelskich uzupełnienia
wniosku, Minister Edukacji Narodowej przedstawił stanowisko, iż zarzut
Rzecznika dotyczący naruszenia przez rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania
nauki religii w szkołach publicznych art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty w związku z § 54 pkt 2 uchwały nr 147 Rady
Ministrów z dnia 5 listopada 1991 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej,
przez nie dochowanie warunku działania w porozumieniu z władzami
zainteresowanych Kościołów — jest bezzasadny.
Uzasadniając
swoje stanowisko Minister Edukacji Narodowej podniósł, że po długotrwałych
uzgodnieniach nad projektem zaskarżonego rozporządzenia, przedstawiciele
zainteresowanych Kościołów, na dowód osiągnięcia porozumienia w sprawie
treści rozporządzenia, złożyli podpisy pod jego tekstem. Minister Edukacji
Narodowej podkreślił, że wiele Kościołów i związków wyznaniowych nie
udzieliło odpowiedzi lub nie wyraziło zainteresowania nauczaniem religii
swojego wyznania w ramach systemu oświaty w związku z pismem Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 10 maja 1991 r. zawierającym prośbę o przekazanie uwag i wniosków w sprawie nauki religii w szkole (nie objęło to korespondencją 8 Kościołów,
które już wcześniej wyraziły chęć współpracy z Ministerstwem Edukacji
Narodowej w przygotowaniu projektu rozporządzenia).
Ponadto
Minister Edukacji Narodowej podkreślił, iż zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu, prawo do nauczania religii przysługuje, na wniosek rodziców
lub zainteresowanych uczniów, każdemu Kościołowi i związkowi wyznaniowemu
zarejestrowanemu w Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na to, czy brał
udział w pracach nad tekstem rozporządzenia.
Ustosunkowując
się do pkt 2 uzupełnienia wniosku, Minister Edukacji Narodowej stanął na
stanowisku, iż wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o powołanie biegłego w osobie prof. dr. hab. Michała Pietrzaka, a także o przyjęcie jako materiału
dowodowego pisemnych uwag dotyczących stanowiska Ministra Edukacji Narodowej w sprawie, nie zasługuje na jego uwzględnienie.
W
końcowej części swego stanowiska Minister Edukacji Narodowej wnosi, w przypadku uwzględnienia pkt 2 wniosku uzupełniającego Rzecznika Praw
Obywatelskich, powołanie biegłego z zakresu praw człowieka w osobie prof. dr.
hab. Tadeusza Jasudowicza, a także o przyjęcie jako materiału dowodowego w sprawie jego opinii prawnej z dnia 15 sierpnia 1992 r.
Prokurator
Generalny ustosunkowując się do rozszerzenia wniosku Rzecznika Praw
Obywatelskich podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko i opowiedział się za
nie uwzględnieniem wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich także w tej
rozszerzonej części. Prokurator Generalny wskazuje w szczególności, że w rozpatrywanej sprawie Minister Edukacji Narodowej wypełnił delegację
ustawodawcy z art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty i wydał rozporządzenie w porozumieniu ze wszystkimi tymi Kościołami i związkami wyznaniowymi, które
podjęły propozycję współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Ponadto
Prokurator Generalny wskazał na nieprzydatność powoływania się w rozpatrywanej sprawie na uchwalę nr 147 Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1991
r. w sprawie zasad techniki prawodawczej.
II
Na
rozprawie w dniu 30 marca 1993 r. Trybunał Konstytucyjny ogłosił swoje
postanowienie, wydane w dniu 29 marca na posiedzeniu niejawnym, w którym nie
uwzględnił ani wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego i opracowania prof. Michała Pietrzaka, ani wniosku Ministra
Edukacji Narodowej o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego i opracowania
prof. Tadeusza Jasudowicza. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, iż dowód z opinii biegłych w tej sprawie jest zbędny, a załączone opracowania nie
dotyczą niczego, co budziłoby wątpliwości Trybunału Konstytucyjnego.
Na
rozprawie Rzecznik Praw Obywatelskich podtrzymał w całej rozciągłości
zarzuty zawarte w pierwotnej wersji wniosku oraz wniosek zawarty w uzupełnieniu z 17 marca o uznanie nieważności całego rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej. Przedstawiając swoje argumenty Rzecznik Praw Obywatelskich podkreślił,
iż podstawą decyzji o skierowaniu przez niego wniosku do Trybunału
Konstytucyjnego nie był przedmiot regulacji kwestionowanego rozporządzenia tj.
nauka religii w szkole, lecz sprzeczności natury prawnej.
Rzecznik
Praw Obywatelskich wyjaśnił, iż w punkcie I.5 pierwotnego wniosku błędnie
zaskarżono przepis § 7 ust. 1 i 3 zamiast § 7 ust. 1 i 4 rozporządzenia.
Wnioskodawca wyjaśnił, iż w punkcie I.7 zarzucono niezgodność § 12 rozporządzenia z art. 6 ust. 2, a nie jak wynikało z treści pierwotnego wniosku z art. 5 ust.
2 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Ponadto Rzecznik Praw
Obywatelskich potwierdził, iż punkt II pierwotnego wniosku należy traktować
jako reasumpcję zarzutów szczegółowych z punktu I.
Rzecznik
Praw Obywatelskich w trakcie rozprawy rozszerzył swój wniosek o sprzeczność z prawem § 9 ust. 4 rozporządzenia, mówiącego m.in. o wpisywaniu na świadectwo
szkolne ocen z religii (etyki) w przypadku uczęszczania uczniów na zajęcia w grupach międzyszkolnych lub punktach katechetycznych.
Przedstawiciel
Ministra Edukacji Narodowej podtrzymał w całości stanowiska złożone wcześniej
na piśmie. Ponadto odpowiadając na pytanie TK wyjaśnił m.in., iż niewiele z Kościołów i związków wyznaniowych wyraziło chęć uczestniczenia w pracach
na temat organizowania nauczania religii w szkołach.
Przedstawiciel
Prokuratora Generalnego podtrzymał osnowę pisemnych stanowisk.
Trybunał
Konstytucyjny wydał postanowienie o dopuszczeniu dowodu z przesłuchania świadków
prof. Andrzeja Stelmachowskiego, biskupa Zdzisława Tranda, przedstawicieli Kościołów:
Ewangelicko-Reformowanego, Chrześcijan Baptystów oraz Kościoła Zborów
Chrystusowych, na okoliczność trybu dojścia do skutku rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych.
W
tym celu TK postanowił odroczyć rozprawę do dnia 7 kwietnia 1993 r.
Na
rozprawie w dniu 7 kwietnia 1993 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził wpłynięcie
wniosku Ministra Edukacji Narodowej o przesłuchanie świadka księdza biskupa
Jana Szarka.
Następnie
Trybunał Konstytucyjny przystąpił do przesłuchania świadków.
Przesłuchany w charakterze świadka ksiądz biskup Zdzisław Tranda, były prezes Polskiej
Rady Ekumenicznej, zeznał m.in., że podpisanie tekstu projektu rozporządzenia
było kompromisem ze strony Kościoła Ewangelicko-Reformowanego, którego jest
biskupem.
Następnie
przesłuchany został w charakterze świadka dr Witold Brodziński, prezes
Synodu Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Zeznał on m.in., że wypowiedź
przedstawiciela Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w sprawie rozporządzenia
powinna być poprzedzona uchwałą Synodu. Świadek zeznał ponadto, że Synod
Nadzwyczajny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego może być zwołany w ciągu
7-8 dni.
Kolejnym
świadkiem przesłuchanym w sprawie był ksiądz Andrzej Seweryn, przedstawiciel
Kościoła Chrześcijan Baptystów. Zeznał on m.in., że reprezentowany przez
niego Kościół w zasadzie nie był w ogóle zainteresowany wprowadzeniem
nauczania religii do szkół publicznych.
W
charakterze świadka przesłuchano także księdza Henryka Sacewicza,
przedstawiciela Kościoła Zborów Chrystusowych, który zeznał, iż projekt
rozporządzenia został przez niego podpisany, bo przynajmniej w stopniu
minimalnym gwarantował on prawa dzieci uczęszczających do szkół, należących
do reprezentowanego przez niego Kościoła. W swoich zeznaniach świadek podniósł,
iż uzgodnienia w związku z tekstem rozporządzenia a w szczególności jego
podpisanie, odbywało się zbyt pośpiesznie, co uniemożliwiło zainteresowanym
Kościołom i związkom wyznaniowym wnikliwe zapoznanie się ze sprawą oraz
podjęcie konsultacji wewnątrz Kościołów lub związków wyznaniowych.
Jako
ostatniego ze świadków Trybunał Konstytucyjny przesłuchał prof. Andrzeja
Stelmachowskiego, byłego Ministra Edukacji Narodowej. Zeznał on m.in., iż
dwukrotnie (w lutym i w marcu 1992 r.) uzgadniano tekst rozporządzenia z zainteresowanymi Kościołami, którym wcześniej rozesłano odpowiednie
zaproszenia. Ponadto oświadczył, iż jego zdaniem, sformułowanie „w
porozumieniu" oznacza osiągnięcie konsensusu co do tych zagadnień, które
mają znaczenie merytoryczne. Zdaniem świadka tak rozumiany konsensus
zainteresowanych Kościołów w sprawie projektu rozporządzenia został osiągnięty,
mimo istnienia różnicy zdań co do pewnych szczegółów. Świadek zwrócił
uwagę, iż uchwala Rady Ministrów w sprawie trybu przygotowywania aktów
legislacyjnych ukazała się później niż ustawa o systemie oświaty, wobec
czego trudno jest wymagać aby ustawodawca posłużył się rozumieniem zwrotu
„w porozumieniu" określonym w późniejszym akcie prawnym. Odpowiadając
na pytanie świadek Andrzej Stelmachowski zeznał także, iż w trakcie drugiej
konferencji uzgadniającej tekst projektu rozporządzenia, jeden z Kościołów
przedłożył swój własny projekt rozporządzenia.
Przed
udzieleniem końcowego głosu stronom Trybunał Konstytucyjny ogłosił
postanowienie, w którym nie uwzględnił wniosku Ministra Edukacji Narodowej o przesłuchanie w charakterze świadka księdza biskupa Jana Szarka z uwagi na
to, że okoliczności, na stwierdzenie których świadek ten miałby zeznawać
zostały już dostatecznie wyjaśnione.
W końcowych wypowiedziach uczestnicy podtrzymali
swoje dotychczasowe stanowiska i argumenty na ich poparcie.
1 2 3 4 Dalej..
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 09-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2596 |