Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Wartości chrześcijańskie i media - OTK 7VI94 [1]
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 czerwca 1994 r. (K. 17/93)
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Przewodniczący Prezes TK:
Andrzej Zoll (sprawozdawca)
Sędziowie TK:
Tomasz Dybowski
Lech Garlicki
Stefan Jaworski
Wojciech Łączkowski
Ferdynand Rymarz
Wojciech Sokolewicz
Błażej Wierzbowski
Janina Zakrzewska (sprawozdawca) Protokolant: Karol Radziwiłł
po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 1994 r. na rozprawie sprawy z wniosku Grupy
Posłów z udziałem umocowanych przedstawicieli uczestników postępowania: Wnioskodawcy,
Sejmu RP i Prokuratora Generalnego o stwierdzenie zgodności art. 18 ust. 2 oraz
art. 21 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
(Dz. U. 1993 r. Nr 7 poz. 34) z art. 1 i 67 ust. 2 przepisów konstytucyjnych
pozostawionych w mocy art. 77 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992
r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej
Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. 1992 r. Nr 84 poz. 426) orzeka:
1. Art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
(Dz. U. 1993 r. Nr 7 poz. 34) ustanawiający zakaz naruszania w audycjach uczuć
religijnych odbiorców zgodny jest z zasadą demokratycznego państwa prawnego
wyrażoną w art. 1 oraz z zasadą równości wyrażoną w art. 67 ust. 2 przepisów
konstytucyjnych pozostawionych w mocy art. 77 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17
października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. 1992 r. Nr
84 poz. 426);
2. Art. 21 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
(Dz. U. 1993 r. Nr 7 poz. 34) ustanawiający nakaz respektowania w programach
publicznej radiofonii i telewizji tych wartości chrześcijańskich, które pokrywają
się z uniwersalnymi zasadami etyki jest zgodny z zasadą demokratycznego państwa
prawnego wyrażoną w art. 1 oraz z zasadą równości wyrażoną w art. 67 ust. 2
przepisów konstytucyjnych pozostawionych w mocy art. 77 Ustawy Konstytucyjnej
z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą
i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.
U. 1992 r. Nr 84 poz. 426)
Uzasadnienie
I
W dniu 8 grudnia 1993 r. grupa posłów na Sejm RP wniosła o zbadanie przez Trybunał
Konstytucyjny zgodności art. 18 ust. 2 oraz art. 21 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia
29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. 1993 r. Nr 7 poz. 34) z
art. 1 i 67 ust. 2 przepisów konstytucyjnych pozostawionych w mocy na podstawie
art. 77 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach
między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie
terytorialnym (Dz. U. 1992 r. Nr 84 poz. 426).
Wnioskodawcy stwierdzili w uzasadnieniu wniosku, iż przedmiotem ich zastrzeżeń
i wątpliwości nie są same „wartości chrześcijańskie", lecz nadanie
tym wartościom charakteru normatywnego. Zdaniem Wnioskodawców narusza to konstytucyjną
zasadę wolności wyrażania opinii dedukowaną z art. 1 utrzymanych w mocy przepisów
konstytucyjnych w związku z art. 18 i 19 Międzynarodowego Paktu Praw Politycznych
i Obywatelskich oraz art. 9 i 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych
wolności przez poddanie jej niedopuszczalnym ograniczeniom. Przytoczone akty
prawa międzynarodowego w żadnym wypadku nie przewidują ograniczenia wolności
wyrażania opinii z punktu widzenia prymatu jakiegokolwiek systemu wartości.
Kwestionowana ustawa pozostaje w sprzeczności z wolnością wyrażania opinii,
ponieważ narzucanie jednostce przez państwo swoistego rozumienia tej zasady,
poddaje tę wolność ograniczeniom ze światopoglądowego punktu widzenia. Zdaniem
Wnioskodawców odchodząc od aksjologii demokratycznego państwa prawa i właściwych
mu zobiektywizowanych kryteriów, ustawa arbitralnie ustala, że jeden spośród
wielu istniejących systemów wartości, a mianowicie „chrześcijański"
system wartości, ma stanowić kryterium dopuszczalności rozpowszechniania programów.
W konsekwencji oznacza to, że nadawca programu wyznający inną filozofię lub
doktrynę może być ograniczony w swojej wolności wyrażania opinii, głoszenia
i rozpowszechniania poglądów.
Zdaniem Wnioskodawców art. 21 ust. 2 pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji
narusza nadto art. 67 ust. 2 utrzymanych w mocy przepisów konstytucyjnych. Zawarta
w kwestionowanym przepisie ustawy zasada tworzenia programów radiofonii i telewizji
wprowadza prymat określonego systemu wartości, co jest oczywiście sprzeczne
z zasadą równości wobec prawa z tego względu zwłaszcza, że odnosi się do publicznych
środków masowego przekazu, ze swego założenia mających ogólnospołeczny charakter
i cele. Podważa nadto możliwość wykonania przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji
ciążącego na niej z mocy art. 6 ust. 1 ustawy obowiązku stania na straży wolności
słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców i odbiorców oraz zapewnienia
otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji.
Wnioskodawcy zarzucają, iż kwestionowane przepisy ustawy są niejasne i niezrozumiałe,
przez co naruszają konstytucyjną zasadę zaufania obywateli do państwa. Brak
jest definicji legalnej pojęcia „wartości chrześcijańskich", nie jest
jasne jaki jest stosunek tego pojęcia do „uniwersalnych zasad etyki".
Zdaniem nioskodawców w art. 21 ust. 2 pkt 6 ustawodawca popełnił typowy błąd
logiczny tłumaczenia idem per idem. Tak sformułowane przepisy stwarzają niebezpieczeństwo
dowolności w procesie kontroli programów.
Podsumowując swoje wywody Wnioskodawcy stwierdzają, że kwestionowane przepisy
ustawy traktując chrześcijański system wartości jako kryterium ocenne respektowania
uczuć religijnych odbiorców (art. 18 ust. 2) oraz jako ustawową dyrektywę tworzenia
programów publicznej radiofonii i telewizji (art. 21 ust. 2 pkt 6), wprowadziły
obce podstawowym założeniom demokratycznego państwa prawnego uprzywilejowanie
jednego systemu wartości w stosunku do innych, niedopuszczalne ograniczenie
wolności wyrażania opinii, posiadania i rozpowszechniania poglądów i przekonań
a wreszcie na skutek niejasności i dwuznaczności pojęć naruszyły zasadę zaufania
obywateli do państwa.
Prokurator Generalny przedstawił swoje stanowisko w piśmie z dnia 23 marca
1994 r. Stwierdził w nim, że art. 18 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji
nie narusza ani art. 1, ani art. 67 ust. 2 utrzymanych w mocy przepisów konstytucyjnych.
Prokurator Generalny dopatrzył się natomiast sprzeczności art. 21 ust. 2 pkt
6 ustawy z art. 1, art. 3, art. 67 ust. 2 oraz art. 83 utrzymanych w mocy przepisów
konstytucyjnych.
Uzasadniając swoje stanowisko Prokurator Generalny powołał się przede wszystkim
na uchwałę Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 marca 1994 r. w sprawie wykładni
niektórych przepisów ustawy o radiofonii i telewizji. Zdaniem Prokuratora Generalnego
„uchwała ta stanowi akt prawny, mający niewątpliwie wpływ na ocenę konstytucyjności
zakwestionowanych przepisów".
Według Prokuratora Generalnego w art. 18 ust. 2 ustawy położony został akcent
na powinność szanowania we wszystkich audycjach radiowych i telewizyjnych uczuć
religijnych odbiorców tych audycji, a zwłaszcza chrześcijańskiego systemu wartości.
W art. 21 ust. 2 pkt 6 ustawy pominięto ochronę uczuć religijnych odbiorców,
a powinność ochrony chrześcijańskiego systemu wartości ograniczono tylko do
tych wartości, które za podstawę mają uniwersalne zasady etyki, przy czym powiązano
je z całymi programami radiowo-telewizyjnymi. W przeciwieństwie do art. 18 ust.
2, art. 21 ma charakter programowy, określa bowiem, co należy do zadań publicznej
radiofonii i telewizji.
Zdaniem Prokuratora Generalnego, jakkolwiek treść art. 18 ust. 2 ustawy nie
została przez ustawodawcę dostatecznie wyjaśniona, to jednak przepis ten rozumiany
jako potwierdzający zasadę poszanowania uczuć religijnych odbiorców, nie wydaje
się kolidować z konstytucyjnymi zasadami. Zarzut taki można natomiast postawić
art. 21 ust. 2 pkt 6 ustawy. Ma on charakter dyrektywy, odwołuje się do treści
pozanormatywnych, prawnie niezdefiniowanych, mających swoje oparcie w systemie
filozoficzno-moralnym o szerokim polu znaczeniowym. Ma on charakter klauzuli
generalnej mającej silny wpływ na działalność programową publicznego radia i
telewizji. W związku z tym narusza zasady wyrażone w art. 1 i 83 przepisów konstytucyjnych.
Prokurator Generalny podkreślił, iż art. 21 ust. 2 pkt 6 koliduje ponadto z
art. 3 przepisów konstytucyjnych z uwagi na wadliwą redakcję i niespójność z
art. 18 ust. 2 ustawy. Przepis ten zawiera wyjątkowo nieostrą treść zarówno
w części normatywnej jak i pozanormatywnej — odwołującej się do uniwersalnych
zasad etyki. Powodować to może zasadniczą trudność jego prawidłowego stosowania.
II
Na rozprawie przedstawiciel Wnioskodawców przypomniał, że podobny jak obecnie
rozpatrywany wniosek złożono w Sejmie poprzedniej kadencji. Jednak ze względu
na rozwiązanie parlamentu nie mógł on być rozpatrywany. Podkreślił również,
iż powodem wątpliwości i zastrzeżeń nie jest stosunek do wartości chrześcijańskich,
które Wnioskodawcy szanują i których znaczenie w życiu społecznym w pełni doceniają.
Zależy im jednak, by zgodnie z porządkiem prawnym poglądy religijne lub postawa
światopoglądowa nie były w sposób szczególny traktowane w normach prawnych.
Dlatego też zwracają się do Trybunału Konstytucyjnego, aby wyjaśnił, czy przedstawione
wątpliwości, sposób rozumowania i krytyka rozwiązań ustawowych jest zasadna
i czy kwestionowane przepisy są do utrzymania w demokratycznym państwie prawnym.
Przedstawiciel Sejmu przedstawił proces legislacyjny i sposób uchwalenia kwestionowanych
przepisów. Przypomniał, że w trakcie prac nad poselskimi i rządowym projektami
ustawy o Radiofonii i Telewizji kwestia przepisu o wartościach chrześcijańskich
w ustawie wzbudziła wiele emocji i gorącą dyskusję, jednakże w konkluzji stwierdził,
iż wychodząc z założenia, że ustawodawca nie chciał naruszyć Konstytucji, domniemanie
przemawia za zgodnością ustawy z dnia 28 grudnia 1990 r. o Radiofonii i Telewizji
z Konstytucją.
Jest faktem, podkreślił przedstawiciel Sejmu, że parlament mimo zasadniczo
odmiennego składu politycznego izb nie zajmuje się kwestią zmiany lub uchylenia
tejże ustawy, a więc tym samym można uznać, że nie uważa jej za niekonstytucyjną.
1 2 3 Dalej..
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 15-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2617 |