|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Stwierdzenie przejścia własn. nieruch.- wyrok NSA [1]
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 września 1990 r. (II SA 502/90)
Glosa: Chróścielewski
Wojciech (Aprobująca)
Naczelny Sąd Administracyjny
po rozpoznaniu w dniu 19 września 1990 r. sprawy ze skargi Antoniego K. na
decyzję Ministra — Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 1990 r. Nr
W.ZP-025/126/89 w przedmiocie stwierdzenia przejścia własności nieruchomości
rolnej z mocy prawa na rzecz kościelnej osoby prawnej skargę oddalił. Uzasadnienie
Dyrektor Wydziału
Organizacyjno-Prawnego i Kontroli Urzędu Wojewódzkiego w N. S. decyzją z 23
stycznia 1990 r. nr Or. VII-6810/57/90, wydaną na podstawie art. 60 ust. 1 pkt
3 i ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz.
154), stwierdził, że nieruchomość położona w J., stanowiąca obecnie działkę
ewidencyjną Nr 154 o pow. 6,33 ha, stała się z dniem 23 maja 1989 r. z mocy
prawa własnością Parafii rzymskokatolickiej p.w. Narodzenia Najśw. M. Panny w J. W uzasadnieniu tej decyzji podano, że na podstawie dekretu z dnia 24
kwietnia 1952 r. o zniesieniu fundacji (Dz. U. 1952 r. Nr 25 poz. 172 z późn.
zm.) przedmiotowa nieruchomość została przejęta na własność Państwa, co
stwierdzono decyzją z dnia 25 października 1963 r., lecz pozostała nadal we władaniu
Parafii rzymskokatolickiej w J. i w jej władaniu znajdowała się także w dniu
23 maja 1989 r., przy czym jest dzierżawiona przez Antoniego K., który
reguluje zobowiązania podatkowe.
W odwołaniu od powyższej
decyzji Antoni K. zarzucił, że nie brał udziału w postępowaniu
administracyjnym oraz że posiada przedmiotową nieruchomość nie jako dzierżawca,
lecz jako jej posiadacz samoistny i złożył obecnie wniosek do Sądu
Rejonowego w Limanowej o stwierdzenie nabycia własności tej nieruchomości
przez zasiedzenie z dniem 1 stycznia 1970 r.
Po rozpatrzeniu odwołania
Minister — Szef Urzędu Rady Ministrów decyzją z dnia 23 kwietnia 1990 r.
W.ZP-025/126/89 utrzymał w mocy decyzję organu wojewódzkiego. W uzasadnieniu
swojej decyzji organ odwoławczy podniósł następujące okoliczności: brak
udziału skarżącego w postępowaniu administracyjnym nie miał wpływu na
wydaną decyzję, albowiem ze znajdujących się w aktach sprawy dowodów w postaci m.in. notatki służbowej z dnia 15 czerwca 1965 r. Komendy Powiatowej
MO w L., zaświadczenia Naczelnika Gminy J. z dnia 20 listopada 1989 r. oraz oświadczeń
kilkudziesięciu świadków wynika, że sporna nieruchomość była od 1934 r.
wydzierżawiana przez Parafię Franciszkowi K., a później jego synowi
Antoniemu K.
W rozumieniu art. 60 ust. 1 pkt
3 cyt. ustawy z dnia 17 maja 1989 r. pojęcie władania nieruchomością przez
kościelną osobę prawną nie może być interpretowane zawężająco i ma
zastosowanie również w przypadkach, gdy na nieruchomości ciążą prawa osób
trzecich. Sporna nieruchomość zatem była w dniu 23 maja 1989 r. we władaniu
Parafii katolickiej w J., a odwołujący się Antoni K. był jedynie posiadaczem
zależnym.
W skardze do Naczelnego Sądu
Administracyjnego na powyższą decyzję Antoni K. zarzucił naruszenie art. 60
ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy z dnia 17 maja 1989 r. gdyż przedmiotowa nieruchomość,
jako fundacja mszalna, nigdy nie była w posiadaniu Parafii Kościoła w J.,
lecz była w samoistnym posiadaniu najpierw ojca skarżącego, a potem samego
skarżącego. Skarżący zarzucił też naruszenie przepisów art. 10 i 73 kpa
przez to, iż przeprowadzono postępowanie bez jego udziału, uniemożliwiając
mu przedstawienie dowodów na poparcie jego twierdzeń co do charakteru
posiadania tej nieruchomości przez niego, a poprzednio jego ojca, a zatem
zachodzą przyczyny określone w art. 145 § 1 pkt 4 kpa. Ponadto skarżący
zarzucił naruszenie przepisów art. 75, 76 i 89 § 2 kpa przez to, że nie
przeprowadzono dowodu z przesłuchania świadków na rozprawie, poprzestając
jedynie na oświadczeniach świadków. W konkluzji skarżący wniósł, aby Sąd
na podstawie art. 207 § 2 pkt 1-3 kpa uchylił zaskarżoną decyzję i ewentualnie przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.
W odpowiedzi na skargę
wniesiono o jej oddalenie z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu zaskarżonej
decyzji.
Naczelny Sąd Administracyjny,
rozpoznając niniejszą skargę, zważył co następuje:
Mimo że rację ma skarżący,
zarzucając wadliwość przeprowadzonego postępowania dowodowego, polegającą
na poprzestaniu na przyjęciu oświadczeń świadków sporządzonych poza
organami orzekającymi w niniejszej sprawie, bez umożliwienia skarżącemu wzięcia
bezpośredniego udziału w przeprowadzeniu dowodów z zeznań tych świadków i bez zapoznania skarżącego, przed wydaniem zaskarżonej decyzji, z materiałem
dowodowym zebranym w sprawie, co narusza przepisy art. 10 § 1, art. 73 § 1,
art. 79, 81 i 89 § 2 kpa, to jednak nie zachodzą w niniejszej sprawie podstawy
do uwzględnienia przedmiotowej skargi, albowiem powyższe uchybienia nie mają
istotnego wpływu na wynik rozpoznania tej sprawy w niniejszym postępowaniu sądowym.
Według art. 16 § 2 kpa i przepisów działu VI kpa Naczelny Sąd Administracyjny nie działa z urzędu.
Wszczęcie postępowania przed tym Sądem może nastąpić tylko na skutek
skargi wniesionej na konkretną decyzję przez uprawnione do tego podmioty. Do
podmiotów tych należy przede wszystkim strona — art. 197 pkt 1 kpa. W myśl zaś
art. 28 kpa stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku
dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój
interes prawny lub obowiązek. Naczelny Sąd Administracyjny (którego
kompetencja dotyczy badania zgodności zaskarżonej decyzji z prawem), wszczynając
postępowanie na skutek skargi strony, bada w tym postępowaniu przede wszystkim
to, czy zaskarżona decyzja rzeczywiście dotyczy interesu prawnego lub obowiązku
prawnego wnoszącego skargę, czy istotnie narusza jego uprawnienia, czy też
jest to tylko subiektywne, błędne przekonanie skarżącego.
Uwzględnienie zatem skargi
przez Sąd następuje wówczas, gdy zostanie stwierdzone, że decyzja istotnie
dotyczy praw lub obowiązków prawnych skarżącego i że wbrew obowiązującym
przepisom prawa narusza uprawnienia skarżącego, pogarszając bezprawnie jego
sytuację prawną. Jeżeli te okoliczności nie zostaną stwierdzone, to
wniesiona skarga nie może być uwzględniona, co w myśl art. 207 § 5 kpa
prowadzi do jej oddalenia przez Sąd.
Wprawdzie przepis art. 206 kpa
stanowi, że Sąd nie jest związany granicami skargi, ale przepis ten ma
zastosowanie dopiero w sytuacji, gdy podmiot skarżący ma legitymację do
wniesienia skargi na daną decyzję, tj. gdy zaskarżona decyzja dotyczy
sytuacji prawnej skarżącego i powoduje jej zmianę. Brak takiej legitymacji
prowadzi do oddalenia skargi na podstawie powołanego art. 207 § 5 kpa.
W sprawie niniejszej jest
bezsporne, że sporna nieruchomość podlegała przepisom dekretu z dnia 24
kwietnia 1952 r. o zniesieniu fundacji (Dz. U. 1952 r. Nr 25 poz. 172 z późn.
zm.). W zależności zatem od tego, czy nieruchomość ta, po przejęciu jej w trybie tego dekretu na własność Państwa, została pozostawiona przedmiotowej
Parafii i znajdowała się w dniu 23 maja 1989 r. w jej władaniu, czy też nie,
mają do tej nieruchomości zastosowanie przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.
U. 1989 r. Nr 29 poz. 154) — art. 60 ust. 1 pkt 3 lub art. 61 ust. 1 pkt 4.
Bezsporne jest, że w sprawie tej przedmiotowa Parafia wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie przejęcia niniejszej nieruchomości na własność tejże Parafii.
Skarżący upatruje naruszenia
jego praw przez zaskarżoną decyzję w tym, że jako samoistny posiadacz
przedmiotowej nieruchomości stał się jej właścicielem przez zasiedzenie z dniem 1 stycznia 1970 r. To przekonanie skarżącego jest oczywiście błędne.
Nieruchomość ta w trybie cyt. wyżej dekretu z dnia 24 kwietnia 1952 r. stała
się własnością Państwa. Zgodnie zaś z art. 177 kodeksu cywilnego, obowiązującym
do 1 października 1990 r. (art. 1 pkt 34 i art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1990
r. o zmianie ustawy — Kodeks cywilny — Dz. U. 1990 r. Nr 55 poz. 321), wyłączona
była możliwość zasiedzenia nieruchomości państwowej. Bezsporne jest
natomiast, że przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta przepisem art. 60
ust. 4 cyt. ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego. Tak więc gdyby nawet przyjąć, że skarżący był samoistnym
posiadaczem spornej nieruchomości, czemu przeczą znajdujące się w aktach
sprawy administracyjnej, zebrane dotychczas dowody, to jest oczywiste, iż skarżący
nie stał się właścicielem tej nieruchomości. Nie odnosi się zatem do niego
także sytuacja, o jakiej mowa w art. 61 ust. 4 pkt 3 tej ustawy, w świetle zaś
jej art. 62 ust. 4 nie należy on też do kręgu uczestników postępowania
regulacyjnego.
W tym stanie faktycznym i prawnym zaskarżona decyzja, stwierdzająca, że przedmiotowa nieruchomość, będąca
do 23 maja 1989 r. własnością Państwa, stała się z tym dniem własnością
Parafii rzymskokatolickiej w J., nie dotyczy praw skarżącego do tej nieruchomości i nie zmienia jego sytuacji prawnej w odniesieniu do tej nieruchomości. Ponadto
jest oczywiste, że nie mógłby być on również uczestnikiem ewentualnego
postępowania regulacyjnego w odniesieniu do tej nieruchomości.
W rezultacie, mimo wskazanych
wyżej uchybień w sposobie przeprowadzenia postępowania dowodowego na
okoliczność, czy skarżący był samoistnym posiadaczem spornej nieruchomości,
czy tylko dzierżawił ją od zainteresowanej Parafii, nie ma podstaw prawnych
do uwzględnienia jego skargi w ramach jego interesu prawnego, który nie został
naruszony zaskarżoną decyzją.
Z powyższych względów
Naczelny Sąd Administracyjny orzekł na podstawie art. 207 § 5 kpa jak w sentencji wyroku.
[OSP 1993/3 poz. 49; ONSA 1990/2-3 poz. 54]
*
Glosa: Chróścielewski
Wojciech
(...)
2. Organy prowadzące postępowanie
za podstawę prawną swych rozstrzygnięć przyjęły przepis art. 60 ust. 1 pkt
3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten stanowi: "Nieruchomości lub ich części,
pozostające w dniu wejścia w życie ustawy we władaniu kościelnych osób
prawnych, stają się z mocy prawa ich własnością, jeżeli podlegały
przepisom dekretu z dnia 24 kwietnia 1952 r. o zniesieniu fundacji (Dz. U. 1952
r. Nr 25 poz. 172 i 1957 r. Nr 1 poz. 3), a zostały poręczone, pozostawione,
wydzierżawione, wynajęte lub przekazane kościelnym osobom prawnym". Aby
przepis ten mógł stanowić podstawą prawną nabycia z mocy prawa własności
nieruchomości, stwierdzonego deklaratoryjną decyzją administracyjną, muszą
być spełnione łącznie następujące przesłanki:
1 2 Dalej..
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 30-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2664 |
|