|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Stwierdzenie przejścia własn. nieruch.- wyrok NSA [2]
1) przedmiotem nabycia własności
musi być nieruchomość lub jej część,
2) nieruchomość ta musiała w dniu wejścia w życie ustawy, to jest w dniu 23 maja 1989 r., znajdować się
we władaniu kościelnej osoby prawnej,
3) nieruchomość ta musiała
podlegać przepisom dekretu o zniesieniu fundacji, 4) musiała zostać poręczona,
pozostawiona, wydzierżawiona, wynajęta lub przekazana kościelnej osobie
prawnej.
Z opisanego w uzasadnieniu
glosowanego wyroku stanu faktycznego sprawy wynika, iż z całą pewnością spełnione
zostały przesłanki 1 i 3. Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja
1989 r. parafia kościoła katolickiego ma osobowość prawną. Pozostaje więc
do rozważenia, czy została spełniona także pierwsza część przesłanki 2
oraz przesłanka 4.
Słowo "władać"
oznacza "sprawować władzę, panować, rządzić". W prawie cywilnym
termin "władztwo" związany jest z posiadaniem. "Władztwo
posiadacza nie polega na jednorazowym fizycznym działaniu na rzecz, jest stanem
ciągłym. Polega ono na wykonywaniu władzy faktycznej w zakresie prawa, którego
istota polega na mocy ciągłego wykonywania, jak to widzimy przy własności, użytkowaniu,
najmie, dzierżawie itp.". Władztwo więc jest pewnym fizycznym
stosunkiem określonej osoby do rzeczy, stosunkiem, przy którym sprawuje on nad
rzeczą władzę, rządzi nią. Przepis art. 338 kc stanowi: "Kto rzeczą
faktycznie włada za kogo innego, jest jej dzierżycielem". Różnica między
posiadaniem a dzierżeniem polega na tym, iż posiadacz włada rzeczą dla
siebie, a dzierżyciel dla innej osoby. Różnica ta więc sprowadza się do
innego nastawienia woli posiadacza i dzierżyciela. Z tego skrótowego
przytoczenia poglądów doktryny prawa cywilnego wynika, że termin "władanie"
zawarty w art. 60 ust. 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
należy rozumieć w ten sposób, iż nieruchomości podlegające nabyciu z mocy
prawa musiały znajdować się w dniu 23 maja 1989 r. w posiadaniu lub dzierżeniu
kościelnych osób prawnych. Taką interpretację tego przepisu w przedmiotowej
sprawie potwierdza przesłanka 4, z której wynika, iż podlegające przepisom
dekretu o zniesieniu fundacji nieruchomości musiały zostać poręczone,
pozostawione, wydzierżawione, wynajęte lub przekazane kościelnym osobom
prawnym, w tym konkretnym przypadku Parafii w J. Z opisanego w glosowanym wyroku
stanu faktycznego sprawy nie wynika wcale, czy przedmiotowa nieruchomość
odpowiadała któremuś z tych warunków. Nie można więc w sposób bezsporny
stwierdzić, czy podlegała ona nabyciu przez Parafię na mocy art. 60 ust. 1
pkt 3 ustawy. Ustalono bowiem jedynie, iż od 1934 r. ojciec skarżącego, a później
sam skarżący dzierżawili przedmiotową nieruchomość. Nie wiadomo, od kogo
po roku 1952 ją dzierżawili, czy od Parafii, czy od Skarbu Państwa. Ustalenie
tej kwestii miałoby, moim zdaniem, podstawowe znaczenie dla wyjaśnienia, czy
nieruchomość ta w dniu wejścia w życie ustawy stała się z mocy prawa własnością
Parafii. Przepis art. 5 ust. 1 dekretu o zniesieniu fundacji bowiem stanowił, iż
pozostają nienaruszone prawa użytkowania nieruchomości, należących do
zniesionych i przejętych na rzecz Państwa fundacji, wynikające z ważnie
zawartych umów dzierżawnych, przysługujące małorolnym, bezrolnym i średniorolnym
chłopom. Dostępny materiał dowodowy nie wskazuje, czy przepis ten mógł mieć
zastosowanie w sprawie.
Gdyby okazało się, że na
skutek niespełnienia wszystkich przesłanek z art. 60 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Parafia w J. nie nabyła z mocy prawa własności
przedmiotowej nieruchomości, zastosowanie mogłoby mieć postępowanie
regulacyjne. Na mocy art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy Parafia mogłaby wystąpić z wnioskiem o przywrócenie jej mienia fundacji kościelnej (mszalnej), do której
należała przedmiotowa nieruchomość przed rokiem 1952. Postępowanie
regulacyjne jednak prowadziłaby Komisja Majątkowa, złożona, w momencie
prowadzenia postępowania w przedmiotowej sprawie, z przedstawicieli
wyznaczonych przez Urząd do Spraw Wyznań i Sekretariat Konferencji Episkopatu
Polski, a nie terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o właściwości szczególnej do spraw wyznań.
(...)
[OSP 1993/3 str. 119]
1 2
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 30-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2664 |
|