Religie i sekty » Judaizm
Lunarne aspekty Judaizmu Autor tekstu: Piotr Drobner
Synkretyzm religii mojżeszowej jest niezaprzeczalnym faktem. Pochodzące z różnych okresów wpływy religii i metafizyk Mezopotamii, Egiptu, Kanaanu i innych społeczności Bliskiego Wschodu są rozpoznawalne zarówno w Piśmie,
jak i w rytuale religijnym oraz w obyczajowości żydowskiej. Prześledźmy,
choćby pobieżnie jak Bóg — Księżyc oddziałał na twórców judaizmu.
Kalendarz
Kalendarz księżycowy był
powszechny w tamtych czasach i w tamtych stronach. Nie byłoby nic dziwnego w przyjęciu go przez Izraelitów po wyjściu z Egiptu. Jednak 28 dniowy cykl
miesięczny w podziale na 4 kwadry księżyca uzyskał rangę jednej z najwyższych
świętości i jednego z najważniejszych filarów judaizmu. Wynikał z tego podziału siedmiodniowy tydzień wyznaczany wyrazistymi fazami księżyca z siódmym dniem odpoczynku — szabatem. Ta rachuba czasu miała tak przemożny
wpływ na Żydów, że skrępowali nawet samego Jahwe, zmuszając go do sześciodniowego
aktu stwórczego. (W Egipcie był stosowany kalendarz kombinowany gwiezdno-słoneczno-księżycowy z dziesięciodniowym tygodniem. Opis kolejności stwarzania, zaczerpnięty z Mezopotamii, początkowo rozłożony był w dziesięciu dniach. Wystarczy
policzyć frazy.)
Początkowo u Żydów doba
zaczynała się o wschodzie słońca (wpływy solarne), przesunięto jednak początek
doby na zachód słońca, czyli początek nocy, którą z woli Jahwe „rządziło mniejsze ciało niebieskie".
"Siedem razy w roku żydowski Sanhedryn zbierał się wczesnym rankiem
30 dnia miesiąca, by ustalić czas nowiu. W wysoko położonych punktach
obserwacyjnych wokół Jerozolimy porozmieszczani byli strażnicy, którzy po
ujrzeniu nowiu informowali o tym żydowski sąd. Otrzymawszy taką wiadomość,
sąd oznajmiał >Poświęcony<, oficjalnie ogłaszając w ten sposób początek
nowego miesiąca" .
Żydzi nie byli jednak
motywowani potrzebą dokładności w pomiarze czasu.
Obchody nowiu
Istotą tych zabiegów były
względy religijne i rytualne o nieznanym nam (bo skrupulatnie i skutecznie
zatartym) źródle.
"U Żydów z okazji każdego nowiu dęto w trąby i składano ofiary
przewidziane w przymierzu Prawa (Liczb 10:10; 2 Kronik 2:4; Psalm 81:3; porównaj
Izajasza 1:13,14), Należało wtedy złożyć nawet większe ofiary niż w normalnym dniu sabatu (Liczb 28:9-15). Chociaż nigdzie nie powiedziano wprost,
że dzień nowiu jest dniem odpoczynku, z Księgi Amosa 8:5 wynika, iż nie
wykonywano wtedy pracy. Najwyraźniej był to dzień świąteczny (1 Samuela
20:5), jak również dogodny czas na zgromadzenia, na których pouczano o prawie
Bożym (Ezechiela 46:1-3; 2 Królów 4:22; Izajasza 66:23). Siódmy nów każdego
roku [...] był dniem sabatnim i w myśl przymierza Prawa porą całkowitego
odpoczynku (Kapłańska 23:24,25; Liczb 29:1-6)"
W Piśmie nie kwestionuje się
tych zwyczajów ani nie zarzuca się im jakiegokolwiek odstępstwa od kanonu
wiary. Oczywistym jest, że zbyt ważny i zbyt bogaty to rytuał jak na potrzeby
kalendarza.
Powszechność praktyk
religijnych poświęconych Bogu-Księżycowi w Kanaanie, Izraelu i Judzie
przebija z Pisma w dalszych wersetach.
Wielkie oczyszczanie
Nie ustalimy kiedy judaizm
rozpoczął walkę z osobowym Bogiem-Księżycem nie znając chronologii ani
czasu powstawania ksiąg. Domyślać się tylko możemy, że jest to raczej późniejszy
okres — prawdopodobnie od czasów reformy Jozajasza. Następujące wersety
dotyczą przeciwstawianiu się kultowi m.in. spersonalizowanego Boga-Księżyca
: 2 Królewska 23:5; Powtórzonego Prawa 4:19; 17:2-5; Jeremiasza 8:1-2.
„Oczyszczając" naród wybrany z wyznawców innych Bogów jednocześnie
oczyszczono wersety dotyczące izraelickich obrządków nowiu z wszystkich
wzmianek, mogących w jakikolwiek sugerować „osobowość" Boga-Księżyca.
Dlaczego jednak nie usunięto ich w całości, by całkiem wyrugować każdy związek
Jahwe z Księżycem? Dlatego, że ta tradycja żyje nadal uświęcona w religii i obrzędowości żydowskiej.
I tak to zza chmurnego Oblicza
Jahwe wyzierają prastare, jasne twarze Nanny, Sina i Tota.
Literatura:
1) Sandauer A. — Bóg, Szatan,
Mesjasz i ...
2) Tyloch .W — Zarys dziejów
religii
3) „Księżyc", w Strażnica,
1.03.2003, wyd. Strażnica-Towarzystwo Biblijne i Traktatowe; (wszystkie cytaty
zaznaczone kursywą)
« Judaizm (Publikacja: 04-09-2003 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2679 |