|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia starożytna
Pionierzy filozoficznej kosmogonii Autor tekstu: Michał Piotrowski
W każdej kulturze, niezależnie od położenia geograficznego, koloru skóry
jej twórców, czy też bóstw, w które wierzą — istnieją mity i podania o stworzeniu świata. Niezbadane początki kosmosu i życia fascynowały człowieka
od samego początku, co zresztą wciąż ma miejsce. Oczywiście w dzisiejszych
dniach zajmuje się tym nauka, którą reprezentują naukowcy, wyposażeni w najnowocześniejsze urządzenia pomiarowe i obserwacyjne.
Jednakże nas interesuje początek tego wyścigu ku poznaniu. W europejskim kręgu kulturowym utożsamia się go z kulturą i myślą antycznej Grecji. Dlatego też tam rozpoczniemy naszą wędrówkę.
Jak to zazwyczaj bywa — to co nieznane, człowiek stara się wytłumaczyć.
Niezależnie od obiektywności przyjętego wyjaśnienia, sama świadomość
posiadania takowego przywracała mu pogodę ducha. Starożytni Grecy nie za
bardzo różnili się tym od nas. Dzięki głoszonym wszem i wobec mitologicznym
kosmogoniom (nierozłącznych wówczas z teogonią), każdy obywatel mógł czuć
się w pełni usatysfakcjonowany.
Jak więc miał wyglądać początek świata? Istniało kilka wersji
owego „fiat", które dość często powielały ten sam schemat. Podstawowym
elementem każdego mitu był pierwszy „rodzic". Z najbardziej znanych
wymienię dwa:
a)
Okeanos — rzeka, która opływa cały świat (wg Homera). Był synem
Uranosa i Gai, a mężem Tetydy, z którą spłodził nimfy Okeanidy. Według
najróżniejszych autorów miał być (wraz z małżonką) stwórcą wszystkich
rzeczy.
b)
Noc — Homer zaledwie raz nadaje jej cechy osobowe, jednakże jej
znaczenie jest doniosłe w przypadku kosmogonii orfików, którzy nadawali jej
specjalne znaczenie.
Sami orficy są bardzo ciekawą grupą. Zaczerpnęli dla siebie
nazwę od imienia mitycznego Orfeusza. Był on niedoścignionym poetą i śpiewakiem,
który swoim głosem potrafił oczarować każdego. Podążając za swoją
ukochaną żoną Eurydyką do Hadesu, poznał wartość ludzkiego życia i prawdę,
według której to, jak żyjemy w świecie doczesnym, będzie fundamentem dla
naszej pośmiertnej egzystencji. (więcej zobacz: str. 1509) Jednak to nie wierzenia orfików nas interesują,
ale ich kosmogonia. W swych podstawach nawiązywała ona do homeryckiej, jednakże
znacznie ją rozszerzając.
W myśl
kosmogonii orfickiej na początku był Chaos,
Eter
i Chronos. Z Chaosu i Eteru Chronos stwarza jajo kosmiczne. Wykluwa się z niego Eros, zwany bogiem światłości,
Fanesem, twórcą świata, który zrodził Noc (Nyks), Ziemię (Gaję) i Niebo (Uranos), oni zaś zrodzili czworo
dzieci, wśród nich Kronosa.
(za encyklopedią Fogra)
Opisane pokrótce powyżej kosmogonie mogą wydawać się nudne i wręcz
banalne. Moim celem nie było dokładne ich przedstawienie — opracowania tego
typu można znaleźć w literaturze przedmiotu. [ 1 ] Chodziło tylko o podkreślenie
faktu, iż przed sławetnym Talesem z Miletu istniała już wyrazista myśl
quasi-filozoficzna.
Przypisy: [ 1 ] Zob. np. David Adams
Leeming i Margaret Adams Leeming, Mity o stworzeniu świata i ludzi. Przegląd
encyklopedyczny, Poznań 1999. « Filozofia starożytna (Publikacja: 18-10-2003 Ostatnia zmiana: 07-02-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2810 |
|