STOWARZYSZENIE » Biuletyny
Biuletyn Neutrum Nr 2, 21 marca 1992 [2]
PROJEKT KONSTYTUCJI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
uchwalony przez
Komisję Konstytucyjną Rzeczypospolitej Polskiej
(fragmenty, ciąg
dalszy)
Art. 82 1. Naród wykonuje obywatelską inicjatywę ustawodawczą w drodze wniosku zgłoszonego w formie projektu zredagowanego w artykułach i podpisanego przez co najmniej 100 tysięcy obywateli korzystających z pełni
praw wyborczych.
2. Obywatelska inicjatywa ustawodawcza nie może być podjęta w sprawie zmiany Konstytucji, budżetu i amnestii.
3. Ustawa organiczna określi formy realizacji i warunki
obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej
Art. 83
1. Ogłasza się referendum dla rozstrzygnięcia dotyczącego
całkowitego lub częściowego uchylenia ustawy, jeżeli zażąda tego 500 tysięcy
wyborców lub przynajmniej połowa sejmików wojewódzkich.
2. Nie jest dopuszczalne referendum w sprawie ustaw
podatkowych i budżetu, amnestii
oraz upoważnienia do ratyfikowania umów międzynarodowych. Referendum nie może
dotyczyć praw człowieka chronionych konstytucyjnie.
Art. 160
Zmiana Konstytucji może być uchwalona tylko przez połączone
Izby Sejmu, większością dwu trzecich głosów w obecności co najmniej połowy
ustawowej liczby członków obu izb.
UZASADNIENIE
(fragmenty)
Swoistą wymowę, w kontekście obowiązków obywateli, ma
wskazanie we wstępie do Konstytucji, że dążeniem wspólnoty jest zbudowanie
Rzeczpospolitej silnej miłością i pracą swoich obywateli. Miłość
wzajemna i praca obywateli to moralna powinność wszystkich, którym leży na
sercu dobro Rzeczpospolitej Polskiej. Wyłączono je z obowiązków
konstytucyjnych, bo nie można doń prawem przymuszać, choć z nadzieją, że będą
spoiwem dla zapewnienia pomyślności dla Rzeczpospolitej najwłaściwszym.
(..)
Projekt nie kryje, że podstawy ładu moralnego wspólnoty
państwowej dają wartości chrześcijańskie. Od pokoleń kształtują one
wzorce życia indywidualnego, rodzinnego i społecznego. Mają wymiar ogólnoludzkich
wartości uniwersalnych, których treścią jest człowiek, jego prawa, potrzeby i dobro wspólne organizmów społecznych, w których on żyje. Projekt uwzględnia
także fundamentalne wartości narodowe, cenne i ważne dla całej politycznej
wspólnoty państwowej, oraz polskie cechy, z których Polska w przeszłości słynęła.
(..)
Z Konstytucji Marcowej zaczerpnięta została inwokacja, do
której Polska odwoływała się w ponad tysiącletnich swoich dziejach. Brzmi
ona „W imię Boga Wszechmogącego", pod Którego opiekę oddana jest cała
Rzeczpospolita jako wspólne dobro Narodu. Uznano, że taka formuła nie razi
niczyich uczuć. (..)
Nie dekretuje się zasady rozdziału państwa i Kościoła.
Ma ona złe konotacje, w polskich doświadczeniach łączyła się z nią zawsze
intencja walki z Kościołem. Dzieje i dorobek Rzeczypospolitej związały
silnie te wspólnoty, tworzone przez jednego i tego samego człowieka. I w tym
sensie rozdzielania tych społeczności będzie sztuczne i nienaturalne. Inaczej
człowiek będzie narażony na duchowe rozdarcie i konflikt sumienia. (..)
Proponuje się jasną regulację prawa do życia od chwili
poczęcia i poręczenia jego ochrony prawnej, czego logicznym następstwem
powinno być także zniesienie kary śmierci. (..)
*
INFORMACJE DROBNE
Zgromadzenie generalne dla przestrzegania prawa do aborcji i antykoncepcji, które odbyło się 18 i 19 stycznia 1992 roku w Paryżu, przyjęło
deklarację poparcia dla kobiet polskich, wyrażającą oburzenie wobec
kwestionowania w Polsce praw kobiet, a zwłaszcza prawa do przerywania ciąży.
„Wszyscy zebrani tu dziś pragniemy wyrazić naszą solidarność z polskimi
kobietami, które walczą z zacofaniem w swoim kraju, walczą o dostępność
antykoncepcji i o zachowanie prawa do usuwania ciąży w jak najlepszych
warunkach" — stwierdza deklaracja.
Zgromadzenie zostało zwołane przez istniejące we Francji
od października ubiegłego roku porozumienie stowarzyszeń, związków
zawodowych i organizacji politycznych na rzecz prawa do aborcji i antykoncepcji.
Porozumienie zrzesza blisko sześćdziesiąt organizacji, m.in. Ligę Praw Człowieka i Ligę Praw Kobiet, Ligę Francuską na rzecz Oświaty i Wychowania, Ruch na
rzecz Planowania Rodziny, Federację Szkolnych Rad Rodzicielskich, Związek
Zawodowy Pielęgniarzy i Pracowników Oświaty Zdrowotnej, Paryską Federację
Partii Socjalistycznej, różne ugrupowania kobiece i laickie.
*
* *
Uzupełniając artykuł z poprzedniego numeru biuletynu o udziale „Neutrum" w kampanii wyborczej informujemy, że oprócz wymienionych
osób do Sejmu kandydowali jeszcze dwaj nasi członkowie z Krakowa: Łukasz
Szczepański i Stanisław Szczurek, obaj z listy Ruchu Demokratyczno-Społecznego.
RDS także opowiada się za rozdziałem państwa od kościołów i związków
wyznaniowych, równością związków wyznaniowych wobec prawa i wycofaniem
lekcji religii ze szkół państwowych; sprzeciwia się również wprowadzeniu
ustawy antyaborcyjnej.
*
* *
Federacja na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny otrzymała w darzepigułki antykoncepcyjne
Microgynon firmy Schering (skład: Levonogestrel 0,15 mg, Ethinylestradiol
0,03 mg) oraz prezerwatywy koreańskie. Środki te są przeznaczone do bezpłatnej
dystrybucji. zainteresowanych oczekujemy na dyżurach warszawskiego „Neutrum".
*
REGULACJE
PRAWNE DOTYCZĄCE ABORCJI W KRAJACH EUROPEJSKICH
Już od ponad półtora roku toczy się walka wokół
ustawy antyaborcyjnej. Jasne się stało, że politycy, i to nie tylko rodzimi,
coraz bardziej skłaniają się ku postawie konserwatywnej, co znajduje odbicie
m.in. w prawodawstwie. W związku z tym warto się zorientować, jak ten problem
został rozwiązany w krajach Europy Zachodniej, a przynajmniej w niektórych
spośród nich. Pomocny może w tym być Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz
Kancelarii Sejmu (1/91), wydany w 120 egzemplarzach (ciekawe, dla których
posłów go zabrakło). Biuletyn ten zawiera dokumenty dotyczące aborcji w pięciu
krajach Europy, a mianowicie w Belgii, Francji, Hiszpanii, Niemczech i we Włoszech.
Mimo niewątpliwych różnic w rozwiązaniach szczegółowych, można w tych
dokumentach zauważyć wiele cech wspólnych.
Po pierwsze, dopuszcza się zabieg, gdy zagrożone jest życie i zdrowie kobiety. W ustawie belgijskiej wspomina się wyłącznie o zdrowiu,
ochrona życia jest zbyt oczywista.
We wszystkich tych regulacjach dopuszcza się zabieg, gdy
„zachodzi podejrzenie, że płód wydany na świat będzie miał ciężkie
wady fizyczne i psychiczne" (ten cytat z hiszpańskiego kodeksu karnego dobrze
oddaje sens rozwiązań przyjętych w pozostałych ustawach).
Inne wystarczające dla dokonania aborcji powody to ciąża w wyniku gwałtu i ciąża stawiająca
kobietę w rozpaczliwej sytuacji (we wszystkich tych krajach z wyjątkiem
Hiszpanii). Ponadto we Włoszech dopuszcza się aborcję z powodu „warunków
ekonomicznych, socjalnych bądź rodzinnych".
W żadnym dokumencie nie kwestionuje się diagnostyki
prenatalnej. Wszystkie przywiązują ogromną wagę do upowszechniania oświaty
seksualnej i metod antykoncepcji. Najsłabiej jest to uwzględnione w przepisach
hiszpańskich, ale sądzę, że tę sprawę regulują tam odrębne przepisy.
Na szczególną uwagę zasługują regulacje włoskie. Są
one niezwykle rozbudowane i starają się uwzględnić wszystkie możliwe
przypadki i okoliczności. Trzy zasadnicze kierunki działania państwa to:
ochrona macierzyństwa i życia ludzkiego, propagowanie oświaty seksualnej i antykoncepcji, umożliwienie kobiecie dokonania zabiegu w sposób bezpieczny i godny. Pierwszemu celowi służą placówki poradnictwa rodzinnego informujące o prawach kobiet, służbach socjalnych, medycznych i opiekuńczych oraz o wsparciu materialnym, na jakie mogą liczyć kobiety w czasie ciąży i macierzyństwa.
Za realizację drugiego zadania odpowiedzialne są regiony, które „w
porozumieniu z uniwersytetami i szpitalami wspierają dokształcanie personelu
lekarskiego i pomocniczego, dotyczące w szczególności problemów świadomej i odpowiedzialnej prokreacji, metod zapobiegania ciąży, przebiegu ciąży,
porodu i stosowania nowoczesnych technik przerywania ciąży, problemów najwłaściwszej
ochrony fizycznej i psychicznej integralności kobiety, ryzyka z tym związanego.
Regiony wspierają też kursy i konferencje, w których może brać udział
personel lekarski i inny i których celem jest połączenie wiedzy o problemach
wychowania seksualnego, przebiegu ciąży, urodzin, metod antykoncepcji oraz
technik przerywania ciąży".
Bardzo wiele miejsca poświęca się trzeciej sprawie, tzn.
warunkom, w jakich można przeprowadzać aborcję. Zajmujące się tym placówki
muszą posiadać odpowiedni sprzęt i wykwalifikowany personel, a podstawowym
kryterium jest zdrowie i bezpieczeństwo kobiety. Porusza się wiele kwestii
szczegółowych, np. sprawy nieletnich.
Tak więc, przepisy włoskie świadczą o żywej jeszcze
pamięci negatywnych skutków obowiązującego do niedawna zakazu aborcji. Dbałość o kobietę jest tutaj wyjątkowa i nie dotyczy tylko jej życia oraz zdrowia
fizycznego i psychicznego. Wspomina się też, co jest wypadkiem szczególnym, o współodpowiedzialności ojca dziecka. Kilkakrotne podkreślanie wagi
zachowania
godności kobiety i poszanowania sfery intymnej jest
przejawem świadomości, jak dramatyczne i upokarzające bywają okoliczności, w których kobieta podejmuje tak ważne dla jej życia decyzje.
Nie trzeba dodawać, jak wypadają na tym tle propozycje
naszych ustawodawców, już raz odrzucone przez Sejm.
Wanda Nowicka
*
USTAWA O OCHRONIE PRAWNEJ DZIECKA POCZĘTEGO
projekt
Uznając, że życie jest fundamentalnym dobrem człowieka, a troska o życie i zdrowie należy do podstawowych obowiązków państwa, społeczeństwa i obywatela, stanowi się co następuje:
Art. 1.
1. Każda istota ludzka ma od chwili poczęcia przyrodzone
prawo do życia.
2. Życie i zdrowie dziecka od chwili jego poczęcia
pozostają pod ochroną prawa.
Art. 2.
1. Organy administracji rządowej oraz samorządu
terytorialnego w zakresie swych kompetencji, określonych w przepisach szczególnych,
są zobowiązane wobec kobiet w ciąży do opieki socjalnej, medycznej i prawnej, w szczególności przez:
1) opiekę medyczną nad dzieckiem poczętym i jego matką,
2) pomoc materialną i opiekę nad kobietami w ciąży,
znajdującymi się w trudnych warunkach materialnych, przez czas ciąży, porodu i po porodzie,
3) służby informacyjne, udzielające szczegółowych
informacji na temat uprawnień, zasiłków i świadczeń przysługujących
prawnie rodzinom, matkom zamężnym i niezamężnym oraz ich dzieciom, a także
możliwości adopcji; służby informacyjne pomagają w rozwiązywaniu problemów
psychologicznych i społecznych.
2. Zakres i formy oraz tryb udzielania pomocy, o której
mowa w ust. 1, określa w drodze rozporządzenia Rada Ministrów.
Art. 3.
1. Organy administracji rządowej oraz samorządu
terytorialnego współdziałają i udzielają pomocy Kościołowi Katolickiemu,
innym kościołom i związkom wyznaniowym oraz organizacjom społecznym, które
organizują opiekę nad kobietami w ciąży, jak również organizują rodziny
zastępcze lub ułatwiają przysposobienie dzieci.
Art. 4.
Wszystkie instytucje odpowiedzialne za kształcenie i wychowywanie dzieci i młodzieży są obowiązane do umieszczenia w programach
nauczania problemów wychowania do odpowiedzialnego rodzicielstwa.
Art. 5.
W ustawie z dnia 24 października 1950 r. o zawodzie
lekarza (Dz. U. Nr 50, poz. 458 i Nr 53, poz. 489, z 1956 r. Nr 12, poz. 61 oraz z 1989 r. Nr 30, poz. 158) w art. 15 ust. 2 skreśla się pkt 4.
Art. 6.
W Kodeksie cywilnym wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8:
a) dotychczasową treść oznacza się jako § 1,
b) dodaje się § 2 w brzmieniu:
„§ 2. Zdolność prawną ma również dziecko poczęte;
jednakże prawa i zobowiązania majątkowe uzyskuje ono pod warunkiem, że
urodzi się żywe".;
2) po art. 446 dodaje się art. 4461 w brzmieniu:
"Art. 4461.
Z chwilą urodzenia dziecko może żądać naprawienia szkód
doznanych w okresie przed urodzeniem".
Art. 7.
W Kodeksie karnym wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 23a dodaje się art. 23b w brzmieniu:
"Art. 23b.
Dziecko poczęte nie może być przedmiotem działań
innych niż te, które służą ochronie jego życia i zdrowia".,
2) po art. 149 dodaje się art. 149a w brzmieniu:
"Art. 149a.
§ 1. Kto powoduje śmierć dziecka poczętego, podlega
karze pozbawienia wolności do lat 2.
§ 2. Nie podlega karze matka dziecka poczętego, która
nakłania do pozbawienia życia tego dziecka lub przy pozbawianiu go życia współdziała.
§ 3. Nie popełnia przestępstwa określonego w § 1
lekarz, jeżeli śmierć dziecka poczętego nastąpiła wskutek podjęcia działań
koniecznych dla uchylenia niebezpieczeństwa grożącego życiu kobiety ciężarnej.
§ 4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach sąd może
odstąpić od wymierzenia kary wobec sprawcy przestępstwa określonego w §
1",
3) art. 154 skreśla się,
4) po art. 156 dodaje się art. 156a w brzmieniu:
"Art. 156a.
§ 1. Kto powoduje uszkodzenie ciała dziecka poczętego
lub rozstrój zdrowia zagrażający jego życiu, podlega karze ograniczenia
wolności do lat 2.
§ 2. Nie popełnia przestępstwa lekarz, jeżeli
uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia dziecka poczętego są następstwem
działań leczniczych, koniecznych dla uchylenia niebezpieczeństwa grożącego
życiu i zdrowiu kobiety ciężarnej lub dziecka poczętego.
§ 3. Nie podlega karze matka dziecka poczętego, która
dopuściła się czynu określonego w § 1",
5) w art. 157:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Jeżeli następstwem czynu określonego w art. 156
§ 1 jest śmierć człowieka, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od
roku do 10 lat",
b) dodaje się nowy paragraf w brzmieniu:
„§ 2. Tej samej karze podlega sprawca czynu określonego w art. 149a § 1, art. 153 lub 156a § 1, jeżeli następstwem tego czynu jest
śmierć matki dziecka poczętego",
c) dotychczasowy § 2 otrzymuje oznaczenie § 3.
Art. 8.
1. Po roku od wejścia w życie ustawy Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przedłoży Sejmowi sprawozdanie o stosowaniu ustawy i jej
skutkach.
2. Odpowiednie sprawozdania przedłożą także Minister
Sprawiedliwości oraz Minister Pracy i Polityki Socjalnej, w szczególności o problemach wchodzących w zakres ich kompetencji.
Art. 9.
Traci moc ustawa z dnia 27 kwietnia 1956 r. o warunkach
dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 12, poz. 61 i z 1969 r. Nr 13,
poz. 95).
Art.10.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
*
WIDEO PRZECIW ABORCJI OBRAZY WYWOŁUJĄCE STRACH
Czwartek, 24 października, sala "de la Mutualité" w Paryżu. Film Niemy krzyk, ukazujący za pomocą echografii aborcję
12-tygodniowego zarodka. Krucjata antyaborcyjna rozpoczęta w USA dotarła do
Francji. Podobnie jak tam, ma wzbudzić oburzenie, skalać najsłabszych,
przekonać o karygodności postępowania kobiet. W ten sposób ma się dokonać
przemiana mentalności. Po to właśnie zrealizowano ten 30-minutowy film.
Sprowadziliśmy go do „Elle" na kasecie, zanim jeszcze
zaczęto o nim mówić we Francji — zespół redakcyjny zareagował wtedy dość
gwałtownie. Jak odpowiadać czytelniczkom, które będą się do nas zwracać
po obejrzeniu filmu? Przez pewien czas był spokój i myśleliśmy, że we
Francji nikt nie ośmieli się w ten sposób „przemawiać" do kobiet. Pomyłka.
10 czerwca w Centrum Chaillot-Galliera byliśmy świadkami pierwszej projekcji.
Publiczność wyraźnie „antyaborcyjna", już przekonana, wierząca — ruch
rozprzestrzenia się. Kiedy wyświetlono film po raz drugi, nie mogliśmy dłużej
milczeć. To jest nasz krzyk przeciwko Niememu krzykowi.
Do sali „de la Mutualité" spieszy mnóstwo osób, na
wezwanie Światowego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci, Stowarzyszenia Rodzin
Katolickich, ruchu "Kobiety i Dzieci Najpierw" i „SOS — Przyszłe
Matki". Tłum „w dobrym gatunku", przede wszystkim zdyscyplinowany. Na
scenie, plecami do ekranu występują mówcy: prof. Jerôme Lejeune, genetyk ze
szpitala Enfants-Malades, członek Instytutu i Akademii Pontyfikalnej; Pierre
Chaunu, członek tegoż instytutu; Jean Foyer, dawny Strażnik Pieczęci, w latach 1962-67 przewodniczący Komisji Praw; pani Geneviève Poullot,
sekretarz generalny organizacji „SOS — Przyszłe Matki". Informują oni,
że Niemy krzyk został zrealizowany i rozpowszechniony w USA przez ruch
na rzecz prawa do życia, w walce przeciwko aborcji. Dzięki technice echografii
można obserwować reakcje 12-tygodniowego zarodka podczas przerywania ciąży.
Organizatorzy proszą obecnych na sali o dalsze rozpowszechnianie kasety, zaangażowanie
się w nawracanie innych. Moja sąsiadka z lewej strony puszcza w ruch różaniec.
Sąsiad z prawej, towarzyszący swej brzemiennej małżonce, słucha uważnie
wywodów p. Chaunu: „Obrazy, które zobaczycie są okrutne, ale mniej okrutne
niż rzeczywistość. Chodzi o dzieciobójstwo z premedytacją, i to morderstwo w naszym kraju jest przemilczane. To zbrodnia. Trzecia część ludzkości jest
niszczona". Oklaski. P. Poullot kontynuuje: „Żadna racja nie usprawiedliwia
zniszczenia waszego "Tomcia Palucha" (tak nazwano zarodek). Nosić dziecko na
rękach to mniejszy ciężar niż nosić je na sumieniu".
Prof. Lejeune twierdzi, że film nie jest trickiem, że
jest to świadectwo wiarygodne, niepodważalne. Skrobanka trwa 8 minut. Kiedy
osoba dokonująca aborcji wnika w pęcherzyk owodniowy, uderzenia serca zarodka
stają się szybsze, wzrastają ze 140 do 240 uderzeń na minutę. Objaśnia, że
oglądany tu zarodek ma 12 tygodni, liczonych na sposób anglosaski, czyli od
pierwszego dnia ostatniego okresu. Mówi, że w naszym kraju istnieje tendencja,
aby zapominać o ofiarach. Przypomina o wykorzystywaniu zarodków do różnych
manipulacji, wreszcie zaprasza do obejrzenia Niemego krzyku. Kurtyna się
podnosi. Ukazuje się obraz bulwersujący. Nie można zaprzeczyć realności:
aborcja to niszczenie zarodka. Dokument jest przejmujący, ma moc wstrząsania
sumieniem. Jeszcze bardziej, gdy nie jest się lekarzem. Kiedy na sali zapala się
światło, obecni trwają w milczeniu.
-W końcu
film jest autentyczny, nie ukrywa przed kobietami prawdy ich czynu — mówi
student prawa.
— Źle się czuję. Myślałam o dziecku, które noszę — mówi ciężarna. — Kobiety-zwolenniczki aborcji nie mogą dłużej
twierdzić, że zarodek jest czymś bez znaczenia.
Młode licealistki są najmniej pobłażliwe.
— Trzeba w końcu wyraźnie powiedzieć, że lepiej jest
myśleć o dziecku niż o własnym komforcie. Każda kobieta powinna obejrzeć
ten film.
Wiele osób jest wyraźnie oburzonych, inne — bardziej
powściągliwe:
— Czemu ma służyć pokazywanie tego? — pyta matka pięciorga
dzieci. Inne uważają, że chodzi o propagandę:
— Film jest tak karykaturalny, przesadzony, że traci
wiarygodność — mówi studentka medycyny. To prawda. Ale żeby zrozumieć tę
manipulację, trzeba zanalizować ten film krok po kroku.
Pomówmy o doktorze Nathansonie, inspiratorze filmu.
Ginekolog, 58 lat, były działacz Ligi Walki o Prawo do Aborcji, który sam
wykonał przeszło 5 tysięcy aborcji i jest odpowiedzialny za 60 tysięcy
innych, dziś zmienił zdanie: „Postęp techniczny obudził moje sumienie po
tym, co zrobiłem". A więc echografia wyjawiła mu, że zarodek żyje? Ten człowiek
późno nawrócony grzeszy nadmiarem gorliwości. Nie słyszał uderzeń serca płodu
wcześniej? W czasie swoich wystąpień dr Nathanson mówi zawsze o dziecku, a nie o zarodku, a przecież istnieje precyzyjna definicja tego terminu. Podczas
całego filmu dr Nathanson mówi o osobie dokonującej aborcji, a nie o lekarzu.
Pokazuje w czasie projekcji lalkę celuloidową, aby widzowie lepiej zrozumieli
obraz.
Pokazaliśmy ten film ginekologom, położnikom, pediatrom i akuszerkom ze szpitala Antoine Beclere w Clarmont, aby osądzili wartość
tego dokumentu. Kiedy dr Nathanson powołuje się na doświadczenie z zarodkiem,
mówiąc do specjalistów, jego interpretacja jest mało wiarygodna. Kiedy wyjaśnia,
że przy wprowadzaniu szczypiec zarodek stara się uciec, a jego usta są
otwarte jak do krzyku, położnicy są sceptyczni. Czy wystarczy, aby zarodek
miał ludzki kształt, aby mu przypisywać wrażliwość dojrzałego bytu? -
protestuje ginekolog. W USA niektórzy lekarze twierdzą nawet, że system
nerwowy zarodka nie potrafi przewodzić bodźców nerwowych, nie odczuwa więc
cierpienia.
Zebrani lekarze krytykowali sposób wykonywania zabiegu
jako ogromną nieudolność. „Nie trzeba usuwać szczypcami głowy zarodka,
przy dobrym rozciągnięciu szyjki macicy płód można wyjąć w całości".
„Pacjentka nigdy nie podskakuje na stole w czasie zabiegu, jak to się widzi
na ekranie". „Wydaje się to oszustwem. Zarodki pokazywane w koszu na śmieci
nie są zarodkami 12-tygodniowymi. Są dużo starsze i wyraźnie pozbierane z tych aborcji, które służą ratowaniu życia matki. Wszystko to jest pożałowania
godnym spektaklem obliczonym na wystraszenie widza". „Najważniejsze jest,
aby wywołać wstrząsające wrażenie" — podkreślają lekarze.
Zupełnie się ignoruje motywy, które powodują kobietami
decydującymi się na zabieg. Wszyscy wiedzą, że chodzi tu o poważną decyzję. W tym filmie nie pokazano rozpaczy kobiet, przeżywanych przez nie tragedii. Do
rzadkości należą te kobiety, które banalizują aborcję. Rzadkością są też
te, które nie przeżywają ciężkich zaburzeń psychicznych po zabiegu. Ale
autorzy filmy w sposób haniebny dążą do celu: absolutnego zakazu zabiegów.
Czego pragną? Powrotu do epoki fabrykantek aniołków,
lekarzy dokonujących nielegalnych praktyk, uzyskujących nielegalne dochody?
Ich lekceważenie zdrowia kobiet jest tak wielkie, że zapomnieli o tym, iż
legalna aborcja zredukowała znacznie przypadki posocznicy, zatorów naczyń
krwionośnych, perforacji macicy, całkowitej sterylizacji.
Konkludując, film jest niebezpieczny.
Przedruk z francuskiego pisma kobiecego „Elle"
*
Mówi Yvette Roudy, francuski minister ds. praw kobiet:
Zrealizowany w USA film przeciwaborcyjny zatytułowany Niemy
krzyk jest obecnie demonstrowany we Francji przez liczne stowarzyszenia.
Pokazuje on za pomocą echografii 12-tygodniowy zarodek, a jednocześnie
demonstrator przedstawia lalkę wielkości dłoni w kształcie zarodka, co jest
zwykłym falsyfikatem. Aby zarodek mógł odczuwać ból, niezbędny jest
wykształcony system nerwowy. Film opatrzony jest brutalnym i kłamliwym
komentarzem. Bez wątpienia dr Nathanson szuka zadośćuczynienia za liczne
aborcje, których dokonał osobiście, ale nic nie mówi o cierpieniach kobiet.
Nie proponuje też w zamian żadnego rozwiązania.
Nikt nie jest nieczuły na przerwanie życia, ani lekarze,
ani kobiety, dla których to rozwiązanie bywa ostatecznym ratunkiem. Wiadomo,
że pokazywanie kobiecie noszonego przez nią embrionu nie powstrzyma jej od dążenia
do aborcji, powiększy jedynie jej cierpienia. Legislacja francuska jest
realistyczna. Skoro wiemy, że kobieta zdecydowana na aborcję dokona jej w każdy
sposób, nieraz ze szkodą dla własnego zdrowia, lepiej aby zabiegi odbywały
się legalnie, w odpowiednich warunkach i pod opieką lekarza. Ustawa redukuje
ryzyko dla zdrowia kobiety. We Francji przed dokonaniem aborcji kobiety są
przez co najmniej tydzień uświadamiane zarówno o szkodliwości zabiegu, jak i o moralnym znaczeniu tego czynu. Konsekwencje demograficzne ustawy o dopuszczalności przerywania ciąży są znikome. Po wprowadzeniu jej w życie
liczba aborcji wzrosła nieco w stosunku do zabiegów nielegalnych ujawnianych w poprzednich latach, potem jednak obniżyła się i od lat pozostaje na
niezmienionym poziomie.
*
CO KRAJ TO OBYCZAJ?
"Moje pierwsze zadanie to nakłonić telefonującą
kobietę, żeby przyszła do nas do biura. Tutaj pokazuję, jak wygląda jej
dziecko na zdjęciu, i wyświetlam dla niej film Niemy krzyk. Jeśli
przychodzi do nas z dzieckiem, daję jej do ręki nóż i mówię: „No, dalej,
niech Pani zabije to dziecko! Czemu nie? Cała różnica między nim a tym, które
ma Pani w brzuchu, jest taka, że to starsze potrafi uciec". Potem jej
opowiadam, jak usunięte dziecko będzie leżało na wysypisku, a wrony będą
mu wydziobywać oczka. To wystarczy, żeby zaczęła płakać. Wtedy pocieszam ją,
namawiam i obiecuję pomoc". (Słowa
animatorki telefonu zaufania prowadzonego
przez polską organizację katolicką. Miesięcznik „Marie-Claire",
marzec 1992.)
„W jednym i drugim wypadku [porad w sprawie aborcji i antykoncepcji] konsultanci małżeńscy działają zgodnie z zasadą
autonomizacji osoby ludzkiej, pomagając pacjentom odwoływać się do ich własnego
systemu wartości, poddanego próbie wobec sytuacji, w jakiej się znaleźli i w
związku z którą muszą podjąć decyzję. Konsultant małżeński (..)
pragnie uszanować wolność wyboru osób pytających o radę i unika wszelkich
prób wpływania z zewnątrz na ten wybór. (..) Uważa, że zarówno
odradzanie, jak i namawianie to projekcja na innego człowieka czyichś
osobistych pragnień lub, co gorsza, jakiegoś zamysłu zbiorowego czy
politycznego. Pracownicy naszego ośrodka odkładają na bok swoje prywatne
opinie, aby lepiej się wczuwać w problemy swoich pacjentów". (Stanowisko
katolickiego ośrodka porad małżeńskich
i rodzinnych w Belgii. Broszura „Pour une approche
pluraliste de
l’avortement", Bruksela 1984)
*
DO CZY OD EUROPY?
Poniżej
przytaczamy fragmenty konstytucji kilku krajów europejskich, dotyczące wolności
sumienia i wyznania.
GRECJA (Art. 13)
2. Wszystkie wyznawane religie są wolne i ich rytuały
oraz obrzędy wykonywane są bez przeszkód i pod ochroną prawa. Praktykowanie
obrzędów nie może naruszać porządku publicznego oraz zasad moralnych.
Prozelityzm (nawracanie) jest zabroniony).
3. Księża wszystkich znanych religii poddani są takiemu
samemu nadzorowi ze strony państwa i posiadają takie same zobowiązania wobec
niego jak ci, którzy należą do dominującej religii.
WĘGRY (Art. 60)
1. W Republice Węgierskiej każdy będzie miał prawo do
wolności myśli, sumienia i religii.
2. Prawo to obejmuje wolny wybór lub akceptację
wykonywania lub propagowania religii lub innego przekonania, jak również wolność
praktykowania religii lub przekonania poprzez wykonywanie obrzędów religijnych i innych, indywidualnie lub z innymi, zarówno publicznie jak i prywatnie, jak
też prawo powstrzymania się od wykonywania praktyk.
3. W Republice Węgierskiej Kościół jest oddzielony od
Państwa.
PORTUGALIA (Art. 41)
2. Nikt nie może być prześladowany, pozbawiony praw lub
zwolniony z obowiązków i powinności obywatelskich z powodu swoich przekonań
lub praktyk religijnych.
3. Kościoły i związki wyznaniowe są oddzielone od Państwa,
mogąc swobodnie się organizować i wykonywać swoje funkcje religijne i obrządek.
HOLANDIA (Art. 183)
Wyznawcy wszystkich religii korzystają z tych samych praw
cywilnych i obywatelskich oraz mają jednakowe prawo piastowania godności, urzędów i stanowisk.
DANIA (Art. 70)
Nikt z uwagi na przekonania religijne bądź ich
poniechanie nie może zostać pozbawiony możliwości korzystania z praw
obywatelskich i politycznych, ani też nie może z tego samego powodu uniknąć
spełniania jakiegokolwiek z powszechnych obowiązków obywatelskich.
NIEMCY (RFN) (Art. U. 3)
Korzystanie z praw cywilnych i obywatelskich, dostęp do
urzędów publicznych, jak również prawa nabyte w służbie
publicznej są niezależne od przekonań religijnych. Nikt nie może
ponieść szkody z powodu przynależności lub nie przynależenia do określonego
wyznania lub światopoglądu.
USA (Poprawka I)
Żadna ustawa Kongresu nie może wprowadzić religii ani
zabronić swobodnego praktykowania jej (..).
HISZPANIA (Art. 16)
2. Nikt nie może być zmuszony deklarować swojej
ideologii, religii lub wiary.
3. Nie istnieje żadna religia państwowa. Władze
publiczne biorą pod uwagę wyznania religijne społeczeństwa hiszpańskiego i w konsekwencji utrzymują nacechowane współpracą stosunki z kościołem
Katolickim i z pozostałymi wyznaniami.
FRANCJA (Art. 20)
1. Wszystkim gwarantuje się wolność religii. Państwo
nie udziela żadnych przywilejów organizacjom religijnym; nie wykonują one również
jakiejkolwiek władzy politycznej.
2. Nikt nie może być zmuszany do brania udziału w aktach, ceremoniach, obrzędach lub praktykach religijnych.
3. Państwo i jego organy powstrzymują się od edukacji
religijnej i wszelkiej innej działalności religijnej.
SZWAJCARIA (Art. 49)
1. Wolność wyznania i sumienia jest nienaruszalna.
2. Nikt nie może być zmuszony do udziału w jakimkolwiek
stowarzyszeniu religijnym, do słuchania nauk religijnych, do brania udziału w obrzędach religijnych, ani nie może podlegać jakimkolwiek karom z powodu
swoich przekonań religijnych.
3. Wychowaniem religijnym dzieci, aż do ukończenia przez
nie 16 lat kieruje zgodnie z powyższymi zasadami osoba posiadająca władzę
rodzicielską lub opiekuńczą.
4. Korzystanie z praw cywilnych i politycznych nie może być
ograniczone żadnymi przepisami ani warunkami mającymi charakter kościelny lub
religijny.
5. Nikt nie może uchylać się od wykonywania obowiązków
obywatelskich ze względu na swoje przekonania religijne.
*
SCENARIUSZ PESYMISTYCZNY
Gdzieś na górze zapadła już podobno decyzja, że Polska
ma się stać niebawem moralnym wzorem do naśladowania dla pozostałych państw w Europie i na świecie. Kolejność wprowadzania norm prawnych i przepisów
administracyjnych, które umożliwią egzekwowanie od Polaków postaw moralnie
wzorowych, można sobie wyobrazić następująco:
1. Uchwalenie przez Parlament ustawy antyaborcyjnej.
2. Ustawowe wprowadzenie rewizji ginekologicznych na
granicach państwa i uzasadnionych przepisami BHP okresowych badań
ginekologicznych w zakładach pracy.
3. Wprowadzenie powszechnego zakazu badań prenatalnych i w
ogóle badań genetycznych.
4. Wprowadzenie do ustawy o środkach masowego przekazu,
ustawy o zawodzie lekarza i do Konstytucji zapisu o wartościach chrześcijańskich.
5. Po przeniesieniu spraw rozwodowych w gestię sądów
apelacyjnych, uchwalenie ustawy o separacji w małżeństwie, potem likwidacja
rozwodów dla katolików, wreszcie ustawa o ochronie rodziny zakazująca
udzielania rozwodów również niekatolikom.
6. Administracyjne przekazanie ksiąg stanu cywilnego
parafiom katolickim; przekazanie prawie wszystkich cmentarzy komunalnych pod
zarząd parafii katolickich, łącznie z usankcjonowaniem dyskryminacji, także
finansowej, rodzin zmarłych chowanych w obrządku świeckim.
7. Na mocy ustawy o ochronie moralności zamknięcie
sex-shopów, likwidacja kilku tytułów czasopism, wprowadzenie indeksu autorów
zakazanych.
8. Prawne umocowanie obywatelskich komitetów parafialnych
do walki z niemoralnością (wizerunki nagich kobiet, broń biała i palna na
wystawach sklepowych, karykatury księży w prasie).
9. Stworzenie ustawowych warunków do poddawania reedukacji
lesbijek, homoseksualistów oraz wszystkich, którzy czynią obrzydliwie, np.
striptizerek, nudystów, dorosłych onanistów.
10. Prawne usankcjonowanie organizowania pielgrzymek do Częstochowy
dla funkcjonariuszy państwowych na koszt podatników.
11. Prawne usankcjonowanie wyjazdów służbowych wyższych
urzędników państwowych za granicę w towarzystwie swoich spowiedników.
12. Prawne usankcjonowanie mocy chrześcijańskich kodeksów
etycznych wobec wszystkich członków korporacji zawodowych.
13. Uzależnienie instrukcją ministerialną przyjęć na
wyższe studia także od stopni z religii na świadectwach szkolnych.
14. Ustawowe zagwarantowanie prawa Episkopatu do
opiniowania nominacji wyższych urzędników państwowych, na niższych zaś
szczeblach administracji uzgadnianie nominacji funkcjonariuszy państwowych z parafiami w trybie zbierania informacji środowiskowych o postawie moralnej.
15. Ustanowienie kryteriów konfesyjnych przy awansowaniu sędziów i prokuratorów.
16. Ustanowienie kary długoletniego więzienia za
publiczne bluźnierstwo.
17. Objęcie specjalną ochroną prawną wszystkich osób
duchownych jako funkcjonariuszy w służbie narodu.
18. Przywrócenie Kościołowi Katolickiemu wszystkich
nieruchomości na terenie kraju, które stanowiły jego własność przed
rozbiorami Polski.
19. Przyznanie prawa eksterytorialności wszystkim miejscom
zorganizowanego kultu religijnego, łącznie z prawem udzielania azylu osobom ściganym
przez prawo świeckie.
20. Rozstrzygnięcie w regulaminach parlamentu, jakiego
typu projekty ustaw mają być oceniane jedynie z moralnego punktu widzenia,
jakie zaś tylko z punktu widzenia fiskalnego.
21. Utrudnianie administracyjne, a następnie formalny
zakaz organizowania zebrań wolnomyślicieli w miejscach publicznych.
22. Ustawowe umocowanie lekarskich badań przyczyn
bezdzietności małżeństw.
23. Konstytucyjne uprawnienie Episkopatu do badania nowych
aktów prawnych na zgodność z etyką chrześcijańską i przyznanie Prymasowi
prawa weta wobec ustaw szkodliwych moralnie.
24. Oficjalne ustanowienie Prymasa regentem na wypadek
czasowej niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do pełnienia obowiązków.
Licząc na umiar i zdrowy rozsądek władzy, Episkopatu i duchowieństwa, a także na nasz wspólny społeczny opór, mam nadzieję, że
ten scenariusz okaże się tylko żartem.
Janusz Schminda
1 2
« Biuletyny (Publikacja: 06-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2885 |