|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Umowa czesko-watykańska z 2002 r. [1]
Umowa
między Republiką Czeską a Stolicą Apostolską o uregulowaniu stosunków
wzajemnych podpisana
25 lipca 2002 r., nieratyfikowana z powodu sprzeciwu czeskiego parlamentu
Aleksander Merker: Słowo wstępne Republika Czeska i Stolica Apostolska
-
wychodząc z wielowiekowej tradycji wspólnej historii państwa czeskiego i Kościoła
katolickiego,
-
będąc przekonanymi o pożyteczności i konieczności uregulowania stosunków
wzajemnych w sposób odpowiadający rozwojowi stosunków pomiędzy państwem a Kościołem katolickim, a także w związku z zasadniczymi zmianami, które
zachodzą w Europie,
-
będąc świadomymi roli Kościoła katolickiego w państwie czeskim, jak i w
historii europejskiej i światowej, w tworzeniu i ochronie wartości duchowych,
kulturalnych i humanitarnych, jak również możliwości, którymi dysponuje Kościół
katolicki w procesie odprężenia w świecie,
-
uznając realność tego, że Republika Czeska jest demokratycznym państwem
prawnym, ochraniającym naturalne i niezbywalne prawa oraz podstawowe wolności
człowieka,
-
kierując się zasadami prawa międzynarodowego, szczególnie zaś tymi, które
dotyczą przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności,
-
odwołując się, Republika Czeska do swego ustroju konstytucyjnego i porządku
prawnego, zaś Stolica Apostolska do dokumentów Soboru Watykańskiego II i norm
prawa kanonicznego,
-
wyrażając swą wspólną wolę zagwarantowania trwałej i harmonijnej współpracy
pomiędzy Stronami,
Uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1
Republika Czeska i Stolica Apostolska (zwane dalej „Układającymi
się Stronami") uznają wzajemnie swą międzynarodową podmiotowość prawną,
uważają się wzajemnie za niezawisłe i samodzielne podmioty według prawa międzynarodowego
oraz zobowiązują się w pełni przestrzegać tej podmiotowości.
Artykuł 2
Układające się Strony zatwierdzają przedstawicielstwo
Republiki Czeskiej przy Stolicy Apostolskiej w randze ambasady oraz
przedstawicielstwo dyplomatyczne Stolicy Apostolskiej w Republice Czeskiej w randze nuncjatury apostolskiej.
Artykuł 3
(1) Kościół rzymskokatolicki i Kościół greckokatolicki
(zwane dalej Kościołem
katolickim) są w Republice Czeskiej osobami prawnymi zgodnie z wewnętrznymi
przepisami prawnymi Kościoła katolickiego i porządkiem prawnym Republiki
Czeskiej.
(2) Stolica Apostolska zapewni zgodność granic rzymskokatolickich diecezji i administratur apostolskich jak również greckokatolickich eparchii i egzarchatów
istniejących w Republice Czeskiej z granicami państwowymi Republiki Czeskiej.
Artykuł 4
Układające się Strony są zgodne odnośnie tego, że w Republice Czeskiej przestrzegana i zagwarantowana jest wolność religijna
zgodnie z ustrojem konstytucyjnym Republiki Czeskiej i umowami międzynarodowymi,
którymi Republika Czeska jest związana.
Artykuł 5
(1) Stolica Apostolska przyjmuje do wiadomości, że
Republika Czeska zgodnie ze swym ustrojem konstytucyjnym nie jest państwem
wyznaniowym i nie jest związana z żadnym wyznaniem religijnym.
(2) Republika Czeska przyjmuje do wiadomości, że Kościół Katolicki w swej
działalności rządzi się własnymi zasadami, w szczególności nauką Soboru
Watykańskiego II o ekumenizmie i dialogu religijnym.
Artykuł 6
Republika Czeska gwarantuje swym porządkiem prawnym Kościołowi
katolickiemu prawo do swobodnego wykonywania swego posłannictwa apostolskiego,
zarządzania swymi sprawami, w szczególności erygowania, przekształcania lub
znoszenia swych organów oraz swych struktur wewnętrznych, wybierania,
mianowania i odwoływania swych osób duchownych i innych włączonych bezpośrednio
do działalności duszpasterskiej, a mianowicie zgodnie ze swymi potrzebami oraz
swymi przepisami, niezawiśle od organów państwowych.
Artykuł 7
Układające się Strony respektują zasadę, że nikt nie
może być powoływany do służby wojskowej, jeśli jest to niezgodne z jego
sumieniem lub z jego wyznaniem religijnym.
Artykuł 8
Układające się Strony uznają, że środki masowego
przekazu odgrywają istotną rolę w ochronie wolności myśli i sumienia, jak również
wolności przekonań religijnych i są gotowe nadal wspierać je w spełnianiu
tej roli.
Artykuł 9
Kościół katolicki odprawia obrzędy, podczas których
zawierane jest małżeństwo. Tak zawarty ślub, spełniający warunki
ustanowione porządkiem prawnym Republiki Czeskiej dla zawarcia małżeństwa,
ma tę samą moc obowiązującą i te same konsekwencje prawne jak ślub
cywilny.
Artykuł 10
(1) Kościół katolicki zgodnie ze swymi własnymi
przepisami eryguje osoby prawne dla organizacji i wyznawania wiary katolickiej
oraz dla swej działalności, w szczególności w dziedzinie szkolnictwa, służby
zdrowia, opieki społecznej i charytatywnej. Erygowane w ten sposób osoby
prawne Kościoła stają się osobami prawnymi w rozumieniu porządku prawnego
Republiki Czeskiej po spełnieniu warunków ustanowionych tym porządkiem
prawnym.
(2) Republika Czeska gwarantuje Kościołowi katolickiemu prawo do kształcenia i wychowywania swych pracowników duchownych, zakonnych i świeckich we własnych
szkołach i zakładach wychowawczych.
Artykuł 11
(1) Kościół katolicki ma prawo erygować i prowadzić w duchu swego posłannictwa i własnych przepisów własne szkoły, placówki
przedszkolne i wychowawczo-oświatowe, które po spełnieniu warunków
ustanowionych porządkiem prawnym Republiki Czeskiej stają się częścią
systemu wychowawczo-oświatowego Republiki Czeskiej.
Następne ustępy tego artykułu regulują jedynie sytuację tych szkół, włącznie
ze szkołami wyższymi, placówek przedszkolnych i wychowawczo-oświatowych, które
są lub staną się częścią systemu wychowawczo-oświatowego Republiki
Czeskiej.
(2) Kościelne szkoły, placówki przedszkolne i wychowawczo-oświatowe (dalej
zwane szkołami) udzielają równoważnego wykształcenia i usług
szkoleniowo-wychowawczych jak szkoły, placówki przedszkolne i wychowawczo-oświatowe
innych założycieli, będące częścią systemu wychowawczo-oświatowego
Republiki Czeskiej. Ich status i finansowanie są regulowane porządkiem prawnym
Republiki Czeskiej. Szkoły wyższe wymienione w ust. 1 udzielają wykształcenia
wyższego równoważnego wykształceniu wyższemu udzielanemu przez wyższe szkoły
publiczne i państwowe.
(3) Dokumenty o wykształceniu uzyskanym w szkołach i szkołach wyższych
wymienionych w ust. 1 są uznawane przez Układające się Strony za równoważne
dokumentom wydawanym przez analogiczne szkoły będące częścią systemu
wychowawczo-oświatowego Republiki Czeskiej. Republika Czeska uznaje dokumenty o wykształceniu wyższym i tytułach oraz godnościach naukowych przyznanych odnośnie
teologii i nauk religijnych przez zagraniczne państwowe i kościelne wydziały
teologiczne, uznawane przez Kościół katolicki za spełniające warunki,
przewidziane porządkiem prawnym Republiki Czeskiej.
(4) Działalność katolickich wydziałów teologicznych jest regulowana,
zgodnie z porządkiem prawnym Republiki Czeskiej, przepisami wewnętrznymi
wydziału, uchwalonymi przez senat akademicki szkoły wyższej po uprzednim
zatwierdzeniu ich przez właściwą władzę kościelną. Kościelny pracownik
akademicki nauczający religię katolicką w publicznych szkołach wyższych
musi posiadać zgodę właściwej władzy kościelnej. Odebranie tej zgody
oznacza utratę zlecenia upoważniającego kościelnego pracownika akademickiego
do nauczania religii katolickiej.
(5) Republika Czeska umożliwi nauczanie religii katolickiej w szkołach, placówkach
przedszkolnych i wychowawczo-oświatowych oraz uczestnictwo dzieci i młodzieży w organizowanych przez Kościół katolicki zajęciach pozalekcyjnych, przy
zachowaniu wolności sumienia, przekonań oraz odpowiedzialności i zainteresowania rodziców i innych prawnych opiekunów dzieci. Działania te są
prowadzone w warunkach ustanowionych porządkiem prawnym Republiki Czeskiej i według programu ustalonego przez właściwą władzę Kościoła katolickiego.
(6) Kościół katolicki zapewni nauczanie religii katolickiej w szkołach, placówkach
przedszkolnych i wychowawczo-oświatowych, będących częścią systemu
wychowawczo-oświatowego Republiki Czeskiej, przez nauczycieli, którym na
podstawie ich umiejętności zawodowych i pedagogicznych zostanie zlecone
nauczanie religii katolickiej dokumentem (missio canonica) wydanym przez
ordynariusza miejsca. Uchylenie tego zlecenia skutkuje utratą zlecenia upoważniającego
nauczyciela do nauczania religii katolickiej. W zakresie prawa pracy będą
wobec nauczycieli religii katolickiej obowiązywać te same warunki ustanowione
porządkiem prawnym Republiki Czeskiej, jak dla innych nauczycieli.
(7) Treść i metodyka nauczania religii katolickiej według ust. 5 musi być
zgodna z nauką i zasadami Kościoła katolickiego; wytyczne, programy i podręczniki
dla tego nauczania wymagają zatwierdzenia przez właściwą władzę kościelną.
Artykuł 12
(1) Układające się Strony będą kontynuować współpracę w ochronie i utrzymaniu dziedzictwa kulturalnego Republiki Czeskiej, będącego
nieodłączną częścią europejskiego bogactwa kulturalnego.
(2) W każdej diecezji właściwa komisja powołana przez biskupa diecezjalnego
będzie współpracować z właściwymi lokalnymi organami w celu ochrony zabytków,
szczególnie o znaczeniu ogólnopaństwowym, jak również dokumentów
archiwalnych wartościowych historycznie lub artystycznie, znajdujących się w obiektach kultowych i kościelnych Kościoła katolickiego.
(3) Kościół katolicki, świadomy swego dziedzictwa kulturalnego, zobowiązuje
się do umożliwienia każdemu zainteresowanemu dostępu do niego i uczynienia z niego przedmiotu swych studiów.
(4) Republika Czeska nadal będzie wspierać państwowymi środkami pieniężnymi
Kościół katolicki w opiece nad jego zabytkami oraz zabytkami narodowymi,
zbiorami o charakterze muzealnym oraz pojedynczymi przedmiotami zabytkowymi, jak
również archiwaliami, a mianowicie na poziomie zrównanym z pomocą dla innych
właścicieli rzeczy będących częścią narodowego dziedzictwa kulturalnego.
Artykuł 13
(1) Kościół katolicki udziela według swych możliwości
pomocy humanitarnej w Republice Czeskiej i za granicą oraz jest gotów współdziałać
przy niej z organizacjami rządowymi i pozarządowymi Republiki Czeskiej.
(2) Organizacje charytatywne Kościoła katolickiego w Republice Czeskiej rządzą
się własnymi statutami zgodnie z porządkiem prawnym Republiki Czeskiej oraz
mają prawo do finansowania udzielanych przez nie usług socjalnych z budżetu
państwa na tych samych warunkach, jak inne instytucje tego lub podobnego typu.
(3) Kościół katolicki ma prawo udzielać w zakładach opieki społecznej posług
duchownych i duszpasterskich osobom w nich umieszczonym, jeżeli o to proszą.
(4) Dalsze warunki dla udzielania i zapewnienia posług duchownych i duszpasterskich w zakładach świadczących usługi socjalne mogą być
ustanawiane umową pomiędzy właściwymi przedstawicielem kościelnym a właściwym
zakładem opieki społecznej.
1 2 Dalej..
« Prawo wyznaniowe (Publikacja: 01-09-2002 Ostatnia zmiana: 24-01-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 290 |
|