|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Konsekwencje legislacyjne ratyfikacji konkordatu Autor tekstu: Aleksander Merker
Ekspertyza z 26 listopada 1993 r.
Dziś powszechnie uznaje się wyższość norm zawartych w umowach międzynarodowych nad normami prawa wewnętrznego. Natomiast brak
jest w polskim prawie konstytucyjnym postanowienia o bezpośrednim (tj.
bez konieczności zmiany odpowiednich ustaw) obowiązywaniu w Polsce postanowień
zawartych w ratyfikowanych umowach międzynarodowych. Opinia niniejsza zakłada
wobec tego, że każde z postanowień konkordatu musi być włączone do prawa
polskiego przez odpowiednie zmiany w ustawach. Nie dotyczy to postanowień
konkordatu, mających charakter deklaratywny, a nie normatywny, tj. preambuły,
art. 11 (obrona i poszanowanie instytucji małżeństwa i rodziny), jak również
postanowienia będącego jednostronnym zobowiązaniem się Kościoła (art. 18 o posługach w językach mniejszości narodowych) lub będących zapowiedzią
albo z natury swej przepisem ze sfery stosunków polsko-watykańskich a nie
wewnętrznych (art. 15 ust. 3 zdanie drugie zapowiadające rozważenie udzielania
pomocy finansowej odrębnym wydziałom, art. 2 dotyczący stosunków dyplomatycznych,
art. 22 ust. 2 i 3 dotyczący specjalnej komisji w sprawach finansowych i wskazania odpowiedniej instytucji kościelnej, art. 27 dotyczący nowych
umów i art. 28 dotyczący różnic w interpretacji konkordatu). Niniejsza opinia zakłada ponadto, że w celu uniknięcia
trudności interpretacyjnych powinny być dokonane zmiany w ustawach także
wówczas, gdy przepis konkordatu nie różni się merytorycznie od treści obowiązujących
ustaw, lecz wyraża tę samą myśl innymi słowami. Oczywiście nie dotyczy
to różnic wynikających z odmienności umowy międzynarodowej od ustaw (np.
początek art. 1 konkordatu: „Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska
potwierdzają, że…").
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz. U. Nr 29, poz. 154, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 55, poz. 321, Nr
86, poz. 504, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 107, poz. 495, z 1993 r. Nr
7, poz. 34)
Wymagają włączenia do ustawy postanowienia art. 1 konkordatu
(niezależność i autonomiczność Państwa i Kościoła), z tym, że powstaje
problem pozornie tylko ortograficzny, faktycznie merytoryczny: ustawa używa
pisowni „Kościół Katolicki", zaś konkordat „Kościół katolicki". Pisownia
konkordatu zakłada więc, że istnieje tylko jeden prawdziwy Kościół — katolicki,
zatem przymiotnik nie jest integralną częścią jego nazwy, lecz uściśleniem.
Wymaga włączenia do ustawy art. 3 konkordatu (swoboda komunikowania
się ze Stolicą Apostolską i innymi instytucjami).
Art. 4 konkordatu (osobowość prawna) wymaga zasadniczej
zmiany art. 5-13 i art. 72-73 ustawy. Nie może być utrzymane zawarte w tych artykułach wyliczenie organów osób prawnych (art. 6 ust. 2-3, art.
7 ust. 3, art. 8 ust. 2-3), gdyż przy konkordatowym rozszerzeniu grona
osób prawnych nie jest możliwe wyliczenie organów. Uzyskają bowiem osobowość
także nietypowe instytucje kościelne. Odpadnie wymóg konsultacji przy utworzeniu
jednostki organizacyjnej zakonu, który nie działał w Rzeczypospolitej Polskiej
(art. 13 ust. 6 ustawy). Niejasny jest los art. 10 ustawy o uzyskiwaniu
osobowości prawnej w drodze rozporządzenia Ministra — Szefa URM, gdyż odpowiadający
mu art. 4 ust. 3 konkordatu jest w świetle poprzedzającego go ust. 2 oczywiście
bezprzedmiotowy; mógłby on mieć zastosowanie tylko dla nonsensownej sytuacji,
że władza kościelna nie chce nadać kościelnej osobowości prawnej danej
instytucji, ale domaga się dla niej osobowości nadanej przez państwo.
Art. 5 konkordatu wymaga odpowiedniej zmiany art. 2 ustawy
(Kościół rządzi się własnym prawem).
Art. 6 konkordatu (tworzenie struktur kościelnych) wymaga
odpowiedniej zmiany wymienionych już wyżej art. 5-13 ustawy.
Art. 7 konkordatu (obsadzanie urzędów kościelnych) wymaga
zmiany art. 14 ustawy.
Art. 8 konkordatu (kult publiczny) wymaga zmiany art.
15-16 ustawy.
Art. 9 ust. 1 konkordatu dotyczący dni wolnych od pracy
wymaga tylko zmiany pisowni w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy: ustawa mówi o „Wielkiej Nocy", zaś konkordat o „Wielkanocy". Swoją drogą byłoby interesujące,
dlaczego twórcy konkordatu wprowadzili tego rodzaju zmiany w porównaniu z ustawą.
Natomiast art. 9 ust. 2 konkordatu, wykluczający zniesienie
któregoś z wymienionych w ust. 1 dni wolnych od pracy, wymaga zmiany art.
17 ust. 2 ustawy. Inny problem dotyczący tegoż przepisu omówiony jest w dalszym ciągu niniejszej opinii.
Art. 12 konkordatu, dotyczący nauki religii, wymaga zmiany
art. 18 i 19 ustawy, które zresztą nie zostały w pełni dostosowane do wprowadzenia
wyłącznie szkolnej formy nauczania religii. Szczegółowo problem omówiony
jest niżej w związku z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Art. 13 konkordatu, dotyczący praktyk religijnych na
koloniach i obozach wymaga odpowiedniego dostosowania brzmienia art. 30
ust. 2 ustawy, przy merytorycznej zgodności obu przepisów, różniących się
stylistyką.
Art. 14 konkordatu, dotyczący nieteologicznego szkolnictwa
kościelnego wymaga odpowiedniego dostosowania art. 20-22 ustawy.
Art. 15 konkordatu, dotyczący kościelnego szkolnictwa
wyższego i teologicznego, wymaga zmian w art. 23 ustawy. W szczególności
konkordat rozszerza zakres spraw, które wymagają umowy pomiędzy Rządem a Konferencją Episkopatu; ponadto Konferencja ta musi w celu zawarcia takiej
umowy otrzymać każdorazowo upoważnienie Stolicy Apostolskiej (chociaż niejasny
przepis konkordatu można też interpretować jako udzielenie w nim takiego
generalnego zezwolenia).
Art. 16 konkordatu dotyczący duszpasterstwa wojskowego
oraz służby wojskowej osób duchownych wymaga zmian w rozdz. 3 działu II
ustawy (art. 25-29), przy czym zmiany te będą musiały również uwzględnić
oczywistą sprzeczność pomiędzy art. 16 i art. 6 konkordatu: art. 6 pozostawia
władzy kościelnej pełną swobodę erygowania, zmieniania i znoszenia ordynariatu
polowego, zaś art. 16 ust. 1 reguluje dokładnie jego sytuację.
Art. 17 dotyczący duszpasterstwa więziennego, szpitalnego
itd. wymaga istotnych zmian art. 30-31 ustawy, przede wszystkim zaś rozszerzenia
dotychczasowych uprawnień do posług religijnych przysługujących osobom
tymczasowo aresztowanym.
Art. 19 konkordatu, dotyczący zrzeszania się wiernych,
wymaga zmian w art. 33-36 ustawy, przede wszystkim powołania się na prawo
kanoniczne.
Art. 20 konkordatu dotyczący środków przekazu wymaga
dostosowania art. 46-49 ustawy.
Art. 21 konkordatu dotyczący działalności misyjnej, charytatywnej i opiekuńczej wymaga przede wszystkim wprowadzenia do ustawy przepisu o działalności misyjnej, przy czym przy negocjowaniu odpowiedniego przepisu
ustawy z Konferencją Episkopatu zapewne okaże się, że chodzi nie tylko o tzw. misje zewnętrzne (Afryka, Azja i in.) lecz również o tzw. misję
wewnętrzną, czyli ekspansywne formy ewangelizacji w kraju. Ponadto art.
38-40 ustawy, tworzące rozdział 6 działu II, wymagają dostosowania do konkordatu.
Art. 22 ust. 2 konkordatu, stwierdzający zrównanie niektórych
form działalności Kościoła z odpowiednimi formami działalności państwowej,
jest przepisem nowym i powinien być w całości włączony do ustawy. Ponadto
wymagałoby szczegółowego przeanalizowania pod jego kątem brzmienie przepisów
art. 20-22, 38-40 i 50 ustawy.
Art. 23 konkordatu dotyczący praw majątkowych wymaga
stylistycznego dostosowania przepisu art. 52 ustawy, nie różniącego się
merytorycznie.
Art. 24 konkordatu dotyczący budownictwa i cmentarzy
wymaga zmiany art. 41-42, art. 43 ust. 1-2 i art. 45 ustawy, a także w zakresie budownictwa art. 75 ust. 1 ustawy. Przede wszystkim wymaga uchylenia
art. 45 ust. 3 ustawy, zobowiązujący zarządy cmentarzy wyznaniowych do
umożliwienia pochowania zwłok osób zmarłych, które nie należały do Kościoła
Katolickiego, jeżeli w danej miejscowości nie ma cmentarza komunalnego.
Art. 25 konkordatu wprowadza odnośnie dóbr kultury korzystne
dla państwa i społeczeństwa postanowienia, które należałoby wprowadzić
do ustawy.
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
(Dz. U. Nr 29, poz. 155, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 55, poz. 321, Nr
86, poz. 504, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i z 1993 r. Nr 7, poz. 34)
Art. 17 ust. 3 konkordatu zobowiązuje wszystkie instytucje,
bez względu na ich charakter, prowadzące zakłady wychowawcze, resocjalizacyjne,
opieki społecznej i zdrowotnej do przyjęcia kapelana katolickiego, skierowanego
przez biskupa diecezjalnego i zawarcia stosownej umowy z tym kapelanem.
Dotyczy to więc także istniejących zakładów opiekuńczych, prowadzonych
przez Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Kościół Ewangelicko-Augsburski i Polski Kościół Chrześcijan Baptystów wyłącznie dla swych wyznawców. Nie
trzeba udowadniać, że nie można analogicznie upoważnić około 90 istniejących
obecnie legalnie w Polsce kościołów i związków wyznaniowych do delegowania
swych kapelanów do wszystkich, w tym katolickich oraz państwowych, zakładów
opieki społecznej w Polsce. Problem taki nie jest wydumany; w latach 80. w czasie budowy nowego szpitala pod Kielcami o umieszczenie w nim swej
kaplicy ubiegało się kilka związków wyznaniowych. Skoro więc nie jest możliwe
równouprawnienie w sprawach objętych postanowieniem art. 17 ust. 3 konkordatu,
trzeba w art. 9 ust. 3 ustawy o gwarancjach uchylić pkt 3 stwierdzający
równouprawnienie wszystkich kościołów i związków wyznaniowych.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 21 lipca 1993 r. w sprawie
określenia sposobu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas
trwania imprez na drogach, warunków ich odbywania, trybu postępowania i organów właściwych w tych sprawach
(Dz. U. Nr 73, poz. 345)
Rozporządzenie wydane zostało na podstawie art. 54 ust.
4 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. — Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992
r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26, poz. 114). Sam przepis ustawy ze względu na
swą ogólnikowość nie wymaga zmiany, chociaż możliwy jest również pogląd
odmienny, iż już w samej ustawie należy wprowadzić niżej omówiony przepis o ograniczeniu możliwości odmowy wydania zezwolenia na imprezę organizowaną
przez instytucje Kościoła Katolickiego.
Art. 8 ust. 4 konkordatu pozwala na wprowadzenie ograniczeń w sprawowaniu kultu publicznego w miejscach nie przeznaczonych do niego
„w szczególności ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny". Nie
jest to więc przepis kategoryczny. Jednak dla uniknięcia sporów z Kościołem
potrzebne jest wprowadzenie do rozporządzenia z dnia 21 lipca 1993 r. przepisu,
iż odmowa wydania zezwolenia na imprezę organizowaną przez instytucje Kościoła
Katolickiego dopuszczalna jest jedynie ze względu na bezpieczeństwo i porządek
publiczny (a nie ze względu na utrudnianie ruchu drogowego). Ponadto w
§ 5 pkt 1 rozporządzenia trzeba skreślić w odniesieniu do tych imprez wymóg
przedstawienia regulaminu imprezy, gdyż nie jest on niezbędny dla zapewnienia
bezpieczeństwa i porządku publicznego w przypadku imprez o charakterze
religijnym odbywanych na drogach publicznych. Sekretariat Episkopatu wydał
ramowy regulamin pielgrzymek, natomiast nie przewiduje się regulaminu procesji.
Ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu
nieruchomości
(Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127, Nr 103, poz. 446 i Nr 107, poz. 464)
Art. 8 ust. 3 konkordatu gwarantuje nienaruszalność miejscom
przeznaczonym przez władzę kościelną do sprawowania kultu i grzebania zmarłych.
Zdanie ostatnie tego ustępu brzmi: „Niniejszy przepis nie ogranicza stosowania
prawa polskiego w przypadkach wywłaszczenia z zachowaniem standardów prawa
międzynarodowego". Pojęcie „standardy prawa międzynarodowego" nie jest
precyzyjne, choć nie jest przypadkowe. Nie można było w konkordacie ująć
pojęcia „zasady prawa międzynarodowego", gdyż w obowiązujących Polskę zasadach
tego prawa — poza jednym wyjątkiem — nie ma postanowień o wywłaszczeniu. W szczególności brak jest postanowień o wywłaszczeniu w niżej wymienionych
dokumentach, zajmujących się zresztą wyłącznie prawami jednostki:
— (europejskiej) Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych
wolności z dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284),
— Paktach Praw Człowieka, tj. w Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Międzynarodowym Pakcie Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1996 r. (załącznik do Dz. U. z 1977 r.
Nr 38, poz. 167 i 168); ten drugi Pakt zajmuje się także prawami narodów i rodzin;
— dokumentach KBWE,
— Deklaracji Narodów Zjednoczonych w sprawie eliminowania wszelkich
form nietolerancji i dyskryminacji opartej na religii lub przekonaniach z dnia 25 listopada 1981 r.
Natomiast Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 10 grudnia 1948
r. zawiera następujące postanowienia:
"Art. 17.
1. Każdy człowiek, zarówno sam jak i wespół z innymi, ma prawo do posiadania
własności.
2. Nie wolno nikogo samowolnie pozbawiać jego własności".
Przepisy prawa materialnego i proceduralnego o wywłaszczaniu,
zawarte w ustawie z dnia 29 kwietnia 1985 r. wykluczają samowolę. Bez wyjaśnienia, o jakie „standardy prawa międzynarodowego" chodzi w art. 8 ust. 3 konkordatu,
nie można odpowiedzieć na pytanie, czy w związku z nim wymaga zmiany ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 r.
Ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy
(Dz. U. Nr 4, poz. 28, z 1960 r. Nr 51, poz. 297 i z 1989 r. Nr 29, poz.
154)
Jest ustawą zwykłą i może ulec zmianie w trybie przewidzianym
konstytucyjnie dla zmian ustaw. Art. 9 konkordatu wyklucza możliwość zniesienia w drodze ustawy wymienionych w nim świąt katolickich. Nie można ustalić, w jaki sposób można by wprowadzić odpowiednią klauzulę do tej ustawy. Prawo
polskie nie zna postanowień wykluczających możliwość zmiany jakiejś ustawy.
Prawne systemy zagraniczne znają takie postanowienia tylko w przypadkach
najwyższej wagi, np. niektóre konstytucje francuskie zawierały zakaz zmiany
republikańskiego charakteru państwa. Doprowadzając sprawę niemal do absurdu,
trzeba by zmienić konstytucję i wprowadzić do niej przepis, że jakaś ustawa
nie może ulec zmianie, jeśli zakazuje tego konkordat. Potrzebna jest zmiana
pisowni w ustawie z dnia 18 stycznia 1951 r., mianowicie w art. 1 pkt 1
lit. a) i b) słowa „Wielkiej Nocy" należy, zgodnie z konkordatem, zastąpić
przez słowo „Wielkanocy".
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254)
Art. 12 ust. 1 konkordatu wymaga rozszerzenia postanowienia
art. 12 ustawy dotyczącego nauczania religii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych również na przedszkola. Ponadto art. 12 ustawy wymaga
szczegółowego uzgodnienia z art. 12 konkordatu. Uprzednio trzeba jednak
wyjaśnić, czy w użytej w art. 12 ust. 1 konkordatu formule „szkoły publiczne
podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy
administracji państwowej i samorządowej" końcówka „prowadzone przez organy
administracji państwowej i samorządowej" odnosi się zarówno do szkół jak i przedszkoli, czy też tylko do przedszkoli. W przypadku tej drugiej wykładni
wymaga też wyjaśnienia, czy intencją konkordatu jest pozbawienie możliwości
uzyskania kwalifikacji szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkół publicznych w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy, jeżeli w szkole niepublicznej (tj. prowadzonej
przez osoby fizyczne oraz przez osoby prawne inne niż państwo lub samorząd
terytorialny) nie ma nauki religii. Dopiero wyjaśnienie tych dwu problemów
pozwoli na odpowiedź co do zakresu niezbędnych zmian w ustawie.
Art. 14 ust. 3 konkordatu przewiduje, że kościelne placówki
oświatowe i wychowawcze mogą być szkołami lub placówkami publicznymi albo
mieć uprawnienia szkół lub placówek publicznych. W myśl art. 5-9 ustawy
istnieje tylko ta druga możliwość. Ze względu na fakultatywne sformułowanie
art. 14 ust. 3 konkordatu, które zapewne chciało wyprzedzić ewentualne
przyszłe regulacje prawne, wydaje się, że z konkordatu nie wynika dla państwa
obowiązek zmiany ustawy w tym kierunku, by umożliwić uznanie szkół i placówek
katolickich za szkoły i placówki publiczne. Jednak także ten problem wymaga
wyjaśnienia.
Ustawa z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 65, poz. 385 oraz z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314)
Art. 1 ust. 3 ustawy wyłącza jej stosowanie w odniesieniu
do szkół wyższych i wyższych seminariów duchownych prowadzonych przez Kościół
Katolicki, inne kościoły i związki wyznaniowe, z wyjątkiem:
— KUL-u,
— szkół i seminariów, odnośnie których umowy między Rządem a właściwymi
władzami kościelnymi stanowią inaczej.
Konkordat zapewne jest taką umową, aczkolwiek jest zawierany nie z Rządem, lecz z państwem. Art. 14 ust. 2 konkordatu zapowiada umowy między
Rządem a Konferencją Episkopatu. Można więc przyjąć, że art. 1 ust. 3 ustawy
nie wymaga niezwłocznej zmiany, ale możliwy jest również pogląd przeciwny.
Problem wymaga więc wyjaśnienia.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela
(Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1982 r. Nr 31,
poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 337, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r.
Nr 4, poz. 24, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198,
Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 85, poz. 425)
Art. 14 ust. 3 konkordatu uzależnia zrównanie praw i obowiązków nauczycieli i wychowawców szkół i placówek prowadzonych przez
Kościół Katolicki od tego, czy są one szkołami i placówkami publicznymi
(co, jak wyżej wykazano, w obecnym stanie prawnym nie jest możliwe) lub
mają uprawnienia szkół lub placówek publicznych. W tych przypadkach następuje
pełne zrównanie ich praw z prawami nauczycieli szkół publicznych. Ten przepis
konkordatu jest już zrealizowany, gdyż art. 1 pkt 8 ustawy rozciąga ją
na nauczycieli i wychowawców szkół i placówek mających wspomniane uprawnienia.
Rozciągnięcie to wprowadziła nowelizacja ustawy dokonana 7 września 1991
r. (Dz. U. Nr 85, poz. 425).
Ustawa zawiera również postanowienie art. 5 ust. 2, w myśl którego, na wniosek związku wyznaniowego, przepisy ustawy lub niektóre
jej postanowienia mogą w drodze rozporządzenia zostać rozciągnięte na nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych i zakładach szkolących prowadzonych przez te związki. Nie jest przy tym
wymagane posiadanie przez nie uprawnień szkół lub placówek publicznych.
Obowiązuje wydane na tej podstawie rozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24 maja 1983 r. w sprawie rozciągnięcia niektórych przepisów Karty
Nauczyciela na nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez
osoby prawne Kościoła Rzymskokatolickiego (Dz. U. Nr 32, poz. 155). Jak
sama nazwa wskazuje, zgodnie z wnioskiem Episkopatu, na nauczycieli tych
rozciągnięto tylko niektóre postanowienia Karty.
Można oczekiwać, że wśród szkół prowadzonych przez Kościół
Katolicki znajdą się również szkoły eksperymentalne, nie realizujące minimum
programowego przewidywanego dla szkół posiadających uprawnienia szkół publicznych.
Zatem delegacja zawarta w obecnym art. 5 ust. 2 ustawy będzie nadal potrzebna.
Jednak w świetle art. 14 ust. 3 konkordatu zachodzi potrzeba synchronizacji, a zatem i zmiany, obu przepisów ustawy.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego z budżetu państwa
(Dz. U. Nr 61, poz. 259)
Art. 15 ust. 3 konkordatu przewiduje dotowanie KUL przez
państwo, nie wyłączając od dotowania, jak to czyni art. 1 ustawy, inwestycji
budowlanych KUL. Zatem ustawa wymaga odpowiedniej zmiany. Ten artykuł konkordatu
rozciąga dotację państwa również na Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie,
co wymaga odpowiedniej zmiany ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. lub wydania
oddzielnej ustawy.
Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej
(Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 6, Nr 40, poz. 179 i Nr 54, poz. 254)
Art. 16 ust. 5 konkordatu uzależnia skierowanie w czasie
ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, kapłanów do pełnienia funkcji
kapelanów wojskowych, a diakonów, alumnów wyższych seminariów duchownych
oraz członków instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego
(te dwa ostatnie określenia dotyczą zakonników) do służby sanitarnej lub
służby w obronie cywilnej — od skierowania przez władzę kościelną. Wymaga
więc odpowiedniej zmiany art. 112 ustawy, który nie wymaga takiego skierowania.
Art. 16 ust. 3 konkordatu przewiduje przeniesienie do
rezerwy kapłanów i diakonów oraz członków instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego. Art. 47 ust. 1 ustawy mówi zaś o duchownych
oraz członkach zakonów (po profesji wieczystej). Należy ujednolicić terminologię
użytą w ustawie z terminologią użytą w konkordacie, tym bardziej, że mogą
wyniknąć wątpliwości, czy diakoni są duchownymi.
Art. 16 ust. 4 konkordatu przewiduje powołanie duchownych
do przeszkolenia do pełnienia funkcji kapelana wojskowego na wniosek właściwego
przełożonego kościelnego. Wymaga więc zmiany art. 107 ustawy, który wymaga
tylko zgody tego przełożonego. Również terminologia użyta w tym artykule
ustawy powinna być ujednolicona z terminologią użytą w konkordacie.
Art. 16 ust. 3 ustawy przewiduje odroczenie służby wojskowej
ze względu na odbywanie nauki alumnom wyższych seminariów duchownych, osobom
po złożeniu ślubów czasowych oraz nowicjuszom. Odpowiedni przepis należy
wprowadzić do ustawy, która tych spraw nie reguluje.
Ustawa z dnia 19 kwietnia 1969 r. — Kodeks karny wykonawczy
(Dz. U. Nr 13, poz. 98, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 16, poz.
125 i Nr 45, poz. 289, z 1985 r. Nr 23, poz. 100 i Nr 31, poz. 138, z 1990
r. Nr 14, poz. 85 i Nr 36, poz. 206)
Ustawa ta w art. 48, dotyczącym prawa skazanego, pomija
prawo do posług religijnych. Jest ono uregulowane zarządzeniem Ministra
Sprawiedliwości z dnia 17 września 1981 r., więc aktem dość niskiego rzędu.
Postanowienia zawarte w art. 17 konkordatu, dotyczące tych posług, powinny
być wprowadzone do kodeksu karnego wykonawczego.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 kwietnia 1991
r. w sprawie typów domów pomocy społecznej, zasad ich funkcjonowania, zasad
ustalania opłat za pobyt w tych domach oraz sposobu i trybu pobierania
odpłatności
(Dz. U. Nr 33, poz. 145)
Rozporządzenie mówi o tym, że dom pomocy winien m.in.
umożliwiać mieszkańcom domów rozwój ich osobowości, w rozwinięciu tego
wymienia tylko dostęp do kultury, oświaty i rekreacji. Nie wspomina natomiast o opiece duszpasterskiej. Takie brzmienie rozporządzenia umożliwia więc
powstawanie domów opartych o światopogląd świecki. Skoro jednak w myśl
art. 17 ust. 3 konkordatu zawieranie umów ze skierowanymi przez biskupa
diecezjalnego kapelanami katolickimi jest obowiązkowe bez względu na to,
jaka instytucja prowadzi zakład opieki społecznej, rozporządzenie wymaga
uzupełnienia.
Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych
(Dz. U. z 1972 r. Nr 47, poz. 298, z 1989 r. Nr 29, poz. 154, z 1990 r.
Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 64, poz. 271)
Art. 24 konkordatu dotyczący cmentarzy, jak również art.
3 ust. 3 konkordatu zapewniający ich nienaruszalność, wymagają wprowadzenia
wielu zmian do ustawy:
— Art. 1 ust. 3 ustawy dotyczący zakładania i rozszerzania
cmentarzy wyznaniowych wymaga wprowadzenia doń postanowienia, że decyduje o tym ordynariusz.
— Art. 6 ustawy ustalający warunki użycia terenu cmentarnego
na inne cele wymaga wprowadzenia zasady nienaruszalności cmentarzy katolickich.
— Art. 7 ustawy m.in. ustala warunki, którym muszą odpowiadać
groby, w tym zakaz użycia grobu do ponownego chowania przed upływem 20
lat lub gdy po ich upływie zostanie wniesiona odpowiednia opłata, jak również
zakaz ponownego użycia do pochowania grobów mających wartość pamiątek historycznych
m.in. ze względu na pochowaną w nim osobę. Art. 24 konkordatu odsyła do
prawa polskiego tylko w sprawach budowy, rozbudowy i konserwacji cmentarzy,
zatem przytoczone przepisy stanowiące część art. 7, jako wybiegające poza
ustalony konkordatem zakres obowiązywania prawa polskiego o cmentarzach,
muszą być uchylone w odniesieniu do cmentarzy katolickich.
— Art. 8 ustawy m.in. zobowiązuje zarządy cmentarzy wyznaniowych
do umożliwienia pochowania zwłok osób zmarłych, które nie należały do danego
wyznania, jeżeli w danej miejscowości nie ma cmentarza komunalnego. Ze
względu na brak takiego przepisu w konkordacie, to postanowienie ustawy
winno być uchylone.
— Art. 20 ustawy zawiera upoważnienie do określania szczegółów w drodze rozporządzenia. Ta delegacja ustawowa wymaga w odniesieniu do
cmentarzy katolickich ograniczenia do wąskich ram ustalonych przez art.
24 konkordatu. Tym samym wymagają też uchylenia w odniesieniu do cmentarzy
katolickich liczne przepisy wydanego na podstawie art. 20 ustawy rozporządzenia
Ministrów Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Zdrowia i Opieki
Społecznej z dnia 20 października 1972 r. w sprawie urządzenia cmentarzy,
prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmarłych (Dz. U. Nr 47, poz.
299), w szczególności przepisy o wymiarach grobów i odstępach pomiędzy
nimi, domach przedpogrzebowych i księgach cmentarnych.
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. — Kodeks rodzinny i opiekuńczy
(Dz. U. Nr 9, poz. 59, z 1974 r. Nr 22, poz. 131, z 1975 r. Nr 45, poz.
234, z 1986 r. Nr 36, poz. 180)
Art. 10 konkordatu przewiduje, że małżeństwo kanoniczne
wywiera takie skutki, jakie pociąga za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli zostaną zachowane 3 określone w art. 10 ust. 1
konkordatu warunki.
Art. 10 ust. 6 konkordatu zawiera zobowiązanie się Państwa
do dokonania koniecznych zmian w prawie polskim, ale nie określa czasu, w którym te zmiany mają być dokonane. Bezpodstawne jest twierdzenie posła
Janusza Piechocińskiego (PSL) w jego wypowiedzi dla „Słowa-Dziennika Katolickiego"
(nr 211 z 19-21 listopada 1993 r.), że przepisy traktujące o cywilnych
aktach zawierania małżeństw muszą być znowelizowane przed rozpoczęciem
debaty nad ratyfikacją konkordatu. Wprawdzie konkordat z 1925 r. nie zawierał
przepisu będącego zobowiązaniem się Państwa do wprowadzenia zmian w ustawodawstwie
polskim, ale przewidywał zawieranie umów polsko-watykańskich na temat majątku
skonfiskowanego przez zaborców; do 1939 r. zawarto tylko jedną fragmentaryczną
umowę, nie wyczerpującą ustalonej w konkordacie z 1925 r. tematyki.
Zakres zmian w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, mimo
braku dosłownego zapisu w konkordacie, wymaga jeszcze dodatkowych rozmów
ze stroną kościelną, zapewne z Konferencją Episkopatu a nie ze Stolicą
Apostolską. Należy szczególnie podkreślić, że strony zawierające konkordat
przewidziały, iż ustalenia art. 10 ust. 3 i 4 co do podziału kompetencji w sprawach małżeńskich pomiędzy władzę kościelną i sądy państwowe są nieprecyzyjne,
zatem — co prawda fakultatywnie — zapowiedziano możliwość zawarcia w tym
zakresie umowy dodatkowej zgodnie z art. 27 konkordatu. Wymaga rozważenia,
czy w ogóle możliwa jest nowelizacja kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
przed zawarciem takiej dodatkowej umowy.
Z brzmienia konkordatu wynika, że głębokiej zmiany wymaga w tytule I — Małżeństwo — kodeksu rodzinnego i opiekuńczego dział I — Zawarcie
małżeństwa. Mniejsze, chociaż również istotne zmiany nastąpią w dziale
IV — Ustanie małżeństwa — tego tytułu kodeksu.
Art. 10 konkordatu uzależnia równoprawność małżeństwa
kanonicznego z małżeństwem zawartym zgodnie z prawem polskim m.in. od braku
między nupturientami przeszkód wynikających z prawa polskiego. Konkordat
nie zabrania zawarcia małżeństwa kanonicznego w przypadku istnienia tych
przeszkód, ale zakłada, że nie będzie ono mogło pociągać za sobą skutków
zawarcia małżeństwa przewidzianych w prawie polskim. Nie wymagają zatem
zmiany art. 10-15 kodeksu, ustalającego przeszkody, jak brak wymaganego
wieku, pokrewieństwo pomiędzy nupturientami, choroba psychiczna, ubezwłasnowolnienie
itd.
Można natomiast już obecnie przewidzieć, jakie główne
problemy wynikną przy przewidywanej nowelizacji.
Wprawdzie z przytoczonego wyżej przepisu konkordatu wynika,
że pozostaje w mocy oczywisty przepis kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
że nie może zawrzeć małżeństwa osoba pozostająca w związku małżeńskim,
ale w myśl kanonów 1143-1146 kodeksu prawa kanonicznego (tzw. privilegium
paulinum) władza kościelna może rozwiązać małżeństwo zawarte tylko w urzędzie
stanu cywilnego pomiędzy dwoma osobami nieochrzczonymi, jeżeli jedna ze
stron ochrzci się lub choćby wyrazi zamiar chrztu, zaś strona druga odmawia
chrztu lub zgodnego zamieszkania „ze stroną ochrzczoną, bez obrazy Stwórcy". W skrajnych przypadkach wystarczy odpowiednie oświadczenie strony ochrzczonej,
bez wysłuchania drugiej strony (kanon 1145 par. 2).
Konkordat nie wyjaśnia fundamentalnej kwestii, czy w przypadku rozwiązania małżeństwa kanonicznego przez władzę kościelną sąd
polski musi, czy też tylko może orzec rozwód. W myśl art. 10 ust. 5 konkordatu
problem ten może być przedmiotem dodatkowej umowy polsko-watykańskiej.
Generalnie zaś linią przewodnią zapowiedzianej w konkordacie
nowelizacji prawa polskiego powinno być dążenie do uniemożliwienia „specyficznej
bigamii" przy wykorzystaniu różnic pomiędzy prawem kanonicznym a prawem
polskim.
Ustawa z dnia 29 września 1986 r. — Prawo o aktach stanu cywilnego
(Dz. U. Nr 36, poz. 180, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 29, poz.
154)
Uwagi powyższe dotyczące kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
dotyczą analogicznie prawa o aktach stanu cywilnego. W szczególności głębokich
zmian wymagać będzie rozdział 6 — Zawieranie małżeństw — tego prawa. Regulacja
styku pomiędzy małżeństwem kanonicznym a jego wpisaniem do akt stanu cywilnego
powinna być bardzo szczegółowa. Wskazanym byłoby umieszczenie też delegacji
do uregulowania szczegółów w rozporządzeniu wykonawczym; chociaż prawo o aktach stanu cywilnego nie zawiera delegacji do ustalenia wzorów różnych
rodzajów aktów stanu cywilnego, to jednak w drodze rozporządzenia powinien
być wprowadzony obowiązujący wzór wniosku o wpisanie małżeństwa kanonicznego
do akt stanu cywilnego.
Ponadto pewnych zmian będą wymagały inne — poza tym prawem — przepisy, w tym także finansowe; chodzi tu o opłatę skarbową za wpisanie
małżeństwa kanonicznego do akt stanu cywilnego i sposób jej pobierania,
wynagrodzenie duchownego za złożenie takiego wniosku.
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. — Kodeks postępowania cywilnego
(Dz. U. Nr 43, poz. 296, z licznymi późniejszymi zmianami)
Uwagi powyższe dotyczące kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
dotyczą analogicznie kodeksu postępowania cywilnego w zakresie objętym
rozdziałem 1 — Sprawy małżeńskie — z działu II tytułu II kodeksu (art.
561-564).
Ustawa z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego
Kościoła Prawosławnego
(Dz. U. Nr 66, poz. 287, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i z 1993 r. Nr 7, poz.
34)
Ustawa ta została tu przytoczona dla zasygnalizowania
następującego problemu:
Skoro konkordat przyznaje omówione wyżej skutki katolickiemu małżeństwu
kanonicznemu, to należy odpowiednio potraktować także małżeństwa kościelne
innych wyznań. Czy można to uczynić w odniesieniu do wszystkich 94 legalnie
działających w Polsce (według stanu z dnia 15 listopada 1993 r.) kościołów i związków wyznaniowych, o zróżnicowanym podejściu do religijnego znaczenia
małżeństwa, możliwości rozwodu, a także o bardzo różnych (nieraz bardzo
małych) możliwościach dokumentacji małżeństwa religijnego? Zapewne nie
do wszystkich. A jeżeli nie do wszystkich — to do których?
Jeżeli zaś zostanie ustalona lista tych kościołów i związków
wyznaniowych, których małżeństwa religijne pociągać będą za sobą skutki w prawie polskim — to w jakim akcie prawnym ma to być uregulowane? Czy w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, czy też w ustawach regulujących stosunek
Państwa do danego kościoła lub związku wyznaniowego?
W chwili obecnej można jedynie stawiać pytania, bez udzielenia
na nie odpowiedzi. Ustawy z lat 1936-1945, regulujące stosunek Państwa
do niektórych kościołów, zawierały przepisy dotyczące prowadzenia przez
nie akt stanu cywilnego mających moc publiczną i o ważności małżeństw w nich zawartych.
Rozstrzygnięcie w tych sprawach rzutować będzie także na ewentualną
nowelizację ustawy z dnia 4 lipca 1991 r.
Do Sejmu II kadencji zostały wniesione, zarówno jako
projekty rządowe, jak i jako projekty poselskie, projekty ustaw o stosunku
Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej
(druki sejmowe nr 48 i 69) oraz do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej (druki sejmowe nr 47 i 75). W exposé Pana
Premiera Waldemara Pawlaka zawarta była zapowiedź kontynuowania prac nad
regulacją stosunku Państwa do kościołów. Zatem nie należy wstrzymywać procesu
legislacyjnego odnośnie tych projektów ustaw. Trzeba jednak liczyć się z tym, że zależnie od odpowiedzi na postawione wyżej pytania potrzebna
byłaby nowelizacja również tych — jeszcze nie uchwalonych — ustaw.
*
Tekst publikowany w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski,
Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997, przygotowany na zlecenie Urzędu
Rady Ministrów RP.
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 16-11-2003 Ostatnia zmiana: 24-01-2004)
Aleksander MerkerUr. 1924, zm. 2012. Wybitny znawca prawa wyznaniowego i religioznawca, wieloletni członek kierownictwa Urzędu ds. Wyznań (1971-1990), działacz lewicowy. Przed wojną ukończył trzy klasy Gimnazjum Koedukacyjnego im. S. Konarskiego w Oświęcimiu, maturę zdał w 1946. Następnie ukończył administrację na Uniwersytecie Łódzkim (1950). W 1956 został wicedyrektorem w gabinecie Ministra Oświaty. W 1959 uzyskał magisterium prawa na UW i od tego czasu rozpoczął pracę w Urzędzie ds. Wyznań, którym kierował od 1983 do jego rozwiązania. W latach 1980-1989 był członkiem-sekretarzem Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu oraz współprzewodniczącym zespołu roboczego, który opracowywał uchwaloną 17 maja 1989 r ustawę o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego. Na emeryturze (od 1990) był ekspertem ds. wyznaniowych SLD. Wdowiec od 1975, ma dwóch synów. Liczba tekstów na portalu: 13 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Nowe ruchy religijne w Polsce | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2926 |
|