|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Zmiany legislacyjne sytuacji innych kościołów Autor tekstu: Marek Pernal
Opracowanie Marka Pernala pt. "Zmiany legislacyjne dotyczące sytuacji innych
Kościołów i związków wyznaniowych związane z wejściem w życie Konkordatu"
(21 stycznia 1994 r., Warszawa)
Ratyfikacji konkordatu powinny towarzyszyć działania
legislacyjne zmierzające do zabezpieczenia pozycji prawnej innych kościołów i związków wyznaniowych. Budziłaby wątpliwości sytuacja, w której Kościół
katolicki dzięki konkordatowi korzystałby z uprawnień, jakich pozbawione
byłyby, nawet przejściowo, inne kościoły. Potrzeba rozciągnięcia postanowień
konkordatu na inne wspólnoty wyznaniowe zgodna jest z intencjami zarówno
poprzedniego, jak i obecnego rządu. Ostatnio deklarację podjęcia kroków w tym celu złożył Minister — Szef Urzędu Rady Ministrów Michał Strąk podczas
spotkania Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Polskiej Rady Ekumenicznej w dniu 14 stycznia 1994 r. W czasie posiedzenia Komisji prezes Rady — bp
Jan Szarek przedstawił dezyderaty dotyczące przyjęcia wobec kościołów mniejszościowych
zasad i gwarancji, jakie zostały ujęte w konkordacie w następujących przepisach:
art. 8 (cmentarze), art. 10 (małżeństwa), art. 12 (katechizacja w szkołach),
art. 14 (dotowanie szkół), art. 17 (posługa duszpasterska w zakładach leczniczych i penitencjarnych), art. 20 (środki przekazu), art. 21 (zbiórki publiczne),
art. 22 (status instytucji charytatywnych), art. 25 (ochrona dóbr kultury) i art. 27 (delegacja do dalszych umów). Spełnienie postulatu rozciągnięcia przepisów konkordatu
na inne kościoły i związki wyznaniowe oznacza konieczność dokonania zmian w prawie polskim. Przedstawiciele kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie
Ekumenicznej zobowiązali się do przedłożenia stronie rządowej w Komisji
Wspólnej swych propozycji w tym zakresie do końca lutego 1994 r., tzn.
do następnego posiedzenia Komisji.
Ze wstępnej oceny dokonanej w Biurze do Spraw Wyznań
wynika, iż nowelizacja mogłaby się ograniczyć do następujących ustaw:
a) ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155 z późn. zm.),
b) ustawa z dnia 29 września 1986 r. o aktach stanu cywilnego (Dz. U.
Nr 36, poz. 180 z późn. zm.),
c) ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U.
Nr 9, poz. 59 z późn. zm.),
d) ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych
(Dz. U. z 1972 r. Nr 47, poz. 298 z późn. zm.),
e) ustawa z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego
Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287 z późn. zm.) oraz dwie ustawy,
których projekty są w końcowej fazie sejmowych prac legislacyjnych i które
zostaną najprawdopodobniej uchwalone w najbliższych tygodniach — ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego i ustawa o stosunku
Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. (Obie ustawy uchwalono dnia
13 maja 1994 r. [Dz. U. Nr 73, poz. 323 i 324]).
Ad a)
Wstępna, robocza propozycja zmian w ustawie o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania:
Art. 17 ust. 2 (dodany)
Kompetentne władze państwowe oraz władze poszczególnych kościołów i innych związków wyznaniowych opracują zasady udostępniania dóbr kultury
będących własnością lub pozostających we władaniu kościołów i innych związków
wyznaniowych.
(w kontekście art. 25 konkordatu)
Art. 191 (dodany)
W celu realizacji uprawnień, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 władze kościołów i innych związków wyznaniowych skierują osoby duchowne, z którymi odpowiednia instytucja zawrze stosowną umowę.
(w kontekście art. 17 konkordatu)
Art. 21 ust. 2 (dodany)
Szkoły i placówki wymienione w ust. 1 będą dotowane przez państwo lub
organy samorządu terytorialnego w przypadkach i na zasadach określonych
przez odpowiednie ustawy.
(w kontekście art. 14 konkordatu)
Art. 24 ust 3 (dodany)
Przepisy prawa polskiego o zbiórkach publicznych nie mają zastosowania
do zbierania ofiar na cele religijne, prowadzoną przez kościoły i inne
związki wyznaniowe działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz utrzymanie duchownych, członków zakonów i diakonów,
jeżeli odbywają się w obrębie terenów kościelnych, kaplic i innych obiektów
sakralnych oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej
okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony.
(w kontekście art. 21 konkordatu)
Art. 241 (dodany)
Działalność służąca celom humanitarnym, charytatywno-opiekuńczym, naukowym i oświatowo-wychowawczym podejmowana przez osoby prawne kościołów i innych
związków wyznaniowych jest zrównana pod względem prawnym z działalnością
służącą analogicznym celom i prowadzoną przez instytucje państwowe.
(w kontekście art. 22 konkordatu)
Art. 25 ust. 4 (zmieniony)
Kościoły i inne związki wyznaniowe mają prawo do posiadania i używania
własnych środków społecznego przekazu na zasadach określonych w przepisach
ustawy o radiofonii i telewizji. Kościoły i inne związki wyznaniowe mają
także prawo do emitowania programów w publicznej radiofonii i telewizji w sposób określony w porozumieniu między władzami danego kościoła lub innego
związku wyznaniowego a jednostkami publicznej radiofonii i telewizji.
(w kontekście art. 20 konkordatu)
Ad b) i c)
Przepisy prawa polskiego dotyczące zawierania małżeństwa muszą być
zmienione w związku z postanowieniem art. 10 ust. 6 konkordatu. Należało
by dążyć do tego, by zmiany przepisów obydwu ustaw dotyczyły możliwości
wywierania przez małżeństwo wyznaniowe skutków prawnych przewidzianych w prawie polskim nie tylko w przypadku małżeństw zawieranych w Kościele
katolickim, lecz również w przypadku związków zawieranych w innych kościołach i wspólnotach wyznaniowych. Mając na uwadze niezbędne gwarancje prawne,
jakie wiążą się z zawieraniem małżeństwa, należało by rozpatrzyć propozycję,
by możliwość o której mowa, ograniczyć do kościołów, których sytuację prawną
określają ustawy. (Obecnie — Kościół katolicki i Kościół Prawosławny, wkrótce — Kościół Ewangelicko-Luterański i Ewangelicko-Reformowany, w nieodległej
przyszłości — pozostałe cztery kościoły należące do Polskiej Rady Ekumenicznej,
Kościół Adwentystów Dnia Siódmego i Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich — łącznie 10 kościołów).
Należy zwrócić uwagę, że projekt zmiany Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
przygotowany przez Komisję do Spraw Reformy Prawa Cywilnego przy Ministerstwie
Sprawiedliwości ogranicza swe postanowienia do małżeństw zawieranych w Kościele katolickim, odnosząc się do sytuacji innych wyznań jedynie w zapisie
proponowanego art. 13 w brzmieniu: „Skutki cywilne małżeństw
zawieranych przed duchownymi innych wyznań regulują odrębne przepisy".
Rozwiązanie takie nie wydaje się najszczęśliwsze. Skutki cywilne małżeństw
zawieranych zgodnie z przepisami kościołów mających ustawowo uregulowaną
sytuację prawną powinny być uregulowane w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym
równocześnie ze skutkami małżeństw katolickich.
Ad d)
Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania nie zawiera przepisów
dotyczących cmentarzy wyznaniowych, zatem rozciągnięcie udzielonych przez
konkordat gwarancji związanych z nienaruszalnością cmentarzy mogłoby znaleźć
się w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Należało by przy tym poddać
rozwadze, czy istotnie gwarancje udzielone przez konkordat cmentarzom katolickim
idą dalej niż gwarancje nienaruszalności dane wszystkim cmentarzom wyznaniowym
przez obowiązującą ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych i czy w związku z tym nowelizacja tej ustawy jest potrzebna.
Wstępna, robocza propozycja zmian:
Art. 6 ust. 2 (zmieniony)
Jeżeli teren cmentarny stanowi lub stanowił uprzednio własność Kościoła
katolickiego lub innego kościoła albo związku wyznaniowego lub jeżeli teren
ten został przez właściwą władzę kościoła albo związku wyznaniowego przeznaczony
do grzebania zmarłych, Państwo gwarantuje jego nienaruszalność w tym celu.
Można go przeznaczyć na inny użytek z ważnych powodów, za zgodą właściwej
władzy tego kościoła lub związku wyznaniowego po zasięgnięciu opinii tej
władzy co do sposobu oznaczenia i upamiętnienia terenu pocmentarnego.
ust. 3 (skreślony)
ust. 5 (zmieniony)
Przepis ust. 2 nie ogranicza stosowania przepisów ustawy o gospodarce
gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości w przypadkach uzasadnionych szczególnymi
celami publicznymi.
Ad e)
Władze Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego nie zgłosiły
jeszcze swych postulatów związanych z uprawnieniami, jakie w konkordacie
uzyskał Kościół katolicki. Biorąc pod uwagę, że inicjatywa w tej sprawie
powinna wyjść od władz Kościoła Prawosławnego, formułowanie konkretnych
propozycji byłoby przedwczesne. Podobne spostrzeżenie odnosi się do spodziewanych
ustaw o stosunku Państwa do innych kościołów.
*
Tekst publikowany w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski,
Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997, przygotowany w Biurze do Spraw
Wyznań URM na zlecenie Urzędu Rady Ministrów RP.
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 16-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2930 |
|