Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.013.571 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Niech młodzieniec nie zaniedbuje filozofii, ale i starzec niech się nie czuje niezdolny do dalszego jej studiowania. Dla nikogo bowiem nie jest ani za wcześnie, ani za późno, aby zacząć troszczyć się o zdrowie swej duszy.
 Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną

Odpowiedź szefa MSZ na interpelację posła Zająca

Odpowiedź Ministra Spraw Zagranicznych Andrzeja Olechowskiego na interpelację posła Ryszarda Zająca w sprawie skutków finansowych ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską
(30 listopada — 2 grudnia 1994 r., Warszawa)

W związku z interpelacją posła Ryszarda Zająca w sprawie skutków finansowych ratyfikacji konkordatu pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską, przesłaną dnia 16 listopada br. do prezesa Rady Ministrów, niniejszym przedstawiam z upoważnienia pana premiera stanowisko rządu w tej sprawie.
Rząd potwierdza swą wcześniejszą opinię, iż koszty materialne związane z ratyfikacją konkordatu ograniczą się do przeznaczenia w budżecie państwa dotacji na rzecz Papieskiej Akademii Teologicznej, przy czym skalę i podstawę prawną dotowania określić powinien parlament. Zobowiązanie do dotowania PAT wynika z art. 15 ust. 3 konkordatu i będzie realizowane po jego ratyfikacji. Gdyby przyjąć, iż dotowanie PAT odbywa się na zasadach takich samych, jak dotowanie KUL, to w 1994 r. hipotetyczna dotacja na działalność dydaktyczną wyniosłaby ok. 13 mld zł, zaś dotacja na pomoc materialną dla studentów - ok. 3 mld zł.
Obowiązek dotowania KUL nie wynika z konkordatu, lecz z ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu KUL z budżetu państwa. Art. 15 ust. 3 konkordatu potwierdza w tej części istniejące już unormowanie prawa wewnętrznego. Z tego tytułu KUL w 1993 r. otrzymał z budżetu państwa 104 928 mln zł (na działalność dydaktyczną — 81 358 mln zł, na pomoc materialną 23 570 mln zł), a w 1994 r. otrzymać powinien 129 674 mln zł (na działalność dydaktyczną - 105 867 mln zł, na pomoc materialną dla studentów — 23 807 mln zł). Konkordat nie zmienia zasad ani warunków finansowania KUL z budżetu państwa.
Konkordat — wbrew poglądowi wyrażanemu przez niektórych posłów — nie powoduje powstania innych zobowiązań finansowych dla budżetu państwa. Wydatki związane z duszpasterską i charytatywną działalnością Kościoła mają swoje umocowanie w obowiązującym prawie. Konkordat nie wprowadza kapelanów do zakładów penitencjarnych, wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz opieki zdrowotnej i społecznej. Pełnią oni posługę duszpasterską w wyżej wymienionych placówkach już od 1989 r., tzn. od momentu wejścia w życie ustawy o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy w celu pełnienia posługi duszpasterskiej w zakładach leczniczych oraz w zamkniętych zakładach pomocy społecznej „kierownicy właściwych zakładów państwowych zatrudnią kapelanów skierowanych przez biskupa diecezjalnego". Z informacji Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej wynika, iż w placówkach innych niż szpitale kapelani nie są zatrudniani. Wysokość wydatków związanych z funkcjonowaniem kapelanów szpitalnych nie jest dokładnie znana. MZiOS nie gromadzi takich informacji. Skalę kosztów obrazują dane, z których wynika, iż w 1992 r. działały w Polsce 684 szpitale ogólne, zaś kapelani szpitalni zaszeregowani są zgodnie z lp. 8 cz. I tabeli zaszeregowań stanowisk pracy, stanowiącej zał. nr 2 do rozporządzenia MZiOS z dnia 20 lipca 1992 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 55, poz. 273 z późniejszymi zmianami) w kategorii od XIV do XVI. Stawki wynagrodzenia zasadniczego dla ww. kategorii wynoszą od 2,5 mln do 5 mln zł w przypadku kapelana zatrudnionego w pełnym wymiarze norm pracy.
Kapelani pełniący posługę w zakładach penitencjarnych na podstawie art 32 ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła katolickiego nie otrzymują wynagrodzenia. Z konkordatu nie wynika, by umowa przewidziana w art. 17 ust. 3 miała oznaczać nawiązanie z kapelanem więziennym stosunku pracy i płacenie wynagrodzenia.

_____________________

Sprawozdanie Stenograficzne z 36 posiedzenia Sejmu w dniu 30 listopada — 2 grudnia 1994, Załącznik nr 2, Interpelacje i zapytania, s. 37-38.
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Odpowiedź na ponowną interpelację Dyducha
Posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej - 13 XII 1994

 Dodaj komentarz do strony..   


« Prace nad ustawą ratyfikacyjną   (Publikacja: 17-11-2003 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2964 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365