|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Kwestia zgodności Konkordatu z Konstytucją Autor tekstu: Zachariasz Łyka
Ocena zgodności Konkordatu z nową Konstytucją RP dokonana przez ks.
prof. Zachariasza Łykę
(30 kwietnia 1997 r., Warszawa)
Szczegółowa i wnikliwa analiza treści Konkordatu z dnia 28 lipca 1993 r. oraz Nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
uchwalonej przez Sejm w dniu 2 kwietnia 1997 roku prowadzi do następujących
wniosków:
1. Sfery zgodności
Przepisy Konkordatu dotyczące stosunku Kościół
Katolicki -
Państwo są zgodne z przepisami Konstytucji RP, w szczególności w kwestii
niezależności i autonomii oraz współpracy dla dobra człowieka i dobra wspólnego,
jak również statusu konkordatu i podstawowych elementów działalności Kościoła.
Dla przykładu wymienić należy następujące zapisy:
a) Przepis art. 1 Konkordatu
stwierdzający, że Państwo i Kościół Katolicki są -
każde w swej dziedzinie -
niezależne i autonomiczne we współdziałaniu
dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego, jest zgodny z art. 25 ust. 3 Konstytucji, który stwierdza, że
stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi,
zatem również z Kościołem Katolickim, kształtowane są na zasadach
poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również
współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego. W kwestii interpretacji owej wzajemnej autonomii i niezależności
istotne znaczenie może mieć wyjaśnienie, zawarte w p. 8, uzasadnienia do
projektu ustawy ratyfikacyjnej Konkordatu o następującej treści:
„Zasada ta oznacza nowoczesną postać obecności Kościoła we wspólnocie
politycznej, w której Kościół nie uczestniczy w sprawowaniu władzy
politycznej, duchowieństwo zaś nie angażuje się ani w działalność partii
politycznych, ani w funkcjonowanie państwowych organów ustawodawczych,
wykonawczych i sądowniczych, jak również w bieżące działania
administracji. Akceptacja tej wizji pozwala Państwu odwoływać się do doniosłych, z punktu widzenia państwa, zasad soborowej konstytucji "Gaudium et spes",
takich chociażby jak deklaracja, że „[Kościół] nie pokłada (..) swych
nadziei w przywilejach ofiarowanych mu przez władzę państwową; co więcej,
zrzeknie się z korzystania z pewnych praw legalnie nabytych, skoro się okaże,
że korzystanie z nich podważa szczerość jego świadectwa albo, że nowe
warunki życia domagają się innego układu stosunków". Formuła niezależności i autonomiczności Państwa i Kościoła, w opinii Rządu, zgodna jest z zasadą
oddzielenia Kościoła od Państwa wyrażoną w art. 82 ust. 2 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej".
b) Zawarcie Konkordatu jako umowy międzynarodowej
jest zgodne z art. 25 ust. 4, który
stanowi, że stosunki między Rzeczypospolitą Polską a Kościołem Katolickim
określa m.in. umowa międzynarodowa
zawarta ze Stolicą Apostolską. Istnieją zatem pełne podstawy do
ratyfikowania Konkordatu.
c) Konkordat uznaje zasady
konstytucyjne i ustawy strony rządowej oraz w szeregu kwestiach prawo
polskie (np. art. 4 ust. 5, art. 8 ust. 2, ust. 4), przewiduje konieczne
zmiany w prawie polskim (vide art. 10
ust. 6).
d) Art. 11 Konkordatu, mówiący o współdziałaniu na rzecz obrony i poszanowania instytucji małżeństwa i rodziny, jest zgodny z art. 18 Konstytucji.
e) Art. 12 Konkordatu, mówiący o prawie rodziców do wychowania dzieci
oraz o nauczaniu religii w szkołach
publicznych, jest zgodny z art. 48 i art. 93 ust. 3 oraz art. 53 ust. 4 Konstytucji.
f) Art. 14 i 15 Konkordatu, dotyczące
zakładania i prowadzenia szkół, odpowiadają
treści art. 70 ust. 3 Konstytucji.
2. Sfery
niezgodności
Konkordat nie
jest zgodny z Konstytucją w kwestii równouprawnienia
kościołów i związków wyznaniowych, ponieważ zakres uprawnień tworzony
przez Konkordat dla Kościoła Katolickiego jest większy niż dotychczasowe
prawa zagwarantowane dla innych kościołów. Status Konkordatu jako źródła
prawa nie jest formalnie sprzeczny z konstytucyjną zasadą równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych, zawartą w art. 25 ust. 1 Konstytucji, ponieważ
ustawodawca nie przeciwstawił Konkordatu zasadzie równouprawnienia, lecz ujął
te instytucje prawne korelatywnie. I chociaż faktycznie konkordat jako umowa międzywyznaniowa
[ 1 ]
stawia Kościół Katolicki w sytuacji zdecydowanie uprzywilejowanej wobec
wszystkich innych kościołów i związków wyznaniowych, co może wskazywać na
nierówność w sytuacji prawnej tych kościołów i związków wyznaniowych, to
jednakże szczególny status Stolicy Apostolskiej w prawie międzynarodowym nie
może — i nie powinien -
naruszać naczelnej i konstytucyjnej zasady równouprawnienia wszystkich kościołów i związków wyznaniowych, co w teorii i praktyce musi oznaczać, że kościoły
te i związki wyznaniowe są, bez względu na status i formę regulacji
prawnych, absolutnie równouprawnione, tzn. przysługują im te same prawa (równość
prawna, równość wobec prawa). Słusznie więc ustawodawca nie przeciwstawił
statusu Konkordatu zasadzie równouprawnienia. Nierówności więc płyną nie z faktu Konkordatu, lecz jego zapisów.
3. Różnice w zakresie uprawnień
Treść
Konkordatu w szeregu kwestiach daje Kościołowi Katolickiemu większy zakres
uprawnień niż posiadają inne Kościoły, np.:
a) Art. 8 ust. 3 Konkordatu zapewnia miejscom do sprawowania kultu i grzebania
zmarłych nienaruszalność, czego
nie posiadają inne Kościoły.
b) Art. 10 Konkordatu wprowadza śluby kanoniczne mogące uzyskać status praw
cywilnych, czego nie posiadają inne Kościoły.
c) Art. 12 ust. 1 Konkordatu gwarantuje prawo nauczania religii w
przedszkolach, czego nie zapewnia się innym Kościołom.
d) Art. 12 ust. 1 Konkordatu gwarantuje, że — w odniesieniu do Kościoła Katolickiego -
szkoły organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu
zajęć szkolnych i przedszkolnych. Z takich uprawnień nie korzysta żaden
inny Kościół, zwłaszcza kościoły mniejszościowe, dla których żadna szkoła
-
nawet na prośbę zainteresowanych -
nie organizuje nauczania religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych. Przeciwnie, rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania religii w szkołach
publicznych, wprowadzając limity uczących się religii, skutecznie
wyeliminowano możliwość nauczania w szkole religii dzieci wiernych kościołów
mniejszościowych. A przecież nawet jedno dziecko różnowiercze ma prawo
uczenia się religii w szkole. Przepis Konkordatu jeszcze bardziej umocni ten
stan rzeczy i monowyznaniowość nauki religii w szkole.
e) Art. 14 ust. 4 Konkordatu zapewnia dotowanie
przez Państwo lub organy samorządu terytorialnego kościelne szkoły i przedszkola oraz ośrodki oświatowe i wychowawcze, czego nie gwarantuje żadnym
innym Kościołom żaden przepis.
f) Art. 15 Konkordatu gwarantuje Kościołowi Katolickiemu prawo do zakładania i prowadzenia m.in. odrębnych wydziałów
teologii katolickiej na uniwersytetach oraz określania ich statusu prawnego
w drodze umowy między Rządem RP a Episkopatem, a także możność rozważenia przez Państwo udzielania im pomocy
finansowej. Takich gwarancji nie posiadają inne Kościoły.
g) Art. 15 ust. 3 Konkordatu gwarantuje dotowanie
-
obok KUL -
również Papieskiej Akademii Teologicznej. Żadna szkoła teologiczna żadnego
innego Kościoła nie ma takich gwarancji.
h) Art. 17 Konkordatu zapewnia warunki do wykonywania praktyk religijnych i korzystania z posług religijnych osobom przebywającym w zakładach
penitencjarnych, wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz opieki zdrowotnej i społecznej
(a nadto bez bliższego określenia) także w innych zakładach i placówkach tego rodzaju z prawem
wyznaczania kapelanów oraz obowiązkiem
zawierania z nimi przez odpowiednie
instytucje stosownych umów.
Analogiczne uprawnienia nie przysługują innym Kościołom.
i) Art. 22 ust. 1 Konkordatu zapewnia zrównanie
pod względem prawnym działalności Kościoła, służącej celom humanitarnym,
charytatywno-opiekuńczym,
naukowym i oświatowo-wychowawczym z działalnością instytucji państwowych. Analogiczne zrównanie nie występuje w odniesieniu do innych Kościołów.
j) Art. 22 ust. 4 Konkordatu zapewnia — w miarę możliwości -
wsparcie materialne w celu
konserwacji i remontowania zabytkowych obiektów sakralnych i budynków towarzyszących, a także dzieł sztuki. Inne Kościoły
podobnych zapewnień nie mają.
k) Art. 27 Konkordatu zapewnia możność zawierania — w sprawach wymagających nowych lub dodatkowych -
nowych umów. Takich zapewnień nie mają inne Kościoły.
4. Nowelizacja
prawa -
sposobem wyrównania różnic
Wyrównanie
różnic, występujących między sytuacją prawną Kościoła Katolickiego
tworzoną przez Konkordat, a sytuacją prawną innych kościołów i związków
wyznaniowych powinno być dokonane w drodze nowelizacji szeregu ustaw.
a) Przed wszystkim ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, ale także
innych ustaw, np.
b) Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz prawo o aktach stanu cywilnego (w kwestii
małżeństw kanonicznych Kościoła Katolickiego i innych Kościołów).
c) Ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (w kwestii pochówku na cmentarzach
wyznaniowych).
d) Ustawy o systemie oświaty i Karta Nauczyciela (w kwestii nauki religii w szkołach i przedszkolach na zasadzie równouprawnienia).
e) Ustawy o szkolnictwie wyższym oraz o tytule naukowym i stopniach naukowych
(w kwestii tworzenia szkół wyższych, w tym uniwersytetów, wydziałów
teologicznych i wyższych seminariów duchownych) -
na zasadzie równouprawnienia.
5. Propozycja
nowelizacji ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
Nowelizacja
ww. ustawy powinna objąć m.in. następujące sprawy:
a) zapis o autonomii i niezależności Państwa i Kościoła,
b) zapis o nienaruszalności miejsc kultu i cmentarzy,
c) zapis o nauczaniu religii w szkołach i przedszkolach zgodnie z wolą
zainteresowanych,
d) zapis o dotowaniu szkół kościelnych,
e) zapis o zakładaniu i prowadzeniu odrębnych wydziałów teologicznych lub
np. sekcji w ChAT na podstawie umowy z Rządem lub MEN oraz pomocy finansowej,
f) zapis o dotowaniu wyższych szkół teologicznych kościołów posiadających
ustawową regulację prawną,
g) zapis o możliwości ustanawiania kapelanów w instytucjach i zawierania z nimi stosownych umów,
h) zapis o zrównaniu kościelnej działalności o celach charytatywnych i innych z działalnością państwową,
i) zapis o wsparciu materialnym w celu konserwacji i remontowania zabytkowych
obiektów sakralnych i budynków towarzyszących i możności zawierania nowych
umów.
6. Wnioski końcowe
Konkordat
jest w bardzo dużym stopniu zgodny z nową Konstytucją RP. Pełna zgodność
nastąpi w przypadku nowelizacji szeregu ustaw (okołokonkordatowych), zapewniających
takie same prawa innym kościołom i związkom wyznaniowym na poziomie porównywalnym i zgodnym z zasadą równouprawnienia.
Opinia wykonana na zlecenie Komisji Nadzwyczajnej do
rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą
Apostolską a Rzecząpospolitą Polską. Kopia z własnego zbioru Czesława
Janika.
Przypisy: [ 1 ] Powinno być: międzynarodowa. « Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3030 |
|