Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.486.657 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 705 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"
Agnieszka Zakrzewicz - Papież i kobieta
Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy

Złota myśl Racjonalisty:
Tak jak to uczyniono w Irlandii, na całym świecie powinno się zakazać pracownikom Kościoła prowadzenia ośrodków wychowawczych, ponieważ człowiek, który nie chce być ojcem własnych dzieci, nie może być ojcem innych.
 Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne

Tryb ratyfikacji umowy międzynarodowej [2]
Autor tekstu: Beata Szepietowska

III. Ostatni problem wynika z pytania, czy tryb z art. 89 (wyrażenie zgody na ratyfikację w ustawie) wyłącza stosowanie art. 133 ust. 2 Konstytucji (Prezydent przed ratyfikowaniem umowy międzynarodowej może zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie jej zgodności z Konstytucją).
Prezydent jako jedyny podmiot zyskał legitymację do wnioskowania o zbadanie konstytucyjności ustawy przed jej podpisaniem (tzw. kontrola prewencyjna z art. 122 ust. 3, zd. pierwsze).
Właściwość Trybunału Konstytucyjnego obejmuje tym samym kontrolę ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej (art. 89 ust. 1 oraz art. 90 ust. 2), podobnie jak kontrolę wszystkich ustaw przed ich podpisaniem, wedle kryteriów: treści, kompetencji oraz dochowania trybu wymaganego przepisami prawa do wydania aktu (..) (art. 42 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643).
Nie tracą na aktualności wnioski zawarte w uchwale wykładniczej Trybunału [ 2 ] z dnia 30 listopada 1994 r. (W. 10/94), zgodnie z którymi:
— skoro na treść ustawy upoważniającej składa się — w zasadzie wyłącznie - udzielenie upoważnienia do ratyfikacji, to TK może nie tylko np. badać, czy udzielono je właściwemu organowi, ale także, czy przyzwolenie dokonania ratyfikacji umowy nie oznacza przyzwolenia na wprowadzenie do polskiego systemu prawnego samowykonalnych norm wynikających z umowy międzynarodowej a sprzecznych z Konstytucją,
— kompetencja TK do dokonania takiego badania wynika z charakteru ustawy upoważniającej (kompetencyjnej), której treścią jest nie tylko wskazanie organu upoważnionego do działania, ale też wskazanie materialnej treści tego działania, tj. wskazanie umowy międzynarodowej, która w wyniku upoważnienia wyrażonego w ustawie może zostać ratyfikowana,
— rzeczywista zawartość normy kompetencyjnej zawartej w ustawie upoważniającej obejmuje nie tylko elementy formalne, ale i element materialny, to znaczy przyzwolenie na ratyfikowanie umowy o określonej treści. Skoro parlament ma prawo i obowiązek dokonać pełnej analizy tekstu umowy, to istotą udzielonego przez niego upoważnienia jest zaakceptowanie treści zawartych w tej umowie,
— analiza treści ustawy upoważniającej musi być tym samym dokonana poprzez analizę treści umowy międzynarodowej, której dotyczy,
— Trybunał nie dokonuje tu kontroli umowy jako takiej, a bada tylko materialną zawartość upoważnienia zawartego w ustawie.

2. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że Konstytucja rozstrzygnęła explicite o kontroli prewencyjnej umów międzynarodowych wymagających ratyfikacji (w tym za zgodą ustawową), trzeba uznać, że prawo Prezydenta do wszczęcia postępowania przed Trybunałem będzie wymagało przedmiotowego ustalenia:
— czy kwestionowana jest ustawa wyrażająca zgodę (z położeniem szczególnego nacisku na jej elementy formalne),
— czy też istnieją zastrzeżenia wobec samej umowy (jej rozstrzygnięć merytorycznych).
Wydaje się, że o wyborze jednej z procedur będzie decydował rodzaj aktu (ustawa lub umowa) oraz postawione wobec niego zarzuty (dla ustawy - kompetencja i tryb uchwalenia, dla umowy przede wszystkim - treść).
Stanowisko uzasadniamy funkcjonalnie, podkreślając (pod rządami obowiązującej Konstytucji) kognicję Trybunału do "prostego" (bez uciekania się do ustawy wyrażającej zgodę) badania umów międzynarodowych i "bezpośredniego" orzekania o konstytucyjności ich postanowień.
Trzeba zatem przyjąć, że art. 133 ust. 2 przez sformułowanie „przed ratyfikowaniem umowy międzynarodowej" odniesione do umowy poprzedzonej zgodą wyrażoną w ustawie, określa, iż warunkiem wniesienia wniosku do Trybunału jest „zdolność Prezydenta do ratyfikowania umowy", czyli uchwalenia ustawy wyrażającej zgodę.
Uchwalenie ustawy (de facto jej publikacja [wejście w życie]) legitymuje Prezydenta do wszczęcia kontroli w trybie prewencyjnym. Natomiast, jak zostanie określony przedmiot badania (ustawa czy umowa) zależy wyłącznie od charakteru prawnego zarzutów oraz skutków, jakie wnioskodawca wiąże z orzeczeniem.

Konkludując, naszym zdaniem, w razie wątpliwości co do konstytucyjności umowy międzynarodowej, której ratyfikacja wymaga zgody wyrażonej w ustawie, Prezydent będzie bezpośrednio kwestionował samą umowę (po spełnieniu warunku zawieszającego jego zdolność ratyfikacyjną tzn. po uchwaleniu ustawy).
Dodajmy na koniec: opiniowane zagadnienia są materią na tyle skomplikowaną, że ich wnikliwa analiza prawna — w czasie wyznaczonym na przedstawienie stanowiska - jest zdecydowanie utrudniona. 

Opinia przygotowana na zlecenie Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Kopia z własnego zbioru Czesława Janika.


1 2 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Nadrzędność prawa wspólnotowego nad prawem krajowym
Właściwy tryb ratyfikacji konkordatu

 Dodaj komentarz do strony..   


 Przypisy:
[ 2 ] OTK z 1994 r., poz. 48, s. 236.

« Analizy i oceny prawne   (Publikacja: 18-11-2003 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 3032 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365