|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Tryb ratyfikacji umowy międzynarodowej [2] Autor tekstu: Beata Szepietowska
III.
Ostatni problem wynika z pytania, czy tryb z art. 89 (wyrażenie zgody na
ratyfikację w ustawie) wyłącza stosowanie art. 133 ust. 2 Konstytucji
(Prezydent przed ratyfikowaniem umowy międzynarodowej może zwrócić się do
Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie jej zgodności z Konstytucją).
Prezydent jako jedyny podmiot zyskał legitymację do wnioskowania o zbadanie
konstytucyjności ustawy przed jej podpisaniem (tzw. kontrola prewencyjna z art.
122 ust. 3, zd. pierwsze).
Właściwość Trybunału Konstytucyjnego obejmuje tym samym kontrolę ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej
(art. 89 ust. 1 oraz art. 90 ust. 2), podobnie jak kontrolę wszystkich ustaw
przed ich podpisaniem, wedle kryteriów: treści,
kompetencji oraz dochowania trybu wymaganego przepisami prawa do wydania aktu
(..) (art. 42 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym
(Dz. U. Nr 102, poz. 643).
Nie tracą na aktualności wnioski zawarte w uchwale wykładniczej Trybunału
[ 2 ] z dnia 30 listopada 1994 r. (W. 10/94), zgodnie z którymi: — skoro na treść ustawy upoważniającej składa
się — w zasadzie wyłącznie -
udzielenie upoważnienia do ratyfikacji, to TK może nie tylko np. badać, czy
udzielono je właściwemu organowi, ale także, czy przyzwolenie dokonania
ratyfikacji umowy nie oznacza przyzwolenia na wprowadzenie do polskiego systemu
prawnego samowykonalnych norm wynikających z umowy międzynarodowej a sprzecznych z Konstytucją,
— kompetencja TK do dokonania takiego badania
wynika z charakteru ustawy upoważniającej (kompetencyjnej), której treścią
jest nie tylko wskazanie organu upoważnionego do działania, ale też wskazanie
materialnej treści tego działania, tj.
wskazanie umowy międzynarodowej, która w wyniku upoważnienia wyrażonego w ustawie może zostać ratyfikowana, — rzeczywista zawartość normy kompetencyjnej
zawartej w ustawie upoważniającej obejmuje nie tylko elementy formalne, ale i element materialny, to znaczy przyzwolenie na ratyfikowanie umowy o określonej
treści. Skoro parlament ma prawo i obowiązek dokonać pełnej analizy tekstu
umowy, to istotą udzielonego przez niego upoważnienia jest zaakceptowanie treści zawartych w tej umowie,
— analiza treści ustawy upoważniającej musi
być tym samym dokonana poprzez analizę
treści umowy międzynarodowej, której dotyczy,
— Trybunał nie dokonuje tu kontroli umowy jako
takiej, a bada tylko materialną zawartość upoważnienia zawartego w ustawie.
2. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że
Konstytucja rozstrzygnęła explicite o kontroli prewencyjnej umów międzynarodowych wymagających ratyfikacji (w
tym za zgodą ustawową), trzeba uznać, że prawo Prezydenta do wszczęcia postępowania
przed Trybunałem będzie wymagało przedmiotowego ustalenia: — czy kwestionowana jest ustawa wyrażająca zgodę (z położeniem szczególnego nacisku na
jej elementy formalne), — czy też istnieją zastrzeżenia wobec samej umowy
(jej rozstrzygnięć merytorycznych).
Wydaje się, że o wyborze jednej z procedur będzie decydował rodzaj aktu
(ustawa lub umowa) oraz postawione wobec niego zarzuty (dla ustawy -
kompetencja i tryb uchwalenia, dla umowy przede wszystkim -
treść).
Stanowisko uzasadniamy funkcjonalnie, podkreślając (pod rządami obowiązującej
Konstytucji) kognicję Trybunału do "prostego"
(bez uciekania się do ustawy wyrażającej zgodę) badania umów międzynarodowych
i "bezpośredniego" orzekania o konstytucyjności ich postanowień.
Trzeba zatem przyjąć, że art. 133 ust. 2 przez sformułowanie „przed
ratyfikowaniem umowy międzynarodowej" odniesione do umowy poprzedzonej zgodą
wyrażoną w ustawie, określa, iż warunkiem
wniesienia wniosku do Trybunału jest „zdolność Prezydenta do ratyfikowania
umowy", czyli uchwalenia ustawy wyrażającej zgodę.
Uchwalenie ustawy (de facto jej
publikacja [wejście w życie]) legitymuje Prezydenta do wszczęcia kontroli w trybie prewencyjnym. Natomiast, jak zostanie określony przedmiot badania
(ustawa czy umowa) zależy wyłącznie od charakteru prawnego zarzutów oraz
skutków, jakie wnioskodawca wiąże z orzeczeniem.
Konkludując, naszym zdaniem, w razie wątpliwości
co do konstytucyjności umowy międzynarodowej, której ratyfikacja wymaga zgody
wyrażonej w ustawie, Prezydent będzie bezpośrednio kwestionował samą umowę
(po spełnieniu warunku zawieszającego jego zdolność ratyfikacyjną tzn. po
uchwaleniu ustawy).
Dodajmy na koniec: opiniowane zagadnienia są materią na tyle skomplikowaną,
że ich wnikliwa analiza prawna — w czasie wyznaczonym na przedstawienie stanowiska -
jest zdecydowanie utrudniona.
Opinia przygotowana na zlecenie Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Kopia z własnego zbioru Czesława Janika.
1 2
Przypisy: [ 2 ] OTK z 1994 r., poz. 48, s. 236. « Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3032 |
|