Prawo » Prawa wolnomyśliciela
Związki partnerskie:inicjatywa ustawodawcza Senatu [1]
Druk nr 548
10 grudnia 2003 r.
SENAT RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ
V KADENCJA
Pan
Longin
PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ
Na podstawie
art. 77 ust. 1, w związku z art. 76 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej
podpisani senatorowie wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej
projektu ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich.
Do
reprezentowania nas w dalszych pracach nad tym projektem ustawy upoważniamy
senator Marię Szyszkowską.
W załączeniu
przekazujemy projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.
(-) Andrzej Anulewicz
(-) Marek Balicki
(-) Tadeusz Bartos
(-) Maria Berny
(-) January Bień
(-) Franciszek Bobrowski
(-) Czesława Christowa
(-) Krystyna Doktorowicz
(-) Bernard Drzęźla
(-) Genowefa Ferenc
(-) Adam Gierek
(-) Witold Gładkowski
(-) Genowefa Grabowska
(-) Andrzej Jaeschke
(-) Zdzisława Janowska
(-) Ryszard Jarzembowski
(-) Dorota Kempka
(-) Apolonia Klepacz
(-) Aleksandra Koszada
(-) Irena Kurzępa
(-) Kazimierz Kutz
(-) Marian Lewicki
(-) Bogusław Litwiniec
(-) Mirosław Lubiński
(-) Grzegorz Matuszak
(-) Mieczysław Mietła
(-) Kazimierz Pawełek
(-) Zbyszko Piwoński
(-) Bogdan Podgórski
(-) Jolanta Popiołek
(-) Wiesława Sadowska
(-) Ewa Serocka
(-) Krystyna Sienkiewicz
(-) Ryszard Sławiński
(-) Andrzej Spychalski
(-) Alicja Stradomska
(-) Maria Szyszkowska
PROJEKT
USTAWA
z dnia
...........
o rejestrowanych związkach partnerskich
Art.1.
Dwie osoby
tej samej płci mogą zawrzeć rejestrowany związek partnerski na zasadach kreślonych w niniejszej ustawie.
Rejestrowany
związek partnerski zostaje zawarty, gdy dwie osoby jednocześnie obecne złożą
przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego zgodne oświadczenia o wstąpieniu w rejestrowany związek partnerski.
Do zawarcia
rejestrowanego związku partnerskiego stosuje się odpowiednio przepisy art.
3-7, 9 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Art.2.
Rejestrowany
związek partnerski może zostać zawarty przez osobę, która ukończyła
osiemnaście lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych.
Rejestrowany
związek partnerski nie może zostać zawarty: przez osobę dotkniętą chorobą
psychiczną lub niedorozwojem umysłowym, przez osobę, która pozostaje w związku
małżeńskim lub innym rejestrowanym związku partnerskim, między krewnymi w linii prostej, rodzeństwem, między przysposabiającym i przysposobionym.
Rejestrowany
związek partnerski zawarty pomimo istnienia okoliczności wskazanych w ust. 1 i 2 jest nieważny.
Art. 3.
Obcokrajowcy
mogą zawrzeć rejestrowany związek partnerski, jeżeli jeden z nich mieszka w Polsce co najmniej od dwóch lat.
Art. 4.
Partnerzy mają
równe prawa i obowiązki w rejestrowanym związku partnerskim.
Partnerzy, o których mowa w ust. 1 udzielają sobie wzajemnej pomocy i wsparcia. Wspólnie
dbają o podtrzymywanie wytworzonych między sobą więzi uczuciowych i pogłębianie
porozumienia duchowego. Są również zobowiązani do współdziałania i wspólnego
planowania przyszłości.
Do praw,
obowiązków lub odpowiedzialności partnerów stosuje się odpowiednio przepisy
art. 25, 17, 29, 30 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Art. 5.
Z chwilą
zawarcia rejestrowanego związku partnerskiego powstaje między partnerami z mocy ustawy wspólność majątkowa. Do stosunków majątkowych między
partnerami stosuje się odpowiednio przepisy art. 31-54 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Partnerzy między
którymi istnieje wspólność majątkowa podlegają opodatkowaniu na zasadach
obowiązujących małżonków.
Art. 6.
Partnerzy
dziedziczą po sobie tak jak małżonkowie.
Art. 7.
Partner jest
zobowiązany do wspólnego sprawowania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka pozostającego pod wyłączną władzą rodzicielską
drugiego partnera.
W przypadku
zagrożenia zdrowia lub życia dziecka, o którym mowa w ust. 1 partner nie
posiadający władzy rodzicielskiej jest zobowiązany dokonywać wszelkich
czynności jakich wymaga dobro dziecka. O podjętych czynnościach powinien
niezwłocznie zawiadomić drugiego partnera.
Partner, o którym
mowa w ust. 2 ma prawo do reprezentacji dziecka, o którym mowa w ust. l w bieżących
sprawach życia codziennego w przypadku, gdy partner posiadający wyłączną władzę
rodzicielską jest czasowo niezdolny do dokonywania czynności prawnych w imieniu dziecka.
Sąd rodzinny
może ograniczyć prawo określone w ust. 3, jeżeli wymaga tego dobro dziecka.
Do świadczeń
alimentacyjnych stosuje się przepisy art. 144 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Art. 8.
Rejestrowany
związek partnerski ustaje w chwili śmierci jednego z partnerów lub w chwili,
która w orzeczeniu o uznaniu jednego partnera za zmarłego została oznaczona
jako chwila śmierci.
Art. 9.
Rejestrowany
związek partnerski ulega rozwiązaniu z chwilą upływu 6 miesięcy od złożenia
przez partnerów przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego zgodnych oświadczeń o rozwiązaniu związku partnerskiego, pod warunkiem, że obydwa oświadczenia
nie zostały wycofane przed upływem tego terminu.
Jeżeli w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia przez partnera oświadczenia, o którym
mowa w ust.1, drugi z partnerów nie złoży zgodnego oświadczenia, każdy z partnerów może żądać rozwiązania rejestrowanego związku partnerskiego
przez sąd. Koszty postępowania partnerzy ponoszą w równych częściach.
Rozwiązanie
rejestrowanego związku partnerskiego przez sąd ma skutki takie same jak rozwiązanie
małżeństwa przez rozwód bez orzekania o winie. Do korzystania ze wspólnego
mieszkania, podziału majątku wspólnego lub zmiany nazwiska stosuje się
odpowiednio przepisy art. 58 § 2, 3 i art. 59 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Art.10.
Podział majątku
wspólnego partnerów może być dokonany na mocy umowy zawartej w formie aktu
notarialnego.
Każdy z partnerów może żądać przeprowadzenia podziału majątku przez sąd.
Art. 11.
Jeżeli w wyniku rozwiązania rejestrowanego związku partnerskiego sytuacja życiowa
jednego z partnerów uległa znacznemu pogorszeniu może on, jeżeli nie
sprzeciwiają się temu zasady współżycia społecznego, domagać się od
drugiego partnera, przez okres nie dłuższy niż trzy lata od chwili rozwiązania
rejestrowanego związku partnerskiego, dostarczania środków niezbędnych na
utrzymanie.
Art. 12.
Do praw i obowiązków partnerów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące praw i obowiązków małżonków, w szczególności z zakresu prawa podatkowego, prawa
ubezpieczeniowego, w tym emerytur i rent oraz przepisy dotyczące świadczeń
socjalnych z zastrzeżeniem ust. 2.
Partnerzy nie
mogą wspólnie przysposobić innej osoby.
Art. 13.
Przepisy o aktach stanu cywilnego dotyczące małżeństwa stosuje się odpowiednio do
rejestrowanego związku partnerskiego.
Art. 14.
Ustawa
wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Cel wprowadzenia ustawy
Projektowana
ustawa o rejestrowanych związkach partnerskich ma na celu uregulowanie sytuacji
prawnej homoseksualistów w Polsce. Przewidywane zmiany umożliwią
homoseksualistom zawieranie związków zbliżonych pod względem wywoływanych
skutków prawnych do małżeństw. Projekt ustawy zmierza więc do zrównania
ludzi pod względem przysługujących im praw niezależnie od ich orientacji
seksualnej. Ma więc na celu dostosowanie stanu prawnego do wymogów, jakim
powinno odpowiadać państwo demokratyczne: poszanowanie wolności człowieka, pluralizm światopoglądowy i tolerancja. W państwie demokratycznym nie powinno być miejsca na dyskryminację
jakichkolwiek mniejszości, jeżeli swoją działalnością nie naruszają obowiązującego
porządku prawnego. Z tego punktu widzenia głęboko
niepokojący jest brak tolerancji dla osób o skłonnościach homoseksualnych i nierówne traktowanie ludzi ze względu na orientację seksualną, znajdujące
wyraz w odmawianiu homoseksualistom prawa do zawierania legalnych związków.
Przepisy obowiązujące w tym
zakresie w Polsce nie tylko zaprzeczają poszanowaniu równości, ale także
wolności człowieka. Wszelka ingerencja w sferę tak bardzo osobistą jak życie
uczuciowo-seksualne niewątpliwie prowadzi do pogwałcenia wolności. Budzi
protest narzucanie obyczajowego wzorca
heteroseksualizmu i utrzymywanie w mocy przepisów prawnych dyskryminujących
tych wszystkich, którzy od niego odstają. Nie należy nadal utrzymywać
sytuacji, która zmusza na przykład osoby bezwyznaniowe, ateistów, czy
agnostyków do podporządkowywania swojego
życia dominującej w Polsce koncepcji małżeństwa zgodnej z prawem
kanonicznym. Warto zauważyć, że rozwiązania zawarte w przedłożonym
projekcie ustawy nie naruszają dotychczasowych uregulowań odnoszących się do
małżeństw heteroseksualnych i nie godzą w ich doniosłość.
Projektowana
ustawa ma na celu również dostosowanie stanu prawnego do współczesnych
przemian i aktualnego stanu wiedzy o seksualności człowieka. Współczesna
seksuologia domaga się zmiany nastawienia do homoseksualizmu, wyjaśniając że
nie jest to perwersja, lecz wrodzona lub nabyta zmiana przedmiotu pożądania. Z tego powodu uważa się słusznie, że homoseksualizm nie powinien być oceniany w kategoriach moralnych, skoro jest to jedna z postaci normalnego życia
seksualnego. Nie należy zapominać, że w starożytności homoseksualizm był
kultywowany.
Uznanie
homoseksualizmu za jedną z normalnych orientacji seksualnych doprowadziło do
wprowadzenia w wielu krajach przepisów prawnych zrównujących homoseksualistów z heteroseksualistami i zabraniających jakichkolwiek form dyskryminacji ludzi
ze względu na skłonności seksualne. Należy zauważyć, że problem płciowości
człowieka przenika również do polskiego prawodawstwa, skoro kończą się właśnie
prace nad ustawą o równym statusie kobiet i mężczyzn.
1 2 Dalej..
« Prawa wolnomyśliciela (Publikacja: 14-01-2004 Ostatnia zmiana: 22-07-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3189 |