Prawo » Prawo wyznaniowe » Podręcznik dla kościołów
Wolność sumienia i wyznania [3] Autor tekstu: Paweł Borecki
Szef Kancelarii Sejmu w odpowiedzi stwierdził jednak niezgodnie z literą prawa, że zasada bezstronności
wyrażona w artykule 25 ust. 2 Konstytucji oznacza, iż stosunki społeczne w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych władze
publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej będą kształtować bez jakiejkolwiek
stronniczości. Opisany stan rzeczy, odnoszący się do krzyża w sali obrad nie
oznacza w rozumieniu tej zasady jakiegokolwiek kształtowania stosunków społecznych.
Z kolei Sąd Wojewódzki w Łodzi w orzeczeniu z 29 czerwca 1998 r. oddalił
powództwo Łukasza M. przeciwko gminie Łódź o obrazę dóbr osobistych. Powód
deklarujący się jako osoba niewierząca uznał obecność krzyża w sali
posiedzeń rady miejskiej za naruszenie swobody sumienia i formę dyskryminacji.
Zdaniem sądu wojewódzkiego zawieszenie krzyża w tym wypadku nie nosi cech
bezprawności. Określona przepisem art. 25 ust. 2 Konstytucji bezstronność światopoglądowa,
religijna i filozoficzna władzy publicznej odnosi się do wykonywania funkcji władczej,
poprzez stanowienie i stosowanie prawa w ramach swego imperium. Nie odnosi się
do wystroju wnętrza pomieszczeń obrad organów kolegialnych. W opinii sądu
umieszczenia krzyża nie zakazuje Konstytucja Rzeczypospolitej, odwołująca się w swej preambule także do Boga, ani ustawy zwykłe, w tym ustawa z 31 stycznia
1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskie — Dz. U. 1980 r. Nr
7, poz. 18 i ustawa z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania — Dz. U. 1989 r. Nr 29, poz. 155. Rozpatrując apelację od
wspomnianego orzeczenia Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z 28 października
1998 r. stwierdził, że sam fakt zawieszenia symbolu religijnego w budynku władzy
publicznej nie jest wystarczajacy dla przyjęcia naruszenia swobody sumienia.
Uznał, że apelacji nie jest zasadna. W ocenie sądu apelacyjnego w zaistniałych
warunkach wykładnia przepisów prawnokonstytucyjnych powołanych w apelacji (w
tym art. 25 ust. 2), dokonana przez Sąd I instancji jest prawidłowa. Apelację
Łukasza M. zatem oddalono...
Niezgodne z zasadą bezstronności władz publicznych w sprawach przekonań
religijnych, światopoglądowych i filozoficznych jej wykluczenie przez współczesny
polski kodeks karny ochrony uczuć ludzi niewierzących, a zarazem ściganie z oskarżenia publicznego przestępstw obrazy uczuć religijnych.
Bezstronność wyklucza zatem faworyzowanie lub ograniczanie związków
wyznaniowych przez podmioty dysponujące władzą publiczną w wyniku poparcia,
odpowiednio — kwestionowania doktryny religijnej, czy światopoglądowej, której
związki te są propagatorami.
W art. 25 ust. 3 Konstytucja
gwarantuje związkom wyznaniowym w stosunkach z państwem autonomię i niezależność w swoim zakresie. Uprawnienia te
obejmują samodzielne ustalanie swojej struktury wewnętrznej oraz systemu powoływania
organów reprezentujących związek i wyposażonych w określona władzę a także
samodzielne prowadzenie swoich spraw wewnętrznych. Państwo nie interesuje się
powstaniem nowych jednostek organizacyjnych, ich przekształceniach i likwidacją
oraz obsadzaniem stanowisk kościelnych. W ramach swej autonomii związki
wyznaniowe tworzą własny system prawa wewnętrznego (np. w postaci statutów),
który określa, poza strukturą organizacyjną, uprawnienia i obowiązki
duchownych oraz świeckich. Państwo powinno dawać związkom wyznaniowym swobodę
wyboru formy organizacyjnej, nie ingerować w ten proces, ani nie wyrażać
swych preferencji dla określonych rozwiązań strukturalnych.
Prawo wewnętrzne związków
wyznaniowych posiada moc obowiązującą w zasadzie tylko na forum
wewnętrznym. Powstaje ono w sposób
niezależny od państwa i nie jest przez państwo porządkowane, zmieniane czy
poprawiane. Bez wyraźnego przyzwolenia państwa nie wywołuje ono skutków w dziedzinie prawa państwowego. Autonomia i niezależność związków wyznaniowych oznacza, że nie można odwoływać
się od decyzji organów wewnętrznych związków wyznaniowych do sądów państwowych
lub ich egzekwować za pomocą przymusu państwowego. Ewentualne skutki takich
decyzji na forum prawa państwowego uzależnione są od decyzji organów państwowych
pod warunkiem, że nie dotyczą spraw religijnych i nie są sprzeczne z prawem
państwowym. Obowiązuje ogólna zasada wzajemnej niezależności między prawem
państwowym a prawem wewnętrznym związków wyznaniowych.
Konstytucja nie precyzuje w jakim zakresie związki wyznaniowe cieszą się
autonomia i niezależnością. Jest to przede wszystkim wykonywanie funkcji religijnych. Bezstronne państwo nie może w tą
dziedzinę ingerować. Wypełnianie funkcji religijnych obejmuje obszerny
katalog uprawnień szczegółowych, określony w art. 19 ust. 2 ustawy z 17 maja
1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 319 z późn. zm.). Należy do niego w
szczególności:
1)
określanie doktryny religijnej, dogmatów i zasad wiary oraz liturgii,
2)
organizowanie i publiczne sprawowanie kultu,
3)
udzielanie posług religijnych, w tym osobom pełniącym służbę
wojskową, oraz organizowanie obrzędów i zgromadzeń religijnych,
4)
ustanawianie, kształcenie i zatrudnianie duchownych,
5)
realizowanie inwestycji sakralnych i innych inwestycji kościelnych,
6)
nabywanie, posiadanie i zbywanie majątku ruchomego i nieruchomego oraz
zarządzanie nim,
7)
zbieranie składek i otrzymywanie darowizn, spadków i innych świadczeń
od osób fizycznych i prawnych,
8)
wytwarzanie i nabywanie artykułów potrzebnych do celów kultu i praktyk
religijnych oraz korzystanie z nich,
9)
tworzenie i prowadzenie zakonów oraz diakonatów,
10)
powoływanie krajowych
organizacji międzykościelnych,
11)
przynależenie do międzynarodowych
organizacji wyznaniowych oraz utrzymywanie kontaktów zagranicznych w sprawach
związanych z realizacją swoich funkcji,
12)
nauczanie religii i głoszenie
jej, w tym za pomocą prasy, książek i innych druków oraz filmów i środków
audiowizualnych,
13)
korzystanie ze środków
masowego przekazywania,
14)
rządzenie się w swoich
sprawach własnym prawem, swobodne wykonywanie władzy duchownej oraz zarządzanie
swoimi sprawami,
15)
prowadzenie działalności
charytatywno-opiekuńczej,
16)
prowadzenie działalności oświatowo-wychowawczej,
17)
tworzenie organizacji mających
na celu działalność na rzecz formacji religijnej, kultu publicznego oraz
przeciwdziałania patologiom społecznym i ich skutkom.
UWAGA!
Za wypełnianie funkcji religijnych nie uznaje się oddziaływania
poprzez badania i eksperymenty psychologiczne.
Państwo jest niezależne od związków
wyznaniowych. Związki wyznaniowe nie sprawują władzy
publicznej. Tak jak organy publiczne i ich funkcjonariusze nie wykonują funkcji
religijnych tak organy i funkcjonariusze kościelni nie powinni wykonywać
funkcji publicznych.
Według autorów katolickich „niezależność (...) oznacza taki stopień
autonomii danego bytu w stosunku do innego, który wyklucza ingerencję każdego z nich w wewnętrzne sprawy drugiego." Nie do pogodzenia z konstytucyjną
zasadą niezależności państwa wobec związków wyznaniowych był zatem
postulat wysunięty w przez bp. Piotra Liberę w imieniu Episkopatu Polski
podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu w listopadzie 2003 r.,
aby projekty istotnych ustaw przygotowywanych przez rząd były przesyłane tytułem
konsultacji do Episkopatu.
Konstytucja wyklucza arbitralne regulowanie położenia
związków wyznaniowych przez państwo. Stosunki
między państwem a Kościołem Katolickim określa umowa międzynarodową ze
Stolicą Apostolską i ustawy (art.25 ust. 4), natomiast relacje między Rzecząpospolitą
Polską a innymi kościołami i związkami wyznaniowymi winny określać ustawy
uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi
przedstawicielami (art. 25 ust 5, o czym szerzej w dalszej części pracy).
Ustawa z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
jest regulacją podstawową, o charakterze w istocie ustrojowym; każdemu
obywatelowi zapewnia ona wolność sumienia i wyznania,
która, według tej ustawy, obejmuje swobodę wyboru religii lub przekonań oraz
wyrażania ich indywidualnie i zbiorowo, prywatnie i publicznie.
Do szczegółowych uprawnień jednostki w zakresie wolności sumienia i wyznania ustawa z 17 maja 1989 r. zalicza w szczególności:
1)
tworzenie wspólnot religijnych, zwanych związkami wyznaniowymi,
2)
należenie i nienależenie do kościołów i innych związków wyznaniowych,
3)
głoszenie swojej religii i przekonań,
4)
zgodnie z zasadami swego wyznania
uczestniczenie w uroczystościach i obrzędach religijnych oraz wypełnianie
obowiązków religijnych i obchodzenie świąt religijnych,
5)
wychowywanie dzieci zgodnie ze swoimi
przekonaniami w sprawach religii,
6)
korzystanie ze źródeł informacji na
tematy religijne,
7)
utrzymywanie kontaktów ze swoimi współwyznawcami, w tym uczestniczenie w pracach organizacji religijnych o zasięgu międzynarodowym,
8)
wytwarzanie i nabywanie przedmiotów
potrzebnych do celów kultu i praktyk religijnych oraz korzystanie z nich (np.
stroje duchownych, naczynia liturgiczne, komunikanty, instrumenty muzyczne,
modlitewniki itp.)
9)
wytwarzanie, nabywanie i posiadanie
artykułów potrzebnych do przestrzegania reguł religijnych (np. żywność
jarska, czy koszerna),
10)
wybranie
stanu duchownego lub zakonnego (szerzej to także możliwość porzucenia
takiego stanu),
11)
zrzeszanie
się w organizacjach świeckich w celu realizacji zadań wynikających z wyznawanej religii lub przekonań w sprawach religii,
12)
zachowywanie
milczenia w swojej religii lub przekonań,
13)
otrzymanie
pochówku zgodnie z wyznawanymi zasadami religijnymi lub z przekonaniami w sprawach religii.
Prawo do zgodnego z zasadami swego wyznania uczestniczenia w czynnościach i obrzędach
religijnych oraz wypełniania obowiązków religijnych i obchodzenia świąt
religijnych, a także prawo do posiadania i korzystania z przedmiotów
potrzebnych do uprawiania praktyk religijnych przysługuje również: 1) pełniącym służbę wojskową lub zasadniczą służbę w obronie
cywilnej, 2) przebywających w zakładach
służby zdrowia i opieki społecznej oraz dzieciom i młodzieży na krajowych
(a nie zagranicznych) koloniach i obozach organizowanych przez instytucje państwowe
(ale już nie przez instytucje samorządowe, czy podmioty prywatne np. związki
wyznaniowe, 3) przebywającym w zakładach
karnych (zob. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 2 września 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania praktyk religijnych i korzystania z posług religijnych w zakładach karnych i aresztach śledczych), poprawczych i wychowawczych oraz aresztach śledczych, ośrodkach przystosowania społecznego,
czy schroniskach dla nieletnich (zob. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 14 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uczestniczenia w lekcjach
religii i praktykach religijnych, korzystania z posług religijnych i organizacji pracy duszpasterskiej w zakładach poprawczych i schroniskach dla
nieletnich).
1 2 3 4 Dalej..
« Podręcznik dla kościołów (Publikacja: 04-02-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3243 |