|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "(...) wolność, równość, braterstwo! Jest to słowo niezmiernej wagi, słowo rewolucyjne i wzniosłe, które zastąpiło dawny tryptyk pokorny, zrezygnowany i żałosny: wiara, nadzieja, miłość... Wolność - wiarą. Ten sam poryw serca, być może ten sam entuzjazm, ale jakże wielka różnica! Z jednej strony człowiek, który podnosi się i powstaje, który jest silny, który szuka; z drugiej świadomość, która.. | |
| |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
Dzieci, ryby i ...studenci – głosu nie mają Autor tekstu: Student
„Pretensje do naukowości są wśród naszych młodych
krytyków powszechne: jedni strukturalizują, drudzy cybernetyzują, trzeci
antropologizują." [ 1 ] Pretensje do naukowości — szerzej — są ogólnie powszechne. Postępują
one w dwójnasób: albo pan A domaga się uznania pana B znawcą danej
dziedziny; albo sam pan B domaga się — przez innych — uznania własnej
osoby, mniemając o wysokim poziomie własnej wiedzy. Otóż sprawa
„pretensji" — jak się za chwilę okaże — nie wyczerpuje się na tym;
zanim jednak, przyjrzyjmy się owym naukowościom. Aby
im się przyjrzeć wystarczy sięgnąć do książki mistrza
demaskatorstwa — Prof. Artura Sandauera. Książką tą jest — choć nie w pełni tylko o tym traktującą — trzeci tom Pism zebranych, gdzie
zamieszczony jest m.in. artykuł „Źle o krytyce pseudonaukowej". Artykuł
ten, jak zresztą wszystkie z cyklu „Źle o …" należy nam zostawić bez
komentarza, piszący te słowa nie śmie i nie chce naruszać ideału. Należy
nam tylko powiedzieć, iż „bohaterem" wspomnianego artykułu jest
„znakomity skądinąd rusycysta" [ 2 ],
p. Ryszard Przybylski, jego artykuł o poezji Zbigniewa Herberta pt.
„Krzyk Marsjasza", oraz jego (p. Przybylskiego) naukowość, o której
wystarczy, że wspomnimy, iż w związku z wierszem Herberta pisze o:
„psychologistycznej interpretacji aprioryzmu Kanta przez symbolistów" [ 3 ]; o „materialistycznej teologii immanentnej, proponowanej przez marksizm"; o tym, że "[...] poeta musi przejść przez agonię Marsjasza. Lorenzo de
Medici dodawał, że to jedyna droga do sokratejskiej doskonałości, do katarsis,
która przynosi sztukę", o .… ale po cóż dalej wyliczać te wszystkie kręgi
agonii podręczników. Pan Ryszard Przybylski zapewne mógłby (?) dziś
powiedzieć znacznie więcej. Wspomniana trzecia forma boju o naukowość miałaby się — o dziwo — spełnić poprzez osobę, która — jeśli o pretensje do
naukowości chodzi — ma je znikome (znikome oczywiście w sensie pretensji p.
Przybylskiego). Osobą tą jest — piszący te słowa. Jeśli bowiem jeszcze można w jakiś sposób wytłumaczyć poprzednie dwie formy, to tej nie sposób -
przynajmniej logicznie. Otóż piszący te słowa jest studentem jednej z krakowskich uczelni, gdzie w związku z zaliczeniem psychologii miał napisać
pracę, w której miał przedstawić portret psychologiczny bohatera powieści.
Do wyboru miał trzy tematy (charakterystykę dwóch postaci kobiecych z Quo
vadis; charakterystykę Napoleona i Kościuszki na podstawie Pana Tadeusza,
oraz charakterystykę Papkina z Zemsty), z których jednak żaden nie przypadł
mu do „gustu". Zaproponował więc prowadzącemu zajęcia swój temat
(„Schizofrenik czy demiurg? Próba psychoanalizy Józia"), na który prowadzący
zajęcia się zgodził. Do czasu tylko, po przeczytaniu bowiem wstępu do pracy,
prowadzący stwierdził, iż mimo, że nie zawiera on błędów merytorycznych,
jest nieprawidłowy, ponieważ: jest pisany .… złym stylem, zbyt podniosłym, a powinien być napisany tak, jak wstęp Prof. Pigonia do wydania Pana Tadeusza
przez Bibliotekę Narodową: powinien zawierać suche fakty, nie zaś dodatkowo
np. uwagi o pisarstwie Prousta. Nie pomogły argumenty, że ja — bądź co bądź — Prof. Pigoniem nie jestem, że styl mam jeden i inaczej pisać nie umiem, że w końcu, prowadzący zajęcia nie przeczytał całości, tylko wstęp, itd.,
itd. W konsekwencji, w dość wyraźnym podtekście, zostałem poinformowany, że
temat pracy musze zmienić, na jeden z zaproponowanych. Cóż miałem uczynić,
chcąc utrzymać się na uczelni, wyboru nie było, niestety. Co jednak nie
spodobało się prowadzącemu zajęcia, tego do końca nie wiem. Może był spod
znaku artykułów Jana Kotta zamieszczanych w „Kuźnicy" lub pomylił sobie
książki i ich bohaterów jak Brandys [ 4 ],
może nie lubi indywidualności, tego, że ktoś chciałby się rozwijać, tego w końcu zamiast pisać sucho, niezrozumiale, chciałem połączyć przyjemne z pożytecznym, czyli napisać rzeczowo, jasno, a przy tym … na moje możliwości.
Istnieje jeszcze jedno możliwe wytłumaczenie: może obawiał się, czy nie
jestem ukrytym Gałkiewiczem, i że — „zwracając
mi głos" — wywołam"powszechną
niemożność"? Nie wiem.
Co mnie jednak
niepokoi najbardziej, to nie ten mój przypadek, ale to, że takich sytuacji,
nie tylko w stosunku do mnie, jest zbyt wiele, że szkoła wyższa zamiast
rozwijać studenta, stwarza jedynie możliwości, aby istota (ucząca się tam)
nie została skażona przez istnienie, ale jedynie — by opuszczając mury
uczelni — była pokryta grubym kurzem atawizmu.
Przypisy: [ 1 ] Artur Sandauer, Pisma zebrane, T.
3, s. 376. [ 3 ] Wszystkie cytaty podaję
za Prof.
Arturem Sandauerem. [ 4 ] Chodzi tu o artykuł Odpowiedź
wulgaryzatora, „Kuźnica" 1949, nr 42, gdzie Brandys pisze:
"Bohater Procesu Kafki, autora, o którym Sandauer tak często pisywał, szuka Schulza, słynnego stolarza
Schuzla, o którym nie wiadomo, kim jest, czy jest rzeczywisty, czy też
urojony i czy w ogóle istnieje..." Kto ukończył liceum doskonale wie,
że w Procesie nie ma ani słowa o żadnym stolarzu Schulzu. « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 09-04-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3365 |
|