|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Doktryna polityczno-prawna św. Pawła [1] Autor tekstu: Jarosław Norbert Ziętara
Święty Paweł z Tarsu. Żywot, myśl polityczno — prawna i etyka społeczna Apostoła Narodów
"Omnis anima potestatibus sublimioribus subdita sit:
non
est enim potestas nisi a Deo; quae autem sunt, a Deo ordinatae sunt." [ 1 ]
I.
SŁOWO WSTĘPNE
Św. Paweł rozpoczął
formułowanie myśli prawno — politycznej naszej ery [cywilizacji chrześcijańskiej].
Był Autorem pierwszej [chrześcijańskiej] doktryny politycznej, bo Jezus z Nazaretu
nie stworzył myśli politycznej: Nie formułował on żadnej koncepcji państwa,
prawa i władzy. Doktryna Chrystusa była apolityczna [ 2 ].
Mimo to, moim zdaniem, literatura przedmiotu w sposób bardzo skrótowy
przedstawia jakże fundamentalną myśl polityczną i prawną Św. Pawła.
Ponadto o Pawle piszą głównie autorzy nieświeccy, skupiając się na
zagadnieniach czysto dogmatyczno-teologicznych. Dlatego celem głównym,
który towarzyszył mi przy pisaniu pracy, było przedstawienie całej myśli
prawno — politycznej Pawła z Tarsu oraz także, w zamyśle drugoplanowym,
etyki społecznej.
Aby dokonać poprawnej
analizy myśli politycznej i prawnej Pawła na początku należy zastanowić
się nad charakterem i osobowością myśliciela, aby następnie móc
implikować o jego poglądach i ideach. Przedstawienie biografii Apostoła
Narodów będzie także pomocą dla zrozumienia kontekstu historycznego myśli
politycznej, prawnej i społecznej Świętego z Tarsu.
II.
ŻYWOT
Apostoł pogan — Paweł, Święty Kościoła
Powszechnego. Urodził się w Tarsie stolicy Cylicji (Mała Azja) ok.6 r.
n.e. Zmarł śmiercią męczeńską w roku 67 n.e. w okolicy Aquae
Salvinae za Bramą Ostyjską (Rzym).
Autor ok. jednej trzeciej Nowego Testamentu (2003 wersy
na 5621). Paweł był Żydem z plemienia Beniamina [ 3 ]
(Flp 3,5). Powszechnym zwyczajem u Żydów żyjących w diasporze
[ 4 ]
były podwójne imiona. Myśliciel z Tarsu nazywany był Szaweł i Paweł.
Zmiana imienia z Saulos (Szaul, Szaweł) na Paulos (Paul, Paweł) czyli z hebrajskiego na grecko — rzymskie [ 5 ]
związana była z pobytem Świętego na Cyprze i nawróceniem namiestnika
rzymskiego Pawła Sergiusza [ 6 ].
Z tradycji przekazanej przez Hieronima wiemy, że Jego rodzina przybyła z północnej Galilei, z okolic jeziora Genezaret, i była
ultrakonserwatywna. Faryzejskie korzenie sięgały jego prapradziadków.
Rodzina przeniosła się do Tarsu podczas rzymskiej okupacji, jej członkowie
stali się bogatymi rzymskimi obywatelami ale pozostali filarami
konformistycznej diaspory. [ 7 ]
Między rokiem 18 a 20 n.e. ojciec posłał Pawła do
wyższej szkoły rabinicznej w Jerozolimie gdzie u boku Gamaliela I [ 8 ]
studiował Torę. Świadczą o tym jego pisma naznaczone wpływem egzegezy
rabinów palestyńskich, typologią hellenistyczno-judaistyczną. Paweł mówił
po grecku i po aramejsku, a także czytał Pisma po hebrajsku i w przekładzie
Septuaginty. Jako młodzieniec Paweł brał udział w męczeństwie Szczepana, a później pełnił wiodącą rolę w działaniach faryzeuszy w diasporze,
skierowanych przeciwko hellenizującym elementom chrześcijańskim. [ 7 ]
Był wzorowym konformistycznym faryzeuszem [ 9 ],
zaślepionym pozornym wyobrażeniem żydowskim, iż przestrzeganie prawa
judejskiego gwarantuje zbawienie. Na skutek gorliwości w strzeżeniu
religijnych tradycji, dojrzał w duszy Pawła owoc nienawiści do chrześcijan.
Około 35 r n.e. udał się do Damaszku umocowany listami Synedrium [ 10 ]
celem schwytania chrześcijan i dostarczenia ich do Jerozolimy. Zgodnie z podaniami około północy, niedaleko Damaszku, nagle rozbłysła wokół
niego światłość niebieska, rozległo się wszechobecne: Szawle, Szawle,
dlaczego Mnie prześladujesz? (Dz. 9,4).
Chwila ta zburzyła dotychczasowy porządek życia Faryzeusza.
Zdecydowana większość autorów określa ten moment w życiu Pawła nawróceniem. Należy wyraźnie zaakcentować, iż Paweł nie
zwracał się od niewiary ku wierze w Boga lub z religijnej obojętności ku
życiu gorliwemu, ale z gorliwej służby Bożej do życia w łasce, do
poznania Jezusa Chrystusa i służenia bez podziału Jego Ewangelii. Tak oto, z faryzeusza stał się Paweł nie tylko jednym z największych Apostołów,
lecz także największym teologiem Nowego Testamentu.
Do 37 r. n.e. przebywał w Damaszku i Arabii. List do
Galatów daje podstawę tezie o późniejszym pobycie Apostoła w Jerozolimie. Tu spotkał Piotra. Następnie powrócił do Tarsu, gdzie
przebywał być może do 42 r. n.e. Po dwuletnim pobycie w Antiochii
Syryjskiej, w latach 45-48 n.e. udał się w pierwszą podróż misyjną
szlakiem: Cypr, Antiochia Pizydyjska, Listra, Derbe. Po tzw. Soborze w Jerozolimie (49 r. n.e.) [ 11 ],
Paweł w towarzystwie Sylasa [ 12 ], a później Tymoteusza [ 13 ]
i Łukasza rozpoczął drugą podróż misyjną
(49/50r.n.e.-52/53r.n.e.). Odwiedził gminy pozakładane wcześniej w Azji
Mniejszej, pojechał do kraju Galatów i poprzez Filippi, Tesalonikę i Bereę
dotarł do Achai. W jej stolicy, Koryncie, przebywał półtora roku. Tam też
napisał dwa listy do Tesaloniczan.
Trzecia wyprawa (53/54r.n.e.- 58 r. n.e.) wiodła przez
Efez, Troadę, Filippi, Korynt i Milet. Na początku 58 r. n.e. pojechał do
Jerozolimy. Tu doświadczył napaści przez Żydów, a następnie kolejno:
aresztowania przez władzę rzymską, przesłuchania przez prokuratorów:
Feliksa [ 14 ] i Festusa [ 15 ] i dwuletniego więzienia w Cezarei.
Owocne podróże misyjne i niestrudzony zapał Pawła w tworzeniu gmin chrześcijańskich zapisały się w pamięci potomków po dziś
dzień. Powszechnie Św. Paweł nazywany jest Apostołem Narodów bo jako
pierwszy udał się w podróż po różnych krajach której celem było
krzewienie wiary chrześcijańskiej [podróże apostolskie].
Na początku 61 r. n.e. przybył do Rzymu, gdzie dalsze
dwa lata spędził w więzieniu. Wówczas napisał listy do Kolosan, Filemona,
Efezjan i według tradycyjnego poglądu — do Filipian. Na tym pobycie w Rzymie
kończy się relacja Dziejów Apostolskich o Św. Pawle. Zgodnie z tradycją
historyczną, po opuszczeniu więzienia Paweł udał się na Wschód. Był w Efezie i na Krecie. Potem aresztowano Go po raz drugi. Wówczas powstały
listy zwane pastoralnymi (Tm, Tt).
[ 16 ]
W przekazach historiograficznych i legendarnych prima
facie, można dostrzec bezpośredni związek między miejscem narodzin a osobowością Pawła. Pochodził z Tarsu. Było to handlowe emporium, ośrodek
wszelkiego rodzaju kultów: gnostyckich, egzotycznych, orientalnych i stoickich.
Tars to zborny punkt synkretyzmu, kulturalne i religijne rozdroże, miasto
obeznane z dziwacznymi procesjami religijnymi na swych ulicach i helleńskimi
dyskusjami w domach. Paweł był wytworem tej różnorodności, tak więc można
go przedstawiać jako hellenistę lub jako rabina, jako mistyka lub chiliastę, a nawet jako gnostyka. Był dobrze przygotowany do roli apostoła
uniwersalizmu, ale pod janusową twarzą i zmienną taktyką zawodowego
ewangelisty kryła się porażająca logika wewnętrznej doktryny i celu [ 7 ]. Paweł nawiązywał w swoich rozważaniach o wyższości świata duchowego nad materialnym do
platonizmu. Koncepcję Boga jako pierwszej przyczyny wszechrzeczy przejął z nauki Arystotelesa. Ze stoicyzmu zapożyczył pogląd, że świat materialny
jest przepełniony duchem, a ze szkoły cyników obojętność dla rzeczy
doczesnych. W apokryficznych Dziejach
Pawła i Tekli, Onesiphoros [ 17 ]
pisał: był to człowiek o dużej, wyrazistej głowie. Miał krzywe nogi
ale szlachetną postawę. Miał zrośnięte brwi i duży nos. Był to człowiek,
który tchnął życzliwością.
Sam w pozostawionych pismach przyznał, że nie był oratorem ani
charyzmatycznym przywódcą. Po lekturze listów Apostoła każdy mimo to
dostrzeże, że emanują charyzmatem wewnętrznym: znajdujemy w nich
nieusuwalne piętno potężnej osobowości, żarliwej, awanturniczej,
niestrudzonej, obdarzonej swadą.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Biblia łacińsko -
polska czyli Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, t. IV, Wilno
1864, s. 491. Jest to wersja łacińska Rz 13, 1: „Każdy niech będzie
poddany władzom, sprawującym rządy nad innymi. Nie ma bowiem władzy, która
by nie pochodziła od Boga, a te, które są, zostały ustanowione przez Boga"
(Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków
oryginalnych — tzw. Biblia Tysiąclecia, wyd. 3, red. naukowa ks. Lech
Stachowiak i ks. K. Romaniuk, Poznań — Warszawa 1980, s. 1287.) [ 2 ] L. Dubel, Historia
doktryn politycznych i prawnych do końca XIX w. Warszawa 2002, s. 87. [ 3 ] Beniamin, najmłodszy syn Jakuba, praojciec pokolenia Beniamina, jednego z dwunastu pokoleń izraelskich. Beniaminici odgrywali znaczącą rolę w dziejach Izraela. Wojownicy tego pokolenia słynęli ze swej zajadłości w boju. Do wybitnych Beniaminitów zalicza się: sędziego Ehuda, Saula -
pierwszego króla Izraela, proroka Jeremiasza i św. Pawła. (Bruce M. Metzger, Michael D.
Coogan, Słownik Wiedzy Biblijnej, Warszawa 1999, s. 56). [ 4 ] Rozproszenie jakiejś narodowości wśród innej. (Słownik
Wyrazów Obcych, PWN, Warszawa, 2000, s.235). [ 5 ] R. Brownrigg, Wszystkie
postacie Nowego Testamentu, Warszawa 2003, s. 184. [ 6 ] Prokonsul rzymski w czasach kiedy Paweł i Barnaba przybyli
na Cypr. (Encyklopedia biblijna,
red. Paul J. Achtemeier, Warszawa 1999, s. 906). [ 7 ] P. Johnson, Historia
chrześcijaństwa, Gdańsk 1995, s. 47. [ 8 ] Zw. Gamalielem Starszym, żył w I w. n.e. Uczony faryzejski,
przeprowadził wiele reform rel. — prawnych, znawca i komentator Tory, (Wielka
Encyklopedia PWN, tom 9, Warszawa 2002, s. 510). [ 9 ] Członek ortodoksyjnego stronnictwa religijno -
politycznego w starożytnej Judei (II w. p.n.e. — I w. n.e.), opozycyjnego wobec
saduceuszy. (Słownik Wyrazów
Obcych, PWN, Warszawa 2000, s. 326). [ 10 ] Najwyższa
żydowska władza w czasach grecko — rzymskich, kompetentna w sprawach
stosowania prawa religijnego, świeckiego, i religijnego sądownictwa. (Praktyczny
Słownik Biblijny, red. Anton Grobner — Haider, Warszawa 1994, s. 1441 -
1442). [ 11 ] Sobór Jerozolimski, nazwa nadawana opisanej w Dziejach
Apostolskich naradzie apostołów i starszych Kościoła w Jerozolimie, na
której zrezygnowano z wymogu obrzezania i przestrzegania Tory przez pogan
nawróconych na chrześcijaństwo. (Nowa
Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa ,1996, s. 916.) [ 12 ] Inne
imię — Sylwan. Ogólnie przyjmuje się, że chodzi o dwa imiona tej samej
osoby, przywódcy we wczesnym Kościele, a także towarzysza Pawła. (Encyklopedia
biblijna, red. Paul J. Achtemeier, Warszawa 1999, s. 1156). [ 13 ] Dowódca Ammonitów, który połączył swe siły z siłami
syryjskimi przeciwko Judzie Machabeuszowi i wojownikom judzkim walczącym o wolność. (Encyklopedia biblijna,
red. Paul J. Achtemeier, Warszawa 1999, s. 1293). [ 14 ] Antoniusz Feliks, rzymski prokurator Judei ok. 52 — 59 r.
po Chr.( Encyklopedia biblijna,
red. Paul J. Achtemeier, Warszawa 1999, s.294). [ 15 ] Porcjusz Festus, rzymski prokurator Judei, który zastąpił
Antoniusza Feliksa ok. 59 r. po Chr.
(Encyklopedia
biblijna, red. Paul J. Achtemeier, Warszawa 1999, s.298). [ 16 ] Należy jednak dodać, że wedle dzisiejszej krytycznej teologii listy te
nie są autorstwa św. Pawła. Poza listami pastoralnymi (1 i 2. Tm, Tt), za
nieautentyczne uznaje się także: List do Efezjan, List do Kolosan, Drugi List do
Tesaloniczan. — przyp. M.A. « Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 01-07-2004 )
Jarosław Norbert Ziętara Ur. 1979. prawnik, filozof, właściciel prywatnej firmy. Mieszka w Krakowie, związany z Racjonalistą od 2004r. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3487 |
|