|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Polska w UE a stos. wyznaniowe
Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny a integracja europejska [1] Autor tekstu: Jarosław Matwiejuk
Polska w Unii Europejskiej a stosunki wyznaniowe
Konferencja naukowa zorganizowana przez Stowarzyszenie Kultury Europejskiej
SEC i Stowarzyszenie na Rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo NEUTRUM,
Warszawa, 31 maja 2004 r.
Poniżej prezentujemy referat przygotowany do wygłoszenia,
rozdany uczestnikom KonferencjiJarosław Matwiejuk (Polski Autokefaliczny Kościół
Prawosławny a integracja europejska): Polski Autokefaliczny Kościół
Prawosławny, podobnie zresztą jak i inne europejskie Kościoły prawosławne z wielką nadzieją odnosi się do procesu integracji europejskiej, traktując
integrację z jednej strony jako naturalny element rozwoju cywilizacji
europejskiej, a z drugiej strony jako szansę na prawdziwe i rzeczywiste
zjednoczenie Europy. Jest to niewątpliwie olbrzymia szansa na powstanie Europy,
która będzie wolna od wojen, nietolerancji, nierówności, niesprawiedliwości,
różnego rodzaju szowinizmu oraz dyskryminacji. Europy, w której każdy człowiek
będzie cieszył się godnością oraz szerokimi prawami i wolnością w tym
wolnością sumienia i religii. Europy, w której jej chrześcijańskie korzenie i jej chrześcijańska dusza pozostaną zachowane w nienaruszonym stanie
[ 1 ].
Jednocześnie wspólnie z innymi
Kościołami prawosławnymi jednoczącej się Europy z pewnym niepokojem
obserwuje objawiającą się i niestety narastającą w ostatnim okresie
tendencję do odrzucenia i kwestionowania jej duchowego, religijnego dziedzictwa w szczególności w toku prac nad europejską konstytucją.
W związku z przygotowywaniem
projektu Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy regulującego także
problematykę mającą zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania Kościołów
prawosławnych w jednoczącej się Europie, ich pozycji prawnej oraz w celu
wypracowania wspólnego panprawosławnego stanowiska w tej sprawie w dniach
18-19 marca 2003 r. odbyła się w Heraklionie na Krecie konferencja
zorganizowana przez Jego Świątobliwość Patriarchę Konstantynopolitańskiego
Bartłomieja na temat „Proponowana przez Kościół prawosławny pozycja
Konstytucji europejskiej wobec Kościołów i religii".
W
konferencji uczestniczyli przedstawiciele następujących Kościołów prawosławnych:
konstantynopolitańskiego, rosyjskiego, serbskiego, rumuńskiego, cypryjskiego,
greckiego, polskiego, słowackiego i finlandskiego. Uczestniczyli zatem w konferencji: przedstawiciele Kościołów prawosławnych funkcjonujących w państwach
należących do Unii Europejskiej od wielu lat tj. Grecja i Finlandia,
przedstawiciele Kościołów prawosławnych funkcjonujących w państwach, które
stały się członkami Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. np. Polski i Czech oraz
przedstawiciele Kościołów prawosławnych funkcjonujących w państwach
ubiegających się o przyjęcie do Unii Europejskiej np. Serbii i Albanii oraz
przedstawiciele Kościołów prawosławnych funkcjonujących w państwach, które
nie wykluczają w dalekiej przyszłości członkostwa w Unii Europejskiej chociaż w chwili obecnej o członkostwo w Unii Europejskiej nie ubiegają się np.
Rosji.
Uczestnicy konferencji postawili
przed sobą następujące trzy cele. Po pierwsze określenie, jaki powinien być
stosunek Zjednoczonej Europy do poznanych przez cały świat i funkcjonujących w nim religii i kościołów, wśród których znajduje się Kościół Prawosławny.
Po drugie ustalenie kryteriów i warunków uznawania pozostałych nowych nurtów
religijnych jako religii oraz przyznawania im lub też nie ustawowych praw i wolności, jakie posiadają tradycyjne religie europejskie. Trzecim celem
konferencji było sprecyzowanie kryteriów zaliczania organizacji religijnych do
destrukcyjnych i przestępczych organizacji, jak również określenia ogólnych
zasad ich zwalczania.
Po
długiej i wnikliwej dyskusji przedstawiciele europejskich Kościołów prawosławnych
uczestniczących w konferencji przyjęli i podpisali oficjalne ogólnoprawosławne,
siedmiopunktowe stanowisko odnośnie projektu Traktatu Ustanawiającego
Konstytucję dla Europy oraz zasad integracji europejskiej w ogóle [ 2 ].
Zgodnie z przyjętymi ustaleniami
europejskie Kościoły prawosławne stoją na stanowisku, zgodnie z którym treść
Konstytucji Europejskiej powinna zawierać wyraźne odniesienie do chrześcijańskiego
dziedzictwa Europy, dzięki któremu uwieczniły się zasady i wartości
biblijnej i grecko — rzymskiej tradycji, które też wraz z późniejszymi
cechami kulturowymi stanowią fundamenty, na których zbudowana jest współczesna
cywilizacja europejska.
Europejskie Kościoły prawosławne
uczestniczące w konferencji uznały, że potwierdzenie praw człowieka,
uznanych i gwarantowanych przez europejskie i międzynarodowe porozumienia
oraz inne akty normatywne prawa międzynarodowego oraz które skodyfikowane
zostały w Karcie Praw Podstawowych Człowieka, powinny w dalszym ciągu stanowić
wewnętrzne prawo Unii Europejskiej.
Zdaniem uczestników konferencji
zagwarantowane w projekcie konstytucji europejskiej prawa człowieka powinny
posiadać nie tylko indywidualny, lecz zbiorowy i instytucjonalny swój wyraz. W szczególności dotyczy to świętości i nienaruszalności osoby ludzkiej oraz
misterium życia, a w konsekwencji odpowiedzialnego dysponowania wiedzą
biotechnologiczną, ochrony instytucji małżeństwa i rodziny, zgodne z powyższymi
zasadami i wartościami ukierunkowanie oświaty i wychowania, itp.
Europejskie Kościoły prawosławne
opowiedziały się za potwierdzeniem i rozumieniem wolności religijnej nie
tylko jako prawa jednostki, lecz także jako prawa tradycyjnych kościołów i religii Europy.
Zdaniem uczestników panprawosławnej
konferencji w Heraklionie Deklaracja XI Układu w Amsterdamie dotycząca ustroju
kościołów i związków niewyznaniowych powinna być wniesiona do Konstytucji i zagwarantować, że zawarte w niej rozstrzygnięcia normatywne nie zostaną
pogwałcone przez prawodawstwo państw — członków Unii. Proponowany zapis
odpowiedniego zapisu powinien być następujący: „Unia Europejska szanuje i nie narusza, zgodnych z prawem narodowym, istniejących w poszczególnych
krajach, stosunków państwa i kościoła jak również międzynarodowych zasad
wolności religijnej, jednostki, kościołów oraz religijnych związków lub
wspólnot w krajach, będących jej członkami" [ 3 ].
Europejskie Kościoły prawosławne
opowiedziały się również za niezwłocznym określeniem rygorystycznych
kryteriów zaliczania organizacji parareligijnych (sekt) w ramy wolności
religijnej, jak też normatywnego określenia ich działalności i praktykowania
nie legalnego prozelityzmu w krajach członkach Unii.
Wreszcie zdaniem Kościołów prawosławnych Unia Europejska
powinna również szanować status związków filozoficznych i niewyznaniowych
uznając przy tym za nie przeczące zasadzie tolerancji nie przyznanie przez państwa — członków Unii powyższym związkom przywilejów nadawanym Kościołom czy też
religiom.
Podsumowując stanowisko Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego odnośnie integracji europejskiej i projektu Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy jest dokładnie takie
samo jak innych europejskich Kościołów prawosławnych wyrażone na
konferencji w Heraklionie zakończonej przyjęciem i podpisaniem 19 marca 2003
r. wspólnego panprawosławnego stanowiska w tej sprawie.
Prezentowana przez europejskie Kościoły
prawosławne wizja naszej zjednoczonej Europy to zatem spójna wizja Europy
chrześcijańskiej, pokojowej, postępowej, mającej wspólną cywilizację,
cywilizację silną i pełną miłości, tolerancji, solidarności z każdym
człowiekiem i dobrobytu. Jest to wizja Europy dobrze prosperującej w przyszłości i silnej duchowo ze sprawiedliwością społeczną i tolerancją, Europy szanującej
innego człowieka i tego obcego i tego słabszego [ 4 ].
Tym bardziej, że my Europejczycy mamy liczne wspólne cechy charakterystyczne,
które nas wyraźnie odróżniają od innych cywilizacji współczesnego świata.
Zaliczyć do nich możemy przede wszystkim: chrześcijańską tradycję,
demokratyczny ustrój, wspólną, ale wielowymiarową historię pełną różnych
napięć i przeciwieństw, szacunek do odmienności każdego narodu, do jego
szczególnej tożsamości kulturowej oraz historii i tradycji, wykształcone społeczeństwo,
wysoki poziom edukacji i technologii, tolerancję w stosunku do mniejszości
[ 5 ]
oraz poziomu naszej kultury i sztuki.
Warto przy tej okazji w tym
miejscu podkreślić szczególną rolę i działania podejmowane na europejskiej
arenie międzynarodowej przez Grecki Kościół Prawosławny w celu właściwego
uregulowania materii wyznaniowych w europejskich aktach normatywnych i zachowania chrześcijańskiej tradycji w Europie. Przypomnijmy w tym miejscu, że
już w toku wstępnych, studyjnych prac nad projektem Traktatu Ustanawiającego
Konstytucję dla Europy Kościół prawosławny w Grecji wysłał do członków
Zgromadzenia Europejskiego oficjalne stanowisko, w którym domagał się
umieszczenia w projekcie konstytucji europejskiej trzech następującymi
propozycji. Po pierwsze Kościół wnioskował, aby konstytucja europejska
zagwarantowała wolność religijną i fundamentalne prawa oraz zabraniała
prozelityzmu. Po
drugie domagał się zachowania i zapisania istniejącego w świadomości krajów
europejskich szacunku do korzeni chrześcijańskich. Po trzecie wskazywał na
konieczność zapisania prawa każdego kraju członkowskiego do swobodnego
regulowania stosunków państwa z kościołami i związkami wyznaniowymi, tak
jak przewiduje to Deklaracja XI przyjęta przez sygnatariuszy Traktatu
Amsterdamskiego w celu uszanowania odmienności kulturowej i tradycji
historycznej każdego narodu.
Przyjęte brzmienie art. 51 [ 6 ]
oraz art. II-10 ust. 1 [ 7 ].
Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy normującego status kościołów i organizacji niewyznaniowych w Unii Europejskiej wyraźnie wskazuje na uwzględnienie
zasadniczej części greckich propozycji.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Abp. Chrystodulos,
Arcybiskup Aten i całej Grecji, Europa i chrześcijaństwo, Elpis 2003 r.,
s. 150. [ 2 ] Materiały pokonferencyjne
pt. Rezultaty Panprawosławnej Konferencji dotyczące projektu Konstytucji
Unii Europejskiej. [ 4 ] Wykład wygłoszony w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie 22 sierpnia 2003 r.
przez ks. Abp. Chrystodolusa, Arcybiskupa Aten i Całej Grecji. [ 5 ] Ugrupowania ekstremistów
są raczej marginesem współczesnej Europy. [ 6 ] Art. 51 Status Kościołów i organizacji niewyznaniowych
1.Unia szanuje status
przyznany na mocy prawa krajowego kościołom i stowarzyszeniom lub wspólnotom
religijnym w państwach Członkowskich i nie narusza go.
2.Unia szanuje na równi
status organizacji filozoficznych i niewyznaniowych.
3.Uznając tożsamość i szczególny wkład tych kościołów i organizacji, Unia utrzymuje z nimi
otwarty, przejrzysty i regularny dialog. [ 7 ] Art.
II-10 Wolność myśli, sumienia i religii
1. Każdy ma prawo do wolności myśli, sumienia i religii. Prawo to obejmuje wolność zmiany religii lub światopoglądu
oraz wolność uzewnętrzniania, indywidualnie lub wspólnie z innymi,
publicznie lub prywatnie, swej religii lub światopoglądu poprzez
uprawianie kultu, nauczanie, praktykowanie i uczestniczenie w obrzędach. « Polska w UE a stos. wyznaniowe (Publikacja: 03-09-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3611 |
|