|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Narodziny politycznego liberalizmu Autor tekstu: Robert Detzner
Nasza
scena polityczna kształtuje się od roku 1989 i jakoś ciągle nie może się
wykształcić. Partie dzielą się na te z prawej strony i na te z lewej. Tylko
kto wie gdzież ów podział przebiega. Trudno tak naprawdę odróżnić prawicę
od lewicy. Tak samo jest z polskimi partiami liberalnymi. Czasami mam wrażenie,
że dla niektórych wszystkie partie powstałe po 1989 roku to partie liberalne,
włącznie z SLD. Nawet tym oczytanym, wykształconym trudno jest definitywnie
wskazać partie liberalną. Kiedyś była nią partia Leszka Balcerowicza-
Kongres Liberalno- Demokratyczny (KLD). Ten nawet w nazwie zawierał ową
liberalność, więc była to jakaś jednoznaczna identyfikacja.
Niestety w tym cały problem. Polityka liberalna w Polsce nigdy — nie licząc tych
pierwszych chwil zauroczenia wolnością — nie cieszyła się popularnością.
To legło u podstaw unii Kongresu Liberalno- Demokratycznego z partią Tadeusza
Mazowieckiego, czyli Unią Demokratyczną. Powstała Unia Wolności, tak naprawdę — według moich spostrzeżeń — łącząca dwie wizje państwa, liberalnego
pod względem tak politycznym jak ekonomicznym z wizją państwa bliską chadecji, państwa dobrobytu. W pewnym momencie
powstał rozłam, bardziej spowodowany grą o stołki niż wizją państwa.
Powstała Platforma Obywatelska. Teraz to ona kojarzy się większości wyborców z partią liberalną. Tymczasem już przed przystąpieniem Polski do struktur
europejskich PO stowarzyszyła się z europejskimi chadekami, gdzie ma swoje
miejsce do dzisiaj. Do europejskich liberałów zaś przyłączyła się- również
na długo przed referendum europejskim — UW. Myślę więc, że w tym
poszukiwaniu prawdziwych liberałów powinniśmy wrócić do początków, a mianowicie do John'a Lock'a. Był on autorem dzieł, które z czasem zostały
uznane jako klasyczny wykład liberalizmu politycznego.
Na
jego koncepcji państwa zaważyły dwie przesłanki. Jego filozofia i oparta na
niej metoda badawcza, której cechą był empiryzm. Konsekwencją zaś empiryzmu
były utylitaryzm i racjonalizm. Drugą zaś przesłankę stanowiła jego
koncepcja umowy społecznej, analiza przedpaństwowego stanu naturalnego. Według
Locke’a stan ten to pomyślna epoka, w której ludzie żyją w wolności i równości.
Ludzie nie byli jeszcze zdemoralizowani, nie byli niewolnikami własnych namiętności.
Człowiek był podporządkowany prawu natury, które poznawał dzięki rozumowi.
Doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że obowiązuje ono wszystkich w równej
mierze. Człowiek rodził się z tym prawem, otrzymywał je od natury w postaci
praw podmiotowych. Nikt nie mógł mu odebrać owych praw.
W
stanie natury panował system moralny, który chronił jednostkę przed złem.
Stan natury był jednak niepewny. To skłoniło ludzi do powołania rządu.
Ludzie nie mogą być sędziami we własnych sprawach (nemo iudex in causa
sua). Nadużywanie uprawnień mogłoby rodzić zamęt. Najważniejszą więc
przesłanką ustanowienia rządu była dla Locke’a potrzeba ukarania przestępców.
Umowa społeczna składa się z dwóch aktów. Najpierw umawiają się ze sobą
jednostki, potem zaś umowa społeczeństwa z władzą powołuje rząd.
Ustanowienie władzy państwowej nie może prowadzić do utraty praw przez
jednostkę. Wręcz przeciwnie. Umowa społeczna ma je zagwarantować. Cele państwa
sprowadzają się do ochrony tych praw. Państwo powinno karać tych, którzy je
naruszają. Państwo skuteczniej chroni podstawowe prawo natury — prawo do własności. Z potrzeby jej ochrony powstało inne prawo państwa, mianowicie do stanowienia
praw pozytywnych. Państwo może tworzyć te normy, ale jest w tym ograniczone.
Nie mogą być one sprzeczne z prawami podstawowymi. Państwo jest postrzegane
jako stróż praw podmiotowych. Musi pozostawiać swobodę działalności
gospodarczej i politycznej. Locke
jest piewcą własności prywatnej. Jest ona dla niego symbolem pracowitości,
kryterium oceny jednostki. Był pełen szacunku dla władzy. Opór to zło
konieczne. Idealnym rządem była dla niego umiarkowana monarchia. Władza w państwie
jest podzielona. Istnieje władza ustawodawcza, wykonawcza (rządzenie i sądownictwo) i federacyjna (polityka zagraniczna). Wybory parlamentarne to dla Locke’a akt
oparty na cenzusie majątkowym. Równość polega na równym stosunku do prawa
naturalnego, nie obejmuje praw stanowionych. Decyzje w parlamencie miały zapadać
większością głosów.
John
Locke to jeden z prekursorów myśli liberalnej na naszym kontynencie. Wielu
pisarzy już tylko rozwijało po nim założenia liberalizmu politycznego.
Oczywiście przedstawiłem tu tylko jedno z zagadnień. Na liberalizm
gospodarczy przyjdzie jeszcze czas.
« Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 08-09-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3623 |
|