|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Chrześcijaństwo » Prawosławie
Albański Kościół Prawosławny Autor tekstu: Mirosław Kropidłowski
Historia
Albanii zaczęła się około 300 r. przed Chrystusem, kiedy dzisiejsze tereny
kraju znalazły się w królestwie Illirii. Wybrzeże Albanii było kolonizowane
przez Greków, jednak nie zapuszczali się oni w głąb lądu. Później
ziemiami tymi zawładnęli Rzymianie. Po 395 r. należały one do Cesarstwa
Bizantyjskiego. Zostały najechane przez Słowian, przyłączone do Bułgarii, a w XII wieku stały się państwem niepodległym. Zaraz potem zostały podbite
przez Serbię i w końcu, w XV wieku, znaleźć się pod władaniem Turcji,
praktycznie aż do 1913 r. Albania była okupowana podczas I wojny światowej
przez Serbów, Austriaków i Włochów, a w 1920 r., dzięki poparciu amerykańskiego
prezydenta Wilsona, ponownie odzyskała niezawisłość. W 1939 r. została zajęta
przez Włochy, potem przez Niemcy, w 1944 r. uzyskała niepodległość jako państwo
komunistyczne. Dopiero po 1990 r. stała się państwem demokratycznym.
Chrześcijaństwo
zostało zaszczepione na ziemiach dzisiejszej Albanii jeszcze przed Edyktem
Mediolańskim z 313 r. Przybyło tam z dwóch stron. Północ była zamieszkana
przez „ghegs" i oni zostali nawróceni przez misjonarzy łacińskich.
Natomiast południe zamieszkiwali „tosk" i zostali nawróceni przez
misjonarzy języka greckiego.
Do pierwszej schizmy wewnątrz Kościoła albańskiego doszło w 484 r. w związku ze sprawą patriarchy Konstantynopola Acacio. W 519 r. nastąpiło
pojednanie z Rzymem, ale w 731 r. Kościół albański ponownie zerwał stosunki z papieżem. W 1019 r. bizantyjski cesarz Bazylii II przyłączył Albanię do
autonomicznego arcybiskupstwa Ocrida w Bułgarii (arcybiskupstwo to przestało
istnieć w 1767 r.).
Po
zajęciu Albanii przez Turków ludność przyjęła Islam, a resztki chrześcijan
prawosławnych podlegały patriarchatowi ekumenicznemu w Konstantynopolu.
Wraz z ruchem niepodległościowym, zaczął się również organizować taki
ruch wewnątrz albańskiego Kościoła. Na jego czele stał ksiądz Fan Noli, który
przetłumaczył na język albański liturgiczną księgę Kościoła Prawosławnego.
Miał jednak problemy z władzami, więc wyemigrował do USA, gdzie został w końcu
mianowany biskupem prawosławnych Albańczyków w Stanach Zjednoczonych. Zmarł w 1965 r.
W 1922 r., w Berat zebrał się Kongres Prawosławny, którego uczestnicy ogłosili
Autocefalię Prawosławnego Kościoła Albanii. Biskupi greccy zareagowali
opuszczeniem kraju. W 1926 r. patriarcha Konstantynopola zaproponował ugodę,
według której Albańczycy mogli dojść do autokefalii w sposób bardziej
uporządkowany. Na to jednak nie przystał rząd albański. W 1929 r. biskup
John Bessarion, z pomocą pewnego biskupa serbskiego, wyświęcił dwóch prawosławnych
biskupów albańskich. W ten sposób został utworzony Synod Tirany, stolicy
Albanii, i Kościół ponownie ogłosił swoją autocefalię. Konstantynopol
zareagował na to usuwając z urzędu biskupów albańskich, a rząd albański
odpowiedział wyrzuceniem z kraju przedstawicieli patriarchatu Konstantynopola.
Schizma jednak nie trwała długo, gdyż w końcu patriarcha Konstantynopola
uznał autocefalię Prawosławnego Kościoła Albanii, regulując sytuację tego
Kościoła 12 kwietnia 1937 r. Tego samego roku zostało otworzone prawosławne
seminarium albańskie w Korytsa.
W
okresie pomiędzy wojnami światowymi na terenie Albanii istniało
arcybiskupstwo Tirany i trzy inne diecezje: w Berat, Argyrokastro i Korytsa.
Chociaż językiem liturgicznym Kościoła był język grecki, to jednak od 1930
r. zaczęto proces przetłumaczenia wszystkich ksiąg i tekstów liturgicznych
na język albański.
Pod
koniec II Wojny Światowej, w 1945r., władza przeszła ostatecznie w ręce
komunistów, którzy zaczęli krwawo prześladować wszystkie grupy religijne
istniejące w Albanii. Wówczas jeszcze 22 procent ludności należała do Kościoła
prawosławnego, 10 procent do Kościoła rzymskokatolickiego, a reszta była
muzułmanami.
Na
początku komuniści uwięzili i zamordowali wielu wpływowych kapłanów,
zakazali działalności organizacjom religijnym, a w 1949 r. usunęli ze
stanowiska arcybiskupa Tirany Christophera Kissi. Do 1951 r. wszyscy biskupi
zostali zastąpieni przez osoby odpowiadające rządowi.
Komuniści w Albanii byli o wiele bardziej nastawieni antyreligijnie niż rządy
marksistowskie innych krajów. Walka z religią nasiliła się w 1967 r., kiedy
komunistyczny rząd Albanii nakazał zamknąć wszystkie religijne budynki
kraju, w tym 2169 kościołów, meczetów, klasztorów. Wszelka działalność
religijna miała zostać uznana za działalność przestępczą. Odtąd kraj miał
być całkowicie ateistyczny. Prawosławny arcybiskup Tirany Damianos został
tego samego roku uwięziony. Zmarł w więzieniu w 1973 r.
Żaden z prawosławnych biskupów Albanii nie przeżył końca reżimu komunistycznego.
Kiedy więc w 1990 r. doszło do przefarbowania dotychczasowych komunistów na
socjaldemokratów, Kościół musiał zwrócić się o pomoc do Konstantynopola.
Patriarcha ekumeniczny mianował metropolitę Anastazego de Androusis (profesora
uniwersyteckiego w Atenach) patriarchalnym egzarchą w kraju. Jego głównym
zadaniem miało być zajęcie się kanoniczną odbudową Prawosławnego Kościoła
Albanii. 24 czerwca 1992 roku, Święty Synod Patriarchatu Ekumenicznego mianował
Anastazego arcybiskupem Tirany i całej Albanii, a innych trzech biskupów
(wszystkich narodowości greckiej) biskupami albańskich diecezji. Chociaż rząd
albański nie uznał nowych biskupów, to jednak już w sierpniu 1992 r.
arcybiskup Anastazy został wprowadzony na swój nowy urząd. Dopiero w lipcu
1996 r. zostali wyświęceni trzej pozostali biskupi, aby objąć konkretne
diecezje. I tym razem rząd albański zareagował ostro .Odrzucił mianowanie
Greków na biskupstwa wewnątrz państwa, ale na dodatek zabronił im wjazdu do
kraju, domagając się biskupów pochodzenia albańskiego.
Rząd
albański w osobie prezydenta Berisha, w październiku 1994 r., wystąpił również
przeciwko osobie arcybiskupa Anastazego. Prezydent oświadczył, że Anastazy
został mianowany na urząd w Kościele albańskim tylko czasowo i złożył
propozycję nowego konstytucyjnego projektu, według którego na czele Prawosławnego
Kościoła Albanii powinien stać wyłącznie Albańczyk. Powinien on urodzić
się w kraju i żyć w nim przez cały czas lub przynajmniej przez 20 lat.
Projekt ten jednak został odrzucony 60 procentami głosów w listopadzie tego
samego roku. Chociaż sytuacja arcybiskupa była dalej niepewna, zwłaszcza z powodu napięć pomiędzy Atenami i Tiraną w związku z mniejszością grecką w Albanii (spis ludności z 1989 r. wykazał, że w kraju żyje około 60 tysięcy
Greków), to jednak od grudnia stosunki Kościół — rząd uległy poprawie.
Po
długich negocjacjach, w 1998 r. doszło do ugody pomiędzy rządem i Prawosławnym
Kościołem Albanii i Ekumenicznym Patriarchatem Konstantynopola. Dwóch biskupów
wyświęconych w 1996 r. musiało zrezygnować z objęcia swoich diecezji w Albanii, a tylko jeden, biskup Ignacy z Diecezji Berat został wprowadzony na swój
urząd biskupi 18 lipca 1998 r. Jeszcze tego samego dnia biskup Ignacy i arcybiskup Anastazy spotkali się na specjalnym zebraniu z dwoma
przedstawicielami patriarchatu Konstantynopola i wybrali na urząd biskupi dwóch
etnicznych Albańczyków: 43- letniego archimandrytę Jana Pelushi jako
metropolitę Korca i 77- letniego księdza Kosnę Qirjo na biskupa Apolloni. W ten sposób został ostatecznie utworzony Święty Synod Prawosławnego Kościoła
Albanii.
Pomimo
prześladowań i problemów jurysdykcyjnych prawosławny Kościół nigdy nie
utracił swojej żywotności. Tylko w pierwszych sześciu latach wolności zostało
wybudowanych 70 nowych świątyń, a 65 zostało odbudowanych i 100
naprawionych. W 1992 r., w opuszczonym hotelu w Durrës, otwarto Akademię
Teologiczną „Zmartwychwstania Chrystusa", w której studiują dziesiątki
kandydatów do kapłaństwa.
Upadek
komunistycznego reżimu przeżyło 22 prawosławnych kapłanów, z których w 1998 r. żyło jeszcze tylko 5. W krótkim
czasie wolności zostało wyświęconych 92 nowych albańskich kapłanów, ale
liczba ich ciągle jeszcze jest niewystarczająca.
Od
października 1992 r. Prawosławny Kościół Albanii posiada swój oficjalny
miesięcznik „NGJALLIA" ("Zmartwychwstanie"), a od 1997 r. również
swoją oficjalną rozgłośnię radiową, też o tej samej nazwie.
Tymczasem,
poza Kościołem albańskim w kraju, istnieją jeszcze dwie inne oddzielne albańskie
jurysdykcje prawosławne w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Jedną jest Albańska
Archidiecezja Prawosławna w Ameryce, którą zorganizował tam ksiądz Fan
Noli, a która jest częścią Prawosławnego Kościoła w Ameryce. Należy do
niej 13 albańskich parafii prawosławnych w USAi podlega ona
metropolicie Theodosiusowi. Druga, mniejszościowa, jako Albańska Diecezja
Prawosławna w Ameryce podlega bezpośrednio patriarchatowi ekumenicznemu z Konstantynopola, a w USA arcybiskupowi Iakovosowi z Greckiej Archidiecezji
Prawosławnej Ameryki Północnej i Południowej.
Liczba wiernych Prawosławnego Kościoła Albanii jest obliczana na około
1,5 miliona osób. Istnieją również dwie wspólnoty katolickie rytu
bizantyjskiego, którymi zajmę się w osobnym tekście.
« Prawosławie (Publikacja: 09-01-2005 )
Mirosław KropidłowskiUr. 1961. Przez wiele lat był misjonarzem katolickim w Afryce i w Ameryce Łacińskiej, od niedawna jest księdzem prawosławnym Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego - Patriarchatu Kijowskiego w w Brazylii. Współtworzy serwis Ekumenizm.pl. Pracuje jako zastępca dyrektora w biednej szkole publicznej na peryferiach miasta Senhor do Bonfim i pracuje społecznie wśród najuboższych dzieci swojej szkoły i regionu. Jest także inicjatorem Stowarzyszenia Misja Nadzieji i Miłości, do walki z biedą i jej konsekwencjami.Mirosław Kropidłowskli 3 października 2008 roku zmarł w Brazylii na zawał serca. Liczba tekstów na portalu: 19 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Voodoo: Zło, które działa dzięki wierze | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3871 |
|