Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Wybrane elementy sytuacji panującej w strefie [1]
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Raport — Irak
Strefa Środkowo-Południowa
Babilon — Warszawa, Lipiec 2003 r.Opr. R. Chałaczkiewicz
5.1. Sytuacja w prowincjach
W trakcie spotkań z amerykańskimi gubernatorami wojskowymi dokonywali oni
przeglądu sytuacji, panującej w poszczególnych prowincjach. Niezależnie od
elementów, wspólnych dla całej polskiej strefy, warto odnotować niektóre
opinie, dotyczące poszczególnych prowincji. W prowincji al-Hilla klerykalno-szyicka Hawza prezentuje wobec władz
koalicyjnych konstruktywne nastawienie. Zdecydowanie popiera Wielkiego
Ajatollaha Alego Sistaniego. Ludzie związani z Hawzą opanowali dystrybucję żywności i dostawy leków, co potęguje jej popularność. Zdaniem gubernatora
prokoalicyjne stanowisko zajmuje też lokalna organizacja Irackiego Kongresu
Narodowego oraz Partia Jedności Islamskiej. Antykoalicyjne natomiast stanowisko
reprezentuje aI-Da’awa, Hezbollah i Najwyższa Rada Rewolucji Islamskiej.
W prowincji widać działalność organizacji al-Awda, skupiającej reżimowych
lojalistów. Działają na rzecz restauracji starego reżimu z S. Husajnem. Ich
lokalnym liderem jest Sami Mohamed Tawfik.
W prowincji nie posiadają istotniejszych wpływów. Jako ekstremiści określeni
zostali wahhabici, którzy są najbardziej aktywni w Mashru. Zajmują się m.
in. nielegalnym handlem bronią. Aktualny gubernator iracki został wytypowany w konsultacji z miejscowymi środowiskami. Posiada poparcie lokalnych elit.
W prowincji Karbala panuje relatywny spokój. Nie ma walk międzyreligijnych
oraz aktów odwetu. Niedostateczny natomiast jest stan bezpieczeństwa
publicznego — tygodniowo notuje się ok. 600 przypadków o charakterze
kryminalnym. Ostatnio wybrana została rada miejska reprezentująca wszystkie
liczące się tendencje polityczne. Zmieniono gubernatora, bowiem poprzedni
został usunięty za defraudację ok. 50 tys. USD. Nowym gubernatorem jest Ali
Abdel Hasan Kamuna — uważa się, iż posiada powiązania z Hawzą, która
demonstruje wobec sił koalicji konstruktywne podejście. W Karbali Sistaniego
reprezentuje szejk Chalid Matami. Najwyższa Rada Rewolucji Islamskiej nie
cieszy się dużym poparciem.
Większą od niej popularnością cieszy się al-Da’awa. Iracki Kongres
Narodowy nie jest widoczny. Przed upadkiem starego reżimu w prowincji
organizacja partyjna BAAS liczyła ok. 7500 członków. Aktualnie nie stwierdza
się działalności, która mogłaby być identyfikowana z baasistami.
W prowincji Qadisija (ze stolicą w Diwaniji) sytuacja nie odbiegała od
typowej problematyki, istniejącej w innych prowincjach. Ostrzej natomiast występuje
problem zaspokajania podstawowych potrzeb ludności. W Diwaniji trwa bowiem
remont centrum dystrybucyjnego żywności, co powoduje zakłócenia w jej
dystrybucji w ramach systemu kartkowego. Występują też duże problemy w zaopatrzeniu w paliwa.
Ma miejsce sporadyczna infiltracja bojówek starego reżimu z terenu tzw. płn.
cypla prowincji. Na tym terenie na powierzchni ok. 100 km kwadratowych znajdują
się potężne składy broni, pozostałe po starym reżimie, które obecnie są
źródłem zaopatrzenia bojówek i handlarzy złomem (przy nieumiejętnym
rozbrajaniu pocisków zginęło już ponad 50 osób).
Największym problemem jest niedostatek paliw (50-60% pokrycia). Rozwija się w tej dziedzinie czarny rynek. Istnieje on również w zakresie handlu bronią,
nawet ciężką. Przygotowywany jest w związku z tym program wykupu broni przez
aliantów. Obserwuje się odżywanie starych waśni klanowo-plemiennych i rodzenie się nowych. Często posiadają one mafijny charakter walki o kontrolę
nad rynkami. Przemyt dużej skali pochodzi zwłaszcza z Turcji, Egiptu i Syrii.
Aktualnie prowincja otrzymuje prąd w granicach 8-10 godz. dziennie z tendencją wzrostową. Stanowi to ok. 90%
okresu sprzed działań wojennych. Uzdatnianie wody odbywa się na poziomie 85%
przedwojennego okresu. Bezrobocie sięga ok. 60-70%.
W prowincji Nadżaf po latach prześladowań pojawia się społeczny
optymizm. Trzy osoby z prowincji zasiadają w Radzie Zarządzającej. Większość mieszkańców
nie chce państwa religijnego i to określa również ich stosunek do Iranu.
Największe problemy stwarza kwestia bezpieczeństwa publicznego i zaopatrzenia w energię elektryczną. Siły alianckie wspólnie z Hawzą ustaliły, iż nie będą
patrolować bezpośredniego sąsiedztwa świątyni chyba, iż w konkretnych
przypadkach i po uprzednim porozumieniu się z opiekunami sanktuarium. Miastem w znacznym stopniu zarządza Hawza, współpracując jednocześnie w wielu
sprawach z koalicją. Praktycznie wyznaczyła przewodniczącego rady miejskiej
(mułłę). Politycznym numerem jeden pod względem wpływów jest natomiast
partia al-Da’awa. Najwyższa Rada Rewolucji Islamskiej posiada drugorzędne
znaczenie. W tej sytuacji al-Hakim zaczyna zmieniać front i kłaść mniejszy
nacisk na program polityczny, większy natomiast na tzw. dobre zarządzanie
miastem i prowincją, licząc na wzrost poparcia. Wpływy Sadrystów (Muqtada
al-Sadr) w mieście oceniane są na ok. 10%. Jest bardziej tolerowany, niż popierany.
Walcząc o ich wzmocnienie i organizując np. demonstracje, musi się posiłkować zwolennikami przywożonymi z Bagdadu i Basry.
Dystrybucja żywności w ramach systemu kartkowego nie stwarza problemów.
Notuje się coraz liczniejsze powroty z Iranu mieszkańców prowincji irańskiego
pochodzenia, którzy w latach 80-tych zostali przez S. Husajna usunięci z kraju. W pierwszym rzędzie koncentrują się na działalności gospodarczej
(budując np. hotele) licząc na napływ pielgrzymów.
W prowincji Wasit (ze stolicą w Kut), obok dominujących w społeczeństwie
Arabów — szyitów, zamieszkuje również szyicka mniejszość kurdyjska, a na północnym
zachodzie również sunnicka. Z tego względu jest ona najbardziej zróżnicowana
tym bardziej, iż graniczy z Iranem, skąd napływają Persowie. Punkt graniczny
na obszarze prowincji obsługuje wyłącznie ruch przygraniczny (zresztą
niezbyt intensywny). Problem natomiast stwarza fakt, iż granica nie jest
pilnowana i ludność obu krajów przekracza ją w dowolnym miejscu. Powszechny
jest różnego rodzaju przemyt i handel narkotykami.
Największym autorytetem cieszy się Wielki Ajatollah Sistani i popierająca
go Hawza. Pewnym poparciem cieszy się również Najwyższa Rada Rewolucji
Islamskiej. Większe nieco wpływy, niż w innych prowincjach posiada Iran.
Istnieją dowody, iż irańskie służby specjalne usiłują działać m. in.
poprzez NRRI.
Da’awa i Najwyższa Rada Rewolucji Islamskiej w znacznym stopniu współpracują z siłami koalicji.
Na terenie prowincji nie ma elektrowni. Ok. 40-50 MW otrzymuje z centralnie
dzielonej w Bagdadzie puli, co jest wysoce niewystarczające. Zapotrzebowanie w wodę
jest zaspokajane.
W rolnictwie mają miejsce duże zniszczenia (zwłaszcza systemu
irygacyjnego). Sytuację pogarsza brak prądu, który jest niezbędny do
funkcjonowania pomp i urządzeń. Zaniedbania w prowincji są bardzo duże.
5.2. Organizacje, partie i struktury polityczne — ich programy, struktury (w
tym wojskowe) ocena wpływów
W okresie reżimu S. Husajna, w partii BAAS faworyzowani byli sunnici,
kosztem szyitów. W Iraku istniał administracyjny zakaz tworzenia partii
politycznych na bazie wyznaniowej lub etnicznej. Tego typu organizacje
funkcjonowały nielegalnie lub na emigracji. Zapewne obecnie szyici będą
zmierzać do utworzenia nowej, bardziej korzystnej dla siebie politycznej równowagi
sił w systemie politycznych kraju. Analogiczne procesy zapewne wystąpią również w polskiej strefie. Należy przy tym uwzględniać fakt, iż centrum życia
politycznego pozostanie nieodległy Bagdad. W przypadku szyitów ważną rolę
polityczną będzie odgrywać również Basra. Strefa stanie się też zapewne
miejscem rywalizacji o wpływy pomiędzy ogólnoirackimi ugrupowaniami
politycznymi. Z uwagi na skład etniczno-religijny strefy najwięcej do
powiedzenia będą zapewne miały szyickie ugrupowania i partie polityczne.
W maju 2003 r. partia BAAS, posiadająca od 1968 r. monopol władzy
politycznej, uległa rozwiązaniu na mocy decyzji tymczasowej administracji
amerykańskiej. Tym niemniej należy się liczyć, iż jej byli członkowie
(szacuje się, iż w ostatnim okresie do partii BAAS należało ok. 3 mln
Irakijczyków) mogą próbować organizować się pod szyldem różnego rodzaju
nowych struktur politycznych np. o charakterze nacjonalistycznym, religijnym lub socjaldemokratycznym.
W administrowaniu strefą należy uwzględniać fakt, iż tradycyjnie
szyickie partie i ugrupowania polityczne reprezentują szerokie spektrum,
poczynając od nurtów świeckich, poprzez religijno-liberalne, a na integrystycznych kończąc.
Jakakolwiek władza szyitów nie musi automatycznie oznaczać jej
fundamentalistycznego charakteru. Co więcej, w samym szyickim fundamentalizmie
istnieją tendencje reprezentujące w miarę nowoczesną wizję polityczną.
Charakterystyczne, iż historycznie iraccy szyici sympatyzowali np. z KP Iraku, w której nie brakowało zresztą również szyitów. W konsekwencji, obok
wspomnianego nurtu fundamentalistycznego, w irackim szyizmie tradycyjnie istniała
silna tendencja lewicowa, otwarta na problematykę społeczną.
Wyżsi duchowni wciąż jeszcze nie ujawnili, w jaki sposób zamierzają
pogodzić poglądy kleru i jego aspiracje do rządu dusz z wymogami demokracji przedstawicielskiej.
Skomplikowany charakter posiadają relacje irackich szyitów, w tym zwłaszcza
islamistów, z Iranem. Nawet jeśli sympatyzują oni z irańskim klerykalizmem i państwem
wyznaniowym, to jako Arabowie (rywalizujący od wieków z Persami) odrzucają dążenia
Iranu do zdominowania irackiego szyizmu politycznego. Oznacza to, iż mimo
religijnych i intelektualnych więzi z Iranem, punktem odniesienia dla irackich
szyitów pozostaje ich arabskość, przy czym jest jednocześnie pewnym
paradoksem, iż w przeciwieństwie do sunnitów, iraccy szyici słabo
identyfikują się z panarabizmem. Dystansując się wobec polityki Teheranu, są
natomiast otwarci na dialog intelektualny z Iranem, a także z szyitami żyjącymi w innych państwach arabskich, takich jak Kuwejt,
Arabia Saudyjska, Bahrajn czy też Liban. Aktualnie ok. 2 tys. irackich
duchownych jest w trakcie powrotu z Kum. W Iranie oglądali oni na własne oczy
erozję autorytetu tamtejszych duchownych oraz korupcję i nadużycia władzy
duchownych. Wielu z nich zapewne zastanawia się jak uniknąć podobnych
sytuacji.
Trudno też oczekiwać, iż będą bardziej otwarci — niż sunnici — na
separatyzm, czy też daleko posunięty autonomizm Kurdów.
Poczynając od okresu brytyjskiego mandatu, szyici uczestniczyli aktywnie w życiu politycznym epoki, mimo periodycznie stosowanych wobec nich represji.
Odegrali np. istotną rolę w antybrytyjskich wystąpieniach 1920 r. Po upadku
monarchii w 1958 r. szyici byli licznie reprezentowani, chociaż na krótko, w partii BAAS, skąd w następstwie byli usuwani. W konsekwencji w 1953 r. w wyniku przeprowadzonej czystki, ich udział w kierownictwie baasistowskim spadł z 53% do 5%. Jest paradoksem, iż na czystce tej skorzystała
fundamentalistyczna szyicka partia al-Da’awa, umacniając swoje wpływy w społeczeństwie,
szyickich charakterze reprezentanta szyickich interesów.
1 2 3 4 5 Dalej..
« Wojna w Iraku (Publikacja: 02-02-2005 Ostatnia zmiana: 30-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3914 |