|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Światopogląd Radykalne Oświecenie Autor tekstu: Yoram Stein
Tłumaczenie: Ilona Vijn-Boska
Wolność indywidualna ważniejsza niż wolność wyznania
religijnego
Cywilizowanemu społeczeństwu nie
potrzeba religii. Historyk Jonathan Israel napisał „Radykalne
oświecenie” — o nurcie, w którym nie ma miejsca dla Boga. Według
niego Hirsi Ali jest spadkobierczynią Spinozy. Hirsi Ali Ayaan Hirsi Ali (Somalia, 1969) jest holenderskim politykiem. Pracowała
jako tłumaczka w klinice aborcyjnej i domach dla maltretowanych
kobiet. Publiczna krytyka islamu oprócz pochwał zaowocowała krytyką i groźbami, które zmusiły ją do ukrywania się przez pewien czas.
Obecnie jej książka jest na czwartym miejscu listy bestsellerów w Rzymie (po trzech książkach o papieżu).
Co to jest oświecenie? W 2005 r. to
znane pytanie Immanuela Kanta nie pozostaje dłużej kwestią czysto
akademicką. Trzy holenderskie partie podjęły się dyskusji nad tym
zagadnieniem. Liberalni, tak jak Ayaan Hirsi Ali są zdania, że
oświecenie może uwolnić religie od nietolerancji i fundamentalizmu,
oraz że islam potrzebuje oświecenia. Jej przeciwnicy traktują to jako "fundamentalistyczne oświecenie". Konserwatyści z kolei uważają, że
Europa przez to straciła wiarę w Boga, tradycję i najważniejsze
wartości moralne, i popadła w nihilizm i kulturowy relatywizm.
Brytyjski historyk Jonathan Israel
(1946) zdaje się być odpowiednią osobą, aby wyjaśnić kontrowersje
wokół tego tematu. Jako wykładowca nowożytnej historii w Princeton
(USA) poświęca on wiele czasu na studiowanie okresu Oświecenia.
Napisał między innymi „Republikę” o Niderlandzkiej
Republice czasów Złotego Wieku i „Żydzi w Europie, 1550-1750”.
Znany stał się dzięki 944 stronicowej pracy „Radykalne
Oświecenie”, mówiącej o tym, jak niderlandzcy myśliciele na
zawsze zmienili kulturę europejską. Wpływy Oświecenia badał w wielu
krajach: od Portugalii do Rosji i od Irlandii do Sycylii. Genezę tej
rewolucji myślowej sprowadził on do źródła, a mianowicie do
Benedictusa de Spinozy, mieszkającego czasowo w Amsterdamie
żydowskiego szlifierza soczewek, który przez innych wiernych został
wyklęty jako wiarołomca.
Przed ukazaniem się tej książki wśród
historyków dominował pogląd, że Oświecenie ukształtowała
międzynarodowa różnorodność. Jeżeli Oświecenie rzeczywiście byłoby
międzynarodowym zjawiskiem, to rola niderlandzkich myślicieli byłaby
nikła. Angielscy myśliciele, jak Locke i Newton oraz francuscy
filozofowie, jak Voltaire czy Rousseau byliby ważniejsi. Israel
prowadził poszukiwania w źródłach w 9 różnych językach i za każdym
razem napotykał nazwisko Spinozy i jego zwolenników spinozystów,
zazwyczaj przedstawianych w niekorzystny sposób. Według Israela,
wszechobecność radykalnych myślicieli w pismach, które przebadał,
wskazuje na wielki wpływ, jaki mieli oni na umiarkowane Oświecenie.
Ten główny prąd filozofii ukształtował się w wyniku ciągłej walki
między konserwatystami a radykałami.
Praca Israela „Radykalne
Oświecenie”, nagrodzona jako najlepsza praca historyczna roku
2001, została niedawno wydana po holendersku przez wydawnictwo Van
Wijnen. Było to przyczyną przyjazdu autora do Holandii. W księgarni w Lejdzie, niedaleko od domu Spinozy w Rijsburgu, podczas rozmowy
Israel stwierdził: „To dobrze, że Oświecenie jest w centrum
politycznej debaty. To dowodzi zrozumienia istoty nurtu. Jesteśmy
mianowicie w środku. Radykalne Oświecenie, w którym nie ma miejsca
dla Boga, stawia przed nami ważne pytania. Na czym opieramy porządek
moralny bez Boga? To istotne, żeby o tym rozmawiać.''
Każdy, kto rozmawia z tym eleganckim
mężczyzną z wąsikiem a’la David Niven, na pewno będzie pod wrażeniem
jego wiedzy. Mówi on o Voltaire, że początkowo był zwolennikiem
umiarkowanego oświecenia i dlatego przez ówczesnego papieża
Benedictusa XIV, wielbiciela nowoczesnej nauki, został „wzięty w ramiona”. Papież wysłał nawet list do tego sławnego kpiarza, w którym pisał, że się cieszy, że obaj stoją po tej samej stronie
umiarkowanego oświecenia, co Locke i Newton. Wywołało to gniew
francuskich jansenistów, którzy stwierdzili, że: „Voltaire musi
być bardzo zdziwiony, że papież pisze do niego podczas, gdy z nami
nie chce rozmawiać”.
Radykalną myślą zmieniającą świat było
to, że nad ludźmi nie ma czuwającego Boga. W XVII wieku, wyjaśnia
Israel, prawie wszyscy wierzyli w wyższe moce kierujące światem.
Dlatego ludzie modlili się i błagali Boga, by chronił ich i bronił.
Ponieważ umierali młodo, ich myśli zajmowała przeważnie troska, czy
po śmierci pójdą do nieba, czy do piekła. W nowożytnych czasach ten
strach zaczął powoli zanikać.
Dzięki naukowej rewolucji Newtona
odkryto, że natura może być wyjaśniona za pomocą praw matematyki.
Racjonalizm francuskiego filozofa René Descartes spowodował, że ich
wątpliwości zaczęły rosnąć. To właśnie Spinoza był tym, który w swych
traktatach: „Traktat teologiczno-polityczny” i „Etyka”,
wyciągnął z rozwoju nauki najbardziej radykalne wnioski. Odrzucił on
istnienie Boga panującego nad zjawiskami natury i czyniącego cuda.
Twierdził, że zamiast bać się, człowiek powinien badać naturę i jej
prawa.
Pod wpływem Spinozy ludzka uwaga
przesunęła się częściowo z tego, co będzie po śmierci na to, co jest
teraz. Dlatego Hirsi Ali, która chce pozbawić muzułmanów strachu
przed karą boską na tamtym świecie, może być uznana, według Israela,
za spadkobierczynię Spinozy. Obydwoje należą do mniejszości, obydwoje
jako uciekinierzy przybyli do Holandii, obydwoje zostali odrzuceni
przez wspólnotę religijną i obydwojgu grożono śmiercią za obrażające
Boga poglądy.
Jest jeszcze jeden związek między Spinozą i Hirsi Ali: obydwoje mają mało zrozumienia dla nietolerancji
religijnej. „Inaczej niż umiarkowani myśliciele Oświecenia jak
John Locke, uważają zwolennicy radykalnego Oświecenia, że wolność
osobista jest ważniejsza niż wolność religijna. U Spinozy
wolnością-istotą tolerancji nie jest wolność religii, ale problem
podporządkowania. Tolerancja dotyczy według Spinozy przede wszystkim
wolności jednostki a nie istnienia obok siebie różnych kościołów i jeszcze mniej wolności kościelnych struktur zwiększających
zwolenników kościoła, bogactwa kościoła i wolności do budowania
kościelnych, naukowych instytucji. Chociaż każdy musi mieć wolność do
wyrażania swoich religijnych poglądów na własny sposób, to powinno
być zabronione istnienie dużych kościelnych gmin. Państwo powinno
mieć prawo i obowiązek ograniczać religię, ponieważ ta może
przeciwdziałać państwu w wypadkach spornych.”.
W radykalnym Oświeceniu swoje źródło ma nie tylko pogląd Hirsi Ali
na ograniczenie wolności specjalnego szkolnictwa (szkoły profilowane na bazie religii) i wolności religii. Również jej pytanie do dzieci podczas wizyty w szkole islamistycznej: co dla
nich jest ważniejsze — Allah czy Konstytucja, w tym ma swoje korzenie. Hirsi Ali chce
ograniczyć wolność podstawowych szkół muzułmańskich i kontrolować co tam
się mówi w zakresie religii. Israel: "Radykalne Oświecenie upatruje genezę i cel religii w popieraniu posłuszeństwa prawom państwa. Każda religia musi
więc być podporządkowana interesom państwa".
Israel ma zastrzeżenia do sposobu prowadzenia
dyskusji w Holandii. Po pierwsze krytykuje niewiedzę Holendrów — ich
brak znajomości tradycji radykalnego Oświecenia. Po drugie uważa on
za złe, że debata skierowana jest do określonych grup religijnych i ludności. „Uważam za błędne twierdzenie, że Holendrzy muszą
bronić swojego dziedzictwa Oświecenia przed nowo przybyłymi
imigrantami. Takie sformułowania prowadzą do ksenofobii i rasizmu.
Fakt, że nowo przybyli imigranci przeważnie są muzułmanami, nie
powinien mieć znaczenia. Powinno być ważne, że to ludzie stanowią
sedno tolerancji, demokracji i wolności jednostki. Całkowicie nie ma
znaczenia, skąd pochodzą a wręcz odwrotnie, trzeba podkreślać, że
cały ten świat dzielimy z innymi i że to ludzkość jest podstawową
wartością.”
Isral ma niskie mniemanie o postmodernistycznej krytyce myślicieli Oświecenia. Termin
'fundamentalistyczne Oświecenie' jest według niego: „rozumiany
jako polityczna strategia wykorzystywana do wytworzenia złej prasy wokół
Ayaan Hirsi Ali. Filozoficznie jest to nonsens. To tylko różnica
między zrozumieniem a wiarą. Jeśli Spinoza mówi o zrozumieniu, to
oznacza stwierdzenie, że coś jest tak pewne jak dwa plus dwa równa
się cztery. To nie jest wiara, ale matematyczna pewność.”
Konserwatywna krytyka zarzuca
Oświeceniu, że traktuje przeszłość jako przesąd. Według Israela jest
to zbyt daleko idące wnioskowanie. Myśl, że przeszłość pozostaje w tyle, najbardziej uwidacznia się w Anglii, gdzie analityczna tradycja w filozofii jest bardzo mocna. Historia filozofii jest tam uważana za
historię błędów, jako rodzaj procesu ewolucyjnego, w którym pozostają
tylko najlepsze pomysły. W „Radykalnym Oświeceniu” idee z przeszłości są brane na serio. W Niemczech w XVIII wieku, przez
zwolenników Jakoba Thomasiusa została wprowadzona wręcz nowa
dyscyplina. Według niej ten, kto nie zna historii filozofii nie jest
filozofem. Tak więc trudno twierdzić, że Oświecenie nie liczyło się z przeszłością.
Konserwatyści twierdzą, że Oświecenie
nie odróżnia dobra od zła. Israel nie zgadza się również z tym
poglądem. „Najważniejszym celem radykałów Oświecenia było
zrekonstruowanie moralnego porządku na bazie czysto sekularnej.
Spinoza rozstał się z dobrem i złem tylko w teologii, w absolutnym
sensie, ale nie w sensie socjalnym tych słów. Nie jest on
postmodernistycznym relatywistą.”
„Myśli ludzkie nie są nierealnymi
myślowymi pragnieniami”, mówi Israel. „To, co mi się
wydaje ważne to to, że my wszyscy dzielimy ten sam świat i te same
warunki. Urojeniem jest myśl, że brytyjska kultura jest tak ważna, że
trzeba ją chronić przed Unią Europejską, która w przyszłości może
stać się federacją republik. Ludzie żyją takimi urojeniami i często
te urojenia stają się potężne. Tak było z faszyzmem. To było bardzo
głupie, i tylko głupcy mogli w to poważnie wierzyć.”
Wniosek: rozum jest słaby. „Wielu
myślicieli Oświecenia to widziało”, mówi Israel. „Uważali
oni, że przesądy i niewiedza zawsze będą miały więcej zwolenników niż
czysty rozsądek. Dlatego zwolennicy Spinozy chcieli dla wszystkich
jednej jedynej religii, która dałaby ludziom podstawowe zasady
miłości bliźniego i sprawiedliwości. Większość ludzi, sądzili, nie
potrafi żyć bez wiary a tylko niewielu bez rozsądku.”
*
Yoram Stein, "Trouw", 2005-05-06.
« Światopogląd (Publikacja: 10-05-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4128 |
|