|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia starożytna
Koncepcja duszy u Platona [1] Autor tekstu: Gabriela Adamiak
Platon bardzo głęboko doświadczył kwestii śmierci. Obeznał się z nią, podczas śmierci swego mistrza Sokratesa. Tak mocno wywarło to na nim wrażenie,
że poświęcił jeden z dialogów właśnie duszy, ciału, śmierci i eschatologii. W Fedonie, bo ten dialog mam na myśli, wkłada cały wykład w usta Sokratesa.
Stworzenie człowieka
Stworzenie człowieka w ujęciu platońskim
zatacza ciągły krąg. Po śmierci, dusza oddziela się od ciała i idzie do
Hadesu, po jakimś określonym, nie przypadkowym, czasie, powraca z Hadesu i wchodzi w inne ciało, ożywiając je. Podobny krąg zataczany jest w świecie
roślin i zwierząt. Tak więc, ludzie powstają z umarłych. Są to bardzo
znane orfickie przypowieści, które Platon przyjmuje, ale stara się je wyjaśnić
epistemologicznie. Uważa, że wszystko powstaje z przeciwieństw, np. przeciwieństwem
dobra jest zło, człowiek staje się dobrym ze złego, z powolniejszego staje
się szybszy itd. "To nam wystarczy — powiada — że wszystko w ten
sposób powstaje: z przeciwieństw zawsze to, co przeciwne" [ 1 ], a w innym miejscu Platon mówi "więc, może, z tego, co pomarło, Kebesie,
powstaje to, co żyje i ludzie żywi". [ 2 ]
Kebes odpowiada twierdząco.
Reale
komentując koncepcję duszy u Platona wyróżnia dwie cechy życia:
- życie
- idea życia
To
idea życia, jak mówi Reale „wnosi życie do ciała i je podtrzymuje".
Zauważa, że "[...] 'istnienie i nieśmiertelność duszy mają sens
jedynie wtedy, gdy przyjmuje się istnienie bytu ponadzmysłowego, który Platon
nazwał światem idei; to zaś ostatecznie oznacza tyle: dusza jest
inteligibilnym, metaempirycznym, niezniszczalnym wymiarem człowieka'. Wraz z Platonem człowiek odkrył, że istnieje w dwu wymiarach". [ 3 ]
Trzeba koniecznie pamiętać o tym, że gdzie Platon nie potrafił dojść
prawdy na drodze empirycznej, sięgał do religii i fantazji.
Funkcja i znaczenie ciała
Ciało dla duszy jest miejscem, które ją ogranicza, jest więzieniem, a jednocześnie jest miejscem w którym dusza pokutuje za winy, których się dopuściła
przed „wcieleniem". Skoro ciało więzi duszę, to odłączenie jej od
niego, uwolni ją od tego cierpienia. Samo nasuwa się rozwiązanie samobójstwa,
które przyśpieszyłoby uwolnienie duszy i sprawiło jej radość. Ale
niestety, Platon widzi w takim rozwiązaniu ucieczkę i tchórzostwo. Przez usta
Sokratesa odradza takiego rozwiązania i pójścia na łatwiznę "[...] my,
ludzie, jesteśmy niejako w więzieniu i nie wolno z niego siebie samego
wyzwolić ani uciekać". [ 4 ]
Platon pojmuje człowieka jako „niewolnika", który nie ma prawa sobą
dysponować, a tym bardziej kierować własnym życiem i śmiercią. Każdy człowiek
jest własnością i utrzymankiem bogów. To oni mają pełną władzę nad
nami, jak również nad naszym życiem i śmiercią i to od nich zależy jak długo
mamy żyć, a także w jaki sposób i jaką śmiercią umrzeć. Człowiek który
popełnia samobójstwo, stawia się na równi z bogami, a jest to zgorszeniem i bezbożnością, która w tamtych czasach była karana śmiercią, takim przykładem
może być Sokrates.
Ciało nie tylko jest więzieniem, ale również najbardziej przeszkadza w zdobywaniu mądrości. Doświadczenie empiryczne, w rozumieniu Platona, jest
zwodnicze, nieprawdziwe, najmniej wiarygodne i jednocześnie nie dając
prawdziwego poznania, zasłania prawdę. Poznanie empiryczne jest poznaniem doksa, a więc subiektywnym i nierzetelnym. Tego typu
poznanie dostarczają zmysły, takie jak: wzrok, słuch, a nawet ból, czy
rozkosz. Posługiwać się ciałem, to dla Platona, oznacza używanie wzroku, słuchu,
albo innych zmysłów, po to, aby coś zbadać.
Ciało wprowadza duszę w błąd, jeżeli ona przy jego pomocy chce coś
zrozumieć, czy też poznać. "Bo jeśli próbuje oglądać coś z pomocą
ciała, widać, że ono ją wtedy w błąd wprowadza". [ 5 ]
Platon uważa, że do prawdziwego poznania, dochodzi się tylko na drodze
samego rozumu, wyłączając całkowicie zmysły, a jest to dla „ucieleśnionej"
duszy niemożliwe. Dopóki dusza będzie znajdować się w ciele, nie osiągnie
tego, co pragnie.
Źródłem
złudnego poznania doksa, jest pożądanie ciała skierowane na coś innego, niż
duszy. Wszelkiego rodzaju bunty, wojny, rozruchy, morderstwa itd. mają swoje źródło w ciele, które pała żądzą posiadania, czy też zdobywania. Żadne ciało
nie jest od tego wolne, wszyscy jesteśmy niewolnikami ciała.
Paradoksem jest, że to wstrętne ciało, jest potrzebne duszy, po to,
aby wypracować sobie czystość duszy, bez niego dusza nie zdobyłaby mądrości,
gdy zostanie oddzielona od ciała. Pojawia się w tym momencie pytanie: na czym
polega owo oczyszczenie duszy? Platońskie oczyszczenie polega na tym "żeby
najwięcej duszę od ciała oddzielać i przyzwyczajać ją do tego, żeby się
sama w sobie ze wszystkich zakątków ciała umiała skupić i zbierać, i mieszkać, ile możność i dziś, i potem, w odosobnieniu, w samej sobie;
wyzwolona z ciała, niby z kajdan". [ 6 ] A więc zadaniem człowieka na ziemi, który jest połączony z ciałem i duszą,
jest dokładać starań, aby dusza po śmierci, gdy odłączy się od ciała, była
czysta, bez domieszki cielesności. Środkiem pomocniczym pomagającym w skupieniu, wchodzeniu w siebie, uciekaniu od cielesności i tego czego chce ciało,
jest filozofia i filozofowanie. Tylko filozofowie, którzy zajmują się nią w odpowiedni sposób, nie boją się śmierci, pozostali zaliczają śmierć do
wielkich nieszczęść.
Platon
podaje praktyczne zalety filozofa:
- mężny w obliczu śmierci
- opanowany
- rozsądny
- sprawiedliwy
- gdy przychodzą
przyjemności lub obawy, oparty na rozumie
Prawdziwy filozof stara się jak najmniej interesować bogactwem,
luksusem, wygodą, a nawet ubiorem czy też pokarmem. Można powiedzieć, że
prawdziwy filozof ignoruje wszystko, co skierowane jest na ciało i z nim związane. A całą uwagę, według myśli Platona, skupia
na duszy i jej potrzebach.
Platon bardzo ubolewa i jest rozgoryczony, że przez ciało, nie możemy
całkowicie oddać się filozofii, a jeśli dzięki niej osiągniemy ten
upragniony spokój i moglibyśmy zająć się filozofią, to pojawia się
kolejny problem, w poznaniu prawdy przeszkadza nam ciało, ponieważ miesza się i cały czas wtrąca zasłaniając prawdziwą prawdę.
Jedynym rozwiązaniem tych wszystkich problemów jest śmierć i odłączenie
duszy od ciała. Czysta dusza odchodzi do świata bezpostaciowego, boskiego, nieśmiertelnego,
rozumnego, tylko tam jest naprawdę szczęśliwa, ponieważ wolna będzie od
obaw, żądz, nieszczęść i wszystkiego, co ludzkie.
Funkcja i znaczenie duszy
Jak już powiedzieliśmy, że ciało jest więzieniem i dusza przez nie,
nie może poznać prawdy, dlatego celem duszy jest wyrwać się od ciała i być
samej. Aby to osiągnąć musi jak najlepiej wykorzystać ten czas spędzony w ciele, na ziemi. Podczas tego pobytu dusza wtajemniczy się i uświęci, a po
zejściu do Hadesu zamieszka między bogami. Jeżeli źle wykorzysta ten czas
pobytu na ziemi i nie uświęci się, po przyjściu do Hadesu, będzie leżała w błocie — jak mówi sam Platon. Kiedy to się stanie, człowiek tego nie
wie, zależy to tylko od boga.
Platon
daje dowody na nieśmiertelność duszy:
- odwołuje się do
anamnezy, czyli uważa że człowiek nie zdobywa wiedzy, ale jedynie sobie
przypomina, a skoro tylko przypomina, to musiał być wcześniej w ciele,
aby tę wiedzę zdobyć
- aby ciało było żywe
musi w nie wejść dusza, tak jak gorączka musi wejść w ciało, aby było
chore
- każda rzecz ginie
od swoistego zła. Złem duszy jest niesprawiedliwość, skoro to swoiste zło
nie przyprawia duszy o śmierć, to wniosek jest taki, że nic nie jest w stanie jej przyprawić o śmierć
Ad.
1. Reale omawiając poszczególne dowody na nieśmiertelność duszy, świadomie
pomija pierwszy dowód, ponieważ twierdzi że „sam Platon nie przypisywał mu
zbyt wielkiej wartości". Nie zgadzam się z tym zdaniem, ponieważ sięgając
do Fedona Platona, można z łatwością zauważyć, jak dużo miejsca poświęca
temu dowodowi i tłumaczy fakt anamnezy.
Ad.
2. Dusza poznaje byty boskie, nieśmiertelne i nierozkładalne, aby takie
poznanie mogło zaistnieć, byt musi mieć podobną lub taką samą naturę. W innym przypadku dusza nie mogłaby mieć takich zdolności poznawczych. "Tak
więc, skoro one (rzeczy) są niezmienne i wieczne, to i dusza 'musi' być
niezmienna i wieczna". [ 7 ] A skoro dusza posiada takie możliwości, to w jej naturze muszą być takie
cechy jak: nierozkładalność, czy nieśmiertelność. "Jeżeli tak się
rzeczy mają, to czyż nie ciału prędko rozłożyć się wypada, a dusza w ogóle
nierozkładalna będzie [..]" [ 8 ]
Temu dowodowi Reale poświęca najwięcej uwagi i dokonuje szczegółowego
rozbioru i poddaje drobiazgowej analizie.
Ad.
3. Trzeci dowód na nieśmiertelność duszy wywodzi z tego, że każda dusza
posiada w sobie, właściwe zło, np. głupota, niesprawiedliwość, czyli wady.
Jak wielkie by nie były, nie niszczą duszy, bo jak widzimy dusza ciągle żyje.
Zło ciała, które je niszczy, również nie może zniszczyć duszy. A skoro
tak się dzieje, dusza jest niezniszczalna.
Reale opierając się także na Platona Timajosie, podpowiada, że
dusza ma swój początek i swego Stworzyciela, jest nim Demiurg, ale nie ma końca,
nie podlega śmierci.
Dusza
podobna jest do tego co boskie, natomiast ciało podobne jest do tego co śmiertelne.
Mimo że widział podobieństwo duszy z czymś boskim, to rozumiał ją
materialistycznie, jednak była to najsubtelniejsza materia, przezroczysty człowiek,
bardzo lekki i niewidzialny dla oka ludzi żyjących. Wielką radością i dobrym samopoczuciem dla duszy jest, kiedy wchodzi w siebie, w sobie odkrywa
wszystko to, co jest czyste, nieśmiertelne i jednakowe. Odkrywa że jest im
pokrewna. Jest to stan rozumu. Z kolei niepokoi się, błądzi i cierpi, kiedy
jest pociągnięta przez ciało do poznawania i badania wszystkiego za pomocą
zmysłów. Dlatego tak się dzieje, ponieważ postrzeżenia tak jak przedmioty
do których się odnoszą, są zmienne. Ciało
ma służyć i z natury podporządkowuje się duszy, natomiast dusza ma panować i rządzić. "[...] do tego, co boskie i nieśmiertelne, i dla myśli tylko
dostępne, i jedną tylko postać mające, i nierozkładalne, i zawsze samo w sobie jednakie, najpodobniejsza jest dusza; a do tego, co ludzkie i śmiertelne, i bezmyślne, i wielopostaciowe, i rozkładalne, i zawsze samo w sobie
wielorakie, najpodobniejsze znowu jest ciało". [ 9 ]
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Platon, Dialogi t. I, Fedon, 71, cytowane
według przekładu Władysława Witwickiego, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 1999
r. [ 3 ] Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej t. II, przełożył
Edward Iwo Zieliński, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001, s. 227. [ 4 ] Platon, Dialogi t. I, Fedon, 62 B, cytowane
według przekładu Władysława Witwickiego, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 1999
r. [ 7 ] Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej t. II, przełożył
Edward Iwo Zieliński, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001, s. 221. [ 8 ] Platon, Dialogi t. I, Fedon, 80 B, cytowane
według przekładu Władysława Witwickiego, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 1999
r. « Filozofia starożytna (Publikacja: 08-09-2005 Ostatnia zmiana: 03-07-2013)
Gabriela Adamiak Doktorantka na wydziale filozofii. Specjalizuje się w antropologii i metafizyce. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4350 |
|