Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.013.646 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"
Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy

Złota myśl Racjonalisty:
"Żyjemy w świecie rozbitych więzi; więzi rodzinnych, sąsiedzkich, lokalnych; zostały cwaniackie związki, które niektórzy czasem nazywają partiami. Pięcioprzymiotnikowy patriotyzm: romantyczny, religijny, wodzowski, nieudolny, nieuczciwy."
 Kościół i Katolicyzm » Kościół i polityka

Misja?
Autor tekstu:

Andora, Lichtenstain, Luksemburg, Malta, Monako, San Marino, Watykan — na mapie żadnego innego kontynentu oprócz Europy nie ma tylu pozostałości epoki feudalnej, ile znajduje się w Europie. Watykan jest enklawą polityczną obejmującą niewielki skrawek wiecznego miasta skupiony w okolicy placu św. Piotra. Kiedy w latach sześćdziesiątych ub. wieku Włosi wykorzystując sprzyjające okoliczności międzynarodowe walczyli o swą niepodległość i zjednoczenie musieli uporać się z przecinającym półwysep Apeniński Państwem Kościelnym. Papieżowi nie udało się skłócić ze sobą walczących Włochów. Rewolucjonista i karbonariusz Garibaldi wkraczał do Rzymu na czele oddziałów wojska krocząc obok przyszłego monarchy Wiktora Emanuela II z okrzykiem na ustach: „Niech żyje król". Nastąpiło to 20.9.1870 r. po wycofaniu z Rzymu francuskich wojsk prewencyjnych w trakcie wojny francusko-pruskiej. Plebiscyt zakończył panowanie papieży w świętym mieście, które włączono do królestwa Włoch ogłaszając jego stolicą. Papież Pius IX ogłosił się więźniem Watykanu pozostając w swoim mniemaniu suwerenem ponad tysiącletniej tradycji Państwa Kościelnego. Do porozumienia między Włochami a Państwem Kościelnym doszło, gdy we Włoszech władzę objęli faszyści. W Traktatach Laterańskich (zawarte 11.2.1929 r.) Włochy uznały istnienie Państwa Kościelnego o symbolicznej wielkości o nazwie włoskiej Citte del Vaticano.

Watykan w sensie ustrojowym, jako jedyne państwo na świecie, jest elekcyjną monarchią absolutną. Kościół Katolicki jest organizacją wyznaniową wszystkich katolików. Watykan — państwem papieża — głowy kościoła rzymskokatolickiego. Status państwa pozwala Watykanowi na utrzymywanie bardzo licznego korpusu dyplomatycznego w tych wszystkich państwach, w których na nocy porozumień z rządami tych państw zostaną oficjalnie akredytowani dyplomaci Stolicy Apostolskiej.

Proces unifikacji Europy stworzył dla Watykanu nowe problemy polityczno-proceduralne. W wielu oficjalnych wystąpieniach Stolica Apostolska wypowiada się pozytywnie o procesie unifikacji Europy podkreślając jednocześnie chrześcijańskie fundamenty Europy i chrześcijański charakter jej kultury. Z tych też względów w 1962 r. Watykan przystąpił do Rady Współpracy Kulturalnej przy Radzie Europy. Od 10 grudnia 1970 r. istnieje stały obserwator Stolicy Apostolskiej przy Radzie Europy w randze nuncjusza. Natomiast obecność w innych komisjach europejskich i strukturach UE wydaje się być mocno utrudniona ze względu na odmienność standardów politycznych obydwu organizmów. Głębsza współpraca Stolicy Apostolskiej z innymi strukturami UE odbywa się często za pośrednictwem rządów państw trzecich. Na przykład w przeszłości zdarzało się tak, że w imieniu tego organizmu religijno-politycznego funkcje te pomocniczo sprawował rząd włoski.

* * *

Na jesieni 1997 r. odwiedziła instytucje Wspólnoty Europejskiej w Brukseli delegacja episkopatu Polski Ustanowiono stałych obserwatorów przy UE z ramienia Episkopatu Polski. Jaką funkcję pełnią osoby duchowne na takiej placówce? Są trzy możliwe odpowiedzi interpretujące ten stan faktyczny.

1) Konkordat podpisany z naruszeniem konstytucji przez rząd Polski ze Stolicą Apostolską i ratyfikowany przez Sejm odbiera państwu polskiemu część kompetencji suwerennego organizmu państwowego. Przedstawiciele episkopatu w Brukseli reprezentują zatem senioralne interesy suwerena, na rzecz którego państwo polskie zrzekło się części swoich uprawnień.

2) Współpraca między Państwem i Kościołem unormowana w konkordacie zakłada w niektórych sprawach kompetencyjną dwuwładzę. Owa dwuwładza zatem musi być wyrażona na zewnątrz i przekraczając zapisy konkordatu wpływać na polską politykę zagraniczną, np. wpływać na zakres pomocy przyjmowanej przez Polskę od UE.

3) Misja obserwacyjna episkopatu RP spełnia funkcje pomocnicze w stosunku do nuncjusza apostolskiego reprezentującego Watykan w Radzie Europy. 

Niestety postawione powyżej hipotezy nie pozostają ze sobą w sprzeczności, ale wzajemnie się uzupełniają.

Hierarchia Kościoła Katolickiego w Polsce licznymi swoimi działaniami przyczyniła się do utrwalenia w naszym życiu politycznym wielu negatywnych zjawisk, które miały miejsce w PRL. Obecności duchowieństwa w polityce zawdzięczamy utrwalenie takich patologii, jak: niejawność, nieformalne załatwianie spraw, popieranie skompromitowanych polityków, tyle że teraz wywodzących się z katolickiej strony.

Poprzez wkroczenie do Brukseli ludzi Kościoła, w stylu uprawiania polityki przez polską klasę polityczną, apogeum osiągnęło zjawisko najgroźniejsze — instrumentalny serwilizm. Wątpliwym pocieszeniem jest geograficzno-polityczny kierunek instrumentalnego serwilizmu. Dzieje się to bowiem w państwie, gdzie fakt odrzucenia przez Polskę pomocy planu Marshalla w roku 1949 trafił już do podręczników historii. Patologia pozostaje patologią, mimo że ci, którzy ją upowszechniają powołują się na religijne plenipotencje.


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Nasi okupanci
Szokująca msza

 Dodaj komentarz do strony..   


« Kościół i polityka   (Publikacja: 13-03-2006 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Jerzy Kolarzowski
Doktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy

 Liczba tekstów na portalu: 51  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 4645 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365