|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Kościół i polityka
Misja? Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Andora, Lichtenstain, Luksemburg, Malta, Monako, San
Marino, Watykan — na mapie żadnego innego kontynentu oprócz Europy nie ma
tylu pozostałości epoki feudalnej, ile znajduje się w Europie. Watykan jest enklawą polityczną obejmującą
niewielki skrawek wiecznego miasta skupiony w okolicy placu św. Piotra. Kiedy w latach sześćdziesiątych ub. wieku Włosi wykorzystując sprzyjające
okoliczności międzynarodowe walczyli o swą niepodległość i zjednoczenie
musieli uporać się z przecinającym półwysep Apeniński Państwem Kościelnym.
Papieżowi nie udało się skłócić ze sobą walczących Włochów.
Rewolucjonista i karbonariusz Garibaldi wkraczał do Rzymu na czele
oddziałów wojska krocząc obok przyszłego monarchy Wiktora Emanuela II z okrzykiem na ustach: „Niech żyje król". Nastąpiło to 20.9.1870 r.
po wycofaniu z Rzymu francuskich wojsk prewencyjnych w trakcie wojny
francusko-pruskiej. Plebiscyt zakończył panowanie papieży w świętym mieście,
które włączono do królestwa Włoch ogłaszając jego stolicą. Papież Pius
IX ogłosił się więźniem Watykanu pozostając w swoim mniemaniu suwerenem
ponad tysiącletniej tradycji Państwa Kościelnego. Do porozumienia między
Włochami a Państwem Kościelnym
doszło, gdy we Włoszech władzę objęli faszyści. W Traktatach Laterańskich
(zawarte 11.2.1929 r.) Włochy uznały istnienie Państwa Kościelnego o symbolicznej wielkości o nazwie włoskiej Citte del Vaticano. Watykan w sensie ustrojowym, jako
jedyne państwo na świecie,
jest elekcyjną monarchią absolutną. Kościół Katolicki jest organizacją
wyznaniową wszystkich katolików. Watykan — państwem papieża — głowy kościoła
rzymskokatolickiego. Status państwa pozwala Watykanowi na utrzymywanie bardzo
licznego korpusu dyplomatycznego w tych wszystkich państwach, w których na
nocy porozumień z rządami tych państw zostaną oficjalnie akredytowani
dyplomaci Stolicy Apostolskiej. Proces unifikacji Europy stworzył dla Watykanu nowe
problemy polityczno-proceduralne. W wielu oficjalnych wystąpieniach Stolica
Apostolska wypowiada się pozytywnie o procesie unifikacji Europy podkreślając
jednocześnie chrześcijańskie fundamenty Europy i chrześcijański charakter
jej kultury. Z tych też względów w 1962 r. Watykan przystąpił do Rady Współpracy Kulturalnej przy Radzie
Europy. Od 10 grudnia 1970 r.
istnieje stały obserwator Stolicy Apostolskiej przy Radzie Europy w randze
nuncjusza. Natomiast
obecność w innych komisjach europejskich i strukturach UE wydaje się być mocno
utrudniona ze względu na odmienność standardów politycznych obydwu organizmów.
Głębsza współpraca Stolicy Apostolskiej z innymi strukturami
UE odbywa się często za pośrednictwem rządów państw trzecich. Na przykład w przeszłości zdarzało się tak, że w imieniu
tego organizmu religijno-politycznego funkcje te pomocniczo sprawował
rząd włoski. *
* *
Na jesieni 1997 r. odwiedziła
instytucje Wspólnoty Europejskiej w Brukseli delegacja episkopatu Polski
Ustanowiono stałych obserwatorów
przy UE z ramienia Episkopatu
Polski. Jaką funkcję pełnią osoby duchowne na takiej placówce? Są
trzy możliwe odpowiedzi interpretujące ten stan faktyczny. 1) Konkordat
podpisany z naruszeniem konstytucji przez rząd Polski
ze Stolicą Apostolską i ratyfikowany przez Sejm
odbiera państwu polskiemu część kompetencji suwerennego organizmu państwowego.
Przedstawiciele episkopatu w Brukseli reprezentują zatem senioralne interesy
suwerena, na rzecz którego państwo polskie zrzekło się części swoich
uprawnień. 2) Współpraca między Państwem i Kościołem
unormowana w konkordacie zakłada w niektórych sprawach kompetencyjną
dwuwładzę. Owa dwuwładza zatem musi być wyrażona na zewnątrz i przekraczając zapisy
konkordatu wpływać na polską politykę zagraniczną,
np. wpływać na zakres pomocy przyjmowanej przez Polskę od UE. 3) Misja obserwacyjna episkopatu RP
spełnia funkcje pomocnicze w stosunku do nuncjusza apostolskiego
reprezentującego Watykan w Radzie
Europy. Niestety postawione powyżej hipotezy nie pozostają ze sobą w sprzeczności, ale wzajemnie się uzupełniają. Hierarchia Kościoła
Katolickiego w Polsce
licznymi swoimi działaniami przyczyniła się do utrwalenia w naszym
życiu politycznym wielu
negatywnych zjawisk, które miały miejsce w PRL. Obecności duchowieństwa w polityce zawdzięczamy utrwalenie takich patologii, jak: niejawność,
nieformalne załatwianie spraw, popieranie
skompromitowanych polityków, tyle że teraz wywodzących się z katolickiej
strony. Poprzez wkroczenie do Brukseli ludzi Kościoła, w stylu
uprawiania polityki przez polską klasę polityczną, apogeum osiągnęło
zjawisko
najgroźniejsze — instrumentalny serwilizm.
Wątpliwym pocieszeniem jest geograficzno-polityczny kierunek instrumentalnego
serwilizmu. Dzieje się to bowiem w państwie, gdzie fakt odrzucenia przez Polskę
pomocy planu Marshalla w roku 1949 trafił już do podręczników
historii. Patologia pozostaje patologią, mimo że ci, którzy ją upowszechniają
powołują się na
religijne plenipotencje.
« Kościół i polityka (Publikacja: 13-03-2006 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4645 |
|