|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawa Człowieka
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka — historycznym przełomem Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
I. Rodowód Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka W dziejach Europy walka o prawa człowieka ma
kilkusetletnią tradycję. Jej etapy wyznaczają takie akty jak: Wielka Karta
Swobód z 1215 r., Habeas Corpus Act z roku 1679, Deklaracja Niepodległości St.
Zjednoczonych z 1776 r., francuska Deklaracja Praw Człowieka z 1789 r. W ciągu
stuleci zmieniało się zarówno nasilenie tej walki i jej charakter, a ponadto
modyfikacji ulegały treści, o które walczono. Abstrakcyjno-prawne pojęcie
„prawa człowieka" wykształciło się w XIX w. Terminem tym posługiwano się w odniesieniu do zapisów w konstytucjach nowożytnych określających
uprawnienia obywateli. Pojęcie to znalazło również zastosowanie w międzynarodowym
prawie traktatowym (np. traktaty pokojowe podpisane podczas Kongresu Wiedeńskiego w 1815 r., a także Traktat Paryski z 1856 r., czy Traktat Berliński z 1878 r.,
które gwarantowały mniejszościom religijnym wolność wyznania a także niektóre
prawa cywilne). W okresie międzywojennym upowszechniano międzynarodowe
normy prawa humanitarnego (są to normy dotyczące czasu działań wojennych). Równocześnie
na forum międzynarodowym zaczęto rozpatrywać wewnątrzpaństwową ochronę
praw człowieka (ale umowy gwarancyjne dotyczyły tylko terytoriów mandatowych
Ligi Narodów). Do lat czterdziestych naszego wieku międzynarodowa ochrona praw
człowieka miała charakter wycinkowy: obejmowała tylko pewne kategorie osób, w zakresie niektórych tylko praw i była ograniczona terytorialnie. Do czasu
utworzenia Organizacji Narodów Zjednoczonych nie było w zasadzie umowy międzynarodowej,
która by nakładała na państwa obowiązek zagwarantowania swoim obywatelom
elementarnego katalogu praw i wolności. Tragiczne doświadczenia II wojny światowej
utorowały drogę międzynarodowej i zarazem powszechnej ochronie
praw człowieka. Na konferencji w San Francisco (kwiecień 1945) powołującej
do istnienia ONZ pewna liczba państw uważała, iż Karta Narodów
Zjednoczonych powinna być uzupełniona Kartą Praw Człowieka. Karta ta miała
stanowić jej część integralną i być szczegółową kodyfikacją tych praw.
Projekt ten spotkał się z dużą sympatią, lecz postanowiono zająć się nim
odrębnie ze względu na brak uzgodnionego dokumentu. Dlatego Komisja Praw Człowieka
stała się jedyną specjalistyczną agendą wymienioną w Karcie NZ (art. 68).
Od samego początku zdawano sobie sprawę z rozległości i złożoności podjętej
problematyki. Z tego powodu prace ONZ szły od razu w dwóch kierunkach:
pierwszym mającym dotyczyć generaliów — przede wszystkim przygotowania
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz konstytutywnych paktów, i drugim
szczegółowo-tematycznym zajmującym się opracowaniem gwarancji w zakresie
jednego typu praw lub ich aspektów (np. zakaz niewolnictwa, dyskryminacji
rasowej, karanie ludobójstwa) albo tylko jedną kategorią osób (np. ochrona
praw kobiet, dzieci, mniejszości narodowych itp.). Prace ONZ nad Deklaracją
Praw Człowieka w pełni wdrożono w 1947 roku i od tego momentu postępowały
dość szybko. Pierwotną wersję dokumentu w 44 artykułach przedstawił w Komisji Praw Człowieka francuski prawnik (laureat pokojowej nagrody Nobla za
rok 1968) René Cassin. Później dokument przedyskutowała Rada Gospodarczo-Społeczna,
co zaowocowało roboczą wersją projektu przekazanego następnie specjalnej
podkomisji Zgromadzenia Ogólnego. Projekt trafił wkrótce pod obrady i głosowanie
na sesji plenarnej. W dniu 10 grudnia 1948 r. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
została uchwalona w formie rezolucji na III sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ.
Na tej samej sesji uchwalono drugą rezolucję dotyczącą rozpowszechniania
wiadomości o Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dzień 10 grudnia stał się
Międzynarodowym Dniem Praw Człowieka obchodzonym przez ONZ od roku 1950. Za
Deklaracją głosowało 48 państw, a 8 innych wstrzymało się od głosu. Byty
to: Białoruska SRR, Czechosłowacja, Jugosławia, Polska, Ukraińska SRR, ZSRR,
Unia Południowej Afryki (RPA) i Arabia Saudyjska. W przypadku Unii Południowo-Afrykańskiej
spowodowane było to polityką segregacji rasowej, a dla Arabii Saudyjskiej
decydującą przyczyną był ortodoksyjny islam traktowany jako ideologia
integrystyczna. Państwa socjalistyczne — członkowie ONZ, stosunkowo aktywne w trakcie prac przygotowawczych nad Deklaracją (zwłaszcza Czechosłowacja i Polska) wstrzymały się od głosowania w duchu zimnowojennej polityki ZSRR.
Delegaci państw socjalistycznych przed samym głosowaniem przedstawili
zasadniczą krytykę Deklaracji, formułując następujące zarzuty: 1)
wskazywano na abstrakcyjność sformułowań i brak ustrojowych gwarancji dla
deklaratoryjnego katalogu praw, 2) domagano się zakazu propagandy wojennej oraz
zapisu o wyłącznie pokojowym wykorzystaniu badań naukowych, 3) wytykano
istotne luki w zakresie ochrony praw mniejszości etnicznych, 4) ponadto,
przedstawiciel ZSRR uważał, że Deklaracja wymierzona jest w zasadę suwerenności
państw i przez to sprzeczna z Kartą Narodów Zjednoczonych. Deklaracja jest pierwszym w historii manifestem, którego
nie inspirowały zwycięskie rewolucje lub ruchy narodowo-wyzwoleńcze,
pierwszym jaki wyłonił się z dyskusji przy stole obrad konferencji międzynarodowej.
Opracowana została z ogromnym trudem, tuż przed najostrzejszym okresem lat
zimnowojennych. To właśnie ten dokument najpierw politykom i dyplomatom a później i kształcącym się społeczeństwom zdołał uświadomić wspólnotę losu i zagrożeń pomimo odmiennych form dziedzictwa cywilizacyjnego. Wzrastająca współzależność
zjawisk życia międzynarodowego narzuciła ludzkości nieodparty kompromis. II. Treść i przesłanie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka Pierwsze trzy artykuły Deklaracji mają ogólny charakter i głoszą zasady sprecyzowane już w dobie Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
takie jak: „wolność, równość, braterstwo". Dokument czerpie tu ze wzorów
swej historycznej poprzedniczki, jaką była francuska Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1789 r. Kolejne artykuły (4-21) poświęcone są prawom
obywatelskim i politycznym. Pojawiają się w nich bezwzględne zakazy moralne
(np. zakaz niewolnictwa, traktowania ludzi w sposób okrutny lub poniżający).
Wyliczone są następnie zasadnicze prawa i wolności osobiste. Artykuły
(22-27) dotyczą praw ekonomicznych, społecznych i kulturalnych. Trzy
ostatnie artykuły dotyczą interpretacji Deklaracji i budują pomost umożliwiający
akceptację jej we wszystkich państwach świata. Chociaż cała Deklaracja mówi o prawach człowieka, u jej podstaw nie leży jedna doktryna polityczna. Wyraźnie
nawiązuje ona zarówno do zdobyczy XVIII i XIX-wiecznego liberalizmu, jak też
do haseł socjalizmu znanych z programów partii socjalistycznych i komunistycznych. U podstaw Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka tkwi motywacja
humanistyczna. Na tego rodzaju charakter omawianego dokumentu wskazuje pierwsze
słowo tytułu. Przymiotnik powszechna wskazuje na to, iż dokument ten
zobowiązuje w sensie moralno-prawnym każdy podmiot prawa międzynarodowego.
Deklarację tę nazwano więc powszechną a nie np. „międzynarodową"
gdyż użycie tego ostatniego słowa oznaczałoby, że Deklaracja obowiązuje
tylko między tymi państwami, które zaakceptowały ją w akcie głosowania.
Deklaracja ta rodzi zobowiązania bez względu na stopień jej akceptacji a nawet wbrew woli konkretnego państwa. Prawa w niej zapisane nie tracą swego
zobowiązującego charakteru także wtedy, gdy jakieś państwo neguje poszczególne
jej postanowienia. Pierwszy i ostatni (trzydziesty) artykuł daje prawo do
takiej interpretacji tego dokumentu, iż Deklaracja dotyczy „wszystkich
ludzi" i obowiązuje „jakiekolwiek państwa, grupy lub osoby". Obejmuje więc
zarówno państwa i instytucje przestrzegające owych praw, jak i takie, w których
prawa są łamane z woli rządzących. Tym samym owa powszechność
Deklaracji Praw Człowieka odróżnia ją od innych dokumentów ONZ mających wyłącznie
międzynarodowy charakter. Rezolucja z 10 grudnia 1948 jest pierwszą powszechną
proklamacją w historii prawa międzynarodowego. Określenie deklaracja oznacza, że treść tego
dokumentu ma charakter stwierdzający, deklaratoryjny a nie ustanawiający,
konstytutywny. Wiele państw formułowało zastrzeżenie, iż dokument ten przez
to, że został nazwany „deklaracją" uzyskał w prawie międzynarodowym
jedynie moralno-polityczne a nie formalno-prawne znaczenie. Opracowane wraz z Deklaracją Pakty Praw Człowieka (mające formalno-prawny charakter i formę międzynarodowej
konwencji) czekały na przegłosowanie osiemnaście lat, a na uzyskanie mocy wiążącej
dwadzieścia sześć. Ale właśnie rezolucja uchwalająca Powszechną Deklarację
Praw Człowieka utorowała drogę szczegółowym procedurom w zakresie międzynarodowej
ochrony praw ludzkich. Rezolucje mające charakter intencyjnych deklaracji zaczną o kilka bądź kilkanaście lat wyprzedzać konwencje w konkretnej materii (np.
Deklaracja Praw Dziecka z 1959 r. poprzedza Konwencje Praw Dziecka z 1990 r.). Powszechna Deklaracja Praw Człowieka jest pierwszym w historii aktem, który zajmuje się prawami człowieka w sposób kompleksowy i uniwersalny. Prawa człowieka w niej zawarte zostały potraktowane jako
przyrodzone i samoistnie istniejące. Deklaracja tych praw nie ustanawia, lecz
tylko je precyzuje, kodyfikuje, głosi ich uznanie, popieranie, poszanowanie,
zachęca do ich przestrzegania. Samoistne istnienie praw człowieka przyjmuje
się w niej jako bezsporne. Deklaracja mówi o uprawnieniach, czyli podmiotowych
prawach człowieka jako o treści rzeczywiście istniejącej i obowiązującej.
Rzecz w tym, iż żaden generalny dokument prawa międzynarodowego zarówno w przypadku tzw. „tradycyjnych" praw obywatelskich, takich jak: osobiste,
polityczne i cywilne prawa człowieka, jak i w odniesieniu do „nowych" praw
podmiotowych: ekonomicznych, społecznych i kulturalnych nie odwołuje się do
woli państw. Podstawą istnienia wszelkich praw człowieka jest przyrodzona każdej
jednostce ludzkiej godność, a nie historycznie zmienny system
polityczno-prawny czy międzynarodowe prawa pozytywne. Deklaracja w swoich
sformułowaniach zarówno w pierwszym zdaniu „Wstępu" jak i w pierwszym
artykule odwołuje się do pojęcia przyrodzonej godności człowieka. Godność
ta przysługuje każdej jednostce ludzkiej ze względu na jej obdarzenie "rozumem i sumieniem". Jest więc owa godność rozumiana filozoficznie w duchu europejskiej tradycji prawa natury. Wola rządzących ma oczywiste
znaczenie dla wewnątrzpaństwowej realizacji praw człowieka. Nie jest ona
natomiast potrzebna dla samoistności tych praw ze względu na ich podmiotowy,
przyrodzony i kreacyjny charakter. Realne uprawnienia człowieka w dużym
stopniu zależały i niestety nadal zależą od miejsca na Ziemi, w którym
przyszło mu żyć. *
*
*
Recepcja Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka nie
przebiegała harmonijnie i jednolicie. Na forum ONZ podkreśla się jej przełomowy i zarazem modelowy charakter. Po raz pierwszy standardy dotyczące godności człowieka i jego niezbywalnych praw znalazły klimat uznania w szerokim stopniu na arenie
międzynarodowej i zaczynają być przestrzegane w coraz to nowych rejonach świata.
Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka z 1966 r. potwierdzają i rozbudowują
szereg zapisów występujących w Deklaracji. Wiele państw, włączając się w działalność międzynarodową na forum ONZ, Pakty te ratyfikowało. To z kolei
zmusiło je do stopniowej recepcji, uwzględniania (przy tworzeniu i nowelizacji
ustaw), a nade wszystko do przestrzegania tych praw i standardów w ich wewnętrznych
stosunkach politycznych i systemach prawnych. Akceptacja Powszechnej Deklaracji
Praw Człowieka przebiegała inaczej w państwach o odmiennych ustrojach i w różnych
częściach świata. W Polsce zaczęto o niej pisać po „odwilży" 1956 r.
Niestety szereg jej konkretnych zapisów nie było przestrzeganych, akceptacja
innych stała pod znakiem zapytania. Domaganie się od władz partyjno-państwowych
uwzględniania tych praw było istotnym problemem. Od 1976 r. Polskę zaczęły
obowiązywać Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka. Równocześnie stała się
realna i szybko rozwinęła opozycja demokratyczna, która wielokrotnie domagała
się respektowania praw człowieka. Nie bez znaczenia był też Dokument Końcowy
Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (podpisany przez 33 państwa
Europy oraz Stany Zjednoczone i Kanadę w sierpniu 1975 r. w Helsinkach). Dokument ten
uzależniał współpracę międzynarodową od przestrzegania praw człowieka we
wszystkich państwach, których dotyczył. Konferencja z Helsinek spełniła taką
rolę jak Kongres Wiedeński kończący erę napoleońską czy Kongres Wersalski
definiujący ład pokojowy po pierwszej wojnie światowej. Akt Końcowy
Konferencji z Helsinek stawiał jednocześnie zagadnienia respektowania praw człowieka
zapisanych w Powszechnej Deklaracji i potwierdzonych w Paktach jako integralną
część zagranicznej polityki pokojowej. Prawa człowieka przyjmowane za
Powszechną Deklaracją stają się w owym dokumencie jedną z najistotniejszych
przesłanek gwarantujących istnienie światowego pokoju. Wszystko to razem umożliwiło
zmniejszenie napięcia i agresywnej rywalizacji pomiędzy ZSRR a USA. Stało się
zamknięciem okresu zimnej wojny i przejściem do ogólnoeuropejskiej współpracy.
Tym sposobem przygotowany został grunt pod procesy integracyjne dotyczące całego
kontynentu. Ich kolejnym etapem stała się „jesień narodów" z 1989 r.
zapoczątkowana przemianami demokratycznymi w Polsce.
*
Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, nr 7, Warszawa
1994.
« Prawa Człowieka (Publikacja: 15-04-2006 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4710 |
|