|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawa Człowieka
Krótkie dzieje praw człowieka [1] Autor tekstu: Małgorzata Gawlik
Termin „prawa
człowieka" powstał w okresie Oświecenia. Po raz pierwszy został użyty w Bill
of Rights
Virginii w 1776 r. Oznaczał wtedy prawa pierwotne w stosunku do państwa i społeczeństwa
[ 5 ]. W nauce prawa można obecnie spotkać różne definicje praw człowieka. Najczęściej w odniesieniu do tego pojęcia rozumie się „prawa przysługujące każdemu człowiekowi,
bez względu na jego przynależność państwową czy pozycję społeczną".
Potwierdzają to wiążące umowy międzynarodowe, jak Europejska Konwencja Praw
Człowieka (art. 1), czy wstęp
do Karty Narodów Zjednoczonych. Encyklopedia Międzynarodowego Prawa
Publicznego określając pojęcie praw człowieka kładzie wyraźny nacisk na
relację między jednostką a społeczeństwem [ 6 ].
Definiuje prawa człowieka jako „wolności, środki ochrony oraz świadczenia,
których respektowania, właśnie jako praw, zgodnie ze współcześnie
akceptowanymi wolnościami, wszyscy ludzie powinni móc domagać się od społeczeństwa, w którym żyją" [ 7 ]. W literaturze zalicza się takie ujęcie praw człowieka do kategorii praw
pozytywnych. Nawiązuje do utożsamiania prawa człowieka z „obowiązkiem rządzących zrobienia czegoś czynnie dla każdego z nas" [ 8 ]. Inne ujęcie praw człowieka przedstawia W. Zakrzewski: „prawa człowieka
to kwalifikowana postać praw i wolności jednostki, służących ochronie ich
interesów, przypisywanych każdej osobie ludzkiej, niezależnie od przynależności
państwowej i od jakichkolwiek cech różnicujących" [ 9 ].
Mają charakter podstawowy. Oznacza to, że nie wymagają uzasadnienia, powołując
się na jakiekolwiek inne prawa. Należą do kategorii praw moralnych, przy czym
różnią się od innych praw zaliczanych do tej kategorii tym, że nie zależą
od czynników takich jak osiągnięcia czy pozycja w społeczeństwie (prawo
moralne może być zależne od tych czynników). Przysługują każdej jednostce
niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pozycji społecznej czy
pochodzenia. Można stwierdzić, że każdy człowiek rodząc się nabywa je
„z mocy prawa". Są przynależne człowiekowi z racji jego człowieczeństwa i na tej podstawie każdy może dochodzić swych roszczeń wynikających z tychże
praw. Oczywiście nie oznacza to, że mają charakter absolutny. Mogą podlegać
ograniczeniom w szczególnych z góry przewidzianych sytuacjach na podstawie
określonych w przepisach prawa procedur
[ 10 ]. W literaturze wskazuje się trzy istotne funkcje, jakie mogą spełniać praw człowieka:
-
ochrona wolności jednostki przed jej naruszeniem przez państwo;
-
konieczność stworzenia przez państwo możliwości realizacji praw
jednostki;
-
ochrona przez państwo praw i wolności jednostki przed ich naruszeniami
przez inne osoby.
Wyjaśniając znaczenie wymienionych funkcji należy odpowiedzieć na
pytanie: dlaczego konieczna jest ochrona jednostki przed państwem i w jakich
sytuacjach państwo może nadużywać swoją władzę kosztem jednostki? Państwo
poprzez aparat wykonawczy uprawnione jest do stosowania przymusu w stosunku do
jednostki. Jednostka jest zobowiązana do posłuszeństwa prawu stanowionemu
przez państwo. Jednakże władza ta może być nadużywana kosztem jednostki -
„gdy państwo występuje w roli arbitra, powstaje możliwość dowolności
decyzji podejmowanych przez urzędnika" [ 11 ].
Istnieje możliwość podejmowania decyzji państwowych przez ludzi kierujących
się własnymi interesami, mogących ulegać wpływom subiektywnych osądów,
uprzedzeń lub emocji. Z tego względu ochrona jednostki przed naruszeniem ze
strony państwa i ludźmi sprawującymi w jego imieniu władzę jest niezbędna.
Jedną z form, jakie może przybierać ochrona jednostki przed
niebezpieczeństwem nadużycia władzy, jest ograniczenie możliwości oddziaływania
państwa na określone sfery życia ludzkiego. Służą temu: wolność
sumienia, wyznania, wolność zgromadzeń, wolność głoszenia przekonań czy
wolność gospodarowania. Inną formę stanowią tzw. prawa proceduralne (np.
prawo zakazujące zatrzymania kogoś lub aresztowania w inny sposób niż
przewidziany przez prawo lub prawo do przewidzianej przez przepisy prawa
procedury w postępowaniu sądowym). Powyższe prawa zobowiązują państwo do
utworzenia systemu instytucji i procedur realizacji praw człowieka i stanowią
wraz z pozostałymi formami ochrony jednostki w swoistą „tarczę ochronną"
przed państwem [ 12 ]. Wolności człowieka najczęściej definiuje się jako „możność postępowania
według własnej woli zainteresowanej osoby, a więc i możność wyboru różnego
postępowania" [ 13 ]. Charakterystyczne dla
takiego ujęcia wolności (przysługującej tylko obywatelowi lub wolności
niezależnej od obywatelstwa jednostki) jest to, że nie wynika ona z prawa w znaczeniu przedmiotowym. Prawo to jedynie ustanawia jej
granice. Współczesne konstytucje zawierają zasadę wyrażoną już w art. 4
Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, w myśl której: "wolność polega na
czynieniu tego wszystkiego, co nie szkodzi drugiemu [ 14 ]",
(również w prawie międzynarodowym zasada ta została zaakceptowana, wyrazem
czego jest ujęcie jej w art. XXIX ust. 2 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
[ 15 ]).
Wolności nie wymagają wykazania się podstawą prawną dla ich uzasadnienia w sytuacji konfliktu z organem państwa — to organ państwowy ma obowiązek
wykazania się nią ograniczając wolność jednostki [ 16 ]. W literaturze można często spotkać się z określeniem wolności i prawami
negatywnymi jednostki, gdyż są związane z zakazami ingerowania w określone
obszary naszego życia [ 17 ]. Bardzo często autorzy publikacji z dziedziny nauk prawnych używają
zamiennie pojęć „prawa człowieka" i „wolności człowieka". Niektórzy
przedstawiciele nauk prawnych traktują wolności jako specyficzny rodzaj praw
obywatelskich. Z tym ostatnim ujęciem wiąże się podział praw jednostki na
przysługujące jej uprawnienia i wolności. Według tej koncepcji prawa
rozumiane jako wolności polegają na możliwości nieskrępowanego działania, a także ochrony tej sfery wolności przed działaniami innych ludzi [ 18 ].
Przeważa jednak pogląd, iż wolności człowieka należy rozumieć w kontekście
szerszym obejmującym swoim zakresem ogół praw jednostki. Zwolennicy szerszego
ujęcia wolności człowieka określają je jako „uznane i ukształtowane
przez prawo pozytywne uprawnienia człowieka, pozwalające mu na swobodny wybór
swego postępowania w różnych dziedzinach życia społecznego mające walor
konstytucyjny i podlegające szczególnej ochronie ze strony państwa"
[ 19 ]. Odróżnienie praw obywatelskich od praw człowieka nastąpiło w 1814 r.
we Francji (Karta Konstytucyjna Ludwika XVIII). Zdefiniowano wówczas tę
kategorię praw przysługujących jednostkom jako „prawa przysługujące
obywatelom francuskim". Współcześnie mówiąc o prawach obywatelskich
rozumie się z reguły uprawnienia obywatela danego państwa wynikające z prawa w znaczeniu przedmiotowym i służące do ochrony interesów danego obywatela. W nauce prawa konstytucyjnego można spotkać się z określeniem praw
obywatelskich jako praw upoważniających obywatela do oddziaływania na państwo i współkształtowania jego woli. Istotą tego rodzaju praw jest
możliwość dochodzenia roszczeń wobec państwa z samego tylko tytułu
bycia jego obywatelem. W sytuacji konfliktu między organem państwowym to
obywatel jest zobowiązany wykazać się podstawą prawną swego uprawnienia
[ 20 ]. We współczesnej literaturze istnieje wiele koncepcji na temat
praw i wolności człowieka. Początków należy się doszukiwać w filozofii starożytnej Greków i Rzymian. Idee ochrony praw i wolności człowieka
pojawiały się także w średniowieczu
(prawo do oporu wobec złego władcy, gwałcącego prawo boskie, sformułowane
przez Jana z Salisbury) i pojęcie „praw jednostki", które rozumiano
jako uprawnienia skuteczne wobec władzy publicznej (W. Ockham) [ 21 ]. W średniowieczu powstały pierwsze akty o mocy prawnie wiążącej, które
poruszały tę problematykę. Wielka Karta Swobód, przywilej wydany przez króla
Jana bez Ziemi, powszechnie uważana jest za początek procesu kodyfikacji w dziedzinie praw i wolności człowieka. Sformułowane w niej były dwa istotne
ograniczenia władzy monarszej: w dziedzinie skarbowej — wymóg nakładania podatków za zgodą rady królestwa
oraz sądowej — zakaz więzienia lub karania bez wyroku sądowego. Dodatkowo akt ten przyznawał obywatelom prawo oporu
przeciwko królowi w razie naruszenia przez niego praw w nim zawartych [ 22 ].
Nie bez znaczenia jest wkład P. Włodkowica, rektora Wszechnicy Jagiellońskiej, w aktualny dorobek myśli w dziedzinie praw i wolności człowieka. Sformułowana
przez Włodkowica doktryna tolerancji, pokoju i wojny sprawiedliwej bez wątpienia
przyczyniła się do upowszechnienia praktyki tolerancji na całym świecie,
daleko wyprzedzając epokę, w której żył [ 23 ].
Przełomem dla rozwoju idei praw i wolności człowieka było utworzenie
szkoły prawa natury w połowie XVII w. Charakterystycznym założeniem szkoły
prawa natury były dwie koncepcje — koncepcja prawa naturalnego i umowy społecznej,
wysunięte przez takich myślicieli jak H. Grotius, T. Hobbes, J. Locke i S.
Pufendorf. Z pierwszej z nich wynikało, iż ludzie żyjący w stanie natury,
czyli przed powstaniem społeczeństw, współżyli zgodnie korzystając z takich praw jak: prawo do życia, do wolności, równości i własności. Umowa
społeczna stała się formalną gwarancją praw naturalnych. Na jej mocy społeczeństwo
zawarło umowę z państwem, przekazując uprawnienia władcze i otrzymując w zamian ochronę praw obywateli [ 24 ].
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 5 ] B. Banaszak, Prawa jednostki i systemy ich ochrony, Wrocław 1995 r.,
s. 6. [ 6 ] B. Banaszak, Prawo
konstytucyjne, Warszawa 2004 r., s.447. [ 7 ] K. Rechenberg, Encyklopedia Międzynarodowego
Prawa Publicznego, t. 8, Amsterdam-New York-Oxford 1985 r., s. 502. [ 8 ] B. Banaszak, Prawo..., op. cit., s. 447. [ 9 ] J. Myśk, Prawa
człowieka. „Humanistyczne Zeszyty Naukowe", nr 7, Katowice 2000
r., s. 192. [ 13 ] F. Siemieński, Podstawowe wolności, prawa i obowiązki
obywateli PRL, Warszawa 1979 r., s. 35. [ 14 ] Deklaracja Praw Człowieka...,
op. cit. [ 15 ] Powszechna Deklaracja Praw Człowieka..., op. cit. [ 16 ] B. Banaszak, Prawo...,
op. cit., s. 449. [ 17 ] M. Nowicki, [w:] Helsińska Fundacja Praw Człowieka,
Szkoła Praw Człowieka. Teksty wykładów, z. 1, Warszawa 1998 r.,
s. 9. [ 18 ] B.
Banaszak, Prawo..., op. cit., s. 450. [ 21 ] J. Hołda
[w:] J. Hołda, Z. Hołda, D. Ostrowska, J. A. Ryczyńska (red.), Prawa człowieka.
Zarys wykładu, Zakamycze 2004 r., s. 16. [ 22 ] R.
Kuźniar, Prawa człowieka. Prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe,
Warszawa 2004 r., s. 21. [ 23 ] R. Kuźniar, Prawa człowieka.
Prawo, instytucje..., op. cit., s. 21. « Prawa Człowieka (Publikacja: 30-10-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5089 |
|